Murtuneet venttiilinohjurit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Malossi, 21.4.2021.

  1. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Vinoon mirattu seeti väännättää venttiiliä kun se iskee seetiin kiinni, voisi hyvin murtaa tiukan ohjurin kun jenkkiventtiilinvarret on sentin paksuisia eikä jousta yhtään + samalla venttiilin pää jättää jälkiä keinuvipuun.
     
  2. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Ainakin Chevyissä korkeampinostoisella nokalla (ja varsinkin isomman keinuvipusuhteen keinuilla) retainerit voi ottaa venttiilivarrenkumiin/ohjurin päähän kiinni. Viri nokalla kannattaa tarkistaa tuo ja mahdollinen coilbind myös. Tuo sinun tapauksen venttiilien päiden jäljet voisi viitata siihen suuntaan myös.
     
  3. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Joo täytyy nyt kun alkaa kasailemaan, niin kunnolla koittaa tarkastella kaikki nuo "vaaran" paikat. Tässä on lähiaikoina jonkinverran koitettu tutustua kansiin, venttiileihin ja niiden toimintaan.
    Nokkana tuossa on
    Comp Cams XE256H-10 21-221-4 , käsittääkseni tuo on vielä suht mieto?
     
  4. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Tuossa kun ruvetaan keinuja asentelemaan ja niille preload säätämään niin heräsi kysymys että onkohan nostajat kerenneet tässä puolen vuoden aikana tyhjentymään? Säätö kun olisi vissiin hyvä tehdä öljyisille nostajille?
    Ehtiikö välystä ilmaantumaan tuossa konetta pyöriteltäessä kun jokaisen nostajan kohdalle kuitenkin tuota painetta ilmaantuu?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sulla siis säädettävät keinut ilmeisesti, preloadit voi säätää olipa nostajat tyhjät tai täydet.

    Vapaana olevat nostajat ei tyhjene pitemmänkään seisonnan aikana, eri asia nipussa olevassa koneessa kun osassa nostajia on paine päällä.
     
    Malossi tykkää tästä.
  6. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Vähän jäi epävarma fiilis tuosta että kuinka tarkkaan preload on säädettävä...
    Tuossa eka pyöriteltiin konetta räikällä helvetin ahtaasta väliköstä ja otettiin pikkuhiljaa löysiä pois. Eli niin että tönärit pyöri enää juuri ja juuri. Sitten löysien jälkeen säädettiin jokaista keinun ruuvia puolikas kierros tiukemmalle :odroll:
     
  7. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Jos kierteen nousu on 1milli niin puoli kierrosta on puoli milliä. Puoli milliä ei ehkä riitä mutta riippuu kierteestä paljonko meni.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Älä huoli, vaikuttaa että on menny ihan oikein, eikä preloadin määrä ole kovinkaan tarkka kunhan nostaja vaan toimii.
     
  9. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Noniin, huhtikuun alusta selvittiin tähän päivään ilman ongelmia.
    Ajettu varmaan n. 5tkm.
    Eilen kotipihaan saapuessa alkoi kuulua satunnaista kolinaa moottorista. Avasin venakopat koneen jäähdyttyä ja apukuskin puolella on yksi työntötangoista paskana :eek: Se on siis hajonnut niin että työntötangon päässä oleva kuppiosa on murtunut irti ja jäänyt kiinni keinuvivun pallomaiseen vastakappaleeseen. Työntötanko on sitten päässyt pomppimaan ja kolisemaan.
    Onkohan voinut olla vain huonoa tuuria että tanko meni rikki vai voiko hajoamisen syy olla seurausta jostain vakavemmasta?
    Työntötangot olivat siis vanhat eikä niitä uusittu rempan yhteydessä... :rolleyes:
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitkä ne vipat on? Ja työntötangot? Et onks ite lyhennetty? Joskus nähny et on vedetty liian tiukal sovitteella se yläpää ja putki on haljennut.
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Aika usein venttiilikoneisto ongelmiin liittyy jotain mekaanisia ongelmia.
    Esim että työntanko kanittaa kanteen, retaineri osuu keinuun, keinu osuu kiinnitys studiin, jousi pohjaa, retku pohjaa ohjaimeen, geometria ihan pielessä, tms.
    Helpoiten noihin ongelmiin pääsee kiinni, jos vaihtaa jotkut löysät jouset yhteen pyttyyn ja tarkistaa vapaan liikkuvuuden täydellä nostolla.

    Kerran oli yksi pikkulohko LT-1 letukka, josta oli k-linerit kuluneet todella nopeaan, kun kuluneet vakiot oli holkitettu.
    Korjasin holkit => kuluivat, vaihdoin PowderMetal ohjaimet => kuluivat, sitten omistaja vaihtoi toiset keinut, kun holkitettiin kolmannen kerran ja kuluminen loppui siihen.
    Ikinä ei selvinyt mikä niissä keinuissa tuon aiheutti.
     
  12. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Huoh... teetätettiin uudet työntötangot vanhojen mukaan ja asenneltiin ne paikoilleen.
    Koneen pyörittelyt räikällä että jokaisen keinun kohalta sai työntötangon löysät pois ja sitten puol kierrosta preloadia.

    Kone käyntiin ja naputus kuuluu :odrealmad:
    Senverta kova on ääni että ei viitsinyt kauaa konetta käyttää. Täytyy kurkata venakopan alle ja koittaa selvittää että mikä ahdistaa...
     
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Oletko varma että naputus kuuluu yläkerrasta , ettei joku laakeri mennyt ? Kokeile ilman venakoppia käyntiin tyhjäkäynnille ja koita katsoa näkyykö mitään poikkeavaa liikettä keinuissa toisiinsa nähden . Koita suojata vähän öljyn roiskumista / valumista laita jotkut sivuseinät suojaksi ettei valu kuumille pakosarjoille, vaikka jesarista pari kierrosta päällekäin .
     
  14. Malossi

    Malossi 2nd gear

    En tietenkään satavarma voi olla että kuuluuko ääni tuolta venttiilikoneistosta mutta olisi kyllä huonoa tuuria että työntötangot ja koneen laakerit pettäisivät samoihin aikoihin.
    Voisi joo testata tuota ilman venakoppia käyttämistä jos sen avulla pääsisi äänen jäljille.
     
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Siinähän voi koneen käydessä kokeilla ihan sormella keinupäältä onko jossain enempi välystä tai tärinää kuin muissa.
     
  16. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Syy löytyi yhdestä nostajista. Se oli jostain syystä löysä/tyhjä. Löysäsin sitten keinun säätöruuvin ja siinä hetken ihmettelin ja työntötangolla sitä vähän painelin niin se siitä herkistyi ja täyttyi. Naputus loppui ja kone kuulostaa taas samalta kuin ennen häiriöitä. Niin ja kyseessä oli nostaja kuin se minkä kohdalta tönäri kului ja meni poikki...
     

Kerro tästä muillekin!