Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nytkun on tullu jo hangattua töihin joku sata kilometriä ni ekan korkkia myöten täyteen tankkauksen jälestä tankkasin eilen ehtoolla taas korkkia myöten täyteen ja katoin trippimittarin lukeman. 11,12L/100km anto kalkulaattori tulokseksi. Täytyy toistaa ni näkee onko tosiaan vaikuttanu ennakon muutos. Sanovatkin kyllä että ennakon suurentaminen pienentää kulutusta. Minusta se oli kääntynyt myöhäisemmälle eli siihen alkuperäiseen 12,5 asteeseen. Laitoin 15,5 asteeseen niikun se Jim Jessup from Vernon Indiana oli sen säätäny. Pitää vielä katastustarkistuksen yhteyvessä laittaa dampperiin se barring tool. Siiton kätsämpi käännellä kehikosta 1/2 vääntimellä kun säätää venttiilejä tai jotain muuta.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Elikkä se ratas oli kuitenkin päässyt kääntymään pumpun akselilla vai?

    No ajatus 295 renkaista tuli noista nykyisistä BF Goodricheistä, ovat sitä kokoa. Vaihdettiin yhden kaiffarin kanssa pyörät ristiin kun en tykännyt edellisistä, ja olihan nuolla jo ikää. Lisäksi vanteen ET oli iha älytön, liikaa ulkona. Nyt on vakio vanne, se 16x7 jossa siis loppuun ajetut 295/75-16 pyörät eivätkä ota minnekkään kääntäessä ja helpompi ajaa kun ei joka pikkukiveä haistele. Tarkoitus olis hankkia 8 tuumaa leveät vanteet mutta mahtaneeko sitten alkaa ottamaan jonnekkin jos ET on nollassa. Ja joo, huomasin saman että 285 löytyy helpommin, samoin 315 jotka oli edellisetkin, ottivat kyllä sitten ihan joka suuntaan kiinni :rolleyes:

    Mulla lukee otteessa Renkaat 265/75-16. Mutta tietenkin ovipielessä tarra jossa 245/75-16. Ei hirveästi anna pelivaraa renkaiden suurentamisessa, joskin tähän mennessä katsurit on lähinnä hieroneet pikistä partaansa asian suhteen :D vtun "soveltuvin osin"- pykälä..
     
    Muokattu: 20.8.2022
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, ei siinä mikään muukaan voi antaa periksi kuin pumpun akselilla käyttöratas. Merkkasin kampuran hihnapyörälle maalimerkin ja koteloon kun timing pin holahti reikäänsä. Sitten katsoin 4,8mm nousua plungerin reiästä joka tällä pumpulla vastaa ennakkoa 15,5 astetta. Tällöin maalimerkki meni kotelon merkin ylikin jo. Sitte laitoin että se oikea nousu on tdc kohdassa. Vaan ameriikan Jimistä sitte tiijä onko astelevyllä laittanu ennakon vai millä. Iänkaiken se vissiin on jo ollukin kun rapakon takana laitettu ja kohta kakskyt vuotta ollu Suomessa tääkin auto jo. Tiedossa ei ainakaan ole et olis täällä säädetty.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nyt kun tarkemmin muistelin niin merkkasin ennen purkua kyllä sen yläkuolokohdan maalimerkinnällä dampperiin ja koteloon kun timing pin on reiässä mutta purkuvaiheessa lukitsin sitten sen syöttöpumpun sillä uratapilla siitä kylestä. Että se ennakko oli kasatessa se vakio 12,5 astetta josta sen säädin siihen 15,5 asteeseen.
     
  5. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Rengaskokoa saa nykyään muuttaa 15%. Eli vakio renkailla saa 35" tai 315/75R16 muutoskatsastettua ongelmitta. Jos löydät jostain todistuksen, missä mainitaan, että 2gen on saanut tehtaalta 265/75R16 renkailla, niin saat 37" otteelle :rolleyes:

    https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo eipä taida ihan heti sellasta lappua tulla vastaan.. :rolleyes: täällä aikoinaan siitä kirjoteltu ja mainintaa oli että jos maahantuodessa on isot pyörät nii sais myöhemmin vielä isommat. Mutta mahtaako olla menneen talven lumia?
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä en saa 265:ttä ihan riittämään kolmeseiskoille, tuolla 15 pinnan kasvatuksella jäädään vähän reiluun 36 tuumaan. Eli sekä orkkiskoolla 245 ja tuolla 265:lla päästään käytännössä samaan 35 tuumaan. 285 riittäis jo hyvin kolmeseiskoille.

    Käytäntö taitaa vieläkin olla aika kirjava mitä saa leimattua. Periaatteessa katsurin pitäisi selvittää orkkiskoko jostain, ovitarrasta kaikkein helpoiten. Tuohon orkkiskokoon sitten verrataan kaikkia muutoksia. Jos kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa on ollut alla jotkin muut kuin orkkiskokoiset, niin otteessa voi alkuperäisenä olla merkitty se isompi koko. Se on pykälien mukaan väärin, vaikka aika virkaintoinen katsuri tai poliisi saa olla jos siihen puuttuu. (Multa joskus poisti katsuri otteessa olleen vakiokoon :D ) Harva katsurihan näistä oikeasti yhtään mitään ymmärtää ja leimaa siksi sitä mitä sattuu alla olemaan.
     
