Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuossa lopussahan se sanottiin että omistaja haluaa budjettiratkaisun ja tuo korjaus hänelle riittää.
    Nykyään risaa autoa ei kannata dumpata mihinkään vaan purkaa varaosiksi tai myydä oikeaan hintaan rikkinäisenä kun autoliikkeetkin on saaneet korvauksia heille rikkinäisistä vaihdossa tulleista autoista. Paskaa ei knnata laittaa kiertämään mikä on hyvä juttu ja kaikkien etu.
     
  2. -late-

    -late- Gearhead

    Pemarinkin kohdalla budjettiratkaisu olis voinu olla just ne paksummat öljyt.

    Pösön tapauksessa toi laturi saattais olla vaikka erilaiselle akkukemialle mut kun en tiedä niin heittelen vaan tällasia. Lööpin mukaan merkkiorganisaatio halus jostain syystä vaihtaa tuohon myös invertterin.
     
    Muokattu: 27.4.2022
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Tuli vielä mieleen yks keissi missä korjattiin akkua ja saatiin auto lataamaan. Eristys tosin jäi sen verran alas että silloin tällöin ei läpäissy auton omaa diagnoosia. Tuo kun tapahtui puolen kymmentä kertaa niin lopetti taas lataamisen kunnes vikamuisti tyhjennettiin.

    Siihen sit omistaja hankki käytetyn laturin millä eristys nousi just sen verran ettei virhettä enää tullut. Merkkari olis sinne laittanu uuden varaosan, jonka eristys tod.näk. parempi ja näin ollen elinkaari pidempi kuin käytetyn. Olisko ollu hintaeron väärti, en tiedä.

    Toisessa tapauksessa, olisko ollu 12 akkumoduulia joista 1 rikki. Se vaihtoon siis. Samalla hokasivat toisenkin moduulin olleen muita 11 alempiarvoinen (mut kuitenkin vielä hyväksyttävissä). Asiakkaalle tarjottiin kaks moduulia vaikka yhdelläkin olis kuntoon tullu. Kenties elinkaari on nyt pidempi kuin vain viallisen vaihtamalla.

    Näissä sähkäreiden(kin) korjauksissa on monta näkökulmaa jotka pitäis huomioida ennen kuin vaihtoehtoja vertailee.
     
    Swinger tykkää tästä.
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    En koe jääneeni mitenkään alakynteen, eikä minua harmita se, että linkkaamalleni uutiselle ei hekotettu eikä irvailtu. Miksi harmittaisi? Sen sijaan minua ihmetyttää tämä sähköautoilijoiden siilipuolustus, jota ketjun otsikon mukaisesti uskovaisuudeksi kutsun. Siinä todellakin on uskovaisuutta muistuttavia piirteitä, mutta näyttää siltä, että sähköautoilijat itse eivät sitä tajua. Ilmiönä se on tavallaan kiinnostava.

    Näytti kuitenkin tämä linkkaamani sähköautoilua kohtaan kriittinen uutinen kiinnostavan sähköautoilijoita siinä määrin, että siilipuolustus pystytettiin heti. Toisaalta arvelin, että joitakin muita lukijoita asia saattaisi kiinnostaa.

    Tuota ympäristöasioiden esillenostoa en ihan tajunnut. En minä niillä ainakaan äskettäin argumentoinut.

    Ei ole mitenkään tuskaisaa mun elo, oikeastaan aikalailla päinvastoin. Ajelen just sillä millä haluankin. Sen sijaan minusta vaikuttaa, että sähköautoilijoille on jotenkin tuskaisaa, kun sähköautoja kohtaan esitetään kritiikkiä. Tai ainakin se olisi yksi mahdollinen selitys tälle siilipuolustukselle.

    Sähköautojen tukiaisista (vero- ja hankintatuki) sen sijaan olen kyllä sitä mieltä, että Suomen olosuhteissa niistä ei ole mitään hyötyä, eikä niitä näin muodoin pitäisi myöntää ollenkaan. Ilmastokysymystä ei niillä ratkaista.

    Kiintoisaa. Oikaistakoon tätäkin sen verran, että en ole V8:lla kehuskellut, ainoastaan todennut ajavani sellaisilla, koska pidän niistä.
     
    Peeaa ja Swinger tykkäävät tästä.
  5. Vedä nyt vittu päähän ja mee veivaan volgaasi.
    Sinä täälä muna ojossa kehut kuin vitun hienoa on ladata sitä halpaa sähköladaa vähän väliä.

    Olenko joskus sanonut että minä päätän muiden autoista. Minä päätän mitä ostan ja millä ajan. Minä rakennan omat harrasteautoni ja mutta täällä on turha sähköjänesvouhottajien kehua niitä paskojaan, jos niillä ei voi tehdä asioita joita kirjoitin päällä. Koskettaa aika vitun montaa nuo samat asiat. Kun sillä sähkölusikalla ajelet niin ajapa seinäjoelle niin käydään vähän kyselemässä talleilla ja paikoissa mitä ovat mieltä sun vouhotuksesta. Täällä sanotaan se mitä hissukat ei jossain päin sano kuin nimimerkin takaa täällä palstalla.

