Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    slantsix.org sivuilla on jossakin osiossa pysyvä myynti-ilmoitus jakajan jousilajitelmasta. Siis jos haluaa hieroa sen, millä kierroksilla ennakot alkaa nousta ja kuinka rivakkaan ne nousee. Sen sarjan mukana tulee mukana käppyrät vaihtoehdoista, joten ei tarvitse kokeilla kaikkia.
     
    jariha tykkää tästä.
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    ^slanttiin vai kasiin? vai käyneekö molempiin? linkkiä suoraan ku ei osaa lontoosta muuten ehtiäo_O
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Samat jouset käy slanttiin ja kasiin. Hyvin toimi. Sain pysymään keskipakolimput korotetulla tyhjäkäynnillä kotiasemissaan (ei "humppaa" tyhjäkäyntiä kuten Mopar Perfin hennoilla jousilla), sekä valittua missä kohdin ennakko kiipeää täysille. Sehän kohta tietty muuttuu sen mukaan kuinka paljon edellä kuvattuja kolosia hitsaa ja/tai viilaa.

    Muokkaus sieltä päästä (ulkoreuna) jonne ne limppujen tapit ovat menossa ja muoto sellaiseksi kuin aiemmin oli. Jos viilaa ahtaan puolipyöreän muodon, voi jäädä limput jumiin ja korkeat ennakot päälle.
     
  6. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kiitoksia kommenteista!
    Jospa noilla ohjeilla minäkin pääsisin "kärryille" tuosta Moparin sytytyksen säädöstä.
    Vuoden '76 360:nen on potilaana. Aikaisemmat sepät ovat siihen jo jälkensä jättäneet, mutta kukaan ei tunnu tietävän, mitä koneen sisuskalut ovat. "Persdynon" perusteella huonoissa säädöissä olevia "öljykriisi osia".
    Tarkoitus on ensitalven aikana kurkistella koneen sisäpuolelle ja lompakkoon tuijotuksen jälkeen miettiä, miten jatketaan...
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just samanmoista kolmekuuskymppistä kolmisenkymmentä vuotta sitten ropanneena samalta alueelta - sen jakajassa on vakiona hyvin suuren alipaine-ennakon (asteina) tekevä kello. Se toimii hyvin yhdessä EGR:n kanssa, mutta jos EGR-venttiili on jätetty pois tai on aie niin tehdä, niin se vakuumiennakko kaipaa huomiota myös. Muuten moottori sanoo ylämäessä pintakaasulla "kilikilikili". Siis jos osat on vakioita tehtaan jäljiltä.

    Ja jos semmoseen kolmekuuskymppiseen, joka on pari tonnia painavassa korissa, pitkillä välityksillä, vaihtaa ainoana viriosana Performerin ja nelikurkkuisen, niin se kuminauhamainen liikkeelle lähtö viruu entisestään. Kakskurkkuimari vääntää alhaalta paremmin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Hitto, oletkohan sinä ropannut aikoinaan tuota laitosta? :D Kuulostaa kuin kertoisit juuri tuosta '76 Chargerista... ;)

    Eivaan, päällisin puolin tiedän tuosta sen, että siihen on istutettu sovitelaipalla 4-kurkkuinen Carter 2-kurkkuisen imusarjaan. EGR-venttiili on poistettu ja tulpattu, kuten muutkin saastesysteemit.

    Muutama vuosi sitten katosi koneesta kipinä ja siinä yhteydessä laitoin Proformin sytkäsetin uusine jakajineen ja bokseineen (ja HEI-boksijumppaa pariin kertaan sen jälkeen). Muuta säätöä en ole osannut sille tehdä kuin perusennakko, muistaakseni, 10 asteen tienooseen vakuumi tulpattuna.
    En ole kuullut sen kilisevän, mutta ei sillä ole haluja ottaa kierroksiakaan (vakuumi on liitetty edestä katsoen oikean puoleiseen liitäntään)...

    Ajatus on ollut, että tuon Carterin alle tulisi tosiaan tuo Perfomer. Mutta kun konetta on tarkoitus avata ja ainakin uusia jakopää, niin siinä samalla vaivallahan sinne voisi laittaa jonkun uuden nokan, joka toisi edes vähän eloa tuohon laitokseen.
    Toki kaikki alkaa puristuspaineiden mittauksella...
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei, mulla oli tuolloin -76 ex-raatokiito, johon jätin seuraavan iloksi (lue : poispurettavaksi) semmoisen virranjakajan, jossa oli 2 pickuppia ja niille joku ohjaus, jolla se vaihteli ennakkokäyrää tilanteen mukaan.
     
