Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aftermarket-boksit vanhempiin autoihin on hyvä valinta moottoriswapeissa ellei kyseessä ihan vakiomosa. Näissäkin vakiomosissa toki on omat haasteensa että kaasupolkimet tms. samasta tai ainakin vastaavasta autosta. Lisähaasteina ajoneston saa tai ei saa pois.

    Aftermarket-bokseissa ja tietty kaasutinversioissa säätäjiä löytynee mm. pääkaupunkiseudulta, joten sekin niissä iso etu.

    Uusissa tai alkaen 2000-luvun autoissa joissa ei ole kyseessä moottoriswappi puolustaa vakioboksi paikkaasa. Mut sit kun luvut on nelinumeroisia, niin ehkä ei enää, paitsi Hellcateissa.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vakio bokseja voi säätää "loputtomasti" Diablolla tai HPTunerilla. Ongelma on, että vakio bokseissa on kaikkea muutakin sälää mukana, kuin se moottorinohjaus.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eli siis?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ajonesto ja tarvii tietoja ABS antureilta, nopeusanturitietoja yms ettei heitä limp modeen.
    Autoissa taitaa olla kaikissa ajonestot, mutta Rameissa vasta 2006?
    2008 tuli jotain lisää facelifitin sähköjen päivityksen myötä. 2015 tuli sit cryptaus joka vaatii purkamisen, että saa käyttää Diabloa, HPTuneria yms. Ja tuliko 2020? Vielä joku tiukempi suojaus. Joka tais vaatia fyysisiä muutoksia boksiin, että saa muokattua ohjelmaa.
    Tosin naurattaa, että helpompi varastaa tollanen uusi Hellcat, kuin muokata sen ohjelmaa :D
     
  5. sherif

    sherif Gearhead

    Moro. Mulla 74 farkku satellitessa -14 5.7 mopar perfin ohjauksella. Onkos ketään kuka pystyisi dynossa tuota ihmettelemään ja säätelemään? Tuntuu, että tuossa on pirunmoinen lagi, ennenkuin rupee tapahtumaan. Muuten pelittää nätisti ja menee tosi pienellä.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei kait?

    Tietäiskö Youtube jotain tuosta ajoneston poistamisesta...:



    Luulisin että Suomessakin Hptunersin dealeri(t) saa poistettua uudemmista pokseista suojauksen. Ainakin minulle sitä tyrkytettiin. Ja jos ei Suomessa niin Englannissa onnistuu.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Suomessa tuntuu muutenkin olevan vähän salatiedettä toi säätäminen. Huhuja kuuluu, että se ehkä tekee tai se.. mutta tuntuu ettei mitään varmaa tietoa ole.
    Joko firmat ei mainosta että heillä on tai sit eivät edes halua mainostaa ja tieto leviää vain huhuina.
    Esim onko Suomessa kellään Diablon ohjelmointiin lisenssiä? Kummiskin taitaa olla suosituin LX/LC koristen kapula Suomessa.
    HP Tuner ainoastaan http://www.nymans-garage.com/Ohjelmointi/22-hp-tuners-e-mail-ohjelmointi/ mainostaa.
    Itellä ei kokemusta ole noista uudemmista LX/LC bokseista, tarpeeksi tekemistä ton 2005 kanssakin :D Vanhemmat Moparin myymät PCM:t taitaa olla AEM tekeleitä ja sit noi uudet Direct Connectionin Diablon.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Seinäjoella tai mahdollisesti Tampereella sitä voisi ensin tutkia ihan katuajossa.

    Olennaistahan on ensiksi katsoa silmämääräisesti kokoonpano ja sitten ottaa lokeja erilaisilla parametreillä, jotka sitten johdattelee (jos johdattelee) juurisyihin miksi laite tekee mitä tekee. Vasta sen perusteella voi kokeilla muutoksia säätöihin.

    2014-mallin boksiin pääsee sisään ilman ylimääräisiä haasteita. Onhan johtosarjassa kuitenkin mukana OBD2-liitin?
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lisäisin tuohon että "Moparin säätäminen vakioboksilla".

