Eberi Ford Rangerissa lakkasi toimimasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja dean66, 11.10.2022.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    Terve.

    2015 auto ja ilmeisen uutena asennettu maahantuojan toimesta tuo eberi. malli perin yksinkertainen; kauko-ohjaimesta käyntiin tai pois, myös kojetaulussa pieni painikekytkin, jolla saa päälle ja pois. ei muita ohjauksia tai ohjelmointeja.

    konetilassa kolmen sulakkeen ja yhden releen sisältävä "ohjainkeskus", jota kautta tuo ilmeisesti käynnistyy / sammuu.

    hanskalokeron takana on tuon kaukosäätimen ja kojetaulun kytkimen ohjainboksi "EasyStartRemote", johon minun ymmärryksen mukaan pitäisi tulla jostain jatkuva sähkö ja josta lähtee sitten ohjaukset tuonne konetilan puolelle käynnistää eberi.

    ongelmana on se, että mistään ei tule enää sitä jatkuvaa sähköä tuohon boksiin.

    oletin, että jostain sulakerasian kautta olisi vedelty alunperin siihen sähkö, mutta kaikki sulakkeet kojetaulun alla on ehjät.

    onko kellään mitään haisua, mistä diilerin asennusjamppa olisi tuolle sähkön ottanut ?? ei kehtaisi koko kojetaulua purkaa ja mistään ei löydy eberin asennusdokumentaatiota näin tarkalla tasolla... kai näissä yleensä on joku suoraviivainen ohjeistus asentajille ollut, että "ota siitä ja siitä johdosta ohjausvirta" tms...

    apua. kiitos.

    -a-
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Easystart remoten boksi saa jatkuvan virran eberin johtosarjan kautta. Katso niiden kolmen sulakkeen kontaktit että ovat puhtaat ja lisäksi että sulakkeet ovat ehjät. Toi remote boksi haaroitetaan samasta johtosarjasta johon normaalisti tulee se kellokytkin. Eli jos eberiin menee sähkö, menee se myös johtosarjassa remote boksille tai kellokytkimelle. Kellolle pitäisi tulla ainakin vanhemman kaavion mukaan jännite keskimmäisen sulakkeen kautta. Eberin sulakenipulle jännite on varmaankin vedetty akulta tai jostain auton jännitepisteestä, selvinnee kaabelia seuraillen.
     
    Muokattu: 11.10.2022
  3. dean66

    dean66 Gearhead

    Kiitos. Tuo konetilan puoli itseasiassa aika hyvin jo tarkasteltu. Eli kaikille niille kolmelle sulakkeelle tulee sähkö ja sulakkeet on ehjät. Pitääpä vielä sieltä puolen kuitenkin tarkastella vielä tarkemmin kuitenkin.

    Paikalliselta ford-merkkihuollolta sain myös sähköpostitse vinkkejä (iso kiitos myös heille!), että jotain kytkentöjä voisi olla myös kuskin jalkatilan kick-panelin takana...

    jospa se puuttuva sähkö jostain löytyisi...
     
  4. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Samaa aihetta,eri kohde ja tehdasasenteinen Eberi 2014 vuosimallin 100tkm ajetussa Traficissa.
    Akkukin uusittu eikä apua,latailtu ja tässähän semmoinen automaattisysteemi joka käynnistelee/sammuttelee itseään viileillä kesää talvea jotta moottorinlämmöt nopsaan normaalit,joku päästöjuttu.

    Tässä alustus ja murheena että kellosta käynnistellen lähtee tai ei,fifty fifty,mahdollisuus.
    Uusintayrityksetkään ei yleensä tuota tulosta vaikka sillä hetkellä yrittää ja yrittää mutta seuraava kerta kun tarvii niin voi hyvinkin pelata kuten kuuluukin automaattikäynnistelyä myöden päiviäkin.
    Puhallin käynnistyy aina mutta jatko vaihtelee vinkaisusta nakuttamiseen jolloin tietää että vehje yrittää ainakin käynnistyä kuten pitääkin päästäen savut putkesta mutta jääkö käyntiin vai sammuuko heti vaihtelee...
    Kun tämmöinen huono päivä niin myöskään tuo automaattikäynnistys ei pelitä liittyen varmaan samaan perusmurheeseen,siis jos koleilla keleillä starttaa niin normaalistihan lämmitin rupeaa heti töihin itsenäisesti koneen käynnistymisen jälkeen kunnes sammuu kun anturit antaa käskyn ja päinvastoin pitkin päivää.