  10. Latvis

    Latvis 2nd gear

    ...raatokiito! No nyt on nähty tuokin! :odeek: :rotfl:
    Semmoinen 2 pickuppinen jakaja tuossakin oli paikallaan ennen Proformia, mutta ohjausosat ja se 2-kurkkuinen kaasari ovat jääneet jonkun aikaisemman omistajan talliin.
     
    Muokattu: 12.9.2019
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jos hyvän haluaa niin nyppää pyörijän, makneetti pikupin ja sen sakaratähtipyörän mikä sen nimi onkaan junou, pois jakajan päältä. Tipauttaa astelevyn jakajan akselille, pyörijä paikalleen ja käsin venyttämällä koittaa paljonko siinä on mekaanista ennakkoa. Koska ittellä ei ollu astelevyä niin ihan astekulmamitalla koitin kattoa. Vain todetakseni että ennakonsäätölevyn taustapuolella oli stanssattuna levyn antama mekaaninen ennakko. Huom sitte että nää on jakajasta mitattua astetta, eli kammenpään asteiksi muutettuna nää pitää kertoa kahdella ko se jakaja pyörii puolet kampia hitaammin.

    Sitte kato mittaat mimmone ura siinä ennakon säätölevyssä on, kuinka paksu on vastapainolimpun se tappi joka siinä urassa heiluu. Uran pituus - tapin paksuus = liikerata. Liikerata milleinä / jakajan mekaanisen ennakon asteluku = milliä/aste. Tuo kerrotaan halutulla astemäärällä niin saat halutun liikeradan. Tuohon lisäät vastapainolimpun tapin paksuuden niin saat halutun uran pituuden.
    Tarvii digitaalisen työntömitan joka mittaa satkun tarkkuudella kun ei siihen uraan tarvinnu suurta muutosta tehdä.
    Lopuksi voi vielä astelevyllä tarkistaa tuliko haluttu jakajan antama mekaaninen asteluku. Mittailu ja testailuvaihees kannattaa nypätä vastapainolimppujen jouset pois niin on helppoo pyöritellä.

    Jostain syystä näinkin suurpiirteinen ja epätarkka mies ku minä sai tuon onnistumaan heti kerrasta. Heleppoa ku heinänteko.
    Ajotuslampulla tarkistamista helpottaa kun on dampperis astenauhateippi niin ei tarvi sekoilla minkään säädettävän ajoituslampun kanssa.
    Jousia jätin mopar pervormanssin jakajaan vain yhden, ilmeisesti sen löysemmän. Niin kun siellä ei toista jousta ollu alun alkaenkaan.
    15 astetta perusta ja 20 mekaanista ennakkoa, yhteensä 35 astetta ja 'all in' johonkin 2500-2800rpm mennessä. Ei yski prötää tai valittele sytkäänsä.
    Alipaine-ennakko on vielä sen tarkemmin kattomata, ehkä joutas sitä vähä säätää vähemmäksi kun hiukan olevinaan kilajaa maantiellä.
    Siten tiedä kilajaako sitte ihan oikiasti kun tuhat ja yks muutakin kilinää tuos laittees
     
    Latvis ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Paljoa ei oo saatu tänä talvena aikaan. Sen verran että jarrupääsylinteri on tuomittu vaihdettavaksi. Vanha vähän jumittaa enkä saanut selkoa löytyykö tästä maasta sopivaa korjaussarjaa. Kättä taskuun ja uutta tilalle.
    Viimekesänä puhelimen gps softalla 13.3 sekuntia vartilla. Jos nyt menis paremmin kun etupyörät ei enää jumita.
    Jotain pikku sähköjuttuja pitäis tehdä ja jotakin korokelaippoja on tuos tekeellä kaasarin alle.. kun ne ei itte tekien mitään maksa niin miksei kokeilis.
    Perä pitäis rempata mutta mm. Valokuvausharrastus on rokottanu rakentelubudjettia. Sain oikein kirjeen että älä enää välähtele jos ajaa meinaat
     
    Gary Grand, 12345678910, Latvis ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    No niin. Toukokuun lopulla tuli otettua auto ajoon yhtenä sunnuntaina. Samana iltana tuli työntötanko peltikeinusta läpi. Tönärit tilasin uudet mutta tuli liian lyhyet. Pistin vielä compin säädettävät hik perv keinut tilaukseen että ei enää tulisi tikku keinusta läpi. Siihen se into sitten jäi ja auto on seissyt ilman imusarjaa ja tikkuja ja keinuja tallissa. Kesä on kiiruista aikaa muutenkin ja on ny ollu muutakin.
    Katotaan ens kesänä, jos siihen mennessä sais peränkin rempattua
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Peltikeinua vaan tilalle. Niitä pitää olla yks 10kpl varastossa, että saa vaihdella tarvittaessa :D
     
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Niinhä siinä kävi että keinuiksi hankin parasta mitä rahalla saa. Compin ultra pro magnum keinut (johan on nimi) ja uudet compin tikut. Viime kesänä ajelin tosiaan vaan yhtenä päivänä. Huoltajuuskiista vei motivaation auton parista.

