Tulpanjohdoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LehtinenA, 31.5.2022.

  1. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    .
     
    Muokattu: 31.5.2022
    ihka tykkää tästä.
  2. ihka

    ihka 2nd gear

    Kulkee sähköä
     
  3. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    ... :D koitin poistaa kirjotukseni mut ei oo sellast vaihtoehtoo missään et sais ketjun poistettua :mad:
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisit antanut olla. Oppia kuitenkin jollekulle toiselle.
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    joo, ehjää ei kannata ruveta korjaamaan..
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  6. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Jep...
    Noh kirjotetaan lyhyesti takas.
    Eli tulpanjohdot ei ollu missään kiinni vaan lepattivat joka suuntaan venakoppien päällä ja koitin sit tyhmyyksissäni nippusiteillä siistiä niitä ja seuraavan kerran kun lähin heittää rundia kylille niin hetken ajeltuani huomasin että tehoja hukassa ja käynti röpeltää. Tulpan johdot otti itteensä tuosta mun askartelusta ja kuoret hajos. Lämpö ja nippusiteet vedin kai sit liian piukalle. Uudet MSDn letkut saapu tänää partsilta ja köyhdyin taas lähelle parisataa... Näille teen jotkut kunnon kiinnitystelineet... Päässäni visioisin jo että pellistä vääntelen sopivat palat ja sitten sopivan kokosista läpivienti kumeista leikkaan siivut pois ja siihen istutan johdot sit.
     
  7. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Tänää pääsin käynnistelee autoo, ei hävinny röpötys uusil johdoil. Vika oliki championin uudessa (ehkä 200km ajettu) tulpassa. Onneks jätin vanhat talteen nii sain vaihdettu vanhan takas ja rupes rokkaa:mad:
     
    -Skeletor-, Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulppavika voi joskus haastaa etsijänsä. Mulla oli joskus kauan sitten moparin 360 koneessa käyntihärö, joka tuli kaikkien sytytysosien vaihdon jälkeen jossakin vaiheessa. Kone lähti joko normaalisti käyntiin tai vajaalla. Se nimenomaan teki valinnan kumman kaa mennään, just startissa. Sitä ei oikein voinut selvitellä kotikonstein koska jos mihinkään koski, niin häiriö saattoi poistua. Vajaalla käyminen = kone värisee varsinkin voimakkaassa kiihdytyksessä. Kun vika taas kerran ilmaantui, ajelin yhtä soittoa Ogelin muinoiselle Kesoilille, jonka hallissa Pekka Nätkin piti korjaamoa. Annoin Coronetin käydä pihalla kunnes halliin pääsi. Oskilloskooppi kiinni ja kas, siellä sähkökäppyrässä on yksi erilainen. Sit vaan tulpan johtoja kiskomaan, että missä kohdalla se "sammuu". Ja näin kävi. Uusi tulppa ja vika poissa.

    Oskilloskooppi ja sen käytön osaaminen tämmöisissä suht yksinkertaisissakin laitteissa avaa näköalaa ihan eri tavalla. Nykyään ne on kivan pieniä ja akkukäyttöisiä. Tuolloin olisi pitänyt kuskata kärryssä skooppi pihalle roikan päähän jne.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Sumupullo missä vettä,näkee aika nopeesti pakosarjasta mikä pytty ei käy. Ruiskussa usein voi nyppiä suuttimia vauhdissa irti nii näkee minkä kohalla käynti ei muutu. Mut sumupullo on aika yksinkertanen eikä tarvi isoja sijotuksia. Ainaki selviää mikä pytty kyseessä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. matti R

    matti R 3rd gear

    Kerrotko vielä miten homma tehdään, kiitos.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sumuttamalla vettä pakosarjalle? Se mikä ei käy, pysyy pidempään märkänä. Jos pakosarja on erillisiä haaroja, toimii hyvinkin. Mut jos on enempi semmoinen "lankku" kannen kyljessä, ei välttämättä palauta informaatiota yhtä hyvin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Juuri näin. Kannen ja pakosarjan väli lähtöpäässä suihkuttelee sumupullolla vettä ni kyllä siinä selvä ero on mikä pytty ei käy.

