Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta EV auton pitäs olla äänetön.... Ne ei tarvii mitään pörinöitä tai surinoita.
    Moparin tulevassa Chargerissa on iso ongelma, minkä muutkin on nostanut jo esiin. Tulevien speksien valossa, se ei pärjää esim Plaidille.
    Ja eikä ne kaikki sähkövatkaimet ole nopeita, muutama on.
     
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tietty pitää määritellä se mikä on nopea. Moni tavan sähkäri on arkiajoon riittävän nopea, vaikkei mikään teslan tehomalli olisikaan.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Harvinaisten maametallien kohdalla ei ihan niinkään. Ei kai niitä suotta harvinaisiksi sanota.

    Tietysti pitää saada sähkövermeitä, mutta kaivoksia ei saa olla, ihan niinkuin pitää saada uusiutuvia materiaaleja, mutta puun kaataminen on pahuutta. Ennustan, että polttomoottorikieltoja tullaan vielä lykkäämään. Siihen mennessä niillä saataneen kyllä vähennettyä kiinnostusta kehittää uusiutuvia polttoaineita. Vaikka ihan hyvinhän tuo saksalaisten päätös lopettaa ydinvoima on kuitenkin mennyt...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä tommosen kikkaran mallinimi voisi ihan yhtä hyvin olla Tesla Model S Plain, on just niin mielenkiintoinen... Menkööt 0-100 vaikka 0,5 sekkaa mutta silti yhtä mielenkiintoinen kun joku kuivausrumpu.
     
    maxvo2 ja Peeaa tykkäävät tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tossa pari päivää sit Mikkelissä etelään Kouvolaan vievissä valoissa tuli Tesla rinnalle. Ei paikkakuntalaisille, niin tässä on Kouvolaan 2 kaistaan joka supistuu yhdeksi ja kolmas kaista kääntyy kohti LPR. Kääntyville syttyi vihreät, niin Tesla meinas jo rynnätä. Sit iski piru mieleen. Ok, Tesla on nopea, eli antaa sen olla nopea. Vihreät kohti Kouvolaa, talla pohjaan ja nosto pois heti... noh Teslahan veti kuin reikäpää eteenpäin.. Harmi, ei onnistunut, eli ei tullu poliisit vastaan, varsikin kun tästä etelään on 70kmh rajotus :p:D Pitäs oikeastaan kaivaa se kojelautakamerasta esille.
     
  6. Parinvaihto on taas in?

    Swinger on sana, mikä liitetään yleensä johonkin aivan muuhun kuin autoiluun. Chrysler-yhtymän tuotteista kiinnostuneet kuitenkin yhdistävät sanan 1960-luvun kaksiovisiin Dodge Darteihin, joita myytiin Suomessakin. Nyt Dodge ottaa Swinger-lisänimen uudelleen käyttöön niin sanottujen Last Call -mallien (viimeinen tilaus) pitkässä sarjassa.

    [​IMG]
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mutta mitä pitäisi antaa nimeksi näille nykyisille "muskeliautoille"? Siis nämä 2000 luvun musset, camarot sun muut mitä meillä Suomessakin kaduilla pyörii? -60 luvulla kun muskeliautokäsite syntyi, autoissa oli muskeleita vs. sen ajan perheautot. Ääntäkin oli. Nykyisin näissä "muskeliautoiksi" kutsutuissa ei ole enää kuin ääntä vs monet perheautot ja katumaasturit.
    Jotenkin nimitys "muskeliauto" alkaa tuntumaan huvittavalta koska kyseessä on enemmänkin "ääniauto" ilman niitä muskeleita.
     
    Harri S tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Muskeliautojen valmistus loppui vuonna 1972 oli käyttövoima ihan mikä hyvänsä.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Pontiac Firebird Trans Am SD 455.1973-1974?
     
    maxvo2 ja Retem tykkäävät tästä.
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Olihan siellä 60-luvullakin mahdollista olla todella muskelinen perhevankkuri kun taas viereisessä mustangissa tai chevellessa 6-kone ja rattimanuaali eli ei ole mitenkään moderni ilmiö.