    Nyt on tullut laitettua auto taas ajoon. Leima heltisi heti toisella yrittämällä kun kävi kotona kiristämässä apusimpukan ja kääntämässä takajarruletkua. Letku kävi liian liki pakoputkia. Tässä keväällä tuli tehtyä putkia uusiksi flowtechin red hots glasspackeilla. Ääntä on.

    Nyt on tullut uudella innolla haettua kaasaria kondikseen. Läpät vaati kukin 3mm reijät että sai koneen käymään kunnolla tyhjää. On siinä säätelynsä vielä, mutta ajettavissa on.

    Sytkässä on sellainen ihmettely että lampun mukaan ennakot on luokkaa 30 astetta tyhjäkäynnillä, mutta ei kilistele eikä hakkaa starttia vastaan. Ilmeisesti muistelisin että ongelma on ollut olemassa siitä asti kun laitoin hei-modulin ohjaamaan sytkää. Se moduli on mallia halpa. Muut osat on msd blaster 2 puola ja moparin kärjetön jakaja. Yläkuolokohta on katottu ja dampperin merkit oikein.

    Vetoja löytyy taas yllättävästi enemmän kuin talvi käyttiksestä. Täs yks ilta havahduin että mun pitää nostaa jalkaa, ei se muuten lakkaa jauhamasta. Mahtoi rengasta vituttaa
     
    tzampy, isalmela, Ilel83 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jos johdot on ristissä magneetti pick upin puolelta, näyttää jänniä sytytysennakoita.
    Käy kyllä muutenkin rupuisasti silloin.
    Asia on helppo todeta johtojen paikkaa vaihtamalla.
     
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Voi ihqu jaxuhali nami nami

    Meillä on tänään 5v vuosipäivä dartin kanssa. Oi miten romanttista:wc::rotfl::pinup:

    Muuten ei ole pahemmin raportoitavaa. Tää kesä on vaan ajeltu. Bensaakin on menny ainakin 5 tankillista
     
    Kustom STW, FuryIII '71, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ei tässä ole talven aikana paljon mitään tapahtunut. Työlista oli kyllä merkittävä, mutta niin vaan meinaa laiskuuttansa jäädä saavutusten lista vähän vähemmälle.
    Sen verran on saatu aikaan, että ennen joulua tuli otettua perä irti.
    Perään tuli tilattua Jukolan Rattaan 3.73 välitys ja lukko. Meinasin alkuun että itse shimmaan, vaan lopulta välityksen asensi SE Suojanen.
    Nyt kun taivaalta tippuisi pari Dodge Dartin lehtijousia niin voisi niputtaa peräpään ja tiputtaa pyörilleen. Kyl maar mä purin toisen takajousipakan ja näön vuoksi annoin sille vähän lekaa, mutta totesin että vaikka takoisin jouluun asti niin hyviä niistä tuskin enää tulee. Ovat lässähtäneet ja sitten hyvin kuluneetkin ja kuopalle ruostuneet.
    Sitten jos kuitenkin vielä tarkistaisi että nokan ajoitus on kohdillaan niin voisi vaikka ruveta säästämään että olisi kesällä varaa hankkia sangollinen bensaa
     
    falcon1, esmi ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  19. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Takajousiksi tuli ilmeisesti maailman ainoat saatavilla olleet pakat. Ei ne uudet ole, jos ei käytetytkään. Joku joskus jossain tehny ja laittanut lisää lehtiä käytettyihin aihioihin. Ihan hyvät ne on.
    Tuli pieni ajelulenkki tehtyä. Tuosta perävälityksestä. Tiäräksää sen ku oot ruokapöydäs ja on peräti hyvää lajia tarjolla ja otat lisää ja lisää ja sitten tulee ähky. Mietit siinä sitten jälkeenpäin että olis vähempikin riittänyt.
    On nimittäin tiuha välitys.
    Jos se jossain vaiheessa pikkuisen korjaantuisi rengastusta muuttamalla. Pitäis vaan keksiä miten saisi ensin vanhat takarenkaat kulutettua loppuun
     
    Muokattu: 15.4.2022
    LPV ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Itsellä kans 3.7 perävälitys ilman ylivaihdetta,ja täytyy tunnustaa ettei sillä viitti ajella jätskikioskia kauemmas.

    Itse olen tullut siihen tulokseen että ilman ylivaihdetta perävälitys pitää olla n.3 luokkaa jos meinaa taajamamerkin ulkopuolella käydä.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!