Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Milläs autolla se reetu nykyään ajelee?
     
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ei museokuntoisella.:rotfl:

    Ei viitsi kaikille kailottaa merkkiä ja mallia.
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  3. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    jopo vai poni ;)
     
  4. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Ei vaiskaa, mites sulla muuten menee.
    Toivottavasti hyvin kuten nuorella miehellä kuuluukin.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla pisti silmään lisäksi itsetehty keskikonsoli ja konehuoneen piuhat ja ryöstäjät. Ilmanputsari ei ole aikakauden tuotos vaikka ratti ja rallipolkimet olisivatkin.
    Eikä taida vanteetkaan kasaria olla.
     
    Muokattu: 28.5.2022
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

  7. vanilla

    vanilla Gearhead

    Ei liity edelliseen mutta itseänikin ihmetyttää Ma vehkeiden omistajana, kriteeriin "ilmiasu" voi olla 6-merkkiset mustat kilvet, ei ollu ku perävaunuissa aikoinaan, roiskeläpät saa puuttua alle 1970 luokan ajoneuvoista, 80-Luvun Bemarissa on mustat kilvet tai 1985 9000 Saabissa... Näyttää hassulta..... Tämä oli vain mielipiteeni..
     
  8. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Tätä siitä saa kun jonkun on vaan pakko päästä milläkonstilla tahansa luistamaan säännöistä. MR-ikä olisi pitänyt jäädyttää johonkin ikään määrittelemätömäksi ajaksi,esim. 1970 olisi ihan passeli. Ei yksikään -80-90 luvun auto näytä kuin naurettavalta mr-tunnuksin.
     
    Peeaa ja vanilla tykkäävät tästä.
  9. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^ ja ^^ juurikin näin!
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Pågen
     
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Paremmin kuin pari vuotta sitten.
     
    leivonharri, juko7 ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    minkä takia pitää olla museo katsastettu.saa ajaa muutamalla kympillä vuoden.kukaanhan ei laske päiviä ellei naapuri.
     
  13. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Ja yleisin museoautomerkki...yllätys yllätys Mersu. Monet varmaan muistaa mihin loppui korinvaihdot aikanaan...
     
    kad_boost tykkää tästä.
  14. freaks

    freaks Gearhead

    30v on oikea museoikäraja vaikka jotkut, pääsääntöisesti metrolla ja ratikalla ajelevat omasta unelmatoyotasta haaveilevat kateelliset naapurin kyttääjät haluaisivat rajan olevan varmaan lähempänä 50v.
    Se että peltien pitää olla ruosteettomat, suorat ja lommottomat täyttyy näemmä uusimmissa museoviritelmissä niin että vedetään ämpärillinen pakkelia ruosteiden, lommojen ja reikien päälle jotka sitten joku "puoliammattilainen" hioo miten sattuu ja sumuttaa uuden maalin päälle että se museoleima sieltä tipahtaa, vaikka pohjat peilaisi miten pahasti. VOIN olla väärässä mutta mielestäni autot kasattiin tehtaalla ilman pakkelia.
    Voi olla, tai siis on, että lähivuosina tarkastuksen läpäisseistä 80-luvun autoista monet häviävät liikenteestä parin katsastuskerran jälkeen luokattoman huonon entistämistyön tuloksena koska on opittu minkä saa rimaa hipoen läpi ja missä kannattaa tarkastuttaa. 90-luvn autoissa niin mr-rekisteröintitahti, kuin myös tämän jälkeen rekisteristä poistotahti tulee arvatenkin kiihtymään tällaisella seulalla. Palveleeko se sitten ketään jos vanhojen autojen haluaisi oikeasti säilyvän.
    Vielä niille jotka on kateellisina seuraavat miten joku ajelee museoautolla välttääkseen joitain maksuja, niin eipä se ole mitään herkkua, ylemmyyden tunnetta luovaa tai turvallisuuden tunnetta tuovaa.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Se että museoautolla on halpa vakuutus, on vain puolet totuudesta. Se halpuus tulee liikennevakuutuksesta ja yleensä jo muutaman tonnin museokulkineeseen otetaan vapaaehtoinen kasko tai osasellainen. Mitä nyt vakuutusyhtiö suostuu tarjoamaan.

