Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Huomasin töihin tullessa äsken että ahdot nousee 35psi saakka. Se oli 29psi remonttia ennen. Pumppua vaan modasin ja huomasin et herkemmin ja aiemmin ahtomittarin viisari nousee ku aiemmin. Kenkäsin sit pikitiellä lämpimänä et näkee. Ahdon määrään en koskenu mut pumppuun koskeminen vaikuttaa näköjään siihenkin.

    kai se kone hengissä kestää noillakin paineilla, alkuperäisellä kansitiivisteellä sun muilla? Varsinkin kun en normaalisti ihan hirveesti kengitä.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Muistaisin täällä höpinää että pumppu ja suodatinmodausten jälkeen olis hyvä seurata pakolämpöjä tarkemmin?
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei ne lämmöt sen korkeammalle nytkään mene. Vetää vaan entistä paremmin ja kuluttaa näköjään vähemmän. Taas kolmannen kerran tankatessa mitattuna 11,7/100km. Voisin vaikka suositella mack rack plugia sekä p7100 afc mods ja ennakon tarkistus ja säätö.

    Joku jenkki joe sanoi netissä ettei se ahdin sitä ahtopainetta tee vaan polttoaineen määrä. Jotain perää siinä on jos ahtopaine nousee pumpun syötön lisääntyessä. Vaikkei turboruuviin koskettu.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olikos sulla jo ne 4k kuvernöörin jouset pumpussa? Muutenhan tuo kuulostaa jo lähes täydelliseltä kombinaatiolta
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikäku 3K vieterit on paikoillaan. Ne loput 2 jousta on hyllyssä, jotka tekee sen setin 4K. Nuokin vieterit on melkeinpä must 12v cumminsissa vaikkei ne tehoa tuo lisää mutta ajokäyttäytyminen ja ajettavuus on ihan eri luokkaa.
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuo kuulostaa lähinnä siltä, että maali ei ole kerennyt kovettua kunnolla, kun paperin tukkii. Samoin olen huomannut tuossa epoksin ja uretaanin kanssa turatessa, että jos pohjamaali ei ole kunnolla kovettunut, niin pintamaali kuplii sieltä täältä. Noissa mun maalauksissa ei onneksi ole ollut niin justiinsa, mutta kannattaa antaa kunnolla kuivua ennen hiontaa ja pintamaalausta.

    Kovasti riippuu lämpötilasta kovettuminen, mutta huoneenlämmössä voi ihan suosiolla antaa päivän olla ennen jatkotoimenpiteitä. Siitä sitten havaintojen perusteella säätää aikaa suuntaan tai toiseen.

    Vakioahtimen hukkaportti on aika ahdas, eli voi olla portti selällään mutta virtaus ei vaan riitä, siksi paineet ovat korkeammat. Ja se portti ei tuuleta kuin kolmea takimmaista pyttyä, eli etupytyt puskevat turbiinia liikenteeseen jatkuvasti ihan täydellä höngällä. Kansipahvi voi pysyä hengissä tai sitten ei noilla ahdoilla, sen huomaa kyllä kun luovuttaa :rotfl:
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tätä ne muutkin sanoo täällä että 4k jousilla tulee ilmeisesti alavääntöä pitkälle vaikkei nyt ihan neljään tonniin kierrättäiskään konetta.

    Aina ei pitäis kuunnella maalikauppiasta, se nimittäin väitti että voi heti hioa ku on kuiva. Puhui tunnista.. elikkä kyse on kuitenkin maalista joka vaatii kai sen 24 mielellään kuivuakseen että muuttuu hiodessa jauhoksi? Olishan se hyvä että se toimii että sais ne pikkukolot umpeen eikä tarttis hienopakkelin kans joka reikää turata :rolleyes: siksi sen otinkin. Nyt kävi niin että vesihiodessa se hiontaväri käytännössä suli mössöksi.
     
