Auton Tbi vermeet veneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 14.3.2022.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Katsottu potkuri niin se on 15x15p RH mercury enertia. Tuntuu ehkä hieman kesyltä ja matka ajossa kierrokset on tosiaan 4000rpm ja GPS mukaan 24kn ja mittarin mukaan 28kn.

    Vetolaitteen välitystä en ole katsonut enkä tiedä edes mistä katsoa. Alkunperin 4.3 vortec kuitenkin mutta en tiedä onko vetaria vaihdettu.
     
  2. janihei

    janihei Gearhead

    Tuuma nousua vaikuttaa noin 200rpm.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Mirage plus 17" ja 19" testiin, niitä on yleensä hyvin tarjolla. Enertia pitäis olla kyllä huiska, että miksei sellainenkin.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täytyypäs kysellä lainaan jostain.

    Kiitos !
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En tiedä miten sitten tuollainen 4 lapainen toimisi. Pitää käydä läheisestä venekorjaamosta kyselemässä mitä niillä olisi lainata kun siellä on paljon mercruiser romua.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaveri aikoinaan vaihteli noita ropeleita useastikin, mielestäni nelilapaisen, ja perinteisenero oli kovin marginaalinen, olisko kellottanut nelilapaisella 1 solmua lisääkolmilapaiseen verrattuna, lisäksi kokoja ei voi suoraan verrata, eli kokeilluksi mennee.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No nopeutta en hae lisää vaan että saisi kierroksia alas kun mun mielestä 4000rpm on matkaan liikaa. Tosin ensimmäinen Amerikan vene mikä mulla on niin en tiedä näiden toimintaa niin hyvin. Tuntuu ettei "olisi pitoja". Pari tonnia kierroksia ja vene tuskin liikkuu kuin joku 5kn. Ihan hyvin nousee plaaniin mutta sen 4000rpm vaatii että pysyy plaanissa ja silloin joku 22-23kn. Olisko 4100rpm ja 24kn vauhtia.

    Pitää tänään käydä katsomassa tulppien väriä kun ajettu pari tuntia. Luulen että käy laihalla. Yritin virittää lambdan toisen puolen spaceriin mutta kun se kärsä tulee ihan vaan vähän pakoaukon puolelle niin ei tahdo lukea oikein tai sitten meni kalibrointi vähän vitsiksi. Laitoin suuttimet ja neulat ohjekirjan vakioihin mitkä on 4 kurkkuiseen kaasariin. Ehkä toi kaipaisi vähän lisää soppaa siihen verrattuna kun on kanavia putsailtu, paremmat venat ja parempi imusarja. Pakosarjojen rosojakin siivoilin.

    Vene siis 2355 bayliner ciera 1999 ja paino sen 2100. Alpha 1 gen2 ja tosiaan 4.3 vortec.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itselleni sikäli vieras kombo, etten neuvoja osaa antaa, mutta pelkästään veneen paino ja koneen koko ovat yhdistelmä, ettei kovin pienellä plaanaile. Vanha klishee sanoo, että mieluummin liian iso moottori, kuin pieni, pitää tässä tapauksessa kutinsa, pelkästään v8 moottori jo antaisi sopivaa vääntöä ajonopeuksille, mutta kuten sanottu, se ei ratkaise suoranaisesti ongelmaasi ropelin valinnan suhteen.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ongelmahan ei ole ettei nousisi plaaniin tai pysyisi siellä vaan että tuon kokoinen vaatii se yli 22kn että pysyy plaanissa mutta kone kiertää silloin jo 4000rpm mikä on mun mielestä liikaa. Toki voihan se olla ettei toi kone jaksa pitää vauhtia yllä pienemmillä kierroksilla ja sitä en tiedä ennen kuin testailen eri potkureita.
     
