Mobilismi- ym härveliaihevideo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Larry, 15.7.2022.

  1. Larry

    Larry Double Gearhead

    Ei ainakaan ihan tuoretta tällaista ketuja näkynyt, joten aloitellaan uusi.

    Kuvaa Vasikkavuoren sisuksista Jyväskylästä. Ison moottorin käynnistys:





    Ps. Ostetaan vanhaa militariaa -laita yv
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    No johan on operaatio.
    Onneksi harrasteauton käynnistäminen ei ole noin työlästä, useinkaan.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä poikkesin viikonloppuna BONK museossa. Siellä sitä härveliä riitti.:D
     
  4. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Audi Q5 TDi ei olekaan harrasteauto ja sen käynnistysyritys on selvästi ollut monimutkaisempi prosessi, kuin tuon varavoimaladieselin käynnistys. Sehän lähti heti ekalla yrityksellä käyntiin. Ja pysyi käynnissä. :odbiggrin:
     
  5. Larry

    Larry Double Gearhead

    Hah! Tuosta museosta on kantautunut kehuja muualtakin. Otitko kuvia?

    Lainaus Per Bonkin ja yhtiön historiasta:
    "Lisäksi Per ymmärsi Itämeren anjoviksen soveltuvan sitkaan ominaisuuden ansiosta teollisuuskoneiden voiteluaineeksi. 1800-luvun lopulla innovatiivinen keksijä huomasi myös, miten liikkuva anjovisparvi aiheutti dynamoefektin. Tuloksena oli niin sanottu anjovisakku, joka mullisti energiansaannin syrjäisissä olosuhteissa.
    Ehkä mullistavin Bonk-yrityksen tuotevalikoimassa on Yhdysvalloissa 1970-luvulla kehitetty
    Raba Hiff -tuotesarja. Tehtaan henkilöstö ehdotti työn vähentämistä. Se toteutettiin tuotantoajan lyhentämisellä jättämällä muutama komponentti pois. Kun myynti edelleen jatkui, vähennettiin komponentteja lisää.
    1990-luvulla käyttötarkoituksettomuus oli kehitetty jo niin pitkälle, että koneen toimivia sisäkaluja ei ollut enää lainkaan. Asiakkaat olivat tyytyväisiä entistä kevyempiin laitteisiin, joissa ei ollut huolto-ongelmia. Yhtiökin oli tyytyväinen, kun käyttöoppaitakaan ei tarvinnut enää painattaa.
    Asiakkaat olivat onnellisia ja yhtiö teki säästösyistä valtavasti voittoa."
    https://www.jalkipeli.net/bonk-museo-mika-hulvaton-mielikuvitus/
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  7. Larry

    Larry Double Gearhead

    Kuvatkin on tervetulleita.

    Jyväskylässä aiko(i)vat entisöidä vuonna 1865 Crichtonin konepajan valmistaman Lahtis-laivan.
    Tai no, oikeastaan Laukaan puolellahan tuo on jo pitkään pötköttänyt. On kyllä todella
    rapsakassa kunnossa.
    Se on historiansa aikana varmaan muutamaankin kertaan nostettu pohjasta.

    Siinä yksi erikoinen taiten tehty härveli (ja käteviä kypäriä):



    Taustalla vilahtelee ilmeisesti White puolitelavaunusta tehty ajan patinoima salaojakone.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Just sellanen, noitahan ne teki noista vanhoista tela White:sta kun armeija luopu niiden käytöstä...armeijan konepaja niitä tekikin Santahaminassa, siitä kai nimikin "Santahamina".

    Olisko sama laite ?


    Kunnostettu vastaava.



    Isäukko on kertonut tela White:sta kun oli armeijassa ollessaan ollut vielä tollanen Kouvolassa.
    Jotkut jepet ajo sillä mutkan suoraksi ja puhelinpylväästä läpi, niin että pylväs oli komeesti edelleen pystyssä, mutta White:n telan jäljet meni molemmin puolin pylvästä...pari lautaa meni hytin takaa lavan etureunasta poikki ja tietty se pylväs vähän lyheni...niin pylvään juuresta puuttui pätkä, mutta yläpää oli ollu tarkalleen tyngän päässä ja johdot piti paikallaan, äkkiä ei huomannut mitään edes tapahtuneen :odroll:

    Noita oli ollut myös puuhommissa sotien jälkeen, mutta ottivat yleensä telat pois ja tavallinen akseli tilalle...samoin "Gemssuja" ja Military "Letukoita", joilla millään ei tehnyt oikein mitään.
    Rungot niistä katkeili, sillä eihän sotavehkeitä ole tehty kantamaan kummoisia kuormia ja liian lyhyet lavat, ei ovia jne.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    No tämä ei ole härvelivideo vaan kuva kouvolalaisesta veturista (höyrysellaisesta, oletan). Kuva on eilispäivältä.

    [​IMG]
     
  11. Larry

    Larry Double Gearhead

    Turbovehje

     
  12. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Vuoressa on myös, nyt jo käytöstä poistettu, noin miljoonan litran aikoinaan niittaamalla tehty polttoaine säiliö. Aika näky sekin.

    [​IMG]
     
  13. Larry

    Larry Double Gearhead

    Englanninkielinen käyskentelyvideo Parolan panssarimuseosta

     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Alert!

     

Kerro tästä muillekin!