Jakajanrattaan materiaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 2.4.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Osaako joku kuvan perusteella sanoa onko jakajan ratas terästä vai valurautaa? Itse sanoisin teräs. Joka puolella vaikuttaisi olevan hienoja koneistusjälkiä.
    Jakaja kaivettu Fordin 302:sta, 85 vm Mercurystä, jossa pitäisi olla laahurinokka ja valurautaratas.
    https://photos.app.goo.gl/jMyEaeugCSmqfrBr7

    [​IMG]
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nii-in, ei se näytä tuolta. Joten jos se on terästä niinkuin se näyttäis olevan, mulla on joko nokka jotain muuta kuin alkuperäinen tai sitten se on kulunu / kuluu rattaasta paskaks.

    Pakko se on auto hakea talviunilta aikasemmin ku ei hajuakaan mitä siel on myllyssä meneillään.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Näytin viilaa rattaalle kun en muutakaan keksinyt. Tavallinen metalliviila teki nätisti jälkeä rattaaseen, joten taitaa olla valurautaa, vaikkei siltä näytäkkään.

    Kaiken järjen mukaan karkaistu teräsviila ei kovin tehokkaasti jälkiä jättäis jos ratas olisi kanssa karkaistua terästä.
     
  4. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    No ei se ainakaan karkaistulta vaikuta.
    Mutta onko teräs vai valuratas kuten kysyit, ei mielestäni tuolla selviä.
    Skeptikkona vois sanoa että rahamiehet on voinu koneistaa valurattaastakin kaikki pinnat.
    Tuskin mutta mahdollista.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Esimerkiksi truck-foorumilla on vielä enemmän teräsrattaan näkönen rautaratas:
    https://www.ford-trucks.com/forums/1619220-correct-distributor-gear.html
    [​IMG]
    Mulla on kans uus jakaja jonka ratas näyttää just tolta, joka on RockAuton osanumeron mukaan rautaratas. Näyttää enemmän ylemmältä kuin alemmalta.
    Teräsratas:
    [​IMG]

    Eihän tästä meinaa tolkkua ottaa, mutta mulla on uusi ja vanha jakaja, ja molempien rattaat saa viilasta yhtä tehokkaasti skraidut. Elikkä jos on vanhallakin jakajalla pelannut, niin pelaa uudellakin. Ellei sitten nokka-akselin ratas on pilalla, se täytyy vielä tarkastaa.

    Mun uus ja vanha:
    [​IMG]
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Noh, päivitetään sen verta, että nokka-akselin ratas on kunnossa ja asensin uuteen jakajaan toisesta jakajasta selkeästi valurautaisen rattaan. Oli uuden jakajan ratas sitte rautaa tai terästä, nyt on korrekti materiaali varmasti hinkkaamassa nokan kanssa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantissa on muovinen jakajan ratas ja se on mun kokemuksella kunnossa vielä silloinkin, kun nokka-akselin ratas pettää ja samassa nipussa pyörivän öljypumpun rataskin on hyvää vauhtia valmistumassa romuksi. Jakaja ottaa aika kevyellä kosketuksella pyörintäliikkeensä.
     
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Eikös slantissä nokka pyöritä öljypumppua ja virranjakaja on ö-pumpun yhteydessä?
    Fordissa nokan ratas pyörittää virranjakajan vartta ja samassa varressa on öljypumppu. Öljypumppu se aiheuttaa jakajan rattaalle rasitusta.
    Emt tulkitsinko viestisi vaan väärin mutta fordeissa saa oikeatkin jakajanrattaan metallit kulumaan paskaks ku lätkii koneeseen jonku high volume pumpun ja paksut litkut päälle.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sekä pumppu että jakaja pyörivät nokan ratasta vasten. Nokkaan hiotut hampaat toisinaan katoavat öljypumpun rattaan kuluttamina. Virranjakajan muovipyörä ei ole moksiskaan noiden kahden taistosta saatikka siitä, että joutuu melko huonokuntoisen nokan rattaan pyörityksessä olemaan. High-Pressure pumppu tekee tuhoa joutuisimmin.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Slantissä jakajalla ja ö-pumpulla on molemmilla omat rattaat.
     
  11. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Jos uskaltaa rälläkkää näyttää, niin teräs ja valurauta kipinöivät selvästi eri tavalla. Esim:
     

Kerro tästä muillekin!