Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kaikkea sitä ihminen saa nähdäkkin. Sähköautoilijat muokkailevat työnantajien tolppia. Ei taida riittää irtisanomisperusteeksi ilman varoitusta.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jaa-a… Jos varastat työnanajalta polttoainetta niin olisiko verrannollista?
    Juristi en ole, mutta luulisi varastamisen olevan irtisanomisperuste? Kyse lienee luottamuksesta.
     
    Rihma tykkää tästä.
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ei taida ihan suoraan vertaantua ja riippuu toki määristä. Normaalistihan pienimuotoiset asiat menee varoituskäytännön mukaan. Ehkä tulevaisuudessa sähkö on niin kallista että unohtamalla valot päälle voit saada kenkää.
     
  5. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu



     
    Muokattu: 21.11.2022
  6. leemu

    leemu Gearhead

    Meillä tulee nyt jo runtua tj:ltä jos unohtuu paskahuussiin valot päälle :D
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  8. jahnu

    jahnu 3rd gear

  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei loppujen lopuksi ihan paska, jos bensa-aggregaatilla saa edes alle 10 litraa sadalle tuloksia. Hyvin toimisi varavoimana esim äärimmäisissä tilanteissa jossakin mökillä.
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    20 litraa ja 400km.
    5 litraa satasella tuossa esimerkissä.
    Kertoo myös paljon voimalinjan paremmasta hyötysuhteesta esim. Amperassa ajoakun kera tai uuden Qashqain e-powerissa ilman ajoakkua.

    Luotettavuustestissä hyvät tulokset Leafille.
    On toiminut ilman vikoja kohta neljä vuotta myös omassa käytössä.
    https://www.is.fi/autot/art-2000009230630.html
     
    isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Sama periaate on useissa suurissa valtamerialuksessakin käytössä. Dieselkoneet toimivatkin massiivisina generaattoreina ja potkureita pyöritetään sähkömoottoreilla. Toki "akkukapasiteettiä" ei pahemmin ole.

    Laivoissa tämän suurin etu on lähinnä voimalinjan kokoonpanon joustavuus, sillä moottorit ja polttoainesäiliöt voidaan asetella erikseen potkureista.
    Toinen etu on päästöt ja hyötysuhde, moottoreita pystytään käyttämään tietyllä kierrosalueella jolloin saadaan optimoitua kulutus ja päästöt tehokkaammin kuin vaihtelevissa kierrosluvuissa.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Saisikohan estojärjestelmät purettua niin että voisi ladata ajaessa. Kärry vetokoukkuun ja kärryyn Pillarin dieselgeneraattori. Tai jos rakentaisi itse genun Chevyn isolohkosta niin saisi myös soundit kohdalleen. Lataushybridi.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se vähän rajoittaa, mutta täytyyhän taukoja muutenkin pitää. Tesla on Dual Motor, mutta jos olisi Dual Battery, niin voisi ladata ajossa.

