Hydra-Matic ominaisuuksiako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pertti K, 31.8.2011.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    '49 Oldsin 4-vaihteinen Hydra-Matic on vaihtanut nykäisten koko omistushistoriani (2006 lähtien). Erityisesti nykäisee 1-2 ja 2-3 välit, mutta kyllä 3-4 välikin roheempi on kuin tuoreemmissa laatikoissa. Onko tämä ominaisuus vai vika? Muiden vastaavien laatikoiden kyytiin kun en ole päässyt, niin ei osaa verrata. Tuossahan ei taida olla momentinmuunninta, voiko se vaikuttaa asiaan?

    Nyt parin vuoden ajan on lisäksi ollut sellainen ominaisuus, että pidemmän seisakin jälkeen kestää hetken ennenkuin auto lähtee liikkeelle vaihteen kytkemisen jälkeen.

    Jos nuo on vikoja, niin mistä lähdetään syyllistä etsimään ja miten korjataan? Vaihteistohommissa olen ihan vihreä, mutta tuo olisi sopivan yksinkertainen laatikko opiskella alaa. Toisaalta nuo ei ole vielä niin vakavia juttuja, etten taida sen takia ihan atomeiksi laatikkoa viitsiä laittaa, vaan odottelen isompaa vikaa.
     
  2. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Mulla kiusas -55 Oldsin Hydramatic 2-3 vaihdossa. Tuntus kuin ei olis paineita laskenut ollenkaan vaihdossa. Lyötiin kaverin kanssa laatikko lihoiks ja ainakin yksi selvä vika, pakkojen välinen öljynjohtohiha(oil delivery sleeve) oli kulunut rankasti.
    Nätkin teki uuden, mutta epäili ettei se aiheuta kyseistä oiretta.
    Nätkin on kasannut monia Hydramaticeja, eikä ole löytänyt syytä repäsevään vaihtoon!?!
    On kuulemma koittanut säätää kick-down vivustoa, löysännyt/kiristänyt pantoja ja tehnyt löysempiä ja jäykempiä pakkoja, eikä ole auttanut.
    Eikä ilmeisesti edes väärä öljy vaikuta noin paljon. Pitäis käyttää A-type, eikä dexron II tai III.

    Odotan mielenkiinolla kun saa oman joskus liikkumaan, kuinka käy!!!!!
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onko tämä sama laatikko kuin '49?

    Niin ja mitäs tuo A-type on, sama kuin ATF? Itse olen laittanut II:sta jos olen jostain löytänyt, mutta monesti joutunut laittamaan III:sta. Niiden välillä en kyllä ole huomannut eroa.
     
  4. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Itse remppasin ton 51 Lincolnin hydramaatin pari vuotta sitten. Tuo laatikko on tarkka throttele valven tangon säädöstä. Vaikuttaa vaihtokohtiin ja kuinka rajusti vaihtaa. Öljynä ollu mulla Dexron III eikä mitään ongelmia, tähän asti ainakaan...

    Yleensä 2-3 vaihto on se vaikein ja "nykäisevin" varsinkin vanhalla laatikolla kun siellä vaihtaa suuripiirtein kaikki liikkuva tilaansa ton vaihdon yhteydessä.

    Ei ton vanhan hydramaatin remppaa kannata pelätä. Mitään erikoistyökaluja ei oikeastaan tarvi tehdä ja tilaakin on paremmin purettaessa ja kasattaessa mitä monessa uudessa laatikossa. Momenninmuunninta ei ole, mutta nestekytkin kylläkin....

    Suurimmat erot 49 versus 55 taitaa olla venttilikoneistossa kun vaihdealueet tais muuttua joskus 52-53 ja pakkisysteemin on hiukan erilainen 49 mallis (yksinkertaisempi). Eikös 55 vie ollu Early-Hydra...

    Tuolla on hyvät manuaalit netissä

    http://edge-op.org/1949_Oldsmobile/index.php?page=243
     
  5. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    -55 Hydra on viel vanhaa osastoa, luulisin, kun ei ole parkkiasentoa vaan pysäköintilukko pakilla kone sammuksissa.

    ATF on kait lyhennys Automatic Transmission Fluid :oops:

    A-type on aivan erinlaista ku Dexron II ja III, paljon rasvasempaa.
    Teboilin D-fluid korvaa A-typen (maininta etiketissä)

    Olen kans kuullu, että on tarkka säädöistä ja kaikki liikuvat vaihtuu just 2-3 vaihdossa, mutta ei sen kuulu esim. täys kaasu kiihdytykses vinguttaa kummia ku vaihdetaan 2-3 niinku mun Oldsi teki!

