Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lahdessa oli näytillä Carl-Otto Bremerin aikanaan omistama 750 Monza - 750 x 4 cyl = 3000cc. Ison neloskoneen mielipuolinen vääntö tekee tuosta aivan ideaalin historic-auton.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.4.2022
    jknR tykkää tästä.
  2. jknR

    jknR Gearhead

    Oliko se TdF kuitenkin suomalaisen kahvintekijän?
     
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ei, vaan elovenatytön silmien väriin sointuvista siivousvälineistä tunnetun teollisuusmagnaatin.

    750 Monza seisoi aikanaan kahvilassa Katajanokalla. Meinasin pudota perseelleni kun näin sen siellä sattumalta joskus vuoden 2000 tietämissä. Sitten auto myytiinkin ulkomaille ja on ollut siellä hyvissä ja arvostavissa käsissä. Sen eturungon murtumavika on korjattu pilaamatta auton ulkoasua ja se on saanut todella raskasta kenkää monissa tapahtumissa.
     
    jknR tykkää tästä.
  4. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Jaarittellaanpa hiukan lisää tuosta Monzasta. Auto on taustaltaan sikäli poikkeuksellinen, että se on erittäin todennäköisesti ollut alunperin tehdastiimin käytössä. Vain muutamassa loppusarjan Monzassa oli nuo pahkat konepeitossa ja autolla ajettiin Mille Miglia vuonna 1955. Umberto Magliolin kisa päättyi pyörän irtoamiseen, joka johtui vaihteistoperän laakeroinnin pettämisestä. Auto lienee siinä rytäkässä myös osunut johonkin ja kun se myytiin korjattuna ranskalaiselle Francois Picardille, niin sen etulokasuojiin oli ilmestynyt tuo pitkä vekki. Kolarikorjaus olisi myös luonteva tapa selittää se, miksi auton ulkonäkö poikkeaa myös myöhemmin valmistuneista.
    [​IMG]
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuolta sivu 16 eteen päin...Keinäsen Ferrari Monza 750

    https://docplayer.fi/1935659-Ruskeasuolla-tapahtuu-61-vsk-kevat-2014.html

    Kyseinen Ferrari varastettiin heti Keinäsen kuolemansa jälkeen ja on nykyään entisöitynä muistaakseni Sveitsissä. Keinäsen poika Raine näytti parisen vuotta sitten kuvan tästä isänsä entisestä kilpurista sen nykykunnossa, mutten tiedä onko siitä kuvia missään muuten nähtävissä ?
     
  6. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Mielenkiintoinen linkki, olen tuon joskus ennenkin nähnyt. Kuvamateriaali on sikäli mielenkiintoista, että kahdessa ensimmäisessä kuvassa on Askolinin ensimmäinen Ferrari - 500 Testa Rossa - keväällä 1957 heti maahantulon jälkeen. Siihen on juuri tehty tehtaalla uusien sääntöjen mukainen leveä tuulilasi eikä auton värejä kuvan hetkellä tiedetä vieläkään. Ennen Eltsua auto maalattiin 2-väriseen siniseen valkoisella pinstripe-rajauksella.

    Kolmannessa Ferrari-kuvassa on sitten Pentin 750 Monza Eltsussa 1959 (#15). Auto myytiin Pentille ilmeisesti 1958 Eltsun kisan jälkeen. Tilanne oli todella sekava. Tore Bjurstörm (ekassa kuvassa oikealla hattu päässä) myi auton ilmeisesti itse keksimällään nimikkeellä "hyrköp" (=vuokrakauppa) ja taka-ajatuksena oli, että ostaja luuli ostavansa mutta kauppakirjaa voitiin väittää tarvittaessa vuokrasopimukseksi. Keinäsen maksama hinta oli sellainen, ettei kyse tosiaankaan ollut mistään liisauksesta. Kuoleman jälkeen Bjurström kävi kiireesti hakemassa auton pois ja se lienee ollut helppoa sillä nuori leski oli käsittääkseni niin järkyttynyt ettei pitkään aikaan kyennyt hoitamaan käytännön asioita. Pitkään aikaan Suomessa ei tiedetty mihin auto oikein katosi ja liikkeellä oli villejä huhuja vielä 90-luvullakin. Alla olevasta linkistä löytyy auton historiikki ja paljon kuvia, mm. hieno otos kun Pentti vetää Karlskogassa syksyllä 1958 (#21). Vuodelle 1960 kirjattu maininta sisältää historiallisen kerrostuman ajalta kun joku keksi, että Keinäsen kadonnut auto oli varmasti Pehrssonin myöhemin Ruotsissa omistama.