    Muokattu: 5.9.2022
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Monesti saattaa antaa paremmin tehoa ylhäällä hukkaportti vähän auki. Kertoo vaan siitä turbosta tulee pakokaasu jarru korkeammalla jenkalla. orkkis Hx35 ahtimessa tosiaan hukkis vaan 3 jälkimmäiselle pytylle. Pakopaineita ja -lämpöjä kannattaa siis seurata nimenomaan etummaisista sylintereistä.

    Ennakonsäätö auttaa lähes aina polttoainetalouteen. Tosin nostaa sitten myös sylinteripaineita. Sylinteripaineet nimenomaan särkevät sen kansinahkan sieltä. Ennakko vaikuttaa sylinteripaineisiin enemmän kuin ahtopaine. Toki molemmat vaikuttavat. Pässin ennakoilla ja ahtopaineilla tuskin mitään ongelmaa vielä syntyy. Toki järki päähän vetojen pituuden kanssa 35psi on aivan orkkis hx35 ylärekisterissä. Sen yli alkaa varmasti pakopaineet nousta liikaa suhteessa ahtopaineeseen. Varmasti pelaisi raikkaammin koko kierrosalueella esim hx40 superin kanssa. Täällähän on muilla kokemuksia 12v + kyseinen ahdin.

    Joskus unelmoin itselle 40 superista, mutta laitetaan semmoinen sitten johonkin laitteeseen, missä on edes turvavyöt ja jotain muuta kuin suorarattiputki.. nälkähän aina kasvaa syödessä...
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jotenkin näin minäkin mietin mielessäni ja kelailin keskenäni. Ennakko on vielä kohtuullinen ja ahtopaine siellä tapissaan mitä tulee kestävyyden suhteen. Ameriikan joen pyhiä kirjoituksia lukeneena atk-laitteelta ne sanovat että 32-35 psi olis se jonka yli ei kannata ahdoissa vakioturbolla orkkis pahvilla mennä. Jotkut kuulemma jälkikiristää kannen pultit mutta jotkut sanoo et pultit voi venyä vanhuuttaan ja mennä huonommaksi ahtopaineen kesto. Onhan tossa boost elbow että teoriassa helppo säätää. Todellisuudessa pieni ruuvin kääntö voi vaikuttaa 10 psi kuulemma. Ja kun nyt noinkin kepiästi vetää ja kulutus pieneni enkä kengitä ku joskus harvoin ni taijan antaa olla noin.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on maksimi ahto vakioahtimella siinä 45psi luokkaa, kolme kannenpulttia on pitäny vaihtaa ku katkiavat nuo vakiot, oon ruuvannu mustat 6kolot tilalle, vielä pysyy liemet omissa koloissaan...

    Tarttis alkaa vaihtaa käret ja tarkistaa ennakko, muttako opiskelut vie kaikki rahat...
    Kukaa sattus tietää millaset Shimmit on noissa 12v suuttimissa, jos tilais jostai sarjan eri vahvusia ja akaalta käret ja kävis tutun penkissä tekee ite, akaalta varmaa saa tiedon hyvästä avauspaineesta.

