Latela

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jänis2, 30.10.2022.

  1. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Latelan Alfa-jaksossa yks jannu "paranteli" kahdesta autosta kasatun Alfan hitsisaumaa laittamalla pellinpalan hitsisauman päälle. Sitä ihmettelin kun sano tekevänsä vahvikekanttauksen siihen peltiin ja tekikin sen hitsisaumanmyötäisesti. Oman ajattelun mukaan tuo kanttaus noin päin teki pellinpalasta joustavan.. (En osaa selittää paremmin, katsokaa jakso..)
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin siinä oli semmoinen harjakanttaus pellin suikaleen suuntaisesti ja minusta ensinnäkin aika matalan oloinen kanttaus ja tietysti auton pituussuunnassa se voisi olla joustava.
     
  3. Moon ihmetelly että jo tuon ikäiset miehenalut ja hitsaaminen, pakkelointi sekä pakkelin hiominen on kyllä aika hirveää. Eikä tuo flikkakaan noissa uusissa jaksoissa osaa kitata eikä hioa tai sitten tuommonen nytkytys on vain uusi tyyli hioa kittiä.
    Rankasti ne käyttää puttyä... ja muuta mömmöä
     
  4. leemu

    leemu Gearhead

    Mulla leipo kiinni jo ekalla kaudella kun ooppelin ikkunalistaa taiteltiin kolminkerroin jo ennenkuin oli edes papereita tehty.
    Moottorin rikkominen viimeisteli päätöksen vaihtaa kanavaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Melko hienoja autoja on vaan flikka silti maalannut ja kitannut
     
    jknR, Lemmu, Rihma ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Ja kun sitä tekee työkseen, ei voi nysvätä yhen auton kanssa vuosiksusia.
     
    Rihma tykkää tästä.
  7. Tämmöistakin pukkaa:

    Latelan Lauri Huttunen saa oman sarjan

    Latela-sarjan Lauri Huttunen pääsee tutustumaan uutuussarjassa julkkisten autoihin.

    Suositun Latela-sarjan keulahahmo Lauri ”Late” Huttunen esittelee Latela - Lauri ja superautot -uutuussarjassa suomalaisten julkkisten ja intohimoisten autoharrastajien upeimmat ajoneuvot. Sarja saa ensi-iltansa discovery+-palvelussa 11.11.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Hyvä. Moni kakku komea päältä vai miten se sanonta meni.
    Eikö jokainen osaa kitata ja hioa suoraksi, tyyli vain oli semmoista nykyttämistä että tuskin nyt vielä kovin kovaa kokemusta on. Hiontaväriäkin voi vetää vaikka kuinka useasti ja antaa painuakin vaikka kuinka monta kuukautta, jos on niin syvät hiontanaarmut.... niin ja tosimiehet/naiset/muusukupuoliset jättää auton ruiskutuspinnalle. Vesihionnat ja kiilloitukset voi tehdä veneen pohjaan.

    2-5 vuoden ja 40-80 000km päästä näkee onko hienoja. Eikö harrastevehkeisiinkin tule se 10 000km per sesonki.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No vähintään.
     
  10. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Enempi ihmettelin kun ilman hengityssuojainta hiotaan ja ruiskitaan
     
    Lemmu tykkää tästä.
  11. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Kuvauksen ajan.

    Fast & loudis hitsataan t paidassa ja shortseissa ja rälläköidään ilman mitään suojia.
     
    SK-, mjm2, Kustom STW ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ihan viihdyttävää huttusta.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  13. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

    Naulan kantaan. Helppoa ja kevyttä katseltavaa, kun ei ole itse erinomaisen paras jokapaikan ammattilainen.
     
    Make.S, tudori ja jknR tykkäävät tästä.
  14. Täytyy ottaa sanat takaisin. Tuo maalarinainen on kyllä hyvä tekemään. Asenne oikea, menetelmät ja systeemit hyvät. Alkujaksoissa kun hioi pakkelia näytti pahalta nykytykseltä, mutta näkee että on sopivan "slowhand" ja tekee tosi hienosti. Onneksi katsoin seuraavaa jaksoa ja myönnän että olin väärässä.
    Sitten on näitä asennevikaisia, jotka ei edes ota oppia naisen neuvoista. Vai onko ne tahallaan tehty jenkkityyliin , että saadaan "viihdettä mukaan" pierujen ja muiden kiroilujen kanssa.