    http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/detail/0500m.750monza.htm
     
    jknR tykkää tästä.
  7. jknR

    jknR Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    Classic Motorshow 2017
     
  8. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Yksi yllättävä juttu tuossa autossa on se, että tuota aerodynaamista pääntukea on korotettu Suomessa. Lisäsuikaleen saumat kuulemma näkyy siellä sisäpuolella ja syy on kai ollut Bremerin perisuomalainen persjalkaisuus. Suomalaisillahan on tunnetusti lyhyet jalat ja pitkät selät. Joistakin ajokuvista tosiaan näkee että Bremerin leuka on tuulilasin yläreunan tasalla kun normaalisti kuskin naama on suurimmaksi osaksi tuulilasin suojassa. Toisaalta polkimia oli korotettu sirraamalla niihin puupalikat kun Bremer ei ilmeisesti millään ole meinannut ylettyä painamaan kytkinpoljinta lattiaan asti. Tässä nettiin ilmestyneessä kuvassa näkyy hyvin alkuperäinen tuulilasi ja pääntuki. Kuva on Kristianstadista elokuulla 1956, juuri ennen kuin Picard myi auton Ruotsin maahantuoja Tore Bjurströmille.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.4.2022
    jknR tykkää tästä.
  9. Mistäs muuten noi Askolinin värit on peräisin/ mitä ne värit on? Siniharmaa ja tuo kahden sinisen yhdistelmä?
     
  10. IL:ssä aihetta sivuava juttu Reims-Geuxin vanhan varikosta, jossa kulkee nykyään D27 tie Reimsistä Gueuxiin.

    Reims-Gueux oli lengendaarinen kilparata Ranskassa. Vuonna 1926 avattu rata tunnetaan parhaiten siitä, että siellä ajettiin muun muassa 11 kertaa Ranskan Grand Prix vuosina 1950–1966. Osakilpailuvoittoja siellä juhlivat legendat kuten Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart, Stirling Moss, Jack Brabham ja Jim Clarke.

    Reims-Gueux ajautui kuitenkin taloudellisiin vaikeuksiin ja rata suljettiin 1972. Ränsistymään jätetty rata on siitä lähtien ollut autoharrastajien suosikkikohde. Rata sijaitsee vielä sopivasti Le Mansin ja Span välissä, joten se osuu vaivatta autoharrastajien suosimalle road trip -reitille.

    Reims-Gueux on suosittu kohde, sillä radan varikko ja katsomot jätettiin siihen kuntoon missä ne olivat konkurssin aikaan ja vanhat mainostekstit ovat yhä näkyvissä.

    [​IMG]
    Tällaisen kuvan ottaminen on jatkossa laitonta, sillä Reims-Geuxin vanhan varikon kohdalle ei saa enää pysähtyä. [AOP]

    [​IMG]
    Aikoinaan tässä ajettiin kilpaa. Nyt paikalla kulkee autotie D27. [Michael Hoyer / Alamy Stock Photo]
     
    jknR tykkää tästä.
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Omasta päästä varmaan. Ensimmäinen Testa Rossa on saattanut tänne toimitettaessa olla punainen niin, että sisilialaisen asiakkaan keulaan maalaama keltainen kolmio oli maalattu yli koko auton peittävällä tummalla raidalla. Tämä haluttiin sitten varmaankin tuoda Eltsuun vähän suomalaisempiin väreihin maalattuna. Seuraavat kaksi autoa toimitettiin tehtaalta sinisen ja harmaan yhdistelmällä ja kaudeksi 1958 valittiin uusi yhtenäinen väri koko kalustolle: tummansininen valkoisin raidoin.
     
    Muokattu: 7.4.2022
  12. T&T:n jutusta kuva:

    [​IMG]
    Raaseri. Helge Hallmanin Ford-kilpa-auto kapulalossilla vuonna 1936.KUVA: MOBILIA

    Onkos jollain tietoa tästä?
     
    Seevu, tinareki ja kerkko tykkäävät tästä.
  13. Toisesta ketjusta löytyi vähän lisää:

    On sen näköinen rodi, että jonkun tarttis tehdä replica..
     
    tinareki tykkää tästä.
  14. Pääsiäisen kunniaksi kuva jostain kirjasta, jota just nyt en muista mikä se oli..:)

    [​IMG]
     
  15. Tässä on kuva, joka sopisi teinityttöjen huoneen seinälle..

    [​IMG]
     
  16. tapsah

    tapsah 2nd gear

    jaa, mun mielestä sopis hyvin ihan etusivun kuvaksi tänne odlle....olis ihan nykyaikaa kun toi homostelu on niin hyväksytty, jopa suotava juttu..
     