    On nii yksinkertanen ja vanha konsti että tuli oletettua että kaikille tuttu.
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo mun viittaama käyntihärö tuotti oman vaivansa, koska esiintyi vain silloin, kun hälle sopi. Jos auton sammutti, niin todennäköisyys saada se vaiva esille, oli aika pieni. Opetus sekin, että boxista otettu tulppa voi olla "moro" ihan tehtaansa jäljiltä.
     
  14. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Ja tätähän ei sitten kukaan ainakaan enään tee, ettei saa lisää vikaa aikaiseksi. Varsinkaan minkäänlaisella "transistoroidulla" järjestelmällä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moparin kärjetön ei ollut millänsäkään. Eikä tuo Maxxexulla ajettu VAG puolakaan näytä kärsineen mun innosta tutkia, kuinka paljon sitä jännitettä tulee. Komeita kipinöitä tuli. Jos puolaa ajava puolijohde (boxissa) on väärin valittu tai ohjattu, niin voi se porsia silloin, kun kipinä ei pääse perille. Semmoiset boxit porsii jossakin vaiheessa joka tapauksessa, kun se kipinätie vioittuu. Terveellä tavalla suunnitelluissa "transistori" suojaa itsensä" tai siinä rinnalla on toinen komponentti, joka tekee suojan.

    Moparin kärjetön kesti testipätkän Lausanne, Sveitsi - Travemunde, Saksa viidellä tulpan johdolla. Kuudetta ei kärsinyt pitää paikoillaan, koska silloin vedet pyrki pihalle.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jostain syystä tuntuu nykytulpat olevan herkkiä pienellekin kastumiselle. Varma keino saada joku pimeäksi on käynnistää auto ryypyn kanssa ja siirtää hieman ja sitten sammuttaa. Seuraavalla kerralla on joku kynttilä pimeänä, alkaa lyömään sisäisesti läpi. Huomasin, että tämmöinen tulppa herää, kun ottaa hattua sen verran irti, että kipinä joutuu hyppäämään hatusta tulppaan.

    Ensimmäisen kerran kokeilin nyt puhalluslampulla lämmittää tämmöisen pimeän tulpan (irrallaan tietysti), ja on se nyt toistaiseksi toiminut.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noki johtaa sähköä. Joskus omatekoisia ruiskunohjaimia koeajellessa olen muurannut tulpat pimeiksi. Aina ne on palanneet toimimaan takuukonstilla; Nestekaasutoholla kuumennusta niin kauan kunnes musta on poispalanut. Ilmaväliä laittamalla kipinä ehkä innostuu hyppäämään kärkien välillä mielummin kuin samoilemaan eristeen nokipäällysteessä; kipinän jännitteen nousunopeus tulpassa kasvaa, kun se on jo kerran hyppyytetty ilmassa.
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Thanks
    Varmaankin ir-lämpömittarilla katsomalla saa saman tuloksen.
     
    kma68, isalmela ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  19. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Sumupullolla itsekin tuon vianhaun suoritin :)
     
  20. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    En tarkoittanutkaan, että aina hajoaa jotain, varsinkaan jollain vanhalla ja/tai tehottomalla laitoksella.
    Mahdollisuus kuitenkin vaikkapa läpilyöntiin "missä vaan" väärässä paikassa (puolan sisällä, jakajan kannessa, tulpanjohdossa...) on kuitenkin olemassa. Ja jonkun kerran väärässä paikassa kipinöinti saattaa sitten just vaikka muutaman kuukauden päästä aiheuttaa jonkun vian.
    Puolan ohjaintransistoreille (yleensä IGBT) on teknisissä tiedoissa määritelty sallittu energia (luokkaa 300-500mJ), minkä komponentti kestää. Yksittäisellä pulssilla (tai harvoin toistuvana) ei yleensä ongelmaa ole. Mutta pulssisuhteen kasvaessa, tai vaikkapa lämpötilan noustua tilanne muuttuu oleellisesti.

    Hyvä esimerkki oli muutama vuosi sitten joku V8-hemmo, joka just nyki tulpanjohtoja irti (jostain syystä?) ja sai muistaakseni kahdeksasta puolasta (IGN-1A) kuusi rikottua.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!