    Edit: Nämä määritelmät kun on äärimmäisen subjektiivisia ja veteen piirrettyjä viivoja. Esim. itse ajattelen AMG mersuja muskeliautoina mikä varmasti mmonien muiden mielestä ei päde ollenkaan.
     
    Muokattu: 12.9.2022
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oliko tuossa voima ennallaan aiempiin vuosiin nähden? Lyijytön bensa tuli ja ilmeisesti oktaanit laimeni samalla kertaa.
     
  12. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu


    Tässäpä hieno esimerkki taas suomalaisesta mielenmaisemasta Toivotaan että joku saisi sakot. Kaivappa kojelautakamerasta, ja lähetä vielä poliisille. Yks hyvä vois olla kuvailla kaikissa kruisingeissa kuminpolttajia, ja ilmiantaa niitä videoiden kanssa, toivottavasti saisivat sakkoja perhana!! Ihan sairasta.
     
    JouniK ja Catiska tykkäävät tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    Kyllä nuo SD Trans Amit olivat aivan kärkiporukassa,jos arvioidaan kuka käskee ja määrää.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos nyt on pakko kategorisoida, niin 64-72 vois olla "Klassisten muskeliautojen aikakausi" ja 2005-2022 sitten retromuskeleita. Sanalla "retro" vanhan idean uudelleen lämmittämisen lisäksi on sellainen vaikutus, että se kääntää asioita päälaelleen. Kun muskeliauton alkuperäinen idea oli tarjota suorituskykyä halvalla nuorisolle, niin retromuskeli on kallis auto keski-ikäiselle, joka olisi halunnut olla nuori tuolloin. Vrt mini versus retromini.

    Tuota ennen ja tuohon väliin tietty mahtuu valtavasti yksittäisiä malleja, joita tekee mieli kutsua muskeliautoiksi. On hirvee debatti siitä, kenen muskeliauto on ensimmäinen muskeliauto (Dodge D500 ruutulipuilla vai ehkä Olds Rocket 88 vai alkuperäinen V8 ford '32...).
    Siellä välissä on kaikkia mielenkiintoisuuksia, joita markkinamiehet on uutenakin hehkuttaneet "muskeliauton paluuna" tai muuten istuvat konseptiin "liian iso kone sedanissa, ei urheiluauto". Esim. Can Am, Trans Am ws6, Grand National, Impala SS, Viper, Typhoon, kasa australialaisia, CTS-V tai jopa BMW M3...
    Kyllä mä ehkä noitakin paremman termin puutteessa kutsuisin muskeleiksi.
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Muskeliautossa pitää olla kuitenkin pöljemmin tekniikkaa, kun Eurooppalaisissa/Japanilaisissa "rallimalleissa", kuten joku SSS-Datsun tai vaikka tuoreempi Focus RS.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Sähköauto on vaan sähköauto, kulki se sit automaatilla Otaniemessä tai ziljoonaa Nurburgringillä.

    En osaa niitä laittaa autoluokkiin samalla lailla.
     
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Oma varsin vaatimaton ja puskista huudeltu mielipide on, että nämä "kovat" sähköautot on sellaisia "one trick pony" tyylisiä vehkeitä.
    Brutaali, hampaat takaraivoon pamauttava kiihtyvyys, mutta mitä muuta?
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Onhan sähkö ylivoimainen tapa siirtää energia eteenpäin kulkemiseen. Ja kiuluun kun kiuluun saa niin paljon voimaa ja niin lineaarisesti, kun haluaa, kun vaan laittaa kumpparia kaksinkerroin.

    Se just on tylsää. Ei eroa onko Teslassa vai metrossa, paitsi, että toisessa haisee vähemmän kuselle.
     
    Topsa-, Kalja imuri ja Bowtie tykkäävät tästä.
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    :rotfl:
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tiedä muuta, mutta autoala on menossa pahasti kuusikkoon ja ne puut alkaa suurenemaan kovaa vauhtia...:odconfused:
     

Kerro tästä muillekin!