Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Pörssisähkö on ollut kohta viikon verran käytännössä ilmaista. Hinta on ollut välillä jopa miinusmerkkinen. Halpoja kilometrejä sähköautolla ja miksei taloon lämpöäkin jos tarvitsee vielä näillä keleillä lämmittää.
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Pörssisähkö on tietenkin se mihin kaikilla täytyy pidemmällä aikavälillä varautua. En paljon pelkää tulevaisuuden sähkönhintoja, niin paljon on tuotannon ja kulutuksen optimoimiseksi tehtävissä ja melko helpollakin. Kunhan tästä Putlerin sekoilusta ensin selvitään. Se sähköauto talon nurkalla on yks energiapankki mitä voi oikeasti käyttää kulutuksen tasaamiseksi.
     
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Käyttöautokin on itselläni ollut aina enemmän tai vähemmän harrastusta ainakin sivuava. Aina on vaihto tullut tehtyä entistä nopeampaan kun resurssit ovat sen sallineet. Sähköauto tuli tilattua ensisijaisesti siksi, että samalla suorituskyvyllä oleva bensa-auto olisi maksanut tuplahinnan ja vähintään toissijaisesti siksi että sähköauto on paikallisesti päästötön. Vaikka noilla jenkkien bensakrematorioilla tuleekin harrastusmielessä ajettua niin tuo jälkimmäinen asia on sellainen, että siitä kannattaa vaikka vähän maksaakin. Valmistaja myös vakuuttaa, että akku yms. materiaalit on hankittu ihmis- ja ympäristöystävällisesti. En tosin ole laskenut maksaako enemmän vai vähemmän kuin bensalla ajaminen kun suoraan sanottuna ei kiinnosta. Se on varmaa, että kallista autoilu on aina. Tallilla on pörssisähkö ja kotona kiinteä hinta. Mikäli tuota jaksaisi seurata niin voisi ladata aina siellä missä on edullisinta. Kunhan nyt ensin saisi sen auton, rapiat yhdeksän kuukautta on tilauksen jälkeen tullut odoteltua. Tässä ajassa olisi ehtinyt tekemään uuden ihmisen.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Miten ev power ->house->grid systeemi pelaa meillä vai pelaako millään merkillä kuten uus F150ev toimii?
    Nyt kun toi pörssisähköhinnoittelu on kumminkin jäämässä järkevimmäksi sähkösopimus tyypiksi niin voisko tällä ev energianvarastoinilla jopa tienata?

     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Parkkihallin kolmivaihehuoltopistokkeesta voisi ladata auton akun täyteen ja syöttää siitä sitten korvausta vastaan verkkoon.:rotfl:
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    V2G (autosta verkkoon) löytyy vain ChaDeMo omaavista autoista, eli esim. Leaf ja Mitsu PHEV.
    Laturi maksaa 3K€ joten ei hirveän yleinen. Wallbox Quasar.
    Kiat yms. on pikku invertterillä varustettuja laitteita joista saa töpselistä ulos 1 vaiheista valovirtaa.
    Saattapi hyvinnii olla että ostan tuon wallboxin jos sähkön hintaralli ei asetu ja kun Leafiin tulee kilsoja enää vajaa 3000 vuodessa ja vois käytellä sitä pörssisähkön hinnalla pelailuun.
    Lataa yöllä/paneeleilla ja myy/käyttää sähköä silloin kun spottihinta on korkeimmillaan.
     
    Muokattu: 12.10.2022
    teippi-mikko, Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ainut kerta jolloin kiinnostuin ekaa kertaa aidosti sähköautoista oli kun luin yo-kokeesta tuosta F-150 Lightiningin akkuna käyttämisestä sähkökatkojen aikana.:lol: Oikeasti nerokas mainoskikka. Mutta nyt taisi mennä mainostus vähän ohi, kun en sitä autoksi ostaisi.:odroll:
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätähän jotkut jo tekee, Lidlillä yms ilmaseksi akku täyteen ja sit purkaa sen kotona käyttöön.
     
    deeäxä tykkää tästä.
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Eräässä espoolaisessa parkkihallissa olen nähnyt pari kertaa kun sellainen traktorin muotoinen sähkömersu on ollut kytkettynä kiinteistöhuoltoa varten tarkoitettuun 3-vaihepistokkeeseen. Vieressä on sähköautojen laturit. Nipinnapin on rahat riittäneet uuteen Mersuun mutta sähkö siihen pitää varastaa, että pääsee sillä sitten liikkumaan.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    niinhän nuo ilmestyy työmaan tolppiin pariksi vuorokaudeksi vaikka kuulemma kotona on halpa sähkö.rikas voi laittaa paljon rahaa autoon mutta kun duunari yrittää ulospäin näyttää hyvältä laittamalla kaikki likoon autoon ei paljon oo järkeä.
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Catiska tykkää tästä.
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ilmaisia latauspisteitä ei pitäis olla ollenkaan. Hyvä että alkavat pikku hiljaa sulkemaan noita tai muuttamaaan maksullisiksi.
    Samoin on hyvä että hankintatuki loppuu ja autovero siirrettiin ajoneuvoveroon korotettuna.
    Loppuu kaiken maailman nillityksen aiheet, vaikka tokkopa se nillitystä lopettaa.
     
    maxvo2, Isamu, Catiska ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olen aivan samaa mieltä. Esimerkiksi sähköautojen hankintatuki on turhaa rahan haaskausta. Kaikki saatavilla olevat uudet autot menee kaupaksi ilman tukeakin.
    Ilmaisen latauksen osalta kyse on ehkä enemmän latauksen tarjoajan omista intresseistä. Ymmärrän että sitä voidaan käyttää houkuttelemaan asiakas käyttämään rahaa jonnekin. Ja tuollainen hidaslataus takaa että ei se asiakas 10min jälkeen mihinkään lähde, vaan notkuu nurkissa pidempäänkin.

