Mitä polttoaine maksaa tällä hetkellä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Red Neck, 27.12.2004.

  1. Retem

    Retem Gearhead

    Asia on just näin.
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Tokihan se energian hinnannousu näkyy niin liikenteessä kuin vaikkapa talon lämmittämisessä. Ajattelin sitten olla noheva ja hankin tuollaisen 1.6-litraisen Fiatin, jos vaikka laittaisi Crown Victorian ihan oikein talvisäilöön l. pois liikenteestä, ja suhailisi Fiatilla kunnes ehkä talouskonjuktuurit aikanaan tokenevat.

    Tämähän oli tietysti oikein rationaalinen ajatus.

    Laadin sitten laskelman, jossa otin huomioon vakuutus-, käyttömaksu- ja polttoaineen kulutuskuormitteen Ford vs. Fiat. Laskelmassa todelliset kulutukset, 1/3 maantie 2/3-osaa kaupunkiajoa, vuotuisen suoritteen ollessa 10tkm.

    No, eihän semmoinen vanhan ajan Fiat nyt sittenkään ollut mikään talousihme. Itse asiassa vuositason säästöksi laskelma osoittaa 1518,04 euroa ja tämän kun jakaa kahdellatoista saadaan kuukausitason säästöksi 126,5 euroa mikä jäi kyllä rutkasti odotusarvoja pienemmäksi.

    En väheksy tuotakaan summaa säästönä, mutta jotenkin olin ajatellut yltäväni merkittävämpiin säästöihin. Tuollainen 126 euroa kuussa kun säästyy melkein jo sillä, että edes vähän miettii tarvitseeko alvariinsa olla ajelemassa A sinne B tänne. Mutta pienet purot jne. kun säästöistä puhutaan ja onhan toki sekin aspekti, että saa tuon Crown Victorian talliin muutamiin pikkujuttuihin mitkä vaikea toteuttaa, jos auto päivittäisessä liikenteessä.

    Kokoluokkaa vakavampi juttu on sitten se lämmityspuoli. Tuossa mitä olen katsellut vallitsevia hintoja polttoöljyn suhteen, on tämäkin semmoinen vuositasolla noin 4300 euron lämmityskohde. Hommahan on mennyt aika sujuvasti kun vuosikulu on ollut reilu puolet tuosta, mutta nyt joutuu ihan oikeasti miettimään miten ja millä taloa lämmittää.

    On siinä saanut kiitellä onneaan kun talossa on täpärästi Kekkosen ajan yhdistelmäkattila. Varaajakapasiteetti on vähän heikonlainen, joten puulämmitys ei ole likimainkaan niin optimaalinen kuin mitä voisi olla, mutta näyttäisi siltä että "päivät puulla, yöt öljyllä".

    Sitten on onneksi tuo ekan asuinkerroksen varaava takka mikä sen mittakaavan Olkiluoto että lämpöä kyllä syntyy ja varautuu, ja voi siten aika verkkaiseen tahtiin poltella puuta tai lähinnä brikettiä mikä on siinä toiminut erinomaisesti. Kymmenen brikettiä siinä pystyy vuorokaudessa polttamaan, enempi olisi jo säteilyturvakeskusta kiinnostavaa.

    Värkkäsin sinne pannuhuoneeseen Raspberry Pi:n ja USB-liitäntäisen webbikameran yhdistelmän, joka tuijottaa live streamina kattilan analogista lämpömittaria. Se kun on tuo pannuhuone semmoinen Faradayn häkki niin eihän sinne langaton verkko yllä, joten piti sitten hankkia semmoiset sähköverkkoa hyödyntävät Ethernet-kimpaleet.

    Nyt on sitten kätsää kun voi olohuoneen nojatuolissa vilkaista kännykästä mitä sanoo kattilan lämpömittari. Varsinkin ilman varaajaa melko äkkiä rupesi sylettämään se jatkuva kellarissa ravaaminen. Inehmo, keski-ikäinenkin sellainen, on kekseliäs kun on pakko.

    No mitä tulee näkymiin niin hieman on kyllä semmoinen ajatus, että aikanaan kun ton idän pikkukikkelipölvästin touhut on ohi, niin jollakin tasolla tilanne normalisoituu mutta kenties on nieltävä se tosiasia, että tokkopa ihan halvaksi muuttuu fossiilisten polttoaineiden kanssa eläminen. Tykkää siitä tai ei, niin nyt on kyllä aika funtsia kuinka pärjäilee jatkossa.

