Teollisuusompelukoneen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Catiska, 31.10.2022.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Moikka,

    Edellisen auton verhoilujen teosta viisastuneena olisi aika etsiä teollisuusompelukone. Näistä kun ei ymmärrä yhtään mitään niin hyödynnän teidän apua.

    Minkä tyyppiset koneet soveltuu tällaisiin sisustushommiin, mitä pitää huomioida?

    Monessa ilmoituksessa ei ole mitään tietoja mistä minä ymmärrän, vain maininta että soveltuu paksumman materiaalin ompelemiseen. Verkkovirralla toimimisesta, tarkoittanee yksivaihesyöttöä, kait nämä verkkosähköllä yleensäkin toimii... Voimavirtakone minulle käy kyllä aivan yhtä lailla.
    Tässä esimerkki:
    https://www.tori.fi/etela-savo/Singer_291U3_teollisuusompelukone_102539770.htm?ca=18&w=3

    Kävelevät jalat... Ilmeisesti paininjalat tassuttelee, vai miten tuo pitäisi ymmärtää? Etu vai haitta ja enennen kaikkea, kannattaako sellaisesta ominaisuudesta maksaa lisähintaa?
    https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa..._teollisuusompelukone_104655760.htm?ca=18&w=3
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ensimmäisen kuvassa on vihjeenä 1-vaihetöpseli ja jälkimmäisen tekstissä "kolmivaihevirta". Muusta noihin liittyväst en ymmärtänyt yhtikäs mitään. No jaa, joskus olen ollut kotiompelukonetta ostelemassa ja semmoisessa, mikä tuli valittua, oli ne alapuolella olevat "kuljettajan hampaat" semmoiset, että puolet puraisi kerrallaan, toisen siirtyessä uutta liikettä varten eteenpäin. Kai ne sitten jossakin koneessa päästää kaikki kerralla irti ja se vaikuttaa johonkin?
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Voimavirtakoneet ovat melko äänekkäitä. Moneen päivitetty servomoottori, jolloin ääntä ei tule juurikaan. Nopeuden säätö helpompaa ja toimii perus töpselistä. Paksummille materiaaleille. Esim nahalle 3-syöttökone on mielestäni ehdoton, eli on alasyöttö, neulasyöttö ja ne askeltavat jalat. Mielestäni tuohon singeriin tehty nämä muutokset, mutta kannattaa varmistaa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Tarkemmin katsottuna, tuo singer ei taida olla 3 syöttökone, mitä mallinimellä hain youtubesta
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Entä tuo Brother? Se ainakin tallustelee, mutta miten muuten koneena? Toki tuolla on hintaa jo selvästi enemmän.
     
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Hyvä kone tuollainen brother varmasti on. Harvemmimpa mikään teollisuuskone huono on. Aina kannattaa toki tinkiä. Aika usein tuonne toriin tulee noita 3 syöttö koneita ihan kohtuu rahalla myyntiin
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiitokset taas hyvistä vinkeistä!
     
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä toi Brother on noista kahdesta parempi ja monipuolisempi. Esim nahkaa ommellessa on 3-syöttö ehdottomasti parempi , kun alapuoli ja paininjalka vetää ja lisäksi neula vetää materiaalia niin pysyy tikki tasapituisena mihin säädetty , lisäks neulaveto takaa ettei pintaan tule naarmuja paininjalan luistosta . Samoin jos materiaalin alapinta esim. ohut toppaus niin pelkkä alaveto ei toimi, materiaali "sutii" ja tikkaus epätasaista. Noita paininjalkoja saa ostettua myöhemminkin sen mukaan mitä on tarvetta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Ace66

    Ace66 3rd gear

    3-syöttökone on ihan ehdoton verhoiluhommissa ja mitään muuta ei kannata harkitakaan varsinkin jos autoverhoiluja tekee ja käyttää nahkaa,keinonahkaa tai vaikkapa alcantaraa. Mulla on itsellä Adlerin 267 jostain -90-luvun puolivälin paikkeilta ja oon ollut erittäin tyytyväinen.Samaa mieltä noista terejaloista että ne on hyvä olla,melkeimpä välttämättömät, mutta saahan niitä ostettua jos ei koneen mukana jostain syystä niitä tule.Sitten kun on kone hommattu ja alkaa touhuamaan niin kannattaa hommata kunnon neuloja koneeseen ja varapuolia muutama niin saa erivärisiä lankoja varten omat puolat.Neuloja joutuu aika-ajoin vaihtamaan vaikka ei poikki olisikaan.:)
    Ja sit sitä konetta kannattaa öljytä aika tiheään ja pitää puhtaana niin on huomattavasti vähemmän ongelmia.;)
     
    Catiska ja kad_boost tykkäävät tästä.
  10. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Meillä on pfaffin 3-syöttökone ja pitäisin myös ehdottomana jos ostaa meinaa niin ostaa sellaisen millä saa vahvempiakin materiaaleja.