    Ja sitten täällä on niitä "peukalo perseeseen tykkääjiä" ns. joo joo miehiä peukuttamassa, mutta harvalla on omaa mielipidettä asioihin.

    Vai rodia teet. Hienoa. Muista pistää töpseli perseeseen. Muista tehdä hyvin,että voit vetää pitkää reissua halvalla. ja minä kuule itse ihan päätän mitä teen ja milloin. Joka päivä on vain vara ajaa semmosella autolla kuin haluan ja ei minun tarvi työmatkoille mennä pistoke kourassa. Eikö oo helppoa, vitun helppoa.

    Tulenkin 3vkon päästä sinne päin reissuun, pakko tulla tutustumaan minkälainen meininki on siellä kun tuntuu että minun mielipiteestä asioistani äijällä aukeaa molemmat päät yhtäaikaa.

     
  6. mäkin diggaan sähköstä. V2 ssa on semmonen oma fiilis ja sähköauton kyydissä on kuin höyhensaarella asuisi ja panisi rahaa pankkiin. Rodeja tykkään rakentaa ja helposti tulee 10 000km kesässä mittariin, kun ne on tehty ajettavaksi. Pick upeilla kiva ajella ja pitkääkin reissua, kun nekin menee kuin juna niin lakeuksilla kuin itäisimmillä mäkisillä ja mutkaisimmilla osuuksilla. On niin kiva digata, mitä lie se tarkoittaakin. Tiätsä.

    Niin ja sitten on nämä uudemmat camarot ja diesel mersut. ne on niin ihania että niitä mä diggaan aamuin illoin. Radio rock päälle ja matka taittuu. Niillä tuloo puhdasta voittoa joka kilometriltä mitä työmatkaa viitsii ajaa. Miksi ajaa kun saa tehdä töitä siellä missä haluaa, vaikka autotallissa. siitäkin mä diggaan ja sielläkin on sitä ihanaa sähköä, tosin rasiassa ja sekin tosi mahtavaa kun on vielä varaa ostaa sitä kun tallissa tulee se 200-250pvä vuodesta vietettyä diggaillen
     
  7. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Tässä on esimerkki oikein kunnon kusipäästä, miten voi vanha mies olla noin katkera, ei voi kuin nauraa. Kunnon guru.
     
    Harri S ja Catiska tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    OD:n seuraava kehityskohde voisi olla käyttäjän valittavissa olevat rajoitukset per aihe. Saisi nämä ”uskovaisaiheet” pois näkyvistä niin halutessaan.

    Kellarin puolella ne vaan rakentaa…
     
    Rihma ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Antaa katkerien ukkojen jupista.
    Toisten kaaliin ei mahdu kuin yksi käyttövoima kerralla.
    Sääli että jonkin toisen valinnat menee tuolla lailla tunteisiin.
    No maailma muuttu ja niin sen kuuluukin muuttua.

    Kellarin puolella koetetaan rakennella kaikenlaista, ja kaikki sulassa sovussa käyttövoimasta ja ukonnosta riippumatta.
     
    Seevu ja Rihma tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Saman olen huomannut. Eikä vain tässä keskustelussa vaan noin yleisemminkin. En tiedä minkälainen vanne mahtaa päätä puristaa mutta tiukalla se on. Joku voisi jo luulla että resepti on kadonnut johonkin ja vitamiinit on jäänyt ottamatta.
    Kyse lienee kuitenkin vain elämässä katkeroituneen kääkän tarpeesta purkaa pahaa oloaan. Tarkemmin en osaa analysoida, ei ole koskaan ollut tarve naamatusten jutella ko hepun kanssa, eikä sellaista tarvetta tule.
     
    Rihma tykkää tästä.
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Heh, joo myönnän aloituksen olleen aika kärkäs. Kännipäissäni jotenkin vaan triggeröidyin sun hehkutuksesta noista sähkiksistä.:odwink:

    Enpä kyllä arvannut keskustelun saavan tällaset mittasuhteet.:odeek::rotfl:
     
  12. rale RS#97

    rale RS#97 1st gear

    ymmärrän hyvin "kääkän" turhautumista. nykyään jopa radio rockilla mainostetaan jotain sähkölelu sontaa. mielestäni ajakoot jokainen sillä millä tykkää, mutta pitäkööt kaiken sen ihanuuden ihan omana tietonaan. olen kyllä oppinut painamaan nopeasti mutea radiosta hiacella ajaessa, aina kun tulee joku mainos missä mainitaan sähkö auto tai mitään ilmasto asioita.
     
