World products sportsman 2 kansien mystiset ruuvit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jack, 8.4.2022.

  1. Jack

    Jack Gearhead

  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Optio centerbolt v-kopille
     
  3. Jack

    Jack Gearhead

    Okei tuohan onkin kätevää, kun antaa valinnanvaraa. Kiitos vastauksesta.
     
  4. fenix

    fenix 3rd gear

    Hyvät kannet imupuolella, mutta pako heikko.
    Viime kesänä työstettiin kyseisiä kansia ja tulos oli positiivinen.
    Kevyt siistiminen:
    0.1" 68cfm.
    0.2" 140cfm.
    0.3" 205cfm.
    0.4" 243cfm.
    0.5" 244cfm.
    0.6" 252cfm.

    Sitten enemmän asiaan vihkiytynyt jatkoi työtä.


    0.1" 69cfm.
    0.2" 138cfm.
    0.3" 199cfm.
    0.4" 244cfm.
    0.5" 257cfm.
    0.6" 268cfm.
    0.7" 272cfm.

    Jos kiinnostaa, niin tehoa tommonen 383sbc pukkasi 430hp. / 5400rpm. & 628nm. / 4100rpm. Sämpyn dynossa.
    2-taso airgap, 10.2:1, 1.6 keinut, xe274 hydr.laahuri, 1 5/8 pitkät pakosarjat ja 650db kaasari.
    Vääntöä oli 533nm. jo 2500rpm.
     
    Muokattu: 9.4.2022
    janihei tykkää tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Komeathan nuo lopulliset maksimivirtaukset kieltämättä on, mutta yleensä porttauksessakin on hyvä huomioida millaisella nostolla nokka on.

    Puolen tuuman nostoisella nokalla vain matalampien nostojen virtaukset vaikuttaa tulokseen, kun taas .600 -.700" virtauksilla ei ole mitään vaikutusta, ellei niiden kustannuksella peräti huononneta alempien nostojen virtausta.

    Mutta tärkeintä että lopputulos on kuitenkin itselle mieluinen.
     
  6. fenix

    fenix 3rd gear

    Jep.
    Ja niinhän tuossa kävi että 0.3" nostolla tuli pikkasen takapakkia.
    Moottorissa käytännön nostoa ~0.53".
    Valmistaja lupaa noille kansille jo lähtökohtaisesti kohtuu hyvät virtauslukemat ja on kelpo valinta budjettimoottoriin.

    Aluksi oli tyrkyllä Weiand 1-taso imusarja.
    Sen kun pulttasi kiinni kansiin, niin virtaustulos ei ollut enää yhtä komea ja imusarja sai lähteä.

    0.1" 67cfm.
    0.2" 132cfm.
    0.3" 180cfm.
    0.4" 204cfm.
    0.5" 214cfm.
    0.6" 215cfm.
    0.7" 217cfm.
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    Mitattiinko kanavan poikkipinta-alaa mutosten välissä?
     
  8. Mikä sitten tuli tilalle?
     
  9. JarmoY

    JarmoY 3rd gear


    Tärkeintä on kuitenkin että kanavakoot on sopivat moottoriin ja käyttötarkoitukseen, virtaa mitä virtaa ei sillä oo merkitystä mutta virtaus ei saa kyykätä isoillakaan nostoilla.
    Jos kanava sekoaa jo virt.penkissä niin se sekoaa sit aivan varmasti myös moottorissa.
    Imusarjan kanssa pitäisi aina mitata koska se vaikuttaa niin paljon.

    Samanlaisia osia oli yhessä mopar 360 cid moottorissa paitsi oli omilla rautakansilla ja vakioilla 1.88/1.60 venttiileillä.
    XE274 hyd. laahurinokka, air-gap 2-taso imusarja ym. Vakioisku, 0.03" männät eli noin 365 cid.

    Kivinummen penkissä 413 hv, 472 ftlbs eli 640 nm.
    Tästä on aikaa ehkä jo 15 vuotta mutta ei kansien virtaus ollut kuin luokkaa 225 cfm max.nokan nostolla.
    Nuo World kansien pakokanavat tuskin on niin huonot että niitä pitäisi viilata, jokainen minuutti viilausta sieltä voi viedä konetta huonompaan suuntaan, virtauspenkkilukemiin turha tuijottaa.
     
  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Sitä en tiedä.
    Itse tein tuon siistimisen kaverin kanteen ja lopullisen porttauksen toteutti toinen henkilö, joka on virtauspenkin omistaja.
    En ollut tuolloin paikan päällä.
    Samassa penkissä mitattiin kaikki otokset.
     
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    2-taso Edelbrock performer rpm airgap avonaisella väliseinällä.
    Tuon kanssa ei mitattu virtausta.
     
    Muokattu: 9.4.2022
  12. Jack

    Jack Gearhead

    Ilmeisen hyvät "vanhan liiton" kannet siis, ja sopii tulevaan koneeseen kun tarkoitus tehdä sellainen "perinteellinen" viritys, ja jos se teho voisi jopa hieman noustakin:odbiggrin:. Nämä hankittu jo reilu kymmenisen vuotta sitten, ja tarkoitus nyt ottaa käyttöön.
     
  13. fenix

    fenix 3rd gear

    On tuolla huonompiakin kansia olemassa.
    Ja kaukana mistään Pontiacin kansista.;)
     

Kerro tästä muillekin!