    Mikäli päivän mittaan starttaa koneen useamminkin niin lähtee kyllä jossain vaiheessa itsekseen toimimaan eestaas mutta toimiiko seuraavana päivänä enää ja varsinkin kylmästartteja ajatellen tarviisi olla varmuutta saada itse käynnistettyä kun lohkolämmitintä tai letkulämmitintä ei tietty ole ?
    Kun Eber käy,käy hyvin savuttamatta mutta toki jos muutama ohari tullut eikä käynnistynyt niin pölläyttäähän se kunnon käryt.

    On siis kovin epävarma ja kun tuo talvikin tulossa...:(
     
    Muokattu: 6.12.2022
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ebereissä on ollut paloilmapuhaltimen maadoitusjohdon kanssa ongelmia. Maadoitus eli miinuspinni on aivoboksissa mutta sen siirtäminen laitteen runkoon saa laitteen taas toimimaan. Meillä vika oli sprinterin tehdaseberissä joka lähti jos lähti, välillä toimi välillä ei, savutti, puhallin toimi laiskasti yms. kaikkea outoa. Aivot vaiheettiin turhaan kunnes löytyi ihminen joka kertoi että tästä on ihan tehdas-ohje, joku bulletiini, ei mikään iso hommakaan jos eberi on helpossa paikassa. Ainakin Porissa Kirmolassa osattiin tehdä muutostyö. Sen jälkeen on toiminut vuosia.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tuo meidän mersun eberi oli aika vanha, 2001. Itellä on ollut muutama 2011 eberi erillisillä pumpuilla ja näissä ei ole ollut vikaa. Jos hehkutulppa olisi rikki niin se savuttaa sit aina. Paloilmapuhaltinen heikko toiminta aiheuttaa savutusta startissa eikä jaksa jäädä päälle. Isolla viikkokellolla sieltä kyllä saisi vikakoodit ulos.
     
  7. Antabus

    Antabus 3rd gear

    No mun Volvon eberi tekee samaa ku kemerillä. Ohjainlaite siitä rupee olee tiensä päässä, tai just se maavika mikä tekee tota. Fifty sixty aina onks lämmenny vai ei. Huomaa ku laittaa tietokoneen nokkaan ja pyörittää sillä puhallinta ni kierrokset humpailee.
     
  8. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Ei se ohjainlaitteen korjaus edes hirveen kallista näkyny olevan mitä netistä löysin. Ei vaan ollu enää motivaatiota kaivaa eberiä irti ja laittaa ohjainta korjauksee , on niin mahtavassa paikassa. Asentelin tälle talvelle ylijääneen kiertovesipumpullisen letkulämppärin
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tilasin joku vuosi sitten tsekeistä, tais olla prokes-auto osia eberiin. On niillä webastoonkin. Hinta oli ok ja orkkisosia. Niillon hyvät sivut, kattoo vaan osanumerot ekaks. Netistä löytyy hajoituskuvat ja numerot kun tietää mikä lämmitin on itellä. Piti maksaa vaan tilille etukäteen mut kamat tuli firmasta nopeasti. Tommonen eberi on simppeli ja nopia korjata jos on mekaaninen vika. Omasta kellosta sai vikakoodit ulos ja sen perusteella tilasin osat plus huolto-osat.
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mulla oli eberin kellon sulakkeessa häikkää kun joskus hävitti ajastukset ja sammui kesken kaiken. Kello piti kellon ajan mutta sekoili satunnaisesti eikä vikakoodeja. Tohon siis auttoi kellon sulakkeen/pesän puhdistus. Yleensä jos lähtee päälle ja sammuu hetken kuluttua niin on nesteen kierrossa häiriö (kiertovesipumppu)
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    dean66 laita mulle YV !!
     
  12. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Osaanhan noista tehdas asennuksista pääsee käsiksi obd portin kautta ihan autocomilla yms. Testereillä
     
  13. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Vikakoodit haettu = paloilmapuhallin,tunnistamaton vikalaji B144821 tulostui paperiin useita kertoja kuin toisena käynnistysyritys,epäonnistuneet käynnistysyritykset B148429.
    automaattikäynnistyksestä kun oli puhe ja sen tarpeettomuudesta minun pätkäajoon eikä katkominen eestaas varmaan lämmittimellekään hyvää tee niin huoltomies nosti auton ylös samalla kun kurkkasi Eberiä muutenkin ja nappasi sormin jonkun mötikän irti,kyseessä lienee anturi ja sillä kuulemma loppuu automaattikäynnistelyt.
    Ei kyllä eilisen operaation jälkeen olekkaan käynnistynyt,hiirenhiljaa ollut.