    Fordit ja GM:t on tietääkseni aika hyvin hanskassa. Näille löytyy useampaa säätäjää Suomessa.

    Hellcattia ja Viperiä olen säätänyt, joista Viper oli ehdottomasti haastavampi. Toki ei se sit enää ollut kun sen niksit oppi... Onneksi näin koska seuraava Viper on tulossa jossain vaiheessa.

    En tiedä tai tunne muita Mopar-säätäjiä Suomessa. Harmi sinänsä koska porukalla oppii vaan nopsemmin.

    Kapuloilla tehtävät copypaste-säädöt on eri juttu mutta itse en sellaisia tee.
     
    Jordan tykkää tästä.
  10. sherif

    sherif Gearhead

    Juu on OBD2-liitin. Ostettu conversion kitti Bouchillon performancelta. Tuli johtosarja ja ecut ja muut. Myös vaijerivetoinen kaasupetaalin korvike, josta lähti 727:lle vaijeri paineita säätelemään. Se mokkula ei pelannut oikein, vaikka varmasti laittelin ohjeiden mukaan. Yksi potentiometri pelasi ikäänkuin väärin päin kun käytin paikallisella jenkkipajalla testerissä. Tod näk pari piuhaa ristissä. Antoi vikakoodia, en muista mitä. Mutta laitoin sitten kitin mukana tulleen sähköisen polkimen ja koodit hävisi ja rupesi pelittämäänkin hereemmin. Hommasin sitten mätänetistä jonkun halpis testerin, ja katselin reaaliaikaista dataa, niin ilmeisesti kaasuläpän joku potikka tiputtaa arvon välillä nollille. Mosa on mällätty aika pahasti ja jouduttiin siihen tilaan uus kaasuläppä joka on nyt mallia halpis rockauto. Liekö sitten susi. On itelle nämä tietokonehommat ihan hepreaa vielä, mutta kai se on ruvettava harjoittelemaan Ois tosiaan jees jos joku osaava pystyis tutkimaan mikä mättää.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itellä kans pieni säätötarve tos mopar perf boksisssa, mikä kaiketi ihan vakio ilman noita inho-ominaisuuksia. Mut siis, tyhjäkäyntikierrokset jää aina startatessa aika pitkäks aikaa korkeelle, siit pitäis päästä eroon. Ja rundit jossain tilanteissa laskee liian alas, tiedä onks sille helposti mitään tehtävissä mut luulis et ton tyhjäkäyntiasian pystyis hoitaa?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Molemmille yläpuolella, jos on sähkönen poljin, onko kaasuläppä sopeutettu?
    Ainakin vakioissa se on nopea ja helppo. Virrat päälle, kaasupoljin hitaasti pohjaan, pidetään pohjassa vähän aikaa ja sit hitaasti ylös ja virrat pois päältä. Sit odottelee vähän aikaa ja normaalisti ajamaan.
     
  13. sherif

    sherif Gearhead

    On sähköinen petaali ja tuollaviisiin koitin sen kalibroida. Mut tosiaan luulen, että mulla se rokkiauton kaasuläppä on susi, kun tosiaan se yksi arvo käy välillä nollilla. Joku viisaampi kun kerkeisi todentamaan, niin sitten vasta tilailisi osaa. Eihän kellään sattuisi muuten olemaan kaasuläppää vaikka sen verran lainata, että kokeilisi?
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    EI auttanu tääl kalibrointi mitään.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olikos siinä kaasuläppää mitenkään portattu?
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oo tehty yhtään mitään. Peltisarjat, tuplaputket, ei katteja; siinä kaikki. Ja ohjaimena 77072454AG setti. Laite siis pitää jopa pari minuuttia korkeita kierroksia käynnistyksen jälkeen lämpimänäkin, kylmänä vielä pidempään. Se on suurin ja epämiellyttävin pulma.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olikos tämä 5.7 Hemi?
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    2023 American Car Shown parkkipaikallahan tuota voisi kokeilla säätää. Ei maksa mitään.
     

Kerro tästä muillekin!