    Itsekin vasta valitsin leffateatterin tuon perusteella. Samalla reissulla käytiin myös ravintolassa syömässä, joten ehkä sille ilmaiselle 50kWh lataukselle tuli kompensaatiota maksettua.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Meillä töissä kiellettiin yhtäkkiä sähköautojen ja hybridien lataus lämmitystolpista. Mietittiin vaan että paljonko ne sitten mahtaa virtaa sukotökkelistä ottaa kun tavallisen auton lohkaria ja sisälämppäriä saa kyllä hehkuttaa 12tunnin työpäivän verran mutta sähköautoa ei saa ladata lainkaan?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kieltoon on sähkökulutuksen lisäksi toinenkin syy. Verottaja on määritellyt latausedulle verotusarvon ja se etu olisi sovittava ja verot perittävä ennen lataustoimeen ryhtymistä. Sähköauto ottaa sen, mitä sille sallii. Jos on ohjelmoitu shukon kestävyydelle turvallineb 8A lataus, niin se ottaa enintään 2kWh sähköä joka tunti.
     
  17. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tokkopa verottaja on tätä kieltämässä. Kuvaa enemmän kyseisen työnantajan ymmärrystä asiasta. On OK ottaa 2kWh lohko ja sisälämppäriin mutta saman tehoinen sähköauton lataus on pahempi juttu. Vaikea kuvitella että latausedun valvonta olisi sälytetty yrityksille muutoin kuin kateuden kautta.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juurikin näin. Sekä tuessa että ilmaislatauksessa on kyse vain viherpesusta. Valtionhallinto haluaa näyttää mallia.
    Firmoja ei taatusti kiinnosta sähköautojen ympäristöystävällisyys. Mutta mukavaa viherpesua brändille ja lähtökohtaisesti sähköauton omistajat ovat todennäköisesti keskivertoa parempituloisia ihmisiä, jolloin he ovat potentiaalisia asiakkaita.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sähköauton lataus on verovapaata työpaikan "töpselistä". https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/sahkoauto-ja-lataaminen-tyosuhde-etu
     
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Viime päivinä tullut taas pari juttua eteen jotka kevyesti aihetta liippaa. Tässäpä niistä jos ketä kiinnostaa.

    - Lee Rocker soitteli männä vkolla tsadissa. Sähkärillä sinne pyyhkäsin kun sattu pihassa olemaan. Hokasin että tsadi antaa pysäköinnin puoleen hintaan tietyin ehdoin. Kolmen euron säästö olis vaatinu tsto-työntekijän käsittelyä ja tiedon siirron parkkifirmojen sovelluksiin. Ei se toki mun tarpeisiin kerenny mut autojen määrän kasvaessa noita tsto-työntekijöitä kenties palkataan lisää ettei tarvii siirtää automatiikan tehtäväksi.

    - Jälkikasvun juttuja kuunnellessa kävi ilmi että toinen oli vissiin ainoa sähkäri tuninkimiitissä ja toista kiinnostais volvon ahtaminen. Kumpaakaan ei isommin kiinnosta rassailla jenkkiautoja, paitsi vanhoja dieseleitä. Se on kuuminta hottia ja tätä päivää.

    - Vielä niitä kaasuautojakin näemmä myydään, olisko satakunta myyty jo tjsp. Asemia kuitenkin rakennellaan tuettuina sinne tänne. Varmaan olen tässäkin asiassa vähän hakoteillä mut vielä sitä buustataan vaikkei tarjontaa paljolti olekaan. Sähkärihommissa hämmästelen latausasemien vaatimuksia, esim. hätäpuhelin- ja hintatietohommia. Autoissa pääosin on puhelin ja hinta vaihtelee monestakin syystä mut ilmeisesti tarpeen ovat.

    - Törmäsin myös taloyhtiökeissiin jossa tolppapaikan kk-hinnalla saa pari tuntia sähköä pvssä, lohkariin ja kenties sisälämppäriin ilmeisesti tarkoitettu. Jos lataat autoa niin sun tarvii ostaa erikseen latauspalvelu (tolppaan laitetaan oma pistorasia ja mittaus), sitä ei voi tehdä siitä 2h pistorasiasta. Jos tehot ja muu tapauskohtaisuus jätetään pähkäilystä pois niin ostaako asukas tolpan hinnalla 2h sähköä vai lämmitystä? Tuo työpaikkalataus jo kommentoitiinkin mut mainittakoon vielä että V2H tais tulla kesällä joihinkin volkkarin malleihin. Vielä kun hankkivat himaan laitteet niin saavat saunan lämpimäksi duunipaikan piikkiin. Siitä se riemu syntyy kahvipöydissä.

    P.S. eikös noissa kuntien kuljetuskilpailutuksissa ole suht kovatkin vaatimukset kalustolle, olen ymmärtänyt että joskus autoja ostetaan että päästää kilpailemaan sopparista
     
    Muokattu: 2.11.2022
    isalmela tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!