    Kalajoella Late Huttunen on kuningas. Oli ollut linjurilla, huudattanut stereoita leirintäalueella eikä meinannut uskoa henkilökuntaa kun kävivät sanomassa asiasta. Kalajoella kun ei ole enää kapinallisia keski-ikää lähestyviä miehealkuja, täytyy pirkanmaalta tulla näyttämään mallia..
     
    impala-63, jknR ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    epäilen että tehdään tahallaan draamaa jotta olis jotain "sisältöä" siinä hommassa. Ja välillä ovat vaan tekenvinään jotain kun pitää keksiä jotain kuvattavaa kameralle. Just katoin jonkun alfan tms tekemistä, niin sitä hiottiin vähän sieltä täältä jutustelun ohessa, luulen ettei niitä pohjia kokonaisuudessaan niin tehty.
     
  16. kiamarlene

    kiamarlene 1st gear

    Hei Aulis!
    Oli oikein pakko elvyttää vanha overdrive käyttäjä, kun rantoja pitkin kuulin sun kirjoittaneen terveisiä.

    Se ”pahannäköinen” nytkyttäminen on hiontatekniikka, jossa on tarkoitus pysyä hiomatuen kanssa kitin päällä, eikä hioa auton puhtaaseen peltipintaan ruiskutettua epoksia puhki. Ruostesuojahan on tarpeeton, mikäli sen hioo puhki ensimmäisiä täyttöjä tehdessä.
    Katsos kun oikeilla materiaaleilla, oikeaoppisella ja nykyaikaisella työskentelytekniikalla saadaan priimaa. Voit vaikka käydä kurkkaamassa Savian Pasin ’33 rodia, senkin maalauksesta on jo neljä vuotta ja ajokilometrejäkin kertynyt kiitettävästi. Maalaus on edelleen nätti, ammattilaisen tekemä.

    Ja mitä tulee ammattipätevyyteen, pääpointti ei liene montako vuotta on alalla ollut (vaikkakin niitäkin on jo kertynyt) vaan siitä, kuinka kykenevä on oppimaan, ymmärtää oppimaansa ja kuinka teoriaa osaa käyttää käytännössä. Tekniikka menee eteenpäin ja urautunut maalari putoaa kelkasta, mikäli ei ole kykenevä kehittämään itseään.

    Kaikenkaikkiaan mukava kuulla palautetta ja kiva että Latelan sarja on sinua viihdyttänyt. Muistutan vielä, että telkkari on telkkaria ja työt on töitä. Pääpaino Latelassa on useimmiten ollut viihdearvo, ei niinkään se, kuinka ammattilaisia ollaan.
    Mukavaa syksyä! Poikkee maalamolle joskus!
     
    jarkki82, Swinger71, VSOP ja 23 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Kyllä, ammattilaisen näkee. Onneksi katsoin seuraavan jakson ja annan pisteet.
    Minä olen vain harrastaja ja haluan tehdä kaiken itse, se on sitä vintagea kuten olen itsekin.
    Tai sanotaanko siksi on joka päivä mukava viettää tallissa aikaa. Kaljaa en ole koskaan siellä juonut kun muutenkin sokea ja vanha. Enhän mää enää sen jälkeen näkisi minne niitä kuumia annetaan tai mistä tigllä peltiä hitsataan. Opaskoiratasoisia hommia nytkin, ja maalipinnat ei ole puleerattuja tai pohjat viimeisenpäälle, kun autot on vain tehty ajoon. Auto tykkää kun sillä ajetaan.

    Vuosien määrä ei tee ammattilaista. Kaikista ei tule kukkakauppiaita tai hyviä laatoittajia. Automaalaushomissa ihan sama kuin muissakin. Joistakin tulee ammattilaisia, joistakin tulee "palkannauttioita" tai "ns" ammattilaisia.

    Varmasti hieno maali esimerkkiautossasi, mutta minua enemmän kiinnostaa se että millä osilla ja millä tyylillä tai omilla ideoilla auto on tehty. Kuten tämä Alfakin , jossa on omaa design ja pisteet siitä sille Laurille. Maali on mitä on ja kun katsoi jo aikoinaan winfield, barris jne juttuja niin harva niistä oli oikeasti showmaalauksia, mutta ne vain on niitä joissa on sitä munaa.

    Jokainen voi hangata autoa aina vain hienommalla ja hienommalla. Jokainen voi vetää väliköyhät väliin ja taas jatkaa, antaa painua pohjien, raspata tinaa hienommalla ja hienommalla ja maalia/lakkaa vesihioa ja puleerata lopputulosta. Se on varmasti hienoa, mutta tosiasiassa kuitenkin nämä winfield, barris yms jutut on ne jotka elää ja muistetaan.
     
    hapa58 tykkää tästä.
  18. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Siinä se flikka oli oikeassa kun yritti antaa neuvoja hiontaan et yleensä kitatun kohdan viereen hiotaan monttu. Eli käsitin et tähän perustui se nytkytys hionta tyyli mistä täällä jo mainittiinkin.
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    No selvis samalla kenen torino siinä taustalla luuraa.
     

Kerro tästä muillekin!