Oksidi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Niepe, 5.10.2022.

  1. Niepe

    Niepe 1st gear

    Ja vielä semmoinen varmistus, vaikka lukea osaankin... että tuo viemärirae on samaa tavaraa, eli lipeää?
    Sillä vaan kun sitä saisi täällä meillä päin helpommin käsiinsä kuin esim. Lipeä rakeita mehiläistarvike kaupasta. Juu hinta on kallis, mutta tuolla 500g purkilla kyllä 4 vannetta putsaa ja jäisikin vielä. Pääsisi kokeilemaan. Eikö?
     
  2. spike

    spike Gearhead

    Sitten varovaisia lipeän käyttämisessä aluminin puhdistamiseen. Alumini katoaa aika vauhdilla lipeässä. Että ihan vain dippaa ja nostaa pois. Ei jätetä likoamaan koska hetken päästä ei ole aluminia jäljellä. Lipeä on vallan mainio aine rautapohjaisten metallien puhdistamiseen mutta kevytmetalleille aika rankkaa. Saa hyvin kyllä sinkin pois pinnasta jso vaikkapa meinaa uudelleen sinkittää. Sinkki on poissa minuuteissa.
     
  3. Niepe

    Niepe 1st gear

    Juu näin olisi tarkoitus. Ja kyseessä enimmäkseen vanteita. Vanteet on aina puhallettu, mutta joskus menee parikin päivää ennenkuin pääsee maalaamaan. Niin ajattelin että lipeään dippaamalla juuri ennen maalaamista lähtee oksidi pois helposti. Ehkä muutama venttiilinkoppa silloin tällöin. Riittääkö lipeä dippauksen jälkeen pelkkä huolellinen vesipesu vai pitääkö käyttää siinäkin jotain täköttiä?
     
    Muokattu: 18.10.2022
  4. spike

    spike Gearhead

    Riippu paljon siitä onko puhdasta lipeää vai onko joku sekotus kuten viemärinaukaisuaineet ymm. Jos puhdasta lipeää niin happamalla pesu. Saattaa riittää myös ihan pesuaineella peseminen. Jos on joku muu tuote joka vain sisältää lipeää niin pitää seurata mukana tulevia ohjeita. Saattaa olla lisäaineistettu siten että on helpompi pestä. Osa lähtee ihan vedellä. Suosittelen testaamaan jollain romuvanteella ensin ettei mene käyttökelpoinen vanne pilalle. Itse käyttänyt kaupallisia tuotteita juuri siitä syystä että on vähän helpompaa. Ei tarvitse joka kerta ensin harjoitella.
     
  5. Niepe

    Niepe 1st gear

    Sillä viemärirakeella meinasin kokeilla.
    Toki saa ehdottaa fiksumpiakin kemikaaleja. Olisko heittää mitään?

    Kiitos
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiillotusainetta, rätti ja käsityötä. Autosolin tahnalla tulee komeaa jälkeä. Jos on ruvella pinnasta, niin joutuu hiomaan muilla konstein pohjat ja sitten kiillotus päälle. Ja taas kun on patinaa, niin uusinta. Lakkaus taitaa olla ainoa jotenkin pysyvä suojaus.

    Viemärirakeilla tai lipeällä alumiini lähtee syöpymään samantein. Valuosat ovat epäpuhtaampaa alumiinia profiileihin tai levyyn verrattuna ja tulokset ovat osin ennalta-arvaamattomia noiden kemikaalien kanssa pelatessa.

    Raaka alumiini reagoi sekä happoihin, että emäksiin. Eloksoitu kestää happoja paremmin, mutta emäkset purevat edelleen täysillä. Työnantajan aluvaluja ollaan eloksoitu ennen pulverimaalausta, koska se antaa jo jonkinlaisen suojan kemikaaleille. Maalien irtoaminen puhdistusaineiden vaikutuksesta väheni olennaisesti. Valuosien eloksointi näyttää sellaisenaan usein "kamalalta" johtuen valun epäpuhtauksista. Pulverin alla laikukkuus ei haittaa.
     
  8. Niepe

    Niepe 1st gear

    Mulla kun on kotona nuo pulverimaalausvehkeet niin niillä on tarkoitus maalailla. Taisin unohtaa mainita. Sori.
     
  9. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Millanen uuni sulla on? Mullakin pulveri vehkeet ja vanha 600mm liesi uunitukseen eli kovin isoja kappaleita ei pysty vetää, lähinnä jarrusatuloita tms.
     
  10. Niepe

    Niepe 1st gear

    Rakentelin semmoisen nestekaasukäyttöisen "kaapin".
    1800x600x500.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Hienoa. Olen miettinyt minkälaisen uunin virittäisi just isommille kappaleille.
    Miten hallitset läpötilan, lämpömittäri ja kaasun säätö käsivaraisessti?
    Teitkö vanhasta peltikaapista?
     
  12. Niepe

    Niepe 1st gear

    Rakentelin rungon 22x22 huonekaluputkesta. Hyvät eristykset, myös oveen luonnollisesti. Ulkoverhous alumiinia painon takia. Uunin yläosaan pieni poistoventtiili josta kosteus ja kaasut pääsevät pihalle.
    Lämmönlähteenä toimii uunin alla kolmen polttimen kaasugrilli, tehoa 9 kw. Lämpenee nopeasti, mutta lämmönsäätäminen vaatii kokeilua ja testailua. Se pulverissa ilmoitettu lämpötilahan tarkoittaa kappaleen paistolämpöä eikä uunin lämpötilaa. On niissä aina pieni pelivara. Hallilämmitin vois olla parempi, siihen sais tehtyä sen termarilla ohjatun lämpötilan säätimen. Mullakin on uunissa siihen valmius, mutta tuolla grillilläkin on pärjännyt hyvin. Infrapunamittarilla mittailen kappaleen lämpötilaa. Esim. alumiinivanne kun pitää esipaistaa eli kaasuttaa, niin siinä pystyy jo vähän hakemaan säätöjä kohdilleen. Sitten lopuksi hanat kaakkoon ja lämmöt tappiin. Kaasutus kun pitää tehdä korkeammassa lämpötilassa kuin itse pulverin paistaminen. Ja kun ei työkseen tee niin ihan välttävästi on uuni toiminut.
     
    f34 ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  13. Forester

    Forester 1st gear

    Tuo on totta, mutta aiheena oleva alumiinioksidi ei hapoilla lähde.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli mainittu heti pisteen jälkeen: ”Eloksoitu…”. Se on hapettunutta alumiinia.
     
  15. Forester

    Forester 1st gear

    Tiedän.
     
  16. Niepe

    Niepe 1st gear

    Kaikki tieto, vinkit ja niksit edelleen tarpeen, minä ainakin vielä opettelen näitä juttuja. Pistäkee infoo tulemaan.
    Kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!