Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Joo, sama peli:p ...ensimmäisenä se työnsi päänsä peräkonttiin ja katsoi yläviistoon siihen kontin kannen viereen takalokarin sisäpintaan ja pyyhkäisi pintaa ja kun sormenpää meni ruskeaksi niin " kun sitä näkyvää ruostetta ei saa olla" ... Ikänsä Huntington Beachilla Kaliforniassa ollut auto..." mutta ne ruostuu merimatkalla". Sitten tarjosi oviaukossa näkyvään patinoituneeseen lokarin kiinnityspulttiin pintakäsittelyksi silikonia.... moottorin takaa runkopalkin päällä oikein kurkkimalla "näkyy pintaruostetta"...siinä vaiheessa totesin että meillä on käsitykset niin kaukana toisistaan että on parempi lopettaa. :confused: Laitoitko sinä niitä niskatukia paikalleen?
     
    juko7 ja Peeaa tykkäävät tästä.
  2. fishbone

    fishbone Gearhead

    en laittanut.
     
  3. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Kummalta tuntuu nuo kommentit missä vaaditaan mahdottomia koska sehän koko systeemin tarkoitus ei ole ollut kun käytetystä ajokuntoisesta vanhasta autosta kyse eikä se taatusti yhtä tarkkaa ole missäänpäin kuin alkuaikoina jolloin homma oli lähes ylipääsemätön ellei täysin orkkiskuntoinen löytö.
    Ei tarvitse olle häävikään maalipinta kunhan ehjä pinnaltaan,ei siis tarvitse olla sama maalipinta tai värikään kuin linjalta lähiessä.

    Sisustus toki orkkismateriaalein tai lähellä ilman omia virityksiä,kojetaulun päällinen ei halki,poikki eikä pinossa linja tietty muutenkin.
    Tarvikemittarit sallitaan mutta kannattaa varmasti miettiä minkä tyyliset iskee ja mihin ,samoin poppivehkeet piiloon eikä tee se itse ämyrinreikiä katsota hyvällä tai rallirattia.
    Penkit ehjät,matot oltava ok kuten listat/mallitekstit tallessa ulkokuoressa ja sisustassa.
    Meksikoviltit ei kelpaa rikkinäisten likaisten penkkien peitoksi museoautossa.

    Puskurit ehjät&suorat omalla hyvällä kiillolla,kilikalit ei kelpaa korjaukseksi paitsi muovipuskureissa.

    Poikkeuksena jotkut suomi autot joihin vaadittiin puskureihin/ maskeihin jos ties mitä karseita rei"ityksiä valoille/vilkuille kun eivät tehtaalla ymmärtäneet sijoittaa niitä oikein:rolleyes:

    Vanteet saa olla aikansa tarvikekiekot,renkaat oikean kokoiset ja valkosivut sallitaan jos jenkistä puhutaan.
    Takaluukun uumeniin kannattaa satsata,törkyinen aiheuttaa hylyn taatusti kuten konepellin alapuoliset törkyiset eristerepaleet.
    Moottoria tai laatikkoa ei kukaan syynää numeromielessä kuuluuko se siihen alunperin eikä muuta väliä kuin ettei siellä ruiskua,turboa tai tunnel rameja puske pellin läpi ellei sinne kuulu semmoiset mutta ei numbers matching tai edes samankokoinen kuin tehtaalta lähtiessään,järkeä saa oikein mieluusti käyttää mitä aikoo esitellä tarkastajille alkuperäisenä siihen vuosi ja automalliin.

    Kutosta kasiksi ei periaatteessa passaisi vaihtaa vaikka olisi siihen hyväksytysti leimattukin ja sama juttu toki toisinpäinkin mikäli valmistusnumero kavaltaa tai auton oma historia muuta.
    Sama idea korimuutoksissa,ei laikkaa eikä omatoimista ovien vähentelyä.
    Moottoritila oltava siisti yleisilmeeltään sinne kuuluva alkuperäistyylinen ilmanputsari mukaanluettuna eikä omia abikovirityksiä,mahdolliset eristysnauhat huomaamattomiksi ja jälkiasennus sytkäboksit piiloon tai esim Pertronix.
    Venttiilikopat saa olla tarvikkeet jos tyyliin passelit neutraalit.
    Linssit ja lasit oltava vailla halkeamia.
    Näkyvää ruostetta ei saa olla.
    Tuplapakoputket ok mutta järkeä saa käyttää esim ulostulojen ilmeeseen maallikon silmään.

    Ei mikään hankala juttu jos rehellisesti asialla ,perussiisti orkkisauto jossa käytön jälkiä menee kyllä läpi.
    Museoajoneuvo omaa monia etuja ja pitää arvonsa&arvostuksensa koska originaali on aina pop.

    Korinvaihtoautoja ei virallisesti pitäisi museoajoneuvoiksi hyväksyttämän.

    Alkuperäiset esitteet,nettikuvat maailmalta ym info tekniikasta tai aikansa lisävarusteista kyseiseen autoon ym historia luotettavista lähteistä vauhdittaa tarkastusta ja ratkoo erimielisyydet oikeaoppisesti satujen ja tarinoiden sijaan.

    Asiallinen fiksu käytös ,vaivannäkö ja kunnon dokumentit tarkastukseen mennessä on avainasemassa!

    Luonnollisesti varmasti ylilyöntejäkin tullut puoleen jos toiseenkin koska ihmisiä ollaan mutta päätöksistä voi myös valittaa jos on perustellusti sitä mieltä ja kyseinen tarkastus otetaan uuteen käsittelyyn.
    Useimmiten ylöskirjatut ja aiheelliset puutteet korjaamalla riittää jopa valokuvien toimittaminen tarkastajille eikä mikään estä käyttämästä toisia tarkastajia ellei löydy yhteisymmärrystä.
     
