Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Hesarin jutussa tulevasta rallielokuvasta on hieno kuva:

    [​IMG]
    Lokakuussa 1983 Hannu Mikkolan ajama Audi kiisi kovaa Norsunluurannikon rallissa. KUVA: SANOMAN ARKISTO
     
  2. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Tämähän on hienoa. Vuosikin on mielenkiintoinen MM-ralli mielessä. Yksi merkki nelistää kaksareita pakoon. Toivotaan että elokuva pysyy kasassa ja ei paljoa asiavirheitä.
     
  3. hmr66

    hmr66 Gearhead

  4. IS:n juttu Rauno Aaltosen ja Timo Mäkisen Mini -tallikaverin Paddy Hopkirkin kuolemasta. Siitä kuva:

    [​IMG]
    Paddy Hopkirk (8) muistetaan ennen muuta Minin ratista. Tässä meneillään vakioautojen kisa Silverstonessa vuonna 1964. KUVA: REUTERS
     
  5. TM 50 vuotta sitten kertoo Targa Florion autokilpailusta:

    Targa Florion ajo muodostuu yhdestätoista tarkalleen samanlaisesta pikataipaleesta, jokainen niistä on 72 km pitkä – Targa Florio ei kuitenkaan ole ralli. Se on maailman vanhin yhä elävä autokilpailu ja myös muuan kovimmista. Kuitenkin sen onnettomuustilasto on varsin edullinen.

    Viime vuosina maantiekilpailujen ja vuoristoajojen järjestäjät ovat yhä enenevässä määrin joutuneet kamppailemaan tiukentuvien sääntöjen kanssa, kunnes päädyttiin siihen, että tämänkaltaiset kilpailut kiellettiin kokonaan.

    Ei kuitenkaan sääntöä ilman poikkeusta. Targa Florion ajo syntyi 1906, ja se on järjestetty joka vuosi lukuun ottamatta kahden maailmansodan aiheuttamia katkoja.


    [​IMG]
    Italialainen auto ja sisilialainen kotiyleisö, siinä riittävät eväät kunnon tunnelmalle. Collesanon kapeilla kujilla tunteet on herättänyt viimevuotisen kisan kakkossijalle yltäneen Andrea de Adamichin ja Gijs van Lennepin Alfa Romeo.
     
  6. Moottorissa on juttu vuoden 2016 Jyväskylän rallista, jossa Harri Toivonen ajoi Delta S4:llä näytösluontoisesti Harjun erikoiskokeen sekä torstaina että perjantaina ennen kilpailijoita. Siitä pari videota:



     
    isalmela ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  7. hmr66

    hmr66 Gearhead

  8. Areenassa on myös tämmöinen:

    Hirvonen & Haapamäki

    Mikko Hirvonen on entinen ralliammattilainen ja lajin moninkertainen MM-mitalisti. Henri Haapamäki on moottoriurheilun moniottelija, joka kiertää rallicrossin SM-sarjaa oman talkootiiminsä kanssa. Molemmat ovat ennen kaikkea suuria autourheilun ystäviä. Hirvonen & Haapamäki kutsuvat katsojat mukaansa tutustumaan niin jokkiksen, rallicrossin kuin rallin saloihin.
     
  9. Tuli niin hieno Motorcraft -mainos vastaan Popular Mechanicissa, että täytyy postailla:

    [​IMG]
     
    leivonharri, kerkko ja Fuselage tykkäävät tästä.
  10. IL:n F1-kuski Patrick Depaillerin jutusta pari kuvaa:
    [​IMG]
    Depailler ajoi Tyrrellillä muun muassa legendaarista kuusipyöräistä P34-autoa. [Zumawire / MVPHOTOS]

    [​IMG]
    Depailler menehtyi yrittäessään leipoa Alfa Romeosta kilpailukykyistä. [AOP]
     
  11. HS:n 50-vuotta sitten sarjassa on Leksaan auto:

    [​IMG]
    Sateenvarjo pelasti Leo Kinnusen pahalta kastumiselta ennen toisen lähdön alkua. Itse kilpailussa eivät sadekuurot juuri Kinnusta tavoittaneet, vauhti oli siksi kova. KUVA: SANOMAN ARKISTO
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Henkka pomputtaa GpB Ferraria;
    - aina täysillä, kuinkas muuten
    - ajoi muutamia ralleja sorallakin Ferrarilla.
     