    Vahvuutta kertyy neulottavaksi hyvinkin äkkiä jos teet terenauhan itse samasta materiaalista niin siinä on jo nelinkertainen materiaali. Tämmöinen kone hoitaa sen ja käytännössä niin vahvan mitä jalkojen alle sopii.
    Itse hommasin lisää erilaisia paininjalka pareja ebaysta ja olivat alta 10e pari, nykyään en tiedä hinnoista ja kuinka maksaa..

    Öljyäminen kannattaa hoitaa näissä vanhoissa useasti, ongelmia paljo vähemmän.

    Langankatkaisua en pitäisi niinkään tärkeänä, kyllähän se sellaista hiljokseen tussuttelua tahtoo olla ja miettimistä että langat kyllä ehtii katkoa saksilla, ammattilaisvauhtiin saa varmasti treenata. Ja ei tule OHO,katkaisuja..
     
    Visa, Catiska ja Ace66 tykkäävät tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mistä tunnistaa kolmisyöttökoneen kuvien perusteella, kaksiosainen paininjalka? "kolmisyöttö" hakusanalla torista ei löydy kuin kolme koko Suomesta, mutta luultavasti niitä on enemmänkin, myyjät ei välttämättä mainitse asiasta ainakaan tuolla sanalla.
     
    Muokattu: 1.11.2022
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ei se taida näkyä päällepäin , mutta 3-syöttö tulee siitä kun alapuoli vetää samoin yläpuoli ( se paininjalka ) ja samoin se neula liikkuu myös eteen taakse suunnassa ja vetää samalla. Se Neulaveto on tärkeä just että tulee aina tasamittainen tikkaus jos on näkyvä ommel .
    Kun on sopiva kone niin kysy ilmoittajalta onko myös neula vetävä.

    P.S . Minulta löytyy sopivasti paljon lankaa teollisuus rullissa eri vahvuisina ja väreissä samoin keinonahkaa ja muuta verhoilumateriaalia. yhteys esim. viestillä
     
    kad_boost ja Catiska tykkäävät tästä.
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Adler 167 kolmisyöttöisenä kiikarissa. Se nyt kait on ihan kelpo kapine. Ja minä laitan viestiä!
     
    Visa ja kad_boost tykkäävät tästä.
  14. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Minä olen käsittänyt sen ainakin niin että 3-syöttöisessä paininjalka olisi aina kaksi osainen, jotka sitten "kävelevät" eri tahtiin ja siitä tulee nimityskin walking foot.
    Neula ja ala veto on sitten kaikissa jos kerran kävelee.
     
  15. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mulla on täsmälleen sama käsitys ja näin se varmaan on.:)
     
    kad_boost tykkää tästä.
  16. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Minun käsityksen mukaan kaikki 3- vetoa täytyy tapahtua samaan aikaan samaan tahtiin , ala , ylä ja neula . Ja se 2-osainen paininjalka kun kävelee estää materiaalia menemästä takaisinpäin kun alasyöttö ja neula ja yläpaininjalan toinen puoli siirtyvät taas uuteen vetoon. Vähän vaikeasti kai selitin , mutta varmaan ollaan kaikki oikeassa ajatuksessa. ( en ole kone ekspertti ja voin olla väärässäkin noiden nimitysten suhteen ).
     
  17. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Nimitykset nyt voi olla mitä sattuu mutta joo, samaa asiaa tarkoitetaan.
    Eli voidaan vetää johtopäätös myös että jos on riittävän tarkka kuva ja paininjalasta niin siitä pystyt tunnistamaan kolmisyötön, onko kaksiosainen vai ei.

    -71 MoPar, hyvä tietää langoista ja varsinkin verhoilumateriaaleista että löytyy " peukku "
     
  18. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ostin hiljan Pfaff 145 kolmisyöttökoneen, jossa oli nykyaikainen 240V syncromoottori alkuperäisen tilalla. Se löytyi ompelukoneiden huoltoliikkeestä, josta olin aiemmin löytänyt "vaikeita" neuloja ja vanhan Huskvarnan huollatin siellä myös. Tuommoinen tai vastaava Juki tai muu pitää olla, jos nahkaa ompelee. Ikivanhalla saatanan nopealla Huskvarnalla olen ommellut muutamat penkit, joten tuon Pfaffin kanssa saattaa hommat olla liiankin helppoa. ;)

    Juubituubissa on hyvä esittely laitteesta.


    Ainiin... Tuommoinen Husse on liikaa ja sitten Pfaff neulasyöttökone (ilman moottoria ja pöytää)
     
  19. rotaksi

    rotaksi 1st gear

    Tuommoinen singer löytyisi joutilaana Nokialta ja on kytketty voimavirtaan, hinta aseveli.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Laita minulle viestiä siitä. Olen tulossa siihen suuntaan ensi viikolla...
     

Kerro tästä muillekin!