    Sähkiäinen vie jotakin 15-20 kWh / 100 km. Ainakin niissä olosuhteissa vie, missä aggregaatti on vaihtoehto. Keskimääräisellä polttomoottorilla saa ehkä 25% bensan 10 kWh / litra (?) sisällöstä talteen ja generaattorin hyötysuhde olkoon 90%. Bensalitrasta jotakin 2,25 kWh akkuun. Voi olla, ettei 5 litraa satasella aggregaattisähkiksellä ole ihan helposti tehtävissä. Mut kymppi satasella helposti. Siis voisi ostaa jonkun aika huonoakkuisen sähkiäisen halvalla ja latailla sitä bensalla ja silti tulisi voittoa kuin Palsanmäen huutokaupassa vs tuo pihalla ruostuva F150.
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tässä on joutunut jonkun päivän ajelemaan hybrid Yariksella, kun oma auto on hirvikopsahduksen ja lasin vaihdon takia huollossa.
    Nämä hybridit, joissa ei ole kunnon ajoakkua tai plug-in ominaisuutta, on oikeastaan luonnon tuhlausta tehdä. Omalla työmatkalla, Yaris liikkuu lyhyitä matkoja sähköllä ja auton potentiaalin täysi käyttö vaatisi aivan muunlaista ajoa, aivan muunlaisessa ympäristössä. Kun omalla työmatkalla ei ole liikennevaloja eikä montaa kilometriä matalia nopeusrajoituksia, niin hyöty sähköominaisuuksista on lähes nolla. Eikä ole polttoainetaloudellisempi kuin talossa oleva polo, golffiin nähden muutaman desin erotus polttoainekuluissa.
    Enkä oikeastaan ole löytänyt Yariksesta mitään hyvää, huonosti lämpenevä ja äänekäs. Jos saman rahan voisi käyttää vaikka siihen vähän ajettuun sähkö Leaffiin, sillä saa jo enemmän autoa joka lailla.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hyvin se pikkupatteri autoveroa leikkaa. Mutta on kalliita osia se patteri ja muut erikoisosat siinä ympärillä. Joku latauslaitekortti GTE Passattiin merkkiliikkeessä oli 2800€ arvoinen ja huoltohenkilö onnitteli omistajaa, että sulla olikin onneksi vielä takuuta jäljellä. Hybridi-VW vaihtui diisseliin samantein.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Työnantaja ajelee ässämersuilla. Viimeisin oli se semmonen EQS580 tms sukkula. Muutaman kuukauden oli ajossa ja meni kuulemma sinne, mistä oli haettu. Vanha ässä oli firman tallissa lämpöisessä ja palasi takaisin ajoon. Pikkuvikoja, mutta paljon.
     
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Paremmin se noissa kalliimmissa autoveroa leikkaa, ei noissa pienimmissä niinkään. Kun ne autoverot ei suuret ole muutenkaan.

    Onneksi eilen pääsi Yariksesta eroon.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös noissa hybrideissäkin ole järjestään CO2 grammat nollan ja olemattoman välissä? Ei niitä 10km akulla kulkevia isokoneisia tehtäisi, jossei tulisi verovetoapua.

    Piäkaupunkiseudulla (ainakin) on jo kaistoja, joissa bussien ja taksien lisäksi saa osan aikaa ajaa kuorkit ja minä mun F150:llä plus noi vehkeet, joissa CO2 on kaksinumeroinen. Se pikkuakku saattaa siis nopeuttaa ajoa. Lisäksi töpseliin liitettävillä saa ajella sinisiin parkkiruutuihin, jotka ei välttämättä maksa mitään. Jättää vaan lataamatta.

    Moniulotteisia asioita.
     
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Yaris hybridissä CO2 päästöt 87g, monesti pikkuautoissa ilman hybridismiä on satkun luokkaa, joten ero ei ole suuri. Ja esimiehellä on Seat Leon hybridi, siinä näytti päästöt olevan 36g ja kulkee oikeasti sähköllä kokemuksen mukaan syksyllä noin 50km ja keskikulutus auton mukaan 3,6l/100km.

    Isokoneisissa veroveto on varmasti suurin syy ja tietenkin ilmastopolitiikka. Onhan se näennäisesti ekologisempaa ajaa isolla autolla, jonka näennäiset päästöt on pienet. Nythän on aika paljon erilaisia kevythybridejä, jotka oikeastaan vaan sammuilevat sillon tällöin rullatessa. Saahan niillä valmistajat päästöjä vähemmäksi, mutta kokonaiskuvassa tuskin pätkääkään.
     
  20. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mikä on polttonesteen tuotannon ja jakelun total CO2 tai kWh määrä per yksikkö?
    Mikä on töpselisähkölle vastaavat?
    Edelleen näkee harmillisen vähän näitä todellisia lukemia, vaikka aletaan mukamas viilaamaan pilkkua.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!