Mopar 572 wedge pohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja viridia, 16.6.2022.

  1. viridia

    viridia Gearhead

    Tässä pitäis pikkuhiljaa rueta miettimään mäntä ja nokka valintaa otsikon mukaiseen moottoriin.
    BMP alulohko ja Molnarin kampi+kanget rantautuu joskus alkusyksystä Suomeen ja sillon vois mäntätilausta laittaa sisään sikälimikäli syksyllä vielä on mäntäaihioita saatavilla..

    Moottori tulee 99% katukäyttöön manuaalilaatikon eteen, joten pitää vetää puhtaasti myös matalilla kierrosluvuilla.

    Oma ajatus on yhden 535 kuutiotuumaisen ~280 @0.050 mekaanisen rullanokkakoneen jälkeen, että tästä tekis maltillisilla puristuksilla koneen mekaanisella laahurilla. Tässä ajatus, että jousipaineet jäis pienemmäks ja venttiilikoneisto kestäis paremmin ja pidempään.

    Kannet on portatut MW victorit, jotka tuotti 535 kokoisella alakerralla 11.7 rutulla ja edellä mainitulla nokalla 750hp/930nm. Huipputeho tuli 6000-6100rpm. Imusarja Super victori 4500 laipalla.

    Puristussuhde vaihtoehtoja ois 10.0 / 10.2 / 10.6 tai 10.95
    Kannet sietää maksimissaan noin 0.650" nostoa.

    Minkähänlaista nokkaa tähän kannattas laittaa ja minkä puristussuhteen valitsis. Polttoaineena on 98 ja aluks varmaan mennään tuolla dominaattorilla ellen sitten suoraan laita tähänkin ruiskua. Mitään hinkua ei enää ole tuollaista rallimoottoria rakentaa, kai tämmönenkin jaksaa Darttia liikuttaa vaikka sitä rutulla ja nokalla vähän tappaskin?

    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  2. viridia

    viridia Gearhead

    Ja semmonen kysymys vielä, että onko 4.500 poraukselle olemassa 0.040 paksua kannentiivistettä, joskus näitä googlailin niin löyty vaan puristettuna 0.050 paksuja? Perus massatiiviste siis.
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ite oon havainnut hyväksi nuo cometicin mls tiivisteet. Niin ja diamondilla on ihan hyvä valikoima mäntiä 572:een.
     
    Muokattu: 16.6.2022
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    tuosta tiiviste Cometic C5799-040
    omaan tulossa nuo 0.051 paksujen felprojen tilalle kun just kasailen konetta
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Rutun puolesta voit huoletta ottaa ton kovimman vaikkei nokkaa hirveästi olisikaan. Toisaalta, miksei olis. Iso motti oikeestaan vaatii sitä jos meinaa et 5000:n jälkeenkin jotain tapahtuu. Silti pitäis alaväännön olla hyvä. Jos laahuria, ni laita EDM nostajat jos lohkossa on öljykanavat nostajille. Ite menisin rullalla, customi pehmeillä rampeilla. Oliks toi vanha 535 alakerta Börjen/Luigin vanha? Tutun oloinen auto....
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    En tiedä onko kokoonpano muuttunut matkalla, mutta alkujaan tuo 750hp/930nm moottori taisi olla 272/284 .66/.63 nokalla ja E85 polttoaineella.
    Tehoa ja vääntöähän siinä oli 411hp/838nm jo 3500rpm, mistä dynoveto lähtee.
    Kannet on mitoitettu noin 6500rpm piikkiteholla ja veikkaan että tässä kokoonpanossa nokka oli hieman vaisu, kun tehoa puuttui 100hp =)

    Oma veikkaus on, että noin iso moottori on tuollakin nokalla kohtuu nöyrä ajella ja tyhjäkäyntiä löytyy?

    Jos kansissa on edellen TFS-16089-16 jouset, niin niiden puitteissa pitäisi kyllä mahtua nostoa enemmänkin, pohjaavat ~0.76 nostolla.
    En ole näköjään merkinnyt ylös paljonko oli tilaa ohjaimen kumin ja retkun välissä.. varman "riittävästi", muuten olisin ottanut ylös.

    Kyllä tuon pitäisi kohtuu hyvin toimia pienemmälläkin nokalla ja kierrosaluella, mutta volumetrinen hyötysuhde tippuu hieman.
    Arvelen, että vaikka tiputtaisit nokasta asteita kymmenkunta, puristukset 10.5:1 ja piikkitehon 5500rpm, niin teho pyörii edelleen ~700hp tuntumassa.
     
  8. viridia

    viridia Gearhead

    Ois sit vielä noilla diamondin hyllymännillä 11.35 korkein ruttu mitä sais..

