Chevy 10 pulttinen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja karitsa, 14.7.2022.

  1. karitsa

    karitsa 1st gear

    Moro!
    -69 Caminossa oik. vetoakseli liikkuu päittäin n. 3,5mm., ylös alas ei tunnu yhtään väljää. Vasemmassa ei ole yhtään väljää. Eikös toi ole Danan tekele missä on yksi kartiorullalaakeri per puoli. Eli väljää pitäisi olla sama kummallakin puolella ja myös ylös, alas väljää runsaasti jos on kartiolaakerit???
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ei ole danan perä ja lienee C-klippi perä, aika normaali välys jos muuten ei äännä tai oireile.
     
  3. karitsa

    karitsa 1st gear

    Danan oloinen sisuskaluiltaan ja purkeaa taaksepäin. Onko siinä c-klipissä kuulalaakerit, eli olisiko laakerin rymppi löystynyt ja vetoakseli pääsee päittäin liikkumaan? Jos näin on niin akseli pääsee napoineen kedolle kun rymppirengas karkaa akselin kaulalle.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Täällä OD:llä runsaasti tietoa ko. perästä. Etsipä HAKU toiminon kautta.
    Tuossa yksi linkki lontoon murteella. Kuukeli hyvä apu tiedon haussa.
    C-klippi perässä laakerin rullat pyörii suoraan akselia vasten. Rakenteessa ei ole krymppiä. Klippi hoitaa akselin kiinni pysymisen.

    https://www.chevyhardcore.com/tech-stories/drivetrain/10-bolt-chevy/
     
  5. karitsa

    karitsa 1st gear

    Kiitoksia tiedosta! Selvisi mikä akselin pitää sisällä. Täytyy perehtyä lisää kun kerkiää.
    Viittiskö joku kertoa millä se päittäinen välys säädetään?
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]

    Tuostahan se selviää...veikkaan kanssa että ihan normi GM C-klipsi perä ja niissä on just tollanen välys.
    Camino kun kyseessä niin veikkaan myös että tuo ensimmäinen tai toinen vasemmalta ellei ole sitten joskus vaihdettu, eihän noista koskaan tiedä ?
     
  7. 383

    383 Gearhead

    Täytty korjata jos on vm69 vasemalta 2 ja 3 on oikeita vaihtoehtoja toi 7.5 on vm77 ja uudemat
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Korjaamalla lukkoa, jos siellä sellainen on (kartio- tai levylukko). Kitkapintojen kuluminen lisää tätä välystä.
    tai
    Paksummalla C-klipillä.
    tai
    Tekemällä shimmin tassauspyörästön sivurattaan ja C-klipin väliin. (näitä ei ole valmiina tähän käyttöön tarkooitettuna)
    tai
    Ei tehdä mitään. (yleisin)

    Taaksepäin aukeavaa perää kutsutaan Salisbury tyyppiseksi ja eteenpäin aukeavaa Hotchkiss tyyppiseksi.
     
  9. karitsa

    karitsa 1st gear

    Kiitos tiedoista. Yli 20 vuotta kun viimeiksi näitten kanssa pelannut. Tossa autossa on kiinnikkeet 1,2 metrisille tukivarsille, ollut ehkä jonkun sortin kiihdyttelyauto. Nyt perä on alkuperäisissä tukivarsissa,täytyy katsoa noista malleista mikä pylly on kyseessä. Levylukko ja 2,75 välitys oli kumminkin kun tarkistin sisällön.
     
    Muokattu: 15.7.2022
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvä kuva mutta jännästi on liki puolet kopista kyljellään ehkä hämäyksen vuoksi. No saa niistä selvää, mutta outoa että ne ei oo kaikkia oo kuvattu niinkuin ne auton alla on.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kuvasta puuttuu myös maininta, että tuo 12-pulttinen on truck-mallia ja henkilöautomallin 12-pulttinen 8.875" puuttuu kokonaan. Mutta paljonhan tuossa on tietoa siitäkin huolimatta.
     
  12. T.N

    T.N Gearhead

  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Lainaan tätä topicia.