    SS-454 tykkää tästä.
  13. TM/VM esittelee Ford Focus WRC:n vm 2000:

    Colin McRaen voittaja-auto

    M-Sport suunnitteli ja rakensi Ford Focus WRC -ralliautot yksinoikeudella. Malli esiteltiin Monte Carlossa 1999 ja sen viimeinen kilpailu oli Britannian MM-ralli 2010. Virallisia Focus WRC -tehdasautoja valmistettiin 97 kappaletta.


    [​IMG]
    Klassikkokilpurimme huollettuna odottamassa Dovenby Hallissa lähtöä Kreikan MM-ralliin toukokuussa vuonna 2000. Colin McRae ajoi Ford Focus WRC:llä 59 MM-osakilpailua, joista hän voitti yhdeksän.

    [​IMG]
    Cosworthin virittämä WRC-moottori alkoi kestää, kun brittifirma palkkasi sitä kehittämään Toyotalta moottori-insinööri Alex Hitzingerin.

    [​IMG]
    Kojelauta on hiilikuitua ja siinä on lukuisia katkaisimia. Mittaristo on tietysti digitaalinen.

    Speksit:

    Mallivuosi: 2000
    Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret
    Moottori: Nelisylinterinen vesijäähdytetty Zeta Turbo -rivimoottori edessä poikittain; kaksi sylinterikannen yläpuolista nokka-akselia; neljä venttiiliä/sylinteri; Garrett/Allied Signal TR30R -turboahdin, polttoaineen suorasuihkutus; ilmakuristimen halkaisija 34 mm; kuivasumppuvoitelu
    Kuutiotilavuus (cm3): 1991
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 84,8 x 88,1
    Puristussuhde: 9,0:1
    Teho kW (hv) r/min): 221 (300)/6 500
    Vääntö (Nm/r/min): 550/4 000
    Huippunopeus (km/h): 180–210
    Voimansiirto: Neliveto; edessä ja keskellä elektronisesti kontrolloidut lukot, takana mekaaninen tasauspyörästön lukko; hydraulinen 6-vaihteinen Xtrac-vaihteisto, vaihteenvalitsin ohjauspyörän vieressä; kaksilevyinen hiilikuitukytkin; hydraulinen käsijarru
    Ohjaus: Hydraulinen hammastanko-ohjaus; kaksi kierrosta laidasta laitaan
    Jousitus: Erillisjousitus edessä ja takana; joustintuet, kierrejouset, säädettävät Reiger-kaasuiskunvaimentimet ja ohjaamosta säädettävät kallistuksenvakaimet
    Jarrut: Edessä ja takana ilmajäähdytetyt levyjarrut; levyn halkaisijat soralla e/t 300/300 mm, asvaltilla 380/315 mm; nelimäntäiset alumiiniset jarrusylinterit; jarruvoimanjako ohjaamosta
    Pituus/leveys/korkeus (mm): 4 152/1 770/1 420
    Akseliväli (mm): 2 615
    Raideleveys edessä/takana (mm): 1 550/1 550
    Vannekoko: Soralla 15 tuumaa, asvaltilla 18 tuumaa
    Polttoainesäiliö (l): 55–100
    FIA minimipaino (kg): 1230
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Joskus vuosituhannen alkupuolella oltiin lähestymässä Kölniä autobaanalla vastaan tuli outo kuljetus, oli oikealta ohjattava autonkuljetusauto jossa oli kuormana tyhjiä Focucsen koreja kolme alhaalla ja neljä ylhäällä. Suunta oli niillä länteen veikkaus oli että kilpureita on tulossa.

