Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Sen takia tallin puolella on hyvä olla vanha läppäri, puhelin tai molemmat
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, päädyin tilaamaan amatsoonilta näytöllisen kameran. Samaan hintaan olis saanu jonkun myös motonetista. Sitä ei vaan o kukaan kehunu mutta tilaamaani usiat ulkomaan elävät oli. Sitäpaitti siinon melkein viis metriä sitä kaapelia versus motonetin 1 metri. Haluaisin tietää mistä vuotaa ennenkuin hankin ulosvetäjän syöttöpumpulle, ajoitustyökalun delivery valven reikään, delivery valven hylsyn ja hylsyn suutinputkelle tai avosilmukka avaimen. Jos nääs ne suutinputket on oikein kunnolla kii. Ennen kuin edes näkis mitä tiivisteitä sitä oikein tarviais. Jos tuo tirkistelytyökalu joskus sitte saapuu.
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Oot pässi sen verran nokkela tekemään, että tuskin sun tarvii "hankkia" ulosvetäjää tai suutin putkien hylsyä. Toki saat jos haluat. Minulta puuttui molemmat ja silti punppu oli käsissä.

    Suutin putket voit kokeilla jo etukäteen aukeaako vai ei. Minulla aukesi lenkkiavaimella, mistä suljettuun teki rälläkällä suutinputken mentävän hahlon. Pumpun pukkasin pois ihan vaan laakeriulosvetosarjan työntäjällä. Sen sai viriteltyä siihen melko helposti.

    Minusta siellä aiheutti enemmän tuskaa muut asiat. Kiinnitykset pumpulle on ku mukavasti ja oliko pa-suodatin otettava pois tieltä? Voi kyllä olla, että nämä ovat taas sitten minun autossa tuskaisia ja teillä ihan lapsen leikkiä.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, mielessä kävikin että ennen h-hetkeä kokeiltava niitä putkia onko miten piukassa. En kyllä rälläköi omia avaimia kun kalliilla joskus ostanu vuonna miekka ja kilpi niitä merkkikaluja. Joko ostettava halpis silmukka rälläköitävä se tai sitten valmis avosilmukka. Joskus ostin kyllä rokkiautosta setin tuumaisia avosilmukoita ns jarruputkiavaimia. Harvoin jos tarvii ni ei välttis tarvii olla se kallein. Vaan ne on ihan paskoja. Niillä ei tehny mitään. Kääntelin sitte vanhan laatu gedoren lenkillä katkaistun putken läpi pois ne mutterit ja kiinni uudet kiinto päällä. Hylsyäkin käytin kuuskulmaista irrottaessa. Niisson jarruputkissa sama kun pakoputkessa. Irrottaessa kannattaa pistää poikki ja pienemmissa osissa irrottaa. Yks vanha sekin gedoren millinen jarruputkiavain on toiminut loistavasti jo yli 30 vuotta.

    Sitä ei ole ulosvetosarjoja mitään itellä millä työntää tai vetää. Seolis tolle pumpulle helppo tehdäkin jos olis vähän paksumpaa levyä. Vaan ei se kallis ole, toimitus taitaa olla puolet. Halvalla selviäis ehkä muutaman kerran muttei sarjairroittajalle käy. Starttisolkku pitäs irrottaa ja imusarjalle menevä putki myös.
     
  5. smgt

    smgt 3rd gear

    Suutinputket on asennettu kyllä väärin, jos niitä ei saa halppis sarjan avaimella irti. Käy ihan normi lista.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, muistelin kyllä itsekkin että ollessani pojankloppina ratkori ja puimanajokone verstaalla nuorempana asentajana ne putket irtos ihan kiintoavaimella. Jossain momentissa ne vissiin pitäs kiinnittäessä olla. Vaan jos vuotaa ni liian löysällä ja jos liian tiukalla ni kalliit on valmiit uusia, jos hajottaa. Käsivaralta ne aina vedin. Vetelihän se venäläinen teknikkokin belaruksen kannenpultitkin käsivaralta vaikka momenttiavainta tarjottiin. Joskus taisin väännellä johonkin koneeseen suorista putkista suutinputket sopivaksi. Aika jäykkiä oli.

    Se suodatinjalkakin pitäs kai löysätä. Tulis vissiin tilaa kun on sen suodattimen lämmityksen deletesarja ollu hyllyssä jo jonkun kuukauden.

    No tihrustellaan kameralla ens, luulen että se alipainepumpun vuotokorjauskin oli ennenaikainen. Se suurin vuotokohta löytäjäänsä vielä odottaa.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, mikä oli helpoin tapa diy-miehelle ajoittaa takas laittaessa se syöttöpumppu? Eno syöttöpumppua irrottanu koskaan mistään enkä ajoittanu. Luin vaan erilaisia ohjeita eilis ehtoolla netistä.
     
