Auton Tbi vermeet veneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 14.3.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotkut modernit moottorinohjaus "boxit" antautuvat harrastajalle suorastaan helposti.

    To-sin venemosan kanssa käyttäisin penkissä ennen veneeseen asentelua. En osaa kuvitella(kaan), miten niissä olosuhteissa "haetaan säädöt" ajamalla.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Uskottava on, joskaan koskaan tuollaiseen en ole törmännyt, vaikka muutamaan sataan Mercruiseriin olenkin :)
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos itse ymmärtäisin ruiskukoneen säätämisestä mitään, tekisin sen mieluummin veneessä kuin autossa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ihan miten vaan. Automaattiautolla on kiva saada kartat ajokuntoon tallista ulos käymättä. Aluksi kylmäkäynnistykset, sitten tyhjäkäynti. Lopulta momentin muunninta vasten kevyt ajo. Loput sai lähikaduilla ajeltua. Motarilla pikkuvaihteilla kartan yläreuna. Moottoripyörä oli teknisesti vaikeampi, koska ei ollut tuota paikallaan kuormittamisen mahdollisuutta. Venemosan kanssa täytyy olla avarat selät vetää ...
     
    hantta tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ainakin meillä, jauseilla järvillä on tilaa enemmän, kuin kadulla tai motarilla, mutta miten vain :d
     
    Gary Grand, impala-63 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan siihen 4.3 Vortec koneeseen olemassa ihan siihen kuuluvakin Vortec Marine EFI imusarja/ruisku.

    [​IMG]

    Vastaava löytyy myös 5.0/5.7 Vortec V8-koneisiin. Molempia V8/V6 käytetty menestyksekkäästi kadulla ja onkin suosittu kun halutaan monipiste ruisku auton Vortec-koneeseen...ohjaimena käytetään jotain aftermarket boxia tai sitten juurikin EBL-modattu TBI boxi, jolloin se on täysin säädettävä.
    Jos haluaisin venekoneeseen jostain syystä ruiskun kaasarin tilalle, niin laittasin kyllä mieluummin tuon kun vanhan TBI:n...mutta eihän näitä koskaan rakenneta järjellä, vaan sillä fiiliksellä joka tuntuu itsestä oikealta :odwink:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tässä kohtaa vähän kallis kun ostettu kallis uusi edelin 4 reikä imari. Voisihan siihen hitsata suuttimille nipat ja laittaa lässykän läppärunko ja se speedarduino.

    Toi marine efi taisi olla tonnin luokkaa?
     
  8. Jos sille tielle lähtee, niin se läppärunko voi olla mistä vaan kotoisin. SS on käyttänyt omassa projektissa esim. Fordin läppärunkoa. Tässä semmoinen vähän isompana:

    [​IMG]
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Noh tuli 4 reikäsellä edelillä tehtyä kone nyt kuitenkin.

    Pari hasardia tuli kun ensimmäistä kertaa veneen konetta asentelin. Vortec koneessa kun ei ole sisäistä by-pass kierto se pitää tehdä ulkoisesti ja sitähän mulla ei ollut. Lähti pakosarjalta jäähdyttäjälle tuleva letku irti heti ensi testillä ja glykolit konehuoneeseen ja hinaten rantaan :(

    Googlea tutkien löysin ton by-pass jutun ja tein sen kun oli "ylimääräinen lähtö" jäähdyttäjässäkin ja samoin porasin 3x 3mm reikää termariin että vesi pääsee heti kiertää lohkosta pakosarjoille vaikka termari on kiinni.

    Nyt toimi jo paremmin ja 71 asteisella termarilla 80 astetta näyttää lämmöt ajaessa.

    Ensimmäinen jenkkivene ja tuntuu hieman oudolta kun pitää olla aika paljon kierroksia ja vauhtia että nousee liukuun. Pitää olla joku 3800-4000 että liukuu ja vauhtia joku 20 solmua. Mikä noilla on "normaali" kierros alue millä matkaa ajetaan? Täytyy nyt varmistaa että rundikello näyttää oikein mutta luulisin kun ei siihen ole koskettu. Vene siis 2355 gayliner ciera :D

    Edit: sytkä tyhjäkäynnillä 10*
     
    Muokattu: 2.10.2022
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tai pienellä rahalla joka on itsestä vasemmalla.kaikilla ei ole hilloa ostella joka tarkoitukseen tehtyjä sarjoja joka tuntuu unohtuvan monelta harrastajalta nykyisin.
     
    Gary Grand ja janihei tykkäävät tästä.
  11. janihei

    janihei Gearhead

    Oliskohan potkurissa liian vähän nousua. Mikä perävälitys? Mikä potkuri?
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitä impalan vene menee kahvat pohjassa ja paljonko on kierroksia?
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Luulen että sytkä on päin persettä.

    Onko tämä nyt thunderbolt V vai IV koska niiden sytkän säätö menee eri tavalla.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En ole vielä kokeillut kun vasta sain veneen veteen ja ensi ongelmat vasta taklattu tuon veden kierron kanssa.

    No enpä ole vielä tutkinut kun meuhkannut kaiken muun kanssa. Olisi ollut liian helppoa katsoa ne silloin kun vene oli pihassa :D:D
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt siis säädetty ihan normaalisti sinne 10 asteeseen tyhjäkäynnillä, mutta jos on thunderbolt v niin pitääkin maadoittaa yksi johto jotta menee "base timing" modeen ja silloin 8 asteeseen, eikö?
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyl noi rundit kuulostaa että on joku lastenveneen potkuri. Kait sillä pitäis pystyä retkeilemään 3000-3500 rundilla. ja huiput yleensä tulee jossain 4200-4400 alueella.

    Tai sit on kutosen rundari!
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mitähän tähän sytkä kysymykseen nyt sanoisi :eek::(:D

    [​IMG]

    Olisi ehkä heti pitänyt katsoa vanha putsarin kansi nii siinä olisi aika paljon tietoa...

    Eli sytkän säätöön siis mentävä ja sitten taas kokeillaan uudestaan kulku puolta.

    Kaasariakin pitäisi kokeilla säätää. Sain pakosarjan 3" spaceriin kaverilla sorvattua lambdan paikan mutta lambda ei tule tarpeeksi ulos pakokanavaan ja ei näytä nyt oikein. Täytyy sitäkin vähän katsella kun helpottaisi säätöjä.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    On varmasti kutosen rundari kun ei ole enempää pyttyjäkään :D

    Mutta joo mun mielestä pitäisi noilla rundeilla pystyä ajamaan kyllä ja huiput siellä mitä sanoit.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aissaatana... :poff: Korjataan sen veraan että siis nelosen rundari..! :rotfl:
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei se sytkä ollut kuin pari astetta pielessä ja sekin enemmän ennakkoa. En kerennyt testiajolle
     

Kerro tästä muillekin!