TCC slip 4L60e vakiokamat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Nupa, 10.2.2022.

  1. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    97 4veto Blazeri kyseessä.
    Vuos sitte hankittu talvikulkineeksi ja heti loppukeväästä alkoi enemmän tai vähemmän nykimään. Sillon antoi vioiksi pari lambdaa ja bensa- ja sytkäpuoleltakin tuli uusittua (silloin) riittävästi osia jotta pahimmat nykimiset jäi.
    Nyt taas syyskuusta tuolla ajellut ja alkaa nykiminen jatkumaan ja kun ei vikakoodeja ole ja koneen puolella kaikki toimii niin huomio on kääntynyt vaihteiston toimintaan.
    Huoltokirjan mukaan sinne on kyllä uusi vaihteisto vaihdettu jokunen vuosi sitten. Turbiinista ei merkintää.
    Öljyt on punaset eikä haise palaneelle.
    Mutta kun tuota trans dataa kattelin niin kiinnitty huomio mm. tuohon TCC slippiin. Kun pääsee liikkeelle vaikka 20 kmh ja pitäis kiihdyttää niin kiekat nousee, TCC slip nousee mutta ei vaan tunnu kiihtyvän.
    Motarilla 80-90 kmh on aika paha ajaa.
    Kysymys kuuluukin, onko tossa nyt kuitenkin turbiini paskana?
    Onko jollain heittää tarkemmin noita arvoja, mitä pitäis data kunnossaolevassa lootassa olla, vois seurata miten tässä menee...
    Luulisin, että jos pakat olis menny/menossa niin öljy haisis ja olis tummaa?
    Vaihdan vielä öljyt ja suodattimen kun ehdin, mutta olisko esim RVS T8A mitään apuja tuohon, jos vika on turbiinissa? Satasen purkki, ei viittis huvikseen.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Siis jos siitä datasta näkee että turbiinilukko yrittää päälle, mutta rundit ja ajonopeus ei mee 100% synkronissa niin silloinhan se luistaa. Ja ton tekstin mukaan veikkaisin että turbiinilukko on paskana ja ei auta öljyt eikä ärveeässät. Toki kantsii tarkastaa että turbiinilukon solenoidille asti tulee sähkö.
     
  3. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Pitää vielä katella dataa vähän tarkemmin.
    Väännäs tyhmälle vielä rautalangasta, toiko vaihtoon? [​IMG]
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voihan toi solenoidikin olla rikki, mut mä veikkaisin turbiinin sisällä olevaa lukkoa että se on loppu.

    Mutta jos sä kiihdyttelet 20kmh vauhdista, niin ei se turbiinilukko silloin vielä ole kiinni eikä pitäis vaikuttaa mitään.

    Miten loota käyttäytyy jos vaihdat ite pakkovaihteilla? montako pykälää löytyy? Mitä tarkoittaa että 80-90 on paha ajaa? onko autossa kierroslukumittaria niin näkis miten se loota vaihtelee ja meneekö lukko päälle. Sehän käytännössä tuntuu kuin menisi vielä yksi vaihde päälle, rundit laskee vähän.
     
  5. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Vaihteet löytyy, mut tarvii kierroksia että kiihtyy.
    Nykii heti alusta asti.
    65-70 nopeudessa menee TCC enabled ja siinä kun tasasella ajaa tasakaasulla ni slippi on jopa 700. Samoin, kiekkamittari heiluu tasakaasulla pari-kolmesataa kiekkaa.
    80-90 motarilla on just tota nykimistä ja kiekkamittari heiluu ku hullunmulukku.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olisko turbiinissa staattorin sprägi menossa?
    Kun staattori antaa myöden, niin silloin kierrokset nousee.
     
  7. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Eli loota irti ja sen myötä isompi remppa luvassa?
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä laittaisin uuden turbiinin ja kokeilisin miten toimii.
     
  9. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Nyt ilmoitti ekan vikakoodin, P1870 Transmission component slipping.
    Ei tuossa pitäis edes sellasta olla, ei kirjan mukaan eikä snäppärin. Outoa?
     
  10. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

  11. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Täytyy kokeilla, kiitosta.
     
  12. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Nyt tuli tuo venttiili vihdoinkin ja vaihtohommissa, mutta enpäs vaan saa tökättyä tota lukitusklipsiä ylös ja sitämyöten vanhaa venttiiliä pois eli joutunee purkamaan valvebodyn alas.
    Ja siihenhän sitten taitaa tarvita uudet tiivisteet mitkä on rokkiautostakin loppu... ei kellään sattus olemaan sopivasti hyllyssä?
    Kannattaako edes yrittää kasata vanhoilla tiivisteillä?
     
  13. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  14. Peter Ashington

    Peter Ashington 1st gear

    Viimeksi kun vastaavaa askia remppasin, niin kaikki tarvittavat osat ja tiivisteet löyty south west tradesta suoraan hyllystä. Oli pelit kunnossa jo seuraavaksi päiväksi
     
  15. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Auttaahan tuo, kiitos.
    Sieltähän taitaa tulla checkballssit syliin kun tuon autossa kiinni tekee, väärinpäin... prkl.
     

Kerro tästä muillekin!