Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Se varmaan sitten vain käyttöautoilee jenkeillä tai kävelee.
    Ihmiset ajaa näillä niin kauan kuin polttoainetta riittää. Mutta tekeekö kukaan niin enää vaikka vuonna 2222 ja ajelee 263-vuotta vanhalla 1959 Cadillacillä? Harva nykyäänkään käyttää mitään mikä olisi säilynyt 1700- tai 1800-luvuilta. Mutta mihin kaikki sadat tuhannet ellei miljoonat vanhat autot pistetään? Joka kylässä pitäisi olla iso museo, koska tuskin kukaan niitä romuttaakaan. Kukaan meistä ei saa tuota tietää, mutta ajatuksena mielenkiintoinen.​
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    ¨
    En osaa vastata. Itseä kuitenkin aina kiehtoo ajatus, että 1930 -luvun Fordeja on harrastettu osimoilleen 70 vuotta. Aina on uudesta sukupolvesta löytynyt niille ottajat.
     
    Muokattu: 18.8.2022
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Muistutan edelleen, että maamoottoreita ja hevosiakin yhä harrastetaan vaikka niitä ei ole arjen pyörittämiseen tarvittu enää varmaan 70 vuoteen.
     
    duel ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin kyllä tulevaisuudessakin Jenkkiautoja harrastetaan ja ajetaan niillä, mutta harrastajakunta pienenee kun jää rikkaiden harrastukseksi.
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ajaa ajaa- muistapa kollega että nuorissa on tulevaisuus ;)
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tää on ihan hyvä kysymys, ei golffaritkaan raahaa sitä bägiä perässään 24/7 työpaikalle, kauppaan jne. Koen että olen harrastanut tälläkin viikolla kun on käynyt parina iltana tallilla ruuvaamassa, vaikka en olekaan ajanut ollenkaan.
     
    Turnn tykkää tästä.
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Hevosillahan kilpailtiin jo silloin kun niitä tarvittiin arjen pyörittämiseen, mutta silloin se oli rikkaiden harrastus, kaikenlaista kouluratsastusta ollut kai sata vuotta ja ravihevosia tsingiskaanin ajoilta.
    Hevosia harrastetaan vielä kun polttomoottorit ja maamoottoritkin on kuopattu.
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Minä itseasiassa vähän karsastan sitä öyhötystä, että kyllä on onnetonta hommaa ku harrasteautoilla ei ajeta ja niitä ei tien päällä näy riittävästi. Harrastaa voi niin monella tavalla. Eikä keskeneräisellä autolla välttämättä voi ajaa. Ku kattoo minkälaisia projekteja Amerikastakin haalitaan ja niistä tehdään täällä harrastajavoimin valmiita autoja, niin se ottaa aikansa, eikä kaikkia edes kiinnosta se ajaminen. Tästä johtuen se bensan hintakaan ei vaikuta monen harrastamiseen millään tavalla. On sitten makuasia, kumpaa ääripäätä itse kukin pitää "kovempana harrastajana", sitä joka kunnostaa/rakentaa autonsa hyvin mittavasti ja pitkälti itse, mutta ei sillä aja (ehkä myy kun valmistuu), vai sitä joka ostaa valmiin auton ja ajaa sillä arkiajot ja muutamat tapahtumat kesällä, vaihtamatta siihen itse edes öljyjä? Kun tämä ei ole kilpailu jossa jaetaan pisteitä jollain tietyillä kriteereillä, niin koko kysymys on aivan turha.

    Autoharrastus (ja miksei muutkin ajoneuvot) on siitä hieno laji, että jokainen voi harrastaa sitä hyvin eri tavalla omien mieltymysten, osaamisen ja puitteiden mukaan. Auto löytyy joka lompakolle ja remonttihommissa löytyy aika monta vaikeusastetta auton vahaamisen ja omavalmisteisen ajoneuvon rakentamisen väliltä. Harrastus myös muuttaa muotoaan vuosien mittaan; itselleni oli aika tärkeää ajaminen alkuvuosina, mutta sen merkitys on vuosien mittaan vähenynyt ja se tila on täyttynyt sitten muilla askareilla saman lajin parissa.

    Tarviiko edes omistaa autoa ollakseen autoharrastaja? Jos tarkastellaan jenkkiautoharrastusta, niin harrastuksen kohteet on lähes aina enemmän tai vähemmän vanhoja autoja, joiden piiristä voi ammentaa käytännössä loputtomasti "autoarkeologiaa"... Historian kaiveluahan voi suorittaa vaikka istumalla tietokoneella, omistamatta edes yhtään autoa.
     
    SK-, Catiska, valtsu67 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tämä on nykyajassa hyvä ominaisuus.

    Petrillä hyviä kommentteja muutenkin.

    Toki vanha auto arkikippojen seassa liikenteessä aina piristää myös heitä, jotka ei talliin näe.
     
