Kaasuautouskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja AnHie65, 2.6.2020.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Suosittelen lueskelemaan noita projektijuttuja. Niistä noita asioita selviää. Ei ole yksittäistä oikeaa vastausta tai täysin mahdottomia juttuja.

    Hyvä karkea jakaja on 1,5.

    Jos autosi kuluttaa 15L/100km, voi laskea karkeasti, että 15L /1,5 = 10 kg kaasua / 100km.
    Caddyn tankit ottaa 33-34kg. -> 33kg / 1,5 = 2,2 -> ~220L
    Caddy kuluttaa noin 7kg/100km, eli sillä pääsee noin 470km kaasutankilla.

    Jos tuon vanin tankin tilalle esimerkkinä laittamani 3 x 15L kaasupulloja muuttaa kaasu kiloiksi, saadaan tankattua noin 6,75kg. Realsitinen bensakulutus vanille olisi ehkä 16L/100km, eli kaasuna 10,7kg/100km.
    Eli bensatankin tilalle asennetuilla kolmella pullolla pääsisi noin 60km.

    Mielestäni edelleen pätevä kommentti tässä yhtreydessä.

    Kaasumuutoksiin pätee, että helppoja ja hyviä ei ole. Tarjolla on työläitä ja hyviä, tai helppoja ja kömpelöitä.

    Surkein auto kaasumuutokselle olisi ehkäpä Corvette. Siellä ei ole vain tilaa, ei helpolle, tai työläälle. Vani on oikeastaan erittäin hyvä lähtökohta, koska se korkea alustaltaan ja siellä on paljon pitkittäisiä yhtenäisiä tiloja. Suunnittelin joskus omaan tumppivaniin pulloja niin, että molemmin puolin kardaania olisi pitkät pullot ja vielä yksi pullo vas. runkoaisan ja helman välissä kuskin oven ja takapyörän aukon välisellä alueella.

    Kaiveleppa jostain janiluo:n Astron projektikuvat. Siihen oli tehty kaikki pullot alustaan.
     
  2. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Kannattaa tehdä se niin, että sinne jää bensasysteemit käyttöön. Tuohon omaan Capriceen tuli 150 litran kaasusäiliöt (ne vie jo melkoisesti tilaa) ja maantiellä kantama on ollut +-300km riippuen siitä, minkä verran tankilta sattuu saamaan ainetta. Ois jo kerran menny hinausautohommiksi, jos ei olis nappia painamalla voinu jatkaa matkaa bensalla.
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Joo, asia selvä. Kiitos selvennyksistä. En jaksa alkaa ko.säiliöjumppiin. Kaasua on jatkossakin vaan käyttiksessä. Keskitän vähänkin ruuvaamisen tarmon johonkin muuhun hommaan
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ja virallisempi jakaja on 1.7 mutta tuolla helpompi laskea.

    Alustaan jos tunkee niitä säiliöitä niin siinä on kyllä melkoinen homma sen voin kertoa. Ellet sitten saa kuten janiluo purettu puoli autoa ensin pois tieltä ja tehtyä asennuksesta miellyttävämpää.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  6. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ei ole ilmeisesti sähköautot myynyt tarpeeksi hyvin. Tuolla maksimoidaan sähköautojen ostaminen.:D Sitten kun kaikilla on se trendikäs sähköauto niin ilmoitetaankin että on tullut taas joku toinen vaihtoehtoinen polttoaine jota pitäisi suosia. Ensiksi vaan pitää rahastaa sähköautoilla ennen kuin siirrytään eteenpäin (ehkä vetyyn tai kenties mihin)
     

Kerro tästä muillekin!