RPM Air Gap

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 25.3.2022.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Pohdiskelua perjantain ratoksi. Edelin kaksitaso imusarjassa puoliskot on erotettu väliseinällä plenumissa mutta kuitenkin väliseinän yläpäätä on avattu n. sentin matkalla. Paljonkohan tuolla on saavutettu hyötyä vai onko ollenkaan. Se aukkohan sallii ristiinvirtauksen puoliskojen kesken.
     
  2. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Tosta oli engimastersilla testi. Löytyy youtubestakin. En muista tarkkoja lukuja dynossa, mutta kyllä siinä eroa tuli, kun väliseinä avattiin. Kone tais olla moparin 383 testissä. Paremmin muistavat korjatkoon =)
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Tuo väliseinän madallus lisää ainakin teoriassa enemmän täytöstä/cfm:ää joka pyttyyn.
    Saman asian hoitaa paremmin vaikkapa Wilsonin 004110 tai 004150 spacer,jos väliseinä on koskematon.
    On kokeiltu.350 kokosessa luokkaa 5hp ja 454:ssa vähän alle 10hp. lisäys.
     
    Muokattu: 25.3.2022
    janihei tykkää tästä.
  4. Selli

    Selli Gearhead

    tyhmänä kommenttina, Tein sen kolon itellekkin vaikka en dynottanut ennen / jälkeen. ihan tuon videotestin perusteella ajattelin,että smallahan tuon kairaa kun on käsissä imusarja ja muilla on ainakin vähän antanut lisää kisua.
     
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Pakko myöntää että Näin tuli itsekin tehtyä omaan weiand dual plane imariin, moottorina 509cid isolohko. Dynossa vielä koitettiin 1" avointa(+5hp) sekä neljä reikäistä (+3hp) spaceria. Avoimen spacerin kanssa, seokset syliteriryhmien välillä alkoi harittaa, kun taas neljäreikäinen tasoitti eron olemattomaksi. miedoissa sbc moottoreissa on tulokset tehonlisäyksen suhteen ollut samaa luokkaa. Mun mielestä varsin mitättömiä tuloksia, anakin näissä mun matalakierros moottoreissa, joissa max teho on tullut 5000-5300rpm. Se että tuo neljä reikäinen tasasi seokset, oli mun mielestä tärkeämpi kuin 3hp tehonlisäys.
     
  6. janihei

    janihei Gearhead

    Ja toisiaa harmittaa kun tun tuli toi lovi tehtyä, kuten max jo sanoi avoin spaceri ajaa saman asian. toki kaikissa autoissa ei ilmeisesti ole mahdollista spacereita käyttää, jos tilaa on vähän.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yhtä hyvin voisi kysyä paljonko tasojen välin avaaminen aiheuttaa haittaa, sillä kun myös menetetään kaksitasoimarin alkuperäistä ideaa.
    Testeissäkin näkee yleisesti väännön huononevan spacerien kanssa jonnekin 4500 rpm asti, ja muutama lisäheppa tulee vasta viiden tonnin tuolla puolen. Asiaan vaikuttaa varmaan aika paljon myös kaasarin koko, kaksitasoinen kun tarvitsee isomman kaasarin verrattuna yksitasoiseen tai yhdistetyillä plenumeilla olevaan imariin. Spacerilla tavallaan korjataan pienen kaasarin rajoja yläkierroksilla.
     
    janihei tykkää tästä.
  8. janihei

    janihei Gearhead

    Naulan kantaan! avoin spacer sekoitti mulla seokset.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Ei nyt aivan näinkään
    Hyvä esimerkki on tämä Wilson 004150.Se on 2" korkea ja päältähän se on nelireikäinen ja alta avoin.
    Idea tuossa on se,että muotoilu on samankaltaista virtausta edistävää kuin esim.nykyisissä CNC kansien kanavissa.
    Se edistää selkeästi vääntöä sekä voimaa koko alueella.
    Eli kyse on nyt edistyneemmästä kuin perinteinen avoin spaceri.
    Mutta se hinta,näytti olevan 230 taalaa kipale.
    Tätä kun tässä nyt kätösissä pyörittelee,niin ompahan hienoa jälkeä Amerikan Joen CNC koneen rouhimaksi.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ne on vähän eri asioita käytetäänkö spaceria 1-tasoisessa auttamaan seoksen kääntymistä paremmin runnereihin kun luukut on levällään, vai 2-tasoisessa yhdistämään plenumit.

    Tavallisen halvan 4-reikäisen voi itsekin muotoilla tuollaseks "wilson"-tyyppiseksi, ja se voi toimia hyvin myös 2-tasoisessa, mutta yhdistetäänkö sillä samalla plenumit vai ei, on sitten oma lukunsa.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minä myös luulen että eniten hyödyttää silloin kun kaasari on alikokoinen, mutta hyöty olematon kun vain yläkierroksille saa lisää.

    TPI Edel imareissa kairattiin runnereiden väli auki jotta saatiin yläkierroksille hönkää, kun vakiona hyytyi jo n. 4500 r kohdalla. Näin tein minäkin '86 Camarossa kun tomaatti oli kopeloitu vaihtamaan vasta 5000-5100 r kohdalla. Ei ollut hyvä. Olisi kannattunut kairata väli auki base platessa ja sitten rajumpaa nokkaa, manuaalia jne, jne ja loputon soppa on valmis.
     
  12. janihei

    janihei Gearhead

  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Erot noissa minimaalisia joita ei ajossa huomaa. Silmällä huomaa että työn laadussa on hieman eroja. Käsistään kätevä osaa nekin silitellä.
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    Kyllä, varmasti ihan sama minkä noista valitsee. Ainoa käytännön kokemus itselläni on, kun vaihdoin 383cid sbc venemoottorin edelbrokin Air gap imusarjan, valurautaisen ns Z28 hi-rise imusarjan tilalle. Huiput nousi 2 solmua, eli 20-30hv tehonlisäys.
     
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ja siitäkin nopeudenkasvusta puolet tulee keventyneestä painosta ;)
     

Kerro tästä muillekin!