    Latvis, isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ei se minusta ole mitään öyhötystä.Enemmänkin voisi kalusto liikkua.Itse jos en ajele olen töissä,tallilla tai nukkumassa:D.Jos tulevaisuudessa tulee rajoituksia vanhojen autojen käyttöön (ja tuleehan niitä) niin ainakin omasta puolestani voin sanoa,että minä ainakin ehdin ajella ja paljon:p.Huomenna pitäis taas lähtee kauemmaksi ajelemaan.Reilun 1000 km lenkki viikonlopun aikana.Enkä lähde Skodalla.
     
    viikinki75, dart -66, hartsa69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Minä olen kohtapuoliin ajanu kanssa museopäivät umpeen Buickilla. Käyttis se on ollu, kun vaimo ollu muualla. No hankin pahimpaan pulaan pappa-tunturin. Vaan jo sekin lähti käsistä; muttereina asti kävi pöydällä, nyt jo kasaan päin.

    Ajakaa. Naapurissa oli kyllä Nastola Cruising, ja Annual Buick Meet 2022, muttei kummassakaan jaksanu loppujen lopuks käyä vaan ajamisen ilosta. Päivät läpeensä jos ajaa millon mitäkin, ei eka vaihtoehto ole ajaa vaan huvikseen jotain, jonnekkin.
     
    Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei se Coccobill olis kuitenkaan ollut sua katselemassa, vaikka olisit ajellutkin.
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kovasti se harria tuntuu kaivelevan tämä asia mutta oikeassa olet,en ollut Nastolassa katsomassa ketään miehiä enkä kenenkään autojakaan enkä myöskään Buick meetissä koska vaan ja ainoastaan naiset kiinnostaa ns katselumielessä enkä ole ainakaan vuosikymmeneen käynyt missään autotapahtumissa enää koska niissä tuli aktiiviaikoina kahlattua 80-90 luvuilla ihan tarpeeksi kun uustuonti kuumimmillaan ja niillä ajettiin muutenkin sään salliessa vaan eihän mikään estä harria ajelemasta yksin tai kaksistaan tapahtumiin jos se tuntuu kivalta ja oikealta minua tähän sekaamatta.
    Kannattaa huomioida jotta olen käyttö tai harrasteautoillut jenkeillä pidempään kuin monilla teillä ikää mittarissa...;)
     
    Muokattu: 19.8.2022
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Riapoo tuollaaane ainaane kitinä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ei oo pakko lukea tai voi myös vaihtaa omaakin levyä eikä laajempi katsantokantakaan varmasti pahitteeksi ole itse kullekkin itseäni myöden...
    Aurinkoista päivää:)
     
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kyllähän se jos työkseen ajaa, vie sitä motivaatiota lähteä huvikseen ajamaan. Stadin cruisingiin ei jaksa lähteä seisomaan liikennevaloihin ja kun jossain välissä stadissa päivittäin muutenkin kävi, niin ei oikein kiinnostus riitä vapaa-ajalla enää sinne mennä.
    Eikä oikein kehäteitäkään viitsi ajella, jos ei ole pakko.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onneksi ensivuonna kaikki muuttuu parempaan päin tai sitten ei.
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tämä se on huomaamatta käynyt itsellekin. Vantaalla asuvalle keski-ikäiselle ei oikein meinaa pilluralli maistua.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Päätin toteuttaa keski-iän kynnyksellä teinivuosista asti kyteneen unelman oikein klassikko-Cadillacista (enempi juttua tuolla isalmelan MAM-80 -topikissa).

    Haaveissa pyörin ympäri kylää kaverit ja/tai kylän nätein daami kyydissä ihailua keräillen.

    Totuus:
    Nelikymppisenä niillä kavereilla on aika paljon muita velvoitteita eikä kylän nätein daami oikein innostu parin tapahtuneen teknikaalin jälkeen enää kyytiin.

    Cadillacilla ajaminen hermostuttaa kun se käy välillä vähän kuumana, latailee vähän miten sattuu, vilkut toimii miten sattuu ja se kuluttaa AIVAN SAATANASTI premiumbensaa.

    Vantaalla ei ole keskustaa. Myyrmäessä ei voi pyöriä pillurallia. Tästä on stadiin katsannasta riippuen 20-30 km. Eli "pyörähdämpä kylillä" on minimissään semmoinen 60 km suoritus. Euron kilometri. Takaraivossa jyskyttää epätieto auton luotettavuudesta. Sitten kun pääsee mestoille, niin siinä proomun kokoisen auton ympärillä tsuhaa kaikkia vitun pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita kännissä, että jo käyttöautolla hirvittää. Valoja, ahtaita katuja, vielä ahtaampia parkkipaikkoja.

    Mä sanoisin, että mun unelma olisi kannattanut toteuttaa kymmenen vuotta nuorempana ja silloin kannattaa asua jossain Forssan tai Nummelan kokoisessa paikassa, jossa ei kylän kiertämiseen mene puolen viikon ruokalaskua.
     
    hartsa69, litres, Jori85 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Sama täällä Hesassa asuvalle 6 kymppiselle ilman rallia kyllä.:)
     

Kerro tästä muillekin!