    Muokattu: 23.7.2022
  10. rotax

    rotax 2nd gear

    Itsellä oli chaparral 180ss 4.3 GL 190hv pentalla ja painoa n:1200kg, oli kyllä todella painava ton kokoiseksi . 3 lapanen ”17” huiput 43knots ja marssivauhti 23 niin rpm 3200. Oli myös 4 lapanen en muista nousua mutta plaaniin nous heti ja 23 knots rpm 2800. Huiput n38 mutta täydellinen tohon matka-ajoon. Volvon SX vetolaite ja olisko ollu jopa 2:15 välitys.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  11. rotax

    rotax 2nd gear

    Kaverilla oli samanlainen joskus -90 luvulla niin kyllä bensa maistu. Noihan on alunperin V8 , voipi olla että koneessa ei riitä voima pienillä kierroksilla pitää sitä plaanissa. Yks tuttu osti vuos sitten”23” Wellun joka oli tehtaalta tullut 454, nyt 305ruisku, ei me mihinkään mut bensaa sitäkin enemmän.
    Koolla on merkitystä.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mun mielestä näitä on tehty kyllä 4.3 190hp 2 kurkkuisella.

    Seuraavaksi jos sinne joutuu konetta vaihtaa niin tulee kyllä uudempaa "ls" tekniikkaa ja sitä mietinkin jossain kohtaa mutta kun siihen olisi sitten pitänyt hommata kaikki marinointi pelit ja pensselit niin menin olemassa olevalla koneella kun kaikki komponentit oli jo entuudestaan.

    Joutui liittymään facebookkiinkin kuukausi sitten kun kukaan ei myy enää romujaan muualla kuin siellä niin siellä on potkuripörssi mistä voi kysellä potkureita.

    Tollanen 4 lapainen voisi olla hyvä ja joltain jenkkifoorumilta löysin jonkun joka kehui 14 5/8 x 16" Michiganin ss potkuria hyväksi samanlaiseen veneeseen. Tosin sillä taisi olla 5.0 kone eli hieman tehokkaampi.
     
  13. rotax

    rotax 2nd gear

    Ok,,oma 190hp oli 4 kurkkuisella. Sit on ne vanhemmat jotka on 175hp, muistaakseni nekin on 4 kurkkuisella.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kävin ostamassa biltsusta infrapuna kierroslukumittari ja sen mukaan veneen oma mittari näyttää ihan oikein. Testasin laiturissa 1000, 2000, 3000 ja 4100rpm niin oikein näytti.

    Sain lambda anturinkin kalibroitua oikein niin nyt näyttää sekin lukemia. Tyhjäkäynnillä on joku 13.6. Pitää lähteä koeajolle että näkee mitä näyttää matkassa. Varmaan joku 13.6 saisi olla matkassakin? Tyhjäkäyntiä voisi hieman laihentaa. Tulpat oli aivan puhtaat parin kolmen tunnin ajolla. Laitoin iridium tulpat.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Voi olla, että muistan ihan väärin, mutta 175 hp oli kaksireikäisellä,190 ja 205hp nelireikäisillä.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikö mercruiser vortec koneet ole 190hp 2 kurkkuisella ja 4 kurkkuisella 205hp? Efi sitten 210hp ja MPI kone 220hp?
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt on vähän pelattu suuttimien ja neulojen kanssa mutta en ole kyllä vielä tyytyväinen.

    Kierrokset menee 4800rpm eli rajoitinta vasten eikä kaasu ole edes pohjassa niin tarvitsee nyt potkuri jumppaa että pystyy jatkaa suutin jumppaa.

    Mietin että miten noi vakuumiläpät mahtaa toimia tuolla vene käytössä? Onko ne oikeastaan ihan turhat? Reippaalla puolella kaasulla kun ajelee ja antaa lisää kaasua menee kone laihalle eli sinne tarvitsee nyt jotain jumppaa. Pitää kaivella kaasari keskusteluja esille...
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täytyy sanoa että vedit hyvin ton potkuri vaihtoehdon.

    Hommasin loppu kesästä 15.5x17 mirage plussan ja paras mitä testasin kesän aikana. Voisi ehkä tuuman olla nousua lisää mutta se on ensi kesän heiniä testata kun saa oman väen edes kyytiin.

    Yksin ajaessa tuolla miragella 3500rpm 22kn ja pysty ajamaan 19kn plaanissa. Huiput 32.5kn 4800rpm rajoitinta vasten yksin ajaessa kun ei kerennyt ajamaan kuin yhden testiajon ennen ylös nostoa.

    Lähti tosi hyvin plaaniin tolla potkurilla kyllä.
     

Kerro tästä muillekin!