    Semmoinen 2e kolikon kokoinen jossa kiiltävä toinen puoli ,pistoke toisellapuolen ja systeemi rupeaa taasen toimimaan suunnitellusti kunhan tökkää kiertäen tuo takaisin paikalleen+johto kiinni.
    Tai rupeasi jos tämän saa vaan toimimaan normaalisti muutenkin...onko tietäjiä koodinmurtajiksi ja mitähän remppaa tarviisi?
    Yhtenä arvauksena tuo ohjauselektroniikan piirikorttivika ja siis uusi kortti sekä paloilmapuhallin+työ.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Toi mötikkä mikä otettiin pois on lämpötila-anturi minkä mukaan lämmitin käynnistyy aina auto käynnistettäessä ulkolämpötilan niin vaatiessa. Jos sen poistaa ei enään lähde itse päälle vaan Ainostaan käyttölaitteesta.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä tuo pesän karstottuminen diesel lämmittimissä on se yleisin syy ettei käynnisty laisinkaan tai aika-ajoin. Toki paloilmapuhaltimiakin menee.
    Vikakoodien luku Eberin ohjelmalla (Easyscan) ja sitä kautta eteenpäin komponenttitesteillä. Ei noita kyllä oikein arvailuilla saa kuntoon.
    Riittävän monta käynnistys yritystä niin menee vika lukkoon jolloin ei saa auki enään sulakkeita irrottelemalla vaan testerin kautta...
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ja sitten kun tuohon lisätään se ohjainlaitteen hinta niin, ollankin jo ylitetty uuden lämmittimen hinta. Toisin sanoen jos paloilma puhaltimesta on vikakoodia, eikä ole selvästi jumissa niin vaihtaisin suosista koko lämmittimen. Missään tapauksessa en vaihtaisi palopuhallinta jos en olisi aivan varma siitä että ohjainlaitteessa ei ole vikaa. Ja kyllä sen pystyy mittaamaan jos osaa ja jaksaa.
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Eikö tuossa mennä ihan niinkuin vikakoodin lopputulos näyttääkin oikeessa marssijärjestyksessä,paloilmapuhallinvikaa näyttää mutta tuo elektroniikka toki voi antaa outojakin koodeja mitä vaikea tulkita onko ne sitä mitä ensilukemalta näyttää vaiko osattava tulkita rivien välistä.

    Paha mun mielestä vastaankaan väittää jos kerta epäilevät puhallinvikaa ekana boksivian sijasta.
    Kaitpa nuo tietää jotka niitä korjaakin.
    Noita puhaltimia mietin ,mikä niissä sitte on vikana yleensä,likako jumittaa?
    Varmaan boksivika voi ollakkin vaikea selvittää varmaksi jos se ei tyystin rikki kuten tuossa jossa lämmitin välillä toimii ymmärtääkseni moitteettomasti.
    Niiden boksien korjausjuttua netissä piisaa mutta eipä oo kokemusta,enpä tiiä kovasti miettisin ainaskin .
    Uusi auto ois joulupukin listalla täälläkin korkealla,joutuu vaan ajelemaan pakostakin vanhoilla.
    Eiköhän tuo tuosta,pistä miten kävi tepsikö tuo?
     
    Muokattu: 4.12.2022
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaveri just korjas Eberin ostamastaan Transitista.
    Laite oli aluksi jokseenkin mykkä hapantuneena siellä auton alla, mutta purki sen ihan osiin ja pesi osat ultraääni pesurilla.
    Puhdisti hapettuneet liitokset johtosarjassa, avasi ohjausyksikön ja kolvasi kaikki juotokset uudelleen...hyvin toimii :odwink:
     
  19. dean66

    dean66 Gearhead

    Kerron tähän väliin oman tilanteen etenemän:
    - nyt remote-boksi saa sähkön. johto oli jostain konetilan puolella mitä ilmeisimmin poikki. korvasin sen uudella suoralla +12V johdolla
    - ei lähde enää käyntiin painikkeesta silti. varmaankin pitäisi saada piuhan päähän resetoitavaksi.

    tällä kylällä ei ole eberi-huoltoa ja lähimmässä kaupungissakin on aika niukkaa. pitää jatkaa silti etsintää, kohta tuota jo oikeesti kuitenkin tarvii.
     
  20. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Mitähän se moinen boksi muuten maksaaapi uutena josko tarvis,ilmeisesti Traficciin,Vivaroon,Primastariin käy sama boksi sitten vai onko näihinkin erimoiset omansa?
     

Kerro tästä muillekin!