    [​IMG]
     
  15. Tästä viihdettä sunnuntai-iltaan:

     
  16. Kilin-Kolinista on myös IL:ssä juttu ja siitä pari kuvaa:

    Muistatko 39-vuotiaana traagisesti kuolleen Colin McRaen? Ehti saavuttaa huiman maineen: ”Suomalaiset rakastivat häntä”

    Pelottomasti ajanut Colin McRae sulatti suomalaisten rallifanien sydämet ajourallaan. Hänen elämänsä päättyi tragediaan 15 vuotta sitten.


    [​IMG]
    Colin McRae lennätti Fordiaan Suomen MM-rallissa elokuussa 2001. KUVA: PEKKA SAARINEN, REUTERS

    [​IMG]
    Colin McRae ajoi urallaan 146 MM-rallia, joista hän voitti 25. Kuva on skotin MM-kultavuoden 1995 Katalonian rallista. KUVA: GUSTAU NACARINO
     
  17. Ja sitten jotain ihan muuta..Ebayssa tuli vastaan myyntilmoitus
    How to build a Hot Rod Hot Rod Magazine Technical Library 1963 -läpyskästä. Siitä pari kiihdyttelykuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. VM/TM esittelee Yrjö Aallon Fiat X 1/9 Turbo SS:n, jolla hän voitti viisi perättäistä rata-autoilun Suomen mestaruutta vuosina 1987-1991.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Yrjö Aalto matkalla SM-osakilpailuvoittoon ja mestaruuteen Ahvenistolla 1990.

    [​IMG]
    Monokokkiohjaamo on pelkistetty, mutta tarkoituksenmukainen. Kojetaulun päällä kierros- ja ahtopainemittarit.

    [​IMG]
    Mallivuoden 1991 Fiatin keskelle asennettu 1470 cm3 turbomoottori tuottaa 340 hv. Kuvan etualalla lähes auton levyinen jäähdytin.

    Fiat X 1/9 Turbo SS vm. 1991
    Ryhmä: SS
    Mallivuosi: 1991
    Kori: Kaksiovinen monokokkirunko; teräsputkiapurungot
    Moottori: Nelisylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori keskellä poikittain; sylinterikansi kevytmetallia; yksi sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli; kaksi venttiiliä/sylinteri, s4/s3-ahdin (Timo Lehtimäki); Kugelfischer-polttoaineensuihkutus; kuivasumppuvoitelu
    Kuutiotilavuus (cm3): 1470 x 1.7 = 2499
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 85.5 x 63.9
    Puristussuhde: 7,5:1
    Teho kW (hv) r/min): 250 (340) /8 000
    Vääntö (Nm/r/min): 320/6 500
    Huippunopeus (km/h): + 160 välityksestä riippuen
    Kiihtyvyys 0–100 km/h (s): 3,5 (1991 versio)
    Voimansiirto: Takaveto; 6-vaihteinen Katsa-käsivaihteisto; kuiva kolmelevyinen kytkin; Katsa-tasauspyörästön lukko ramppikulmalla
    Ohjaus: hammastanko-ohjaus
    Jousitus: Edessä erillisjousitus, joustintuet, Koni-iskunvaimentimet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset. Takana rinnakkaiset tukivarret, reaktiotangot eteenpäin, Koni-iskunvaimentimet, kierrejouset. Takatukivarret muuttavat pyörien suuntausta korin liikkeiden mukaan
    Jarrut: Edessä jäähdytetyt Fiat-levyjarrut, 4-mäntäiset satulat; takana jäähdytetyt levyjarrut 4-mäntäiset satulat; ei käsijarrua
    Pituus/leveys/korkeus (mm): 3 600/1 800/1 040
    Akseliväli (mm): 2 230
    Raideleveys edessä/takana (mm): 1 750/1 800
    Rengaskoko: edessä 10.0/20–13, takana 12.5/23–15
    Polttoainetankki (l): 45
    Paino (kg): 785
     
  19. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Kimi

    2001 Sauber, Australia (Eka F1 kisa)

    [​IMG]



    2022 Camaro ZL1, Trackhouse Racing, Watkins Glen, USA

    [​IMG]
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuplanokkainen kone tuossa murtoluvussa on, vaikka teknisissä tiedoissa toisin väitetään. Näyttäisi 124 Sport Coupen koneelta, ehkä kallistettuna.
     

Kerro tästä muillekin!