    Omien kokemusten perusteella on ihan asialliset vakuutukset museovehkeisiin saanut. Mutta nyt tulee se pommi. Nämä vapaaehtoiset vakuutukset vain maksavat melkoisesti, etenkin jos kyseessä on ns täysvakuutus. Ei ole todellakaan halpaa ajellla museoautolla niitä muutamia päiviä jolloin tämä ilmastomuutoksen runtelema suomen kesä antaa mahdollisuuden aurinkoiseen ajonautintoon.

    Mitä jotakin museokatsastajaa olen haastatellut, ovat nämä museokatsastustilaisuudet joskus ilmapiiriltään vähintäänkin painostavat. Johonkin paskasen tallin nurkkaan mennään katsomaan jonkun paikakunnalla "arvostetun" tekijän "museotekelettä" joka joka jo ulkoiselta habitukseltaan muistuttaa lähinnä jokkisautoa. Puhumattakaan sisustuksesta ja konehuoneesta. Ja tähän sitten pitäisi laittaa museoleima. Uhkaillaan, kiristetään hyvä ettei käsiksi käydä tarkastajaan. Eli joskus on varmasti tälläiseta tilanteesta pois pääsemiseksi pitänyt löydä leima paskakassaan ja lähteä terveenä tontilta. Ehkä kuitenkin joissain ns rajatapauksissa.
     
    Laszlo, karra ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Helvettiin noi Pussihousu-säännöt ja "katsastajat". Tekevät rahaa valtion avulla. Miksi sallitaan?

    Ruotsissa joka autosta tulee automaattisesti 30v wanhana "Skattebefriad" ja 50v wanhana "Besiktningsbefriad."
     
    duel, juko7, dart -66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. mjm2

    mjm2 3rd gear

    freaks, juko7 ja kad_boost tykkäävät tästä.
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tämä kateellisten maa ei tule koskaan pääsemaan samalle tasalle länsinaapurin harrasteautojen vapautusten kanssa ja syy ei ole virkamiehissä vaan harrastajissa itsessään.

    Ihan itsehän sai harrastajat ammuttua alas mm. tuon lainvalmistelussa olleen yli 40v vanhojen autojen katsastusvapaudenkin.
    Tavan pussihoususakki lausuntoineen oli yksi kiihkeimmistä tuotakin asiaa kaatamassa, katsastusalaa kompaten ja taidettiin sitä tälläkin foorumilla kritisoida ja kaiken maailman uhkakuvia maalailtiin. Omiin muroihin kusemisella on autoharrasteessa vankat kateusperinteet.
     
    viikinki75, FuryIII '71, TopyCa ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Swinger

    Swinger Gearhead

    En kyllä uskalla arvioida minkälaisia pommeja täällä olisi liikenteessä jos katsastusta ei olisi. Vasta FB yksi harmitteli ettei olisi kannattanut käyttää fordiaan katsastuksessa kun hylky tuli väljistä alapalloista, vuotavasta jarruputkesta jne..
    suurin osa harrastajista kyllä varmaan pitää autonsa tip top kunnossa mutta eihän näitä montaa elämän sankaria tarvita kolaroimaan romulla autolla että katsastuspakko palaisi jos vapautus olisi olemassa..
    itselleni kyllä kelpaisi katsastusvapautus vanhoista autoista, mutta en koe sitä mitenkään huonona asiana.
     
    Turnn, Laszlo ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ja katsastuspakosta huolimatta se ajeli sinä hylkykunnossa olevalla autolla.
    Katsastuspakko ei paskoja tienpäältä poista, kuten puhallusratsiat rattijuoppojakaan.

    Autossa oleva vika on harvoin syynä onnettomuuteen, ja se oli lakimuutoksen perustelunakin turhan byrokratian lisäksi, mutta eihän se tosiharrastajalle kelvannu.
    Turha siis valittaa kun valtiovalta poraa autoilijaa kuivalla kakkoseen. Kyllä siihenkin joku kiva perustelu kimpassa keksitään.
     
    TopyCa, Pikuppeilija ja Pietsi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!