  8. smgt

    smgt 3rd gear

    Paljoko on 37" stro koko?
    265\75-16 rengas on 804mm ja siihen 15% lisää ois 924.6mm
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Aina niistä rengasmuutoksista on saanut vääntää, välillä oikeassa on katsuri ja välillä taas Trafi. Välillä ei kumpikaan :D Vähemmästäkin auton omistaja saa sydämmen epätahtia, pelkkä vuosikatsastus tekee mulla välillä nykyään tiukkaa että joskus pistän jonkun muun asialle :D

    Yhden kerran katsastaja kattoi että etupyörät tulee liika ulos kunnes totesi etuakselin olevan hieman sivussa. Sen se leveling kit tekee juu :D
     
  10. smgt

    smgt 3rd gear

    Ei taijja olla merkitystä miks akseli on sivussa. Taitaa silti olla laki ettei renkaan kuvio saa tulla ulos.
     
  11. Toke

    Toke Gearhead

    Tervehdys. Tuore cummins ramisti kyselee löytyisikö keltään duallyyn sopivia ihan vakio 16" vanteita?
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ole STRO:n mukaisesta halkaisijasta tietoa, mutta laskimella 37" on karvan vaille 940 milliä. Sen verran paljon on rakoa, että en usko STRO:n mitan noin paljoa heittävän.

    Mä kyselin justiinsa leimalla katsurilta että olisko 37" mahdolliset, kun mulla otteessa on ainoana kokona 265, sekin katsastuksessa merkittynä. Mutta siihen tulokseen tultiin, että 35" on maksimi, leimattiin ne alla olleet 315:t sitten.

    Orkkiskooksi aikanaan oli tohon autoon merkitty 285, kun sellaiset on vissiin rekisteröintikatsastuksessa olleet alla. Mutta kerran leimalla katsuri oli jostain vittuuntunut ja poistanut alkuperäisen koon kokonaan ja lisännyt katsastuksessa merkityksi kooksi 265:t, jotka silloin olivat leimarenkaina. Jos olis ollut se 285 vielä otteella, niin sopivasti tulkitsemalla olisi 37" leimaaminen onnistunut.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itellä lukee 4x4 -96 245/75/16 orkkis kokona ovensuu tarran mukaan. Alla on 285/75/16 jotka otteeseen merkitty.
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo taitaa tuo 245 olla kaikissa näissä alkupään 2genuissa tehtaan tarrassa. Mitenhän lie uudemmissa?

    Saako kysyä minkä merkkiset renkaat? Entä vanteen ET, ei ota mihinkään? Tarttis löytää omaankin vanne-rengas-kompinaatio, mihinkään monsteripyöriin ei oo tarvetta.
     
  15. smgt

    smgt 3rd gear

    285 renkaalla sais jo 959mm halkasian renkaat leimattua menis 37 heittämällä sillo.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siinon samankokoiset kahetkin. Orkkis vanteilla bf goodrich all terrain jotka ei siis vanteet levitä ulospäin. Edellinen omistaja käytti niitä katastusrenkaina. Siinon kyl ne muovilevikkeet paikoillaan mitkä kai melkein kaikis näis on. Sitten toiset samankokoiset atturo trail blade a/t jotka saatanasti paremmat renkaat joka ikisessä ominaisuudessa. Minä tiijä et:tä enkä leveyttä näistä aluista. Taitaa kyl olla lappu tallella niistä mapissa joka tuli mukana. Oon niilläkin leimannu. Tulee hyvin liki/tasan kaaren reunoja. Eagle tais olla vanteiden nimi.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Äkkiseltään ei Eagleja tullut netissä vastaan nolla ET:llä, eli voisko olla peräti -20? En tiedä, tarttis pyöritellä omassa etupäätä mitan kera että näkis mikä vois sopia. Nuo 295 rinkulat ei ainakaan nyt ota mihinkään mutta ovat toki vakiovanteilla jossa ET on +20 ainakin. Renkaatkin kuluneet jo. Tällä hetkellä rengas on pari senttiä sisälläpäin levikkeen reunasta kattoen joskin se etuaksila on pikkusen sivussa, mutta ei juurikaan tuu toisella puolella pihalle liioin. Tiedä sitten paljonko muuttuis nolla ET:llä, paljon enempää en haluais tuoda ulospäin, on huonoja kokemuksia moisista :rolleyes:
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Juu, riittäisi oikein komeasti kolmeseiskoille. Toki sitten jos saisi kolmeseiskat otteelle, niin äkkiä alkaisi tekemään mieli nelikymppisiä, eli kai tää on loputon suo :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Joo. Tämä tais olla essonbaari juttua :D En tarkistanut sen kummemmin sitä :oops: Jostain löysin, että 37" STRO koko olis 928mm eli hiukan liian korkea.
     
  20. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on joskus vuonna pottu ja nakki leimattu 37" 2gen, aikaa jolloin näitä ei verrattu pakettiautoon vaan "renkaiden on oltava käyttöön soveltuvat".

    37*12,5-17 vanteen et oliko 2 ja leveys 9", 2" leveling kit, tasamaalla ei ota kiinni mihinkään, linkussa ja pieni kallistus nii juuri raapasee tukivarteen.
     

Kerro tästä muillekin!