    Sitte pitäs vielä selvittää ennakko hommat ku tossa on normaalia isompi pumppu ja ja ja ja...
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Jos Akaan Dieselistä ostat kärjet niin muutamalla kympillä siellä on ainakin mulle onnistunut kärkien vaihto, eli ei mun mielestä kannata paljoa shimmisarjaa ostella? Vaikka mulla testauspumppu onkin, niin silti aattelen näin.
    Lähtökohtana kuitenkin että kunnossa olevat suuttimet menee liki samoilla säädöillä kun tavoitellaan sitä vakiopainetta, mulla meni esimerkiksi 5x22 kärjet 5kpl kuudesta vakioshimmeillä.
    Kärkirintamalla on mun mielestä kyllä mielenkiintoisia uutuuksia, on ainakin kuus- ja seittämänreikäisiä kärkiä, vois olla nättiä toimivuutta(lue taloudellisuutta) ja hyvin tehoa tarjolla. Vaniin olen seiskareikäisiä suunnitellut, on vaan kaikkee muutakin touhua ollut niin jäänyt toteuttamatta. Yhdet alkuperäiset Bosch-rungot olis vielä hyllyssä tuollaiseen kokeiluun...
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Silloin kun oli vielä Vanissa toi WH1C-ahdin käytössä, joka on kyllä kokolailla sama kuin HX35, niin mittailin draivipaineita ja pakolämpöjä kummaltakin puolelta, ja käytännössä ne oli samat vaikka hukkis onkin vain toisella puollella.
    Siellä pakopesässä ne kaasujen virtaus kuitenkin yhdistyy, ja se tasaa paineet, näin minä sitä luen.
    Varmaan se 2,1-2,4 bar on kuitenkin se missä veto on tuolle ahtimelle paras, ei tuota enempi ja pakopaineet/lämmöt lähtee nousuun jos pitää porttia kiinni isommalle paineelle. Jos laittaa enempi ainetta niin savuaa vaan lisää, toki pikkusen lakritsaa pitää tulla, ja noilla paineilla portti olis hyvä olla täysin auki.

    Nythän mulla Vanissa on HX40 Super, #14 pesällä ilman porttia, ja se on kyllä aika hyvä kaikinpäin. Toki jos kone olis vaikka veneessä missä vedettäis urku auki pitkään niin portti olis käytännössä pakollinen ettei pakolämmöt nouse turhan korkeiksi. Autossa ei käytännössä tule tilannetta että kovin kauan on kaasu pohjassa, ainakaan mulla. Että vaihtelua käyttötarkoituksen mukaan...
     
  13. simu_l

    simu_l Gearhead

    100€ tikku oli Akaan tarjous että lähettää valmiit ja laitan vanhat vaihdossa, ei pysty seisottaan kun on kuitenkin ainut auto talossa. Oliko pelkät käret 25€ kpl ja eepaissa Shimmit setit viitisenkymppiä, nii kyllä mua semmonen n.400€ säästö kiinnostaa...

    Taloudellisuus kyllä kiinnostaa, mistä 7 reikäsiä ja kannattasko ottaa vähä isommat vai vai... Nyt on perimätiedon mukaan perus marinet.

    Mulla kyllä vetää ihan erilailla 2,2 vs 3,2 bar ku kerran kokeilin säädellä, loppujenlopuksi sitte jätin tulpatuksi koko hukkiksen niku oliki.
    Joskus hx35 karttaa kattelin nii jäi muistikuva että 2,7bar ois järkevä maksimi..?
    Mulla on nii harvoin pitkään kaasu pohjassa että ei oo nii suurta väliä, manuaaliki vielä.
     
  14. Rannis

    Rannis 3rd gear

    200 taalalla saa 5x0.012 kärkiä DFIltä, ne myös pakkaa ja merkkaa paketin niin että ei oo mulla jäänny tulliin. Saksasta dieselkontor.de saa shimmejä, ovat muistaakseni 7.25mm.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jaa se on muuttunut tuollaiseksi toi Akaan dieselin juttu, että valmiit ja omat vaihdossa. No, sitten kyllä ymmärrän että haluaa tehdä itse.

    En ole tuollaisia 25€ kärkiä löytänyt, vaan ole kyllä maksanut selvästi enemmän:eek:

    Tossa nyt vaikka esimerkki 7-reikäisistä, on kyllä aika isot:

    https://www.ebay.com/itm/DAP-7x-012...-98-12v-Dodge-RAM-Diesel-/272613264282?_ul=IN

    Kuluineen tietty melko kalliit.


    Ehkä erilaiset kokemukset tuosta maksimipaineesta johtuu vähän erilaisista moottoreista, tossa mun Vanin koneessa on portattua kantta, 1,85:1 keinuvipua yms. ja tuolloin testauksien aikaan oli putkesta tehty pakosarja. Voi siis olla että absoluuttista ahtopainetta ei niin pitäis tuijottaa...
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    Nii, pelkkä ahtopaineen tuijottaminen ja vertailu on vähä turhaa, kertoo loppujenlopuksi aika vähän mitä vois vertailla.