    Multa loppu mielenkiinto noiden rullakamojen kanssa leikkimiseen kun muutamaan vuoteen meni kaks sarjaa nostajia rullan laakeroinnista paskaks ja viimesimmäks vielä TD vippojen kaikkien pakokeinujen laakerit kaivautu akseleihin. Välykset oli kunnossa ja voitelunkin pitäs riittää kun tuossa 535 oli nokkaan sorvattu ura, että yläkertaan on jatkuva voitelu..Ja sitten vielä nostajien ja uuden customi nokan hintaa kun vertaa laahuriin..

    Ja joo oli toi vanha just se alakerta, nyt on muutama vuos menty ihan perus 440:llä, kun en nähny enää aiheelliseks rueta tuota käymään taas läpi..
     
  9. viridia

    viridia Gearhead

    Ei kokoonpanossa muuta muutosta ollut kun polttoaine vaihtu ysikasiin jossain vaiheessa, paljon se lie tehoon vaikuttaa jos kaikki muu pysyy ennallaan. Nuo nokan arvot ja maksiminostot heitin vähän ulkomuistista, kiitos korjauksesta.

    Kyllä se tuolla nokalla varsinkin automaatilla toimi tosi nätisti, manuaali + dominaattori on vaan tosi hankala saada vetämään nykimättä 1500-2000rpm alueella. Siksipä saattaa ruisku tulla tähänkin, siitä vain hyviä kokemuksia tuon nykyisen 440 kanssa..

    Nyt vaan haetaan sitä luotettavuutta ja huoletonta katumoottoria, niin siksi haluaisin vaihtaa laahuriin.

    Muistelen, että näissä kansissa ois palotilat ollu 84-85cc, onkohan sinun muistiinpanoihin jäänyt merkintää siitä?
     
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulla ois yks sarja noita diamondin flat top mäntiä ylimääräisenä. Mitähän ois ruttu noilla sinun kansilla?

    Edit: joo näyttäs nousevan yli 12.
     
    Muokattu: 18.6.2022
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    85cc ovat palotilat
     
  12. viridia

    viridia Gearhead

    Mitenhän mahtais tämmönen viritelmä toimia tässä moottorissa, haaveena ois saaha koko moottori pellin alle ilman skooppia ja tämmönen imusarja ois sinne mahdollista mahduttaa, ruisku tulee ja läppärunko eteenpäin. Imukanavat ei ois kovinkaan pitkät ja plenumin tilavuus ois noin puolet moottorin tilavuudesta. Mitenhän tasaisesti ilma jakautuu sylintereihin tällaisella?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Miksei suoraan Edelbrockin pro-flo XT imusarjaa?
    Tietysti jos pystyy ite väsäämään. Plenumin koolla ei ole oikein väliä ruiskukoneissa, Engine Masters 51 testasivat noita, ihan peruskoosta 25litran kaljatynnyriin saakka :D
    Enemmän vaikutusta koneeseen on imukanavien pituudella. Tollanen on helppo tehdä, mutta jos haluaa pidemmät kanavat kuten tehtaiden vakiomalleissa, niin sit on vähän enemmän tehtävää. Plenumi tulisi alas ja kanavat kiertäs yläkautta plenumiin.
     
  14. viridia

    viridia Gearhead

    Epäilisin että proflossa ei riitä porttausvara maxwedge kanavalle..ja taitaa olla liian korkee mitä pikaisesti vilkasin.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En kyllä näkisi mitään syytä miksei toi sinun hahmotelma toimisi. Voi että tulee vähän ylävireinen imusarja, mutta toisaalta iso koneen koko auttaa ala- ja keskiväännön kanssa.
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eipä taida vaparikonees olla ilman jakautumisongelmia. Tuohon kun vielä tekis billet runnerit suutinpaikkoineen olis komia
     
    puna niska tykkää tästä.
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onkohan toi NPS voimissaan enää nykyään? Koitin nettikaupassa asioida ja laitoin meiliäkin perään saamatta koskaan vastausta, laskua, tai tuotteita.

    Itsellä samantapainen moottori kuin topicin aloittajalla, mutta n. 80hv vähemmän, jotka pitäisi jossain kohtaa ottaa kiinni ainakin osittain. Yks vaihtoehto vois olla toi cnc juttu, tai sit ihan käsiporttaus.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuohon tyyliin olisi imukanavissa pituutta, kuitenkin kohtuu matala ja kompakti paketti...ei vaan saa valmiina BBM Mopar:n.
    Arizona Speed Marine Intake, "Ram Jet" tyylinen, mutta paljon pidemmät imukanavat kun siinä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!