    Venttiilikoneiston jouset oli ainakin kirjan mukaan oikeen mittaset, tiedä sitten kuinka väsyneet.
     
  6. kapa

    kapa 3rd gear

    mulla on semmonen tuntuma että a-tyypin öljy nimenomaan tekee vaihdot pehmeemmiks (ainakin cadillackin hydramatickeissa)
    alkuperänen öölihän on tehty jostain valaanrasvasta :D
    noitten nykyaikaisten notkeiden öljyjen käyttö aiheuttaa caddyn laatikon pikkuturbiinin kannen murenemisen ilmeisesti paineiskujen takia.
    tää on semmosta mutu tietoo :lol:
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Rohkeammat voi tietysti suorittaa kokeita.
    Lukkoperän öljynlisäaineella saa atf:stäkin liukkaampaa.
    ko ainetta kehotettiin mm aod:n shift kitin ohjeissa lisäämään jos vaihdot ovat liian teräviä.
    Rasvaisempaa ja paksumpaa saa kun lisää jämäkkää moottoriöljyä.
     
  8. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Nämä öljykeskustelut on kyllä sensuuntaista vääntämistä, sekä täällä kotisuomessa että varsinkin jenkkifoorumeilla.... Eipäs juupas öljyjuttuja
    on netti tosiaan täynnä.

    Itse en jaksanut alkaa tilaileen Agrimarkettiin A-type öljyjä. Jos tuo early-hydra hajoo Dexronin käytöstä niin hajotkoon. Periaatteessa Dexronit ovat alaspäin yhteensopivia myös Type-A öljylle ainakin III asti. Nyt ainakin toimii hyvin Dexron III öljyllä ja vielä kaikkien kauhistukseksi se taitaa olla Nesteen ATF-X versiota kun sai halvalla.

    Jonkinsortin tyyppivika vanhemmiten noissa on pakkojen (tai kytkimien..) mäntien kumitiivisteen kovettuminen jolloin alkaa vaihteita uupumman riippuen siitä kumman pakan tiiviste ei pidä. Saattaa lämmettyään alkaa pelaamaan. Mulla ainakin kahdessa vanhassa ollu tuollainen vika.

    Niin ja tässä vanhassa ei ole pikkuturbiinia...
     
  9. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Öljyistä on iät ja ajat väitelty! Kuulemma valaanrasvan pois jääminen öljyistä tuplasi laatikkoremontit jenkkilässä silloin joskus...
    Dexron II ja III ero on kaiketi sähkön johtavuus, näin mulle selitettiin joskus eräässä ameriikanvaraosa liikkees...

    Juu ei oo pikkuturbiinia möskään -55 Hydramaticis!
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Kävin ennen vastaamista oikein kokeilemassa, miten ne oman Caddyn ('54) vaihteet tulivatkaan, kun ei ollut ihan täysin varmaa muistikuvaa...

    Kun kone oli kylmä, vaihteiden kytkeytyminen tuntui koneen hetkellisen puutumisen takia (toimimaton ryyppy/vanhat tulpat/vanha bensa jne.)
    Koneen lämmittyä kevyellä kaasulla 1-2 ja 3-4 vaihtot huomaa ainoastaan pakoäänestä ja sekin vain ikkunat auki ajaessa. 2 ja 3 väli on sen verran pidempi, että moottorin äänen muuttumisen kuulee myös ikkunat kiinni :lol:
    Reippaallakaan kaasukäytöllä yhdessäkään vaihtossa ei tunnu nykäisyä. Nykäsyn saa kyllä aikaseks täyskaasukiihdytyksessä päästämällä kaasun kokonaan pois just vaihtohetkellä.


    Mulla oli jokunen vuosi sitten ongelmana se, ettei laatikko oikein tahtonut ymmärtää vaihtaa pienemmälle vauhdin hidastuessa, jolloin säätelin throttle valven tangon muttereita kierros kerrallaan aina välissä koeajaen, lopuksi hienosäätö 1/4 kierros kerralla, kunnes vaihdot alkoivat toimimaan. Tosiaan aika herkkä kapistus se säätö...





    Se vaihteen kytkeytymisen viipyminen voisi korjaantua uusilla öljyillä ja suodattimen puhdistuksella. Mielestäni kannattaa laittaa sitä type A:ta, koska sille öljylle ko. laatikko on suunniteltukin.
    Sen jälkeen vielä tangon säätelyä (löysemmälle) tarpeen mukaan, niin eiköhän se loota ala toimiin, kuten kuuluukin.
     