  17. IL:ssä on juttu Jaguar XJR-9:stä:

    RM Sotheby’s huutokauppaa toukokuun puolivälissä Monacossa vuoden 1990 Daytonan 24 tunnin ajon voittajan. Kyseessä on vuosimallin 1988, runkonumeron TWR-J12C-388, Jaguar XJR-9.

    Tämä kori TWR-J12C-388 aloitti kilpailu-uransa jo valmistumisensa jälkeen kaudella 1988, mutta jäi vielä ensimmäisenä vuotenaan voitoitta. Kehitystyö kantoi kuitenkin myöhemmin hedelmää.

    Jo seuraavana vuonna pärjättiin paremmin, mutta vasta 1990 oli suuremman menestyksen aika. Huutokaupattava autoyksilö nappasi upean voiton Daytonan 24 tunnin ajossa tallikaverinsa, eli toisen Castrol Jaguar Racingin kilpurin, edestä.


    [​IMG]
    XJR-9 oli osa merkin uutta marssia moottoriradoille. TIM SCOTT ©2022 COURTESY OF RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    IMSA-sarjaa varten rakennettu XJR-9-yksilö on tiettävästi toinen kahdesta koskaan Castrolin värejä kantaneesta. TIM SCOTT ©2022 COURTESY OF RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Huutokaupattavan auton alustava hinta-arvio on noin kaksi miljoonaa euroa. TIM SCOTT ©2022 COURTESY OF RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Vapaasti hengittävä 6,0-litrainen V12 hönkii autolle hurjan suorituskyvyn. TIM SCOTT ©2022 COURTESY OF RM SOTHEBY'S

    Wikipediasta speksejä:

    Engine

    Type: 60 degree SOHC 24 valve V12
    Position: Mid, Longitudinally mounted
    Displacement: 6,995 cc (427 cu in)
    Bore: 94 mm (3.7 in)
    Stroke: 84 mm (3.3 in)
    Compression: 12:1
    Injection: Zytek fuel injection
    Aspiration: Naturally aspirated
    Power: 750 hp (760 PS; 559 kW) at 7,200 rpm
    Torque: 828 N⋅m (611 lb⋅ft) at 5,500 rpm
    Drivetrain

    Body: Carbon Composite body
    Chassis: Carbon fibre and Kevlar monocoque
    Front Suspension: Double wishbones, push-rod activated coil springs over dampers
    Rear Suspension: Magnesium uprights, titanium coil springs over dampers
    Steering: Rack and pinion power steering
    Brakes: TWR ventilated discs
    Transmission: March/TWR 5-speed manual transmission
    Layout: Rear-wheel drive
    Performance figures

    Power to weight ratio: 0.85bhp/kg
    Top speed: 245 mph (394 km/h)
     
  18. Auts..

    Tämän kauden MM-sarjaa johtava Leclerc on edellisvuosina tuottanut romua F1-kisaviikonloppuisin, nyt hän toivoo kiintiön täyttyneen näytösajossa, jossa kovia koki vanhemman koulukunnan Ferrarin F1-auto.

    Leclerc ohjasti Niki Laudan kaudella 1974 ajamaa Ferraria Monaco Historic Grand Prix -tapahtumassa, jossa F1-rataa kiertävät vanhat klassikkokilpurit.

    Nykyajan Ferrari-tähden kierros päättyi nolosti, kun 312B3 rysähti metalliaitaan. Leclerc sai käännettyä autoa siten, että rysähdys tapahtui perä edellä. Monacolainen jatkoi matkaa vielä hieman ennen auton parkkeerausta.

    Leclerc kommentoi kolaria heti tuoreeltaan.

    – Jarrut katosivat. Jarrupoljin oli ensiksi kova ja painui sitten pohjaan. En voinut tehdä mitään, Leclerc totesi haastattelijalle.

    Ferrari-kuskia on turha syyttää tekosyiden antamisesta, sillä jarrujen pettäminen oli todella syy ulosajolle.

    Varmistuksen tälle antaa Autosportin kuvaajan erinomainen tilanneräpsy. Vain hetki ennen kolaria Leclercin autosta otettu kuva näyttää, kuinka autosta lentelee räjähtäneen vasemman etujarrun osia.


     
  19. Ei ihan tyypillisin ralliauto:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    LehtinenA, esmi, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!