    Yksi mihin kiinnitin huomiota on että kun viime vuosina on paljon siirrytty ILP/VILP/maalämpöön, markkinoilla on ihan pilkkahintaan käytettyjä lämmityskattilakokonaisuuksia, jopa tuoreimmillaan ihan parinkin vuoden ikäisiä.

    Siinä on semmoinenkin mahdollisuus että jos lämmitysjärjestelmä on tiensä päässä, niin sen voi korvata esimerkiksi 40 vuotta tuoreemmalla, vaikka ei vielä yltäisi ihan näihin moderneihin juttuihin. Nestemäisen polttoaineen edut ovat kuitenkin aika suuret, enkä nyt ihan näe että käsitteellisesti "lämmitysöljy" ihan tuosta vaan katoaisi markkinoilta, koostumus toki muuttuu ja on näemmä jo muuttunutkin.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lämmitysöljynä toimii vaikka käytetty kasvipohjainen paistoöljy. Sen voi polttaa sellaisenaan polttimen modauksen jälkeen mutta on lain mukaan kielletty jostain vitun syystä. Jäteöljykin menis siinä. Muualla maailmassa taas kiellettyä ei ole. Kierrätys kunniaan paitsi missä valtio ei saa verotuloja ja kansalainen vois säästää. Paistoöljyn voi myös vaihtoesteröidä joka helpoin kotioloissa. Tällöin kotipoltto kattilassa on verovapaata.

    Ite kans laskeskellu useinkin ns. kannattavuuslaskelmia. Talon kattomateriaali, lämmitysjärjestelmä, ikkunat, sähköauto you name it. Kaikki pitäs uusia vaikka elinikä odote ei riittäs edes hankintamenojen kuoletukseen, saatikka että alkas saada hyötyä tai säästöä. Markkinamiehiltä kun kysyy niin tiilikattokin pitäs vaihtaa muutaman kymmenen vuoden jälkeen vaikka 40-50 vuotta on silläkin kestoikä useimmiten.

    Vuosi sitten laskin silloisella bensan ja sähkönhinnalla että kannattaako ostaa 40t€ sähkövatkain vai ajella 6L kulutuksella jeesuksen vanhalla bensa-autolla. 20tkm/vuosi niin 20 vuotta tai 500 000km ni alkas silloisilla hinnoilla tulla säästöä. Tosin se bensa-auto oli tytön 600€ ostettu nissan. 2 1/2 vuoden ajon jälkeen ei ole sillä korjaus ja katsastus kuluja montaa satasta tullu. Nyt on energian hinnat muuttunu mutta en usko että tarvii miettiä edelleenkään sähköautoa taloudellisista näkökulmista.
     
    vanilla ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  4. AVRO

    AVRO Gearhead

    Laskeskelen kans aika tiuhaan näitä ns. pakollisia kuluja ja mietin miten säästää pennin sieltä toisen täältä, koska paukkua/halua mihinkään isoihin investointeihin ei ole. Ei autoissa, eikä talonkaan suhteen. Talon kanssa on sellainen onnellinen tilanne että tässä on puukattila vesikierron kanssa niin aika monta puolen hehtaarin metsää on lapattu kattilaan vuosien saatossa eikä todellakaan hommata mitään muita systeemeitä ton aikoinaan hommatun ilpin lisäksi. Pajan lämmitys oli melkoinen sähkösyöppö mutta se on nyt loppu ja tila lämpiää vaihtoehtoisilla keinoilla. Kaikki tämä vaatii hieman vaivannäköä esim niiden puiden tekemisen yms jumppamisen kanssa mutta se on ihan oikein meille nykyajan laiskolle p*skoille. Niitä tyhjiöaurinkokeräimiä olen funtsinut laittaa mutta perustamiskustannukset on niin isot että on jäänyt sinne mietintämyssyyn. Kokemukset niistä on kyllä hyviä muutaman lähipiirissä vaikuttavan juttujen perusteella, käyttövesi lämpiäis kyllä kevät - syksy välillä ihan kivasti.

    Työmatkojen kulkemisen kanssa täältä joukkoliikenteen kantaman ulkopuolelta on siinä mielessä vähän kiusallinen tilanne että kulkupelit on velattomia ja niissä ei enää mitkään pääomakulut puristele("vanhoja romuja") niin kulkemisessa säästäminen onkin vaikeampaa. Ajojen optimointi reittien/nopeuden kanssa sekä tyhjien ajojen välttäminen tuo toki pikku säästöä aikaisempaan mutta semmoista nappikauppaa sekin. Sillä kokonaisrahalla millä nuo kulkee ei mitään kummoista esim. sähkökinneriä saa alle, jonka pitäisi ehdottomasti olla joku muu kuin omistus. Mitä tässä sitten valitan? Kulkemisen kustannukset ovat nousseet viimeisen vuoden aikana aikalailla kovempaa tahtia kuin tulotaso, niinkuin monella muullakin.