  11. kapa

    kapa 3rd gear

    nokialla hyvämaan öljytukussa oli ihan hyllytavarana a-tyyppiä
    (ilmainen mainos) :lol:
     
  12. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Jos noita nykyisiä Type-A öljyjä esim. Shell Donax TM vertaa vaikka Dexron II tai III niin esim. viskositeettiluokitukseltaan ovat käytännössä samaa luokkaa...

    Dexron luokan öljyt vie parempia viskositeetti-indeksiltään eli taitavat olla saman luokan "litkuja". Lisäainestus on sitten järeämpi noissa uusissa.

    Haa, mutta nyt menee öljyväännöksi... :poff:
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nyt kun muistutit, niin myöskin tuo alaspäin vaihtamisen nihkeys kuuluu ominaisuuksiin. Se ei häiritse niin paljon kuin nuo nykäisyt. Pitääpä koittaa säädellä ja vaihtaa seuraavassa vaihdossa nuo A-luokan öljyt. Mistäs sitä valaanrasvaa saakaan?
     
  14. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    ja siihen säätöön vaikuttaa kaikki "klapit" vivustoissa, tyhjäkäynnin säätö ym. ym.

    Kyllä sen aika siististi saa vaihtamaan, mutta mikään kovin innokas se ei ole alaspäin vaihtamaan. Ymmärtääkseni se on enemmän ominaisuus kuin vika jos lukee kommentteja tuosta laatikosta.
     
  15. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Juu, öljyväännöksi näköjään menee :rotfl:

    Automaattiöljylaatujen viskositeetti ja viskositeeti-indeksi ei poikkea kovin paljoa toisistaan, eivätkä myöskään ole kovi merkityksellisiä laatikon toiminnan kannalta.

    Kitkaominaisuudet sen sijaan ovat aika ratkaisevassa asemassa vaihteiston kunnollisen toiminnan kannalta. Pienillä luistonopeuksilla (=pakan tai pannan kytkeydyttyä kokonaan) type A ja dexron 2 & 3 käyttäytyvät samalla tavalla. Suurilla luistonopeuksilla (pakan/pannan alkaessa juuri kytkeytyä) type A antaa huomattavasti pienemmän kitkakertoimen kuin dexron. Tämä tieto on peräsin joskus 80-90-lukujen taitteessa Mobilin julkaisemasta Oikea voitelu- vihkosesta. Tällä perusteella voisi ajatella, että dexronilla hydramaticin pakat/pannat nappaavat liian nopeasti ja terävästi kiinni heti vaihdon alkuvaiheessa, josta voi hyvinkin seurata liian terävän tuntuiset vaihdot.
     
  16. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Juu, tuolla "litkujutulla" tarkoitin sitä, että niitä ei oikeen voi vertailla sormituntumalla.

    Tois lisäaineistus onkin sitten toinen juttu. Yritin siitä kans ihan uteliaisuuttani etsiä tietoja tuossa kun toi Hydramaatti tuli talliin. Vaikeeta tuntuu olevan saada todellista tietoa nykypäivän type-A ja Dexron eroista. Nykypäivän type-A ei ole samaa ainetta mitä 50-luvulla lisäaineiltaan.

    Perstuntuma (mikä on tärkeintä FordHomolle) kertoo kuitenkin että ennen remppaa laatikko vaihto hienosti kunhan lämmettyään löysi 3-4 vaihteet. Rempan jälkeen vaihtaa hienosti ja tämä kaikki Dexron II/III öljyllä. Sen saa vaihtamaan huonosti TV tankoa säätämällä ja tosiaan kierros säädössä voi saada sen jo aikaan. Se 2-3 väli sekä ylös että alaspäin vaihdossa on se hankalin varsinkin jos pakkojen mäntien tiivisteet tai pantojen servot vähä jo vuotaa niin kaikki ei mee ihan synkassa millään. Tietysti on mahdollista, että type-A öljyllä sais noita ongelmia ainakin hetkeksi parannettua.

    Ja sitten vielä jos loota on rempattu joskus niin kitkapintojen materiaali voi olla hyvinkin sellaista mikä on tarkoitettu jo uudemmille dexron öljyille. Yleisesti ottaen kun lukee noita jenkkifoorumeita niin näyttäs siltä että dexron II/III ne käyttävät paljon noissa vanhoissa korvaamaan type-A.