    Näky olevan akaalla 55€ kärki, mulla oli muistikuva 25€ kun kyselin taannoin...
    Ja saa kait sinne lähettää omatkin, mutta mää en voi seisottaan ku vklp maksimissaan...

    Toisaalta jos kerran hommaan alkaa nii sama kait se ois laittaa häävimmät, pitäs vaa jaksaa perehtyä että mitkä ne ois sitte hyvät ja sopivat omaan käyttöön, jenkit vielä ilmottaa nii hankalasti.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tosson vähän tietoa, jos onnistuu kielillä puhuminen:

    https://powerdrivendiesel.com/difference-vco-sac-injectors/

    Sitten tarttee vaan päättää minkäkokoiset ja paljon niisson reikiä. 0.012 taitaa olla vakioahtimelle jonkun mukaan isoin mikä kannattaa laittaa. Niistoli kans keskusteluja minkäkokoiset kuulemma kannattas olla.

    Joskus amish koulussa niitolen vaihtanu kärkiä mutta jos shimmejä on, pumppu avautumispaineelle ja allas jossa löpöä ni saattas onnistua vieläkin. Ei tainnu rakettitiedettä olla. 90-luvun alussa tuli ratkorihuallossa paikallaan olevien avautumispaineita testattua ku kuulu huolto-ohjelmaan silloin. Riippuu paljon se vaihto on kannattaako ostaa itelle pumppua. Niitei välttämäti omaan autoon tule montaa kertaa vaihettua.

    huomenna lähen otattaa päästöt kaapuntii ja kysymässä lakki kädessä katsoukolta saisko taas vuoden ajoaikaa?

    Tässön viä ebay linkki josson dap kärkiä tahikka kokonaisia suuttimia. Vetovalikosta vaan valitsee mitä halajaa:

    https://www.ebay.com/itm/2843294445...ywkl/bnO3r3Z7JYWrPOevl8w==|tkp:Bk9SR9a5iNPjYA
     
    Muokattu: 8.9.2022
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Oli se simmisarja sen hintanen, että kaveri sorvas mulle pari simmiä. Ei todellakaan 6 tikun takia kannattanu hankkia. En vaihtanu edes kärkiä, mutta oli 20 bar laskenu orkkis kärkien pop paineet. Kaikista oli kyllä laskenut tasaisesti, joten silleen kenties vähän turha operaatio. Ois tossa yhet rungot varttumassa kärkiä ja sitä isompaa lietsoa. Kumpaakaan ei taida koskaan tulla. Tai vähän reteemmillä tikuilla varmaan sais ruiskutusajat lyhyemmäks ja 7 alkavia kulutuslukemia. Saattas kyllä tarvita isomman turbon tuon orkkis pakokaasujarrun tilalle myös.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jotkut tällä palstalla joskus sano että isompiruokaiset suuttimet on vähän huonot vakioajossa kylällä, varsinkin tyhjäkäynnillä. Että tavallaan ei saa syöttöä enään niin pienelle ku rööreistä sitä tavaraa tulee kokoajan. Että järkensä siinäkin hommassa käytettävä. Sama taisi olla delivery valvejen kanssa
     
  20. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mää oisin ihan tyytyväinen ku pääsisi takas sinne 10 kulutuksiin mitä ne oliki aikoinaan ku ostin tuon auton, nyt Satakunta tonnia myöhemmin kun lukemat alkaa olla että ei millään alle 14 mene ja kylmänä käryää niku vanha öljykattila ja muutenki savuttaa tosi herkästi, nii suuttimistahan se pitää alkaa...
    Voihan se olla että menee siitä mistä aita matalin ja tilaa akaan käret, ois ne oikeella kulmalla vrt nuo nykyset marinet ja sittenhän sitä kestää ennakoita vähä kattoa lisää.

    Mut hyvä keskustelu ja asiallisia pointteja (y)
     

Kerro tästä muillekin!