Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ootko ihan omin pikku kätösin duunannut noin makeem rodin, kun näin tanakasti alaleuka väpättää?
    Mulla ei ole koukkua saati minkäänlaista kärryä.
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos asiaa tarkastelee ainoastaan omasta näkökulmastaan, niin voisin ymmärtää Helgen pyynnit. Samasta syystä vasta perikunta kauppaa mun Buickin.

    Leppäjeeppi on oikeasti maailman paras harrastejenkki. 6-8 kaveria kyytiin tai opiskelijan yksiön kamat kerralla. Runko, veekasi, automaatti, takaveto. Kromipuskurit, sohvapenkit, yleensä vielä niin paljon lisävarusteita, että 90-luvun mersumies on kateellinen. Taloudellinen, 80 km/h vauhdissa toisiokurkut kiinni kulkee kunnossa 10l/100km ysivitosella tai mitä minkinrehua sattuu tankkiin kaatamaan. Suorituskyky ei houkuttele epätaloudelliseen ajotapaan, kaasua painamalla lisää vain ääntä. Mitä puuttuu? Ulkonäköä ja suorituskykyä.

    Jos ottaa lähtökohdaksi, että jotain yhtä hyvää, tai oikeastaan vähän parempaa pitäisi saada pienellä välirahalla tilalle, niin mitä on alle neljän tonnin hintaluokassa saatavilla? Jos tuplaa leppäkyljestä saadun summan, voi ostaa samanlaisen, mutta sedan mallin. Jonkun Oy Muu-Vaara Ab:n entisen edustusauton, jolla on jo 25 vuotta ajettu sikaa. Suorituskyky, eikä oikein ulkonäkökään parane, mutta tavaran kuljetuskapasiteetti pienenee dramaattisesti.

    Sitten kun alkaa olemaan 15-20K€ hintaa, niin alkaa löytymään ulkonäköä ja ainakin paperilla suorituskykyäkin. Jonkun vaikka "muskeli"moparin:
    https://www.nettiauto.com/dodge/coronet/12733190
    Painoa taitaa olla 400 kg enemmän ja olikohan niitä tehoja sittenkään kummoisesti? Ainakin tuo 71 Eldo: Tehdas lupaa 365 hp aurinkoisena päivänä ilman apulaitteita, nettohepat, hip-hurraa, 235 hp!! 130 konin häviö markkinamiesten ja sakemannien välillä.
    Sitten vielä tilankäyttö ja kulutuskysymykset...

    Helgen hintapyynti on perinteisesti maltistunut tuonne 19K€ pintaan, ehkä hänkin vain haluaisi jotain yhtä hyvää tilalle?
     
    Petri R. ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. tammercity

    tammercity Gearhead

    Perinteisesti leppäkyljet ovat taitaneet olla niitä tekniikkansa luovuttavia halpiksia siinä vaiheessa, kun mosat hajoaa muista laitteista. Pitäähän niitä nyt vieläkin alle tonnilla saada, kun 90-luvun lopussakin sai. Ei vaan vitsit sikseen. Harrastajakunta on onnistunut ihan omin kätösin tuhoamaan leppäkyljet ja sedanit lähelle sukupuuttoa tekniikan himoissaan. Veikkaisin, että tekniikkansa luovuttaneita raatoja makaa aika monessa pihassa, jotka odottelevat sitä romumiestä hakemaan viimeiselle matkalle. Mitä taas hintoihin tulee, niin itse laittaisin alkupään 77-8jotain laitteisiin kovempaa hintaa, kuin taas suunnilleen 86-90 laitteisiin, joita tuntuisi vielä löytyvän jonkun verran. Mikä se hintataso sitten on, niin se jää ostajan ja myyjän välille.
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    "persoonallinen" F250 on päätynyt liikkeelle:
    https://www.nettiauto.com/ford/f250/12782795
    Liike on hyvin tilannetietoinen ja ensimmäisenä mainitaan että kyseinen vehje ei tarvitse AdBlöötä.
    Näenkö oikein, onko tossa kartiosuodattimen päässä toinen kartiosuodatin??

    Ja jos tuon kaiken räpellyksen ohi katsoo, ei hintakaan ole muihin vastaaviin verrattuna paha.
     
  7. Swinger

    Swinger Gearhead

    Tässä ois tarjolla tää siis lava fordi.. viimmeksi tais perikunta myydä tätä reilulla parilla kympillä.. mitenhän leimalla menee ton ratin kanssa ku ehkä saattaa airbagi uupua?

    https://m.nettiauto.com/ford/f250/12782795
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kansivikainen se lienee vieläkin, mutta kolmella tonnilla on käyty kaupasta osia. "Helppo projekti".
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jotenki soittaa hälytyskelloja, jos se ois pelkkä pahvi niin luulis sen olevan vaihettu.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Aina kun keskustelu menee laatikko-Capriceihin ja sen lähisukulaisiin, en voi pysyä erossa.