  8. smgt

    smgt 3rd gear

    Suutinputkissa on kartiot. Jos sen vetää kiinni pitkällä avaimella kahen ähkäsyn momenttiin se leviää eikä ole enää muodossaan.
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Niin ja jos oikein kovaa kiristää niin Delivery valven mutteri halkee ja uus on kallis. Kokemus siitä löytyy. Oikea momentti on 30nm.
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ota pumppu irti kun on merkissään. Orkkiksena pitäs olla sillon myös mosan päässä tappi kohillaan. Jos ennakkoon koskettu, niin sittenhän ne eivät ole. Ite tein damperiin merkit ja käänsin siitä sen pari astetta lisää ennakkoa. Pyörittele mosaa kun kaikki on kiinni ja koita aina millon pumpun lukitus molskahtaa kohilleen.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Juu, ja Pertura se tais olla se joka muiden muassa on tapellut sen syöttöpumpun rattaan kanssa, siinä ei ilmeisesti ole mitään haittaa vaan mutteri kiristetään niin että tuntuu kiinni. On lipsuneet ajoitukset pois paikaltaan?
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Eikössiinä pumpunakselissa ole kiila. Mutteri irti ja Kiila ylöspäin ja sitten pumppu ulos.

    Niijoo tää on siis 24 valvee vp jutskiin. Anteeks ja kiitos.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kiilankanssa tarkkana
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siinon kiilaura siinä p7100 pumpun akselissa mutta sitä kiilaa ei käytetä vakiorattaalla 2gen ramin cumminsissa ainakaan. Se kestää pyhällä hengellä ja että kosketuspinnat kartioilla on TÄYSIN rasvattomat, oikia kireys ja että kartiot on kunnossa. Niiton säädettäviä pumpun rattahia missä varmaan kiilaa käytetäänkin. Ja tosiaan jos lukitsee timing pinillä koneen ykköspytyn yläkuolokohtaan ja timing pinillä syöttöpumpun, voi sen pumpun raapasta pois ja laittaa takaisin ja ennakko on se tehtaalla asetettu. Netissä on ohjehia jos haluaa astelevyllä ajoituksen säätää dampperin liikettä kattomalla tai adapterilla heittokellon kanssa milleissä ajoituskartan ja tiedon kera mikä pumppu itellä on. Tietysti pumpusta kannattaa kattoa jos onkin vaihtunut matkalla eikä ole orkkis ni millit ei satu välttämäti ajoitettaessa kun kattoo väärästä kohdasta. Lisäksi löytyy juutuupi videoita joissa näkee mitä tehdä ja joissa myös näkee kun kaikki osat ei ole viä irti ja väkisten yritetään siirtää pumppu pöydälle. Sivustojakin on vaikka kuinka. Harrastajien, verstaiden ja oman tehtaan. Alkaa itelle hahmottua kuinka se tehdään. Lukeminen kannattaa aina, sanotaan.
     
    tsipi tykkää tästä.
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo meinaan kanssa ostaa sen säädettävän pumpun rattaan. Joskus siitä on ollut täällä puhetta että liki vakiovehkeessä sitä tartte, mutta sittenkin :p
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, pe olis vapaapäivä ja luvannu kesäkeliä (+16). Täytyy vissiin matokameraa ootellessa ryömiä peilin ja lampun kaa taas auton alle. Tiijä vaikka kävis minulle tuuri ja se öljylähde nyt löytys ennen kuin purkaa kaiken. Voihan se siltikin olla että purattaa.

    Power Driven Dieselillä on myytävänä magneettinen reiällinen astelevy joka käy dampperin päälle ku isä äitiin. Noin 30$ levy ja satasen toimitus plus alvit ja tullit. Muutamalla muulla ollu samaa niitten PDD teettämää levyä myytävänä mutta ei se toimitus halpa ollu niilläkään. Pitäsköhän kysyä taas voisko sen tilata kaverin pojalle kalivorniaan? Sieltä ku se lähettää sen minulle ni ei kait maksa paljon. Joku vuosi sitten se lähetti Tork Tekin ovetflow valven eikä postikuluja vieläkään ole tullu minulle asti vaikka monasti kysyin. Tietysti sen voi merkata sen dampperin ja laittaa ajoituksen samaan ku ennen mutta jos on liikkunut niin ilman astelevyä ei taija tietää paljon asteita on ellei ole selvännäkijän vikaa.
     
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    Kannattaa ostaa heittokello ja tehä deliveryvalven tilalle teline sille. Saa mitattua ne ajotukset arpomatta.
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Astelevyähän ei välttämättä tarvitse jos vaan saa mitattua kuinka paljon on liikkunut. Dampperin ympärysmitta jaettuna 360 on 1 aste, eli sillä pääsee jyvälle kuinka paljon on ajoitus liikkunut. Toki astelevyn kanssa varmaan jouhevampaa ajoittaminen.

    Mutta mäkin suosittelen heittokellolla DV:n reiästä ajoittamista, se on helppo ja varma tapa saada ajoitus kohdilleen.
     
    tsipi tykkää tästä.
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Perturan tekniikalla ite säädin. Eli damperin halkaisija x pii (3.14) / 360 = 1 aste kääntöä damperin halkaisijalla milleissä. Ei nyt tietenkään oo auringon tarkka. Vaihtoehtoja löytyy.
     
  20. smgt

    smgt 3rd gear

    Täytyy vaan tietää lähtöajotus, jos haluu tietyn ajotuksen.
     

Kerro tästä muillekin!