Automaattivaihteistojen Do's and Dont's

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LehtinenA, 30.6.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ykkönen on epävarman automaattivaihtajan varma valinta. Mut vaihdot vaan parkissa ollessa, jos on shitkitti asennettu täysimääräisenä. Se ykkönen menee siinä shitkitin tapauksessa manuaaliakin varmemmin päälle viis vauhdista.
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    No, pakko tietysti tunnustaa oma tietämättömyys tässä vaiheessa jos se mopareissa on tuolla tavalla. Esimerkkinä TH350 korjausoppaassa (Ron Sessions) on kaaviokuva jossa N ja P ero on se mekaaninen lukitus. Öljyt neuvotaan tarkastamaan P:llä turvallisuussyistä. Hydrauliikan virtauskaaviossakaan ei ole eritelty N:ää, on vaan alueet P,R,D,2,1 eri vaihteilla (esim 1:n kun on valittu pakkovaihde 2).
     
    Muokattu: 1.7.2022
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla hidasteli parkilta lähtöä 450 000 km /30 v. vanha 727. Rempan jälkeen lähtee välittömästi.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu oli mullakin joskus nappimallin 904, jolla oli piiitkä aamuherätys. Sitten sattui olemaan vielä moottoriöljytkin vähissä ja valo paloi. Shellin X100 20W-20 ei jaksanut valua ulos pullostaan. Jätin auton käyntiin, öljypullot jalkatilan puhallukseen. Puolen tunnin päästä öljy oli notkea mennäkseen moottoriin ja TF laittoi siinä vaiheessa pykälän viipymättä.

    Mut tämä uusiohidastelu on shiftkittauksen yhteydessä luotu omituisuus. Ei oikeastaan haittaa. Rallimalli toimii muutenkin paremmin kun saa lähteä liikkeelle kierroksia käyttäen.
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Onko tomaattimiehet kokeillu nappilähtöä valoista niin että vaihde vapaalla ja kierrokset ylös jo valmiiksi, esim. 3000 r ja sitten vaan vedetään vaihdekeppi taakse ja samanaikaisesti lipponen lattiaan. Eli vähän niin kuin uudemmissa manuaaleissa on kuten Camarossakin competitive modessa, oikea lipponen lattiaan ja tietokone pitää kiekat reilussa 4 tonnissa ja sitten vaan kytkin lipsautetaan ylös.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös toi ole radalle eksyneiden ohjeissa erikseen kielletty? Sisältää niin paljon mahdollisuuksia saada osat pitkin ajorataa ja parhaimmillaan hyttiin asti.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kytkinpommia automaatille! :rotfl:
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Voisko tuo vapaalle vaihtaminen liittyä siihen että vapaalla kone kiertää vähän kovempaa ja kiinteä flekti jäähdyttää paremmin
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Joskus nuorempana ollessa tuli testattua mitä tykkää kun pakilta tempaisee auton kulkiessa taaksepäin d.lle ja kaasupohjaan.
    Laatikko säilyi ehjänä(th350) mutta 12 pulttisesta lähti lautaspyörästä hammas.
     
    LehtinenA tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!