    Tarkoitus laittaa uusiksi chevyn 12-pulttisen perän sisuskalut niin mitä kaikkea siihen tarvii? Välitys + asennussarja, onko muuta?

    Akselit, niiden laakerit ja C-clipit on jo uusittu aiemmin.
     
  14. fenix

    fenix 3rd gear

    Omassa 9-pulttisen asennussarjassa tuli kaikki tarvittava mukana.
    Tarkkana sitten kun avaat pultteja.
    Jotkut voi olla vasenkätisellä kierteellä.
    Lisäksi tarviit kasatessa mittakellon ja sopivan momenttiavaimen pinionin vierintävastukseen.
    Ei mitään perinteistä naksahtavaa.
    Voin lainata työkalut.
    Löytyy myös työkalu, millä pitää yokea paikoillaan kiristettäessä pulttia.
    Ajattelitko pinioniin solid spacer vai crush sleeve?
     
    Muokattu: 14.11.2023
    Concarne ja Isamu tykkäävät tästä.
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Työkalut toki erikseen, nyt vaan lähinnä osien hankintaa visioin. Tsekkaan jos black fridayn tarjouksista löytyis sopivasti.

    Edit: Ekaa kertaa siis peräremppaa puuhaamassa ja youtubesta katsellut DIY menoa niin hieman tiedän mihin varautua.
     
    Muokattu: 14.11.2023
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En tiennytkään, että tuollaisiakin on. Asennetaanko tuo samalla tavalla kuin crush sleeve kiristämällä oikeaan vierintävastukseen? Mahdollisesti helpottaa asennusta vähän eikä tarvitse yhtä paljon varoa tuliko kiristettyä liikaa. Oletettavasti Youtubesta löytyy tähänkin ohjeita.
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Solid spacerin periaate on sama.
    Siinä on vahva holkki, mikä ei puristu kasaan.
    Sopiva preload haetaan shimmeillä.
    Vaatii muutaman koekasauksen kunnes oikea shimmimäärä löytyy.
    Tuossa kasaa/testaa/pura tapahtumassa tarvii ylimääräisen pinionlaakerin, mistä hiottu sisäreikä väljäksi ja ylimääräisen pinionmutterin.
     
    Muokattu: 14.11.2023
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Videot on hyviä.
    2 perää olen tehnyt ja youtubesta itsekin oppini hain.
    Pari mokaa kuitenkin tein aluksi ja neuvoksi ettette kompastu samaan.
    Ison rattaan pultit oli tuossa 9-pulttisessa vasenkätisiä.
    Ja kaiken lisäksi pehmeitä pultteja.
    Muutama katkesi kunnes ymmärsin asian.
    Niiden saaminen Suomesta melko mahdotonta.
    Pultinkannassa taisi olla L kuvio.

    Seuraavaksi pinion preload.
    Ostin Bilteman vierintävastusmomenttiavaimen.
    Se olikin ft/lbs kun olisi oitänyt olla inch/lbs.
    Eli meni preload liian kireälle.
    Usasta tai Uk löytyi oikea avain.
    Suomesta en löytänyt.

    Taka-akseli irti suosittelen.
    Ei todellakaan niitä hienoimpia remonttikokemuksia noi perähommat.
     
    Muokattu: 14.11.2023
    Isamu tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    O.k. Ei tuo sitten ilmeisesti isommin helpota. Crushilla sen saa kerralla valmiiksi kunhan ei kiristä liikaa. Helposti menee yli siinä vaiheessa kun pinionin laakereiden preload alkaa nousemaan. Muiden säätöjen pitää tietysti olla ensin kohdallaan.
     
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minulla on Bilteman digitaalinen momenttinäyttö ja sillä olen kaksi perää sekä muutaman ohjausvaihteen koonnut ja siinä on myös inch/lbs. Vähän kikkailua vaatii sen näytön seuraaminen ja kunnollinen momenttiavain olisi parempi. Kaikki mitkä olen tällä tehnyt toimii vielä ja näppituntumalta antaa kyllä oikeita lukemia.
     
    Muokattu: 14.11.2023

Kerro tästä muillekin!