    Mielestäni toi early-hydra vaihtaa hienosti ollakseen perustaltaan 30-luvun suunnittelua. Eihän ne vaihdot niin huomaamattomia ole mitä esim ford-o-maticissa, mutta kuitenkin. Ja liika luistohan se tomaatin yleensä kärväyttää ennemin kuin pieni nykäsy...
     
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:


    Yritän kaivella lähiaikoina Mobilin vihkosen esille arkistoista ja skannailla sieltä sen kuvatuksen vaikkapa tähän ketjuun.

    On varmasti totta, että jos mäntien ja servojen tiivisteet vuotaa, t-v:n säätäminen ei onnistu ainakaan helposti. MUTTA Pertti K:n tapauksessa voisin olla aika varma, että kyse ei ole siitä... ongemanahan on terävät vaihdot, johon vaikkapa väärillä kitkaominaisuuksiila oleva öljy saattaa hyvinkin vaikuttaa.

    Ja tosta "pienestä" nykäsystä: jos mikä tahansa vakioautomaatti vaihtaa niin terävästi, että esim 202hp, 324cid Oldsmobile Rocket kiljauttaa takakumeja 3-4-vaihdossa, kuten Coyote Custom kertoi, ennemmin tai myöhemmin renkaiden lisäksi joku muukin antaa periksi :odroll: Itseltä on tästä syystä tuoreemmista gm-laatikoista hakkaantunut kytkinlevyjen rihloja pois, hajonnut planeettapyörästöjä jne. :rotfl:
    Hydramaticin kaltaisten antiikkivaihteistojen kohdalla saattaa tulla itku jotakin planettapyörästöä tms. metsästäessä, kun taas jonkun th700:n takaplaneetan räjähtäminen kappaleiksi + laatikon kuorien halkeaminen aiheutti ainakin itsessä lähinnä naurua...
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Vanhaan hydramaticiin en osaa sanoa mitään mutta tämä 56 vuonna ainakin cadillaciin tullut hydramatic jetaway laatikkoon oon laittanut sekä dextron 3 että a-tyypin öljyä eikä öljytyypin vaihto auttanut mitään nykäisevään 2-3 vaihtoon. Kickdownin säätö on ollut tähän mennessä ainoa konsti vaikuttaa nykäisevään vaihtoon.
     
  19. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Jatketaas vanhaa juttuu.. eli siis mulla nimimerkin mukainen auto ja kaksi kertaa menny aputurbiinin kansi halki. Joku täällä sanoi että dextron 2 on väärä öljy ko. Laatikolle ja terävät paine iskut rikkoo kannen. Viime rempasta nyt 8 vuotta aikaa ja dextronit sisällä. Kun A-tyyppi ois oikea öljy. Olen nyt tässä pähkäillyt että oisko järkeä vaihtaa A-tyypin öljyt. Vai onko siinä mitään järkeä? 20l maksaa 160e ja uus suodatin 100e ja kauhee öljyn läträys päälle. Mitä kannattais tehdä? Annanko olla vai alanko harrastaa.
     
  20. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Avasin omasta 54 cad laatikon olikohan 2006 vuonna ja tätä samaista ongelmaa pähkäilin.
    Tulin siihen tulokseen et "kuvernööri"liittys siihen jotenkin,mun auto tekee tuo nykäsyn
    kun kääntää oikealle risteyksestä lievään ylämäkeen,joten päättelin et säätäjän paino jotenkin
    keskipakoisvoimasta liikkuisi ja tekisi tämän,vasemalle kääntyminen on normaalia.Ja on tarkka
    kic vivun säädöstä puoli kierrosta on jo paljon vaikkei uskois kun tanko heiluu aika holtittomasti.Tein myös samat huomiot siitä toisesta jkl -49 oldsista joka mulla oli kauan sitten.
    Muuten auto alkoi tangon säädön jälkeen vaihtamaan ihan nätisti,paitsi tuo oikealle ylämäkeen ja tekee vain jos juuri siinä vaihtaa pienemmälle.Öljy ja sen lämpötila vaikuttaa kun kuumenee
    eikä jäähdytystä ole,öljynä minulla Dextron olikohan II type suffix A kuitenkin, onhan noilla
    ajettu sen verran et säätäjäkin voi olla kulunut?Nykyisin pidän tätä ominaisuutena enkä
    ole asiaa miettinyt,mutta kun Rolssi käytti samaa laatikkoa niin uutena ei taatusti ole nykinyt.
     

Kerro tästä muillekin!