  13. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Foorumilla pääsee vielä helpommalla kuin radion kanssa, ei tartte painaa mutea, tai mitään muutakaan, jättää vaan painamatta sitä keskustelua mikä sylettää, niin ei tule näppyjä :D
     
    Catiska ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  14. rale RS#97

    rale RS#97 1st gear

    se on juurikin näin. asiat jotka ei kiinnosta eikä tule koskaan kiinnostamaan , sellaiset forumin jutut kannattaisi jättää tsekkaamatta. tuo auliksen mollaus , oli ainoa syy kirjoittaa tähän..
     
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ajoneuvokulttuurin äänenkantaja.. Näin luki aikoinaan Overdriven etusivulla. Lie jostain löytynnee sivuhuomautuksesta yhä.

    Nythän meillä on käsillä kaikkien aikojen valinnanvapaus. Muistatteko aikoinaan kun tuli RE85? Se oli kova juttu se, autofoorumeilla. Nyt meillä on sen lisäks sähköä, kaasua ja mitälie. Kaasuautojakin täällä käsitellään, ja ne saa taas kiinnostuneen ja innostuneen vastaanoton. Henkilökohtaisesti tykkään lukea näitä sähköautojuttujakin. Sitä paitti näitä sähkökonversioita saa näihin vanhoihin paskoihinkin.

    Mainittakoon toki että tuppaa itteäki välillä oksettamaan kun sähköautoja tupataan kauppaamaan välillä ratkaisuna erektiohäiriöihinkin suurinpiirtein..

    Ps. Eipä se siellä kellarissakaan näytä olevan kun ne pari hassua kirjottajaa jotka väsää, muualla ei tapahukkaan oikein mitään paitsi offtopickissa, joka täältä poistettiin, ja syystä. Taitaa vieläkin suosituin ei offtopic-aihe olevan Lolvot.
    Ja voin sanoa näin siihen itsekkin osallistuneena ( offtopic).
     
  16. litres

    litres Gearhead

    No mitä tähän juttuun vanha lyijylliseen bensaan tottunut käpynokka voi
    tehdä??? Kuunella sähkö/hybridi autojen ihanuutta?
     
  17. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Vanheneminen on elämässä vääjäämätön fakta, ellei kuole. Vanhetessaan osa muuttuu avarakatseiseksi ja suvaitsevaisemmaksi osa kärttyisäksi ja omaan pieneen ympyrään sulkeutuneeksi. Jokainen voi miettiä kumpaan suuntaan edellä mainittu taitava rodi guru on kääntynyt. Itse olen insinöörin uteliaisuudella siirtynyt saksalaisesta neliveto diesel premiumista saksalaiseen sähköautoon. Neljän kuukauden kokemuksella voin omana mielipiteenä sanoa, että valinta oli täydellisen oikea. Käyttömukavuus ja ominaisuudet ovat todella hyvät. Tämä ei sulje pois muita käyttövoimia. Halutessani voin edelleen palata menneisyyteen 5- sylinterisen ruotsi dieselin puikoissa tai 50-vuotiaan jenkki V8:n puikoissa. Kesällä on kiva kurvailla myös kaksipyöräisellä italialaisella V2:lla tai vaikka polkupyörällä… On hienoa että on valinnanvaraa ja jos siltä tuntuu niin sitä voi halutessaan lisätä.
     
    ZZ20, Catiska, Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Sähkiksistä puheenollen, ei hirmuisesti vakuuttanut! Karvalakkimallia oli ja hintaa päälle 40 tonnia. Rengasmelu himuinen ja ei mee suoraan, ei sitten niin millään!
    Zoomailin myös Teslan laatua, kaikki sovitukset viturallaan . Mää en oikeesti pysty tommosta katselemaan! :wc:
     
    Muokattu: 30.4.2022
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ole huoletta! Olen konservatiivinen, sillä dieselillä voimat tehdään, on tehty ja nykyisestikin tehdään. Katsos, asia on niin, hyötysuhde nykydiisseleissä hirmuinen!:odcool:
     
    Muokattu: 30.4.2022
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Media luo kyllä kuvaa, että se ainoa vaihtoehto maailmassa tulee olemaan sähköauto, mutta onko kuitenkaan asia niin.
    Se sähköautomäärä jonka pitäisi olla liikenteessä vuosikymmenen loppuun mennessä, vaatii ihan hirveästi investointeja, joita kukaan ei halua maksaa(taloyhtiöt) ja nyt ukraina osoittaa, että ilman muita polttoaineita ei pärjää, jos rähinä alkaa.
    Kun sähkön pitäisi olla vain yksi vaihtoehto käyttövoimana, kaikkien muiden joukossa ja jokainen valitkoon omansa. Nyt vielä on se tilanne, että malleja on rajallisesti ja moni niistä on vielä aika hinnakkaita, jopa uuden auton ostajalle. Kun noita polttomoottorisia myydään vielä pitkään ja paljon.
     
    viikinki75, Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!