    Hauska yksityiskohta näistä elämisen kustannuksista. Meikäläinen on vuosien saatossa maksanut "kaikki" talouden kiinteät kulut, asuntolainan lisäksi. Nyt kun rupesin vielä vanhoilla päivillä virkamieheksi = tulot putosivat ja työmatkat lisääntyivät 25%, rouva sai ruveta kaivamaan kukkaroa kans. Nyt häntä kiinnostaa oikein kovasti sähkö-, ja vesimaksut... koska ovat hänen huolenaan. :p
     
    Muokattu: 18.7.2022
    vanilla, Stang_81 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Haapsalu (VIRO , Risti) 16.07.2022

    [​IMG] [​IMG]
     
  6. Kun on Tesla, niin bensa on halpaa..

    Bensapiikki lihassa

    Ekonomisti Sanna Kurronen vastustaa viimeiseen saakka bensanhinnan alentamista. Kurronen on saanut mielipiteillään osakseen valtavan ryöpytyksen, mutta se ei häntä hetkauta.


    [​IMG]
    Myös Kurrosta on kiristänyt kesällä huoltoasemalla, kun hän vuokrasi Ruotsissa diesel-auton. Kotonaan Kurrosella on Tesla. KUVA: SAMI KERO / HS
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kurronen käyttää nätisti vähätuloisten korttia ja uhriuttaa tätä kansanosaa mutta onkohan mieleen tullut miltä vähätuloisesta tuntuu kun kaikki hinnat kiitävät ylöspäin polttoainekulujen lykkäämänä ja inflaatio on ennätyslukemissa samaan aikaan. Ruoka ei edelleenkään mene kauppaan Teslalla. Ollaan talvella syvällä suossa jos tämä päättäjäsakki kaivaa edelleen nenää lehtereillä ja miettii mitä pitäs tehdä polttoaineen ja sähkön verotukselle ja millä tavalla ettei vaan kenellekään tule paha mieli. Ja mitä muutkin meistä sitten ajattelevat.
     
    vanilla tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mikkelissä ujosti painuttu alle 2.30... 2.284€... ei toi vielä mitään riemunkiljahduksia aiheuta.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    1,86 puntaa per litra.
     
  10. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Kiteellä taisi olla edelleen 98 2,4 jotain.. matkalla Kallislahden teboililla ehkä 2,20 jos en väärin nähnyt. Periaatteesta en sinne mene.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kouvolassa eilennä illalla 2.182€/litra 95E10
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Järvenpäässä oli 98E luokkaa 2.228 - 2.230e/L tänään monella asemalla...sellaset 3 - 4 senttiä /päivä näyttänyt olevan laskusuunta jo viikon verran, hyvä näin päin :odcool:
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Saksassa 25.7. 2022 (lomalla niin että on päivät sekä muut ajankohdat sekaisin)
     
    Muokattu: 25.7.2022
  15. ;)

    [​IMG]
     
  16. Hesarin moraaliposeerausta parin päivän takaa:

    Vapaamatkustajia Vaalimaan rajalla

    Sitä kutsutaan vapaamatkustajuudeksi, kun ihminen laskelmoi, että voi itse laistaa velvollisuuksia, kunhan tarpeeksi moni muu suorittaa ne ja maksaa yhteiset laskut.
     
  17. jahnu

    jahnu 3rd gear

  18. Väpsy

    Väpsy Gearhead

  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jotenkin on vähän semmoinen tunne että suomalaista autoilijaa on kustu taas silmään ja naurettu vielä päälle räkäisesti. Tietysti jos varastot ostettu täyteen halpaa raakaöljyä ennen sodan alkamista ni hinnan pompsahtaessa rahaa tulee kuin propsin ajosta. Bisnes on tietysti aina bisnes sen ymmärrän. Yllättävän viiveellä ne hinnat on halpunu jos jakeluvelvoitteeseen tulee muutos tai barrel halpuu.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Alkaa bensanhinta hipomaan taas 2 euron rajaa...tankkasin aamulla duunista tullessa Tuusulassa Mahlamäentien Neste Express:lta 2.06e/L 98:a :odcool:
     

Kerro tästä muillekin!