    Hyväkuntoisen kalliin ostaminen vs. huonokuntoisen halvan kunnostaminen. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tulee huomata se, että näihin ei ole juurikaan uustuotantoa olemassa, kuten vaikka vanhempiin Chevyihin, mitä tulee korin ja sisustan osiin. Tekniikka on helppo nakki mutta jos yksi kromilista puuttuu auton kyljestä tai se on liian huonokuntoinen, niin mistä uusi? Ebaystä voi järkyttävällä hinnalla tehdä jotain yksittäisiä löytöjä NOS-osista jenkkilästä, korkeintaan. Sisustaan ei uusia osia saa sen enempää ja peltiosissa myös tarjonta lähinnä marginaalinen. Ne puuttuvat listanpätkät ja muut pisteosat on niissä purkuautoissa navetan takana, jos eivät ole jo lähtenee romumiehen matkaan, siinä kunnossa kun sattuvat olemaan. Eli niiden roskiin heitettyjen tai mattamustaksi sotkettujen pisteosien perään itketään vielä. Vaikeuskerroin vielä kasvaa, kun merkki vaihtuu Chevystä johonkin muuhun.
     
    Multipower, Charger´69, leivonharri ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Näin se tuppaa menemään kaikkien epämuodikkaiden autojen kanssa. Pitäis ottaa 20 vuotisena ehjänä talteen, kun on hinnat pohjissa ja sit alkaa työstään, kun ne paskat yksilöt on hävinneet katukuvasta.

    Full-size chevynä laatikko-capricella on vielä jokin mahdollisuus, ne edelliset sukupolvet ovat ainakin nousseet "oikeiksi harrasteautoiksi" yksi kerrallaan. Vaikka jotenkin on ollut sellainen "väliinputoaja", kun bubble-chevyt melkein on jo enemmän harrastettuja. Kasarimalleista puuttuu se kuolattu "SS".
     
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Juuri näin. En ite ymmärrä miten se kauhea itkuvirsi alkaa, jos hyväkuntonen tommonen sedan korinen on myynnissä 10k nurkilla. Ei ne hyvät näissä hinnaltaan koskaan ollu missään vaiheessa muutenkaan pitkäkattolankkupenkkien tasolla, vaan ovat aina maksaneet ihan tuhansia. Ja aika on vieriny, niin jos nyt 10k nurkilla tommosen hinta niin täysin ymmärrettävä. Kattokaa noita muunmaalaisiakin vanhuksia, siitä 740 Volvostaki joutuu maksaa ihan saman ilman että saa edes ku puolikkaan moottorin.

    Se että se ei ole enää kaikkien saatavilla jos budjetti alle 5k€, niin ihan sama toistuu noissa 2-ovisten maailmassakin ja kaikissa muissakin vanhoissa, lähes jokainen malli hypännyt eri budjettiryhmään. Joskus sai hyvän Dusterin 5-8k, nykyään nekin +20k. Tässä hintakehityksessä ei ole siis yhtään mitään ihmeteltävää, ja yleensä aina halvimmaksi tulee ostaa se mahdollisimman valmis auto, varsinkin kun Suomessa ollaan missä noita osia ei saa samalla hintaa kuin USA:ssa asuessa.

    Facen myyntiryhmässä näytti just nyt yks äkkiseltään siistihkön näkönen sininen joku tommonen sedan olevan myynnissä 3.5k€, toimiva peli, luulis löytävän omistajansa.
     
    malvasto, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Komia barracuda on. Ja kun tässä nyt muita vähänkään vauhdikkaan oloisia mopareita katsoo, niin ei tolkuttoman hintainenkaan. (Mulle toki kallis)
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo SS puuttuu ja kulkupuoli on kasarivehkeissä tehtaan jäljiltä melko vaatimaton. Toisaalta ne on sitten sitä samaa Chevyn ja Oldsin pikkulohkotekniikkaa kuin monet muutkin. Laatikot, perät samaa GM:ää. Päästörajat voi jossain vaiheessa tulla vanhan liiton SBC:n virittelyssä vastaan, ehkä? Nykyisellä lainsäädännöllä myös LS-koneita siinä missä isolohkojakin alkaa ainakin minun laintulkinalla saada leimattua ihan ilman oikomista. Joku saastevuosienkin Olds 455 liikuttais pitkäkattoa varmasti 307:aa reilusti paremmin ja voisi helposti säilyttää ilmastoinnit ja orkkislookin. Impala SS:ssä on vähän tymäkämpi alusta ja Impalan nimen alla myydään vaikka minkälaista putkitukivartta ja muuta hillo-osaa. Siinähän on sama runko, eli käytännössä kanttikoppaseenkin löytyy vaikka minkälaista "protouring-palikkaa" ostettavaksi isommallekin lompakolle.
     
    leivonharri ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tarkoitan lähinnä sitä, että puuttuu sellainen ikoninen malli, joka vois olla esimerkiksi autopeleissä siinä "Blues Brothers-Dodgen" ja SS-Impalan välissä. Ei ole mielikuvia, ei ole kuolaavia janttereita, ei ole osateollisuutta.

    Vaikka noita oli takseina ja poliisiautoina ihan jokaisessa rainassa mitä amerikassa tehtiin.
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Totta. Kasarileffoissa varsin arkinen auto joita tuhoutuu elokuvan aikana läjittäin, ja nyt mulle ei löydy mistään yksiä ruosteettomia takaovia :D:mad: Kuvaavaa, että Suomessa sama auto on ollut sitten toimitusjohtajien ja vastaavien kulkuväline uutena.

    Niitä huomattavan siistejä sedaneita oli taannoin nettiautossa myynnissä kaksi muutakin ja hinta oli sen mukainen. Ovatkohan menneet kaupaksi, ainakin ilmoitukset on hävinneet.
     
    leivonharri, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Yksi lempileffani jossa voisi saada käsityksen että caprice soveltuu ihan hyvin metsäretkeilyynkin.

     
    Isamu tykkää tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead


    Tossa parempi.
     
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

Kerro tästä muillekin!