    Muokattu: 22.4.2022
    roadmaster95, maxvo2, north ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Itselläni on pitkälti samakaltainen käsitys mitä Kemer tuossa kirjoitti . Mutta tarvikeratti ja -ilmanputsari ovat kyllä menneet läpi. Samaten peltisarjat, jos kyseessä sen ikäluokan auto johon on uutena ollut mahdollista ostaa kaupasta semmoset.
     
  5. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Toi mun auto on läpässyt museotarkistuksen 2019 , mutta auton katsastus jäänyt kesken.
    Ostin auton viime syksynä ja sama tarkastaja tarkasti auton uudestaan , nyt oli jarrusylkkyyn tullu pintaruostetta ja ovitiivisteet eivät enään kelvanneetkaan + muuta pikku virhettä muka löytyi. Auto paremmassa kunnossa kuin pari vuotta sitten , mutta hylky tuli. Ajettelin että antaa olla , esim ikkunatiivisteet ovat lähes mahdottomat löytää. Verrattuna tuohon omaani , olen nähnyt usemman huonommankin museoauton .
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Miksi museotarkastus piti tehdä uudestaan?
     
  7. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Auto on katsastettava puolen vuoden sisällä tarkastuksesta.
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Aika hämmentävää, että jotkut puhuu pilkuntarkasta tarkastuksesta, ja toisille tarkastajille kelpaa tämmösetkin. Ja tämä on kuulemma juuri museotarkastettu.

    Onko paikkakuntakohtainen juttu, vai onko yleisesti nykyään "lepsumpaa"?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.5.2022
    sepi-ukko ja jyrgen tykkäävät tästä.
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ilmeisesti korinvaihtoauton saa myös museorekisteriin. Pitääkö siinä olla todisteet, että tehty "aikoinaan"?
     
  10. Peeaa tykkää tästä.
  11. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Tää on kyllä ihan uskomaton...
    Noin paskanenkin joka paikasta. Huomaa myös tuuninki rallipolkimet :odroll:

    Täytyny pussihousutarkastajan olla jo jonkin verran seniiliyden puolella.

    https://m.nettiauto.com/chevrolet/beretta/12905141
     
  12. T5

    T5 Gearhead

    Täälläkin on joskus tullut vastaan tämä "aikakauden lisävarusteet" tms. Menisikö nuo rallipolkimet, vapaavirtaussuodattimet jne sen piikkiin?
     
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Minusta turha syyttää tarkastajaa kun eihän noista tiedä mitkä varusteet olleet tarkastuksessa paikalla ja mitä vaihdettu sen jälkeen. Omistajalta sen sijaan voisi kysellä onko säilytetty samassa kunnossa kuin oli tarkastuksessa.
     
  14. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    En tiedä mut joku roti näissä varusteissa pitäis olla... Saatika tosiaan jos ei tarkastaja vaadi edes penkkien pesua niin ei mitää järkee.

    Mullakin kokemus että jostain pintaruosteesta piilossa olevista alustan osista nillitetää mut sitte joku toinen päästää näköjää läpi muovisilla lisätilpehöörillä höystetyn auton.

    Ainahan tässä toki mahdollista et kuvat on otettu ennen museotarkastusta ja tilanne on nyt eri?
     
  15. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Tämä on kyllä totta...

    Kyllähän tuo museohomma alkaa olemaan murroksessa kun 90 luvun auton voi museoida. Mikä sit katsotaan aikakauden varusteeksi? Mitä lähemmäs 2000 lukua tullaan niin sitä enemmän kaikki lisävarusteet ja muut härpäkkeet lisääntyy.

    Mun henk koht mielipide on että museoauton tulee olla sen näköinen kuin se on linjalta tullessaan ollut. Toki normaali kuluminen huomioon otettuna.
     
  16. Niinpä niin. Ei ole Mobilistikaan samanlainen kuin ennen..

    [​IMG]
     
  17. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Valistappa minkälainen se nykyajan mobilisti sitten on kun en tiedä? Ite oon tämmönen ikäloppu nelikymppinen niin oon puonnu kelkasta.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  18. Niin minäkin putosin viimeistään siinä vaiheessa, kun näin tuon Berettan.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Museoleimattu GMC Sierra K1500...kysyn vaan miten ihmeessä tuo on saatu läpi ? :odeek:
    Vai onko nuo kaikki muutokset, puutteet ja lisävarusteet sitten "aikakauden mukaisia"...täytynyt olla kännissä tarkastajan :rotfl:

    https://www.nettiauto.com/gmc/sierra/12889859

    Tuolla perusteella oma Choo Choo olisi läpi heitto juttu, vaan kun ei ole...:odconfused:
     
  20. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kuka ja missä tekee museotarkastuksia? (muoks. löysinkin googlettamalla listan tarkastajista) Ainakin Turun seudun mobilistien talleilla niitä tietääkseni tehdään, mutta tuon Sierran museoajoneuvo todistuksessa on kuva Uudenkaupungin automuseon edestä. Tosin Ukissa se autokin on myynnissä. Eli tuosta päätellen museotarkastaja saattaa ehkä sovitusti tulla myös paikan päälle.
    https://www.sahk.fi/20

    Olisi houkuttavaa viedä joku auto museotarkastettavaksi, mutta itse löydän aina jotain virheitä joita en ainakaan kelpuuttaisi läpi, vaikka jokin prosenttimäärä sai ollakin toisin kuin tehtaalta.

    Tietty voisin lukea ketjua taakse päin enkä kysellä tyhmiä.
     

Kerro tästä muillekin!