overlap ja päästöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja habazu, 26.8.2022.

?

verkonpainoksi

  1. kyllä

    1 ääntä
    25,0%
  2. ei

    3 ääntä
    75,0%
  1. habazu

    habazu 1st gear

    GM 3.4l Ironhead v6/60degree vuosimallia -93. Koneen puristukset nostettu +11.5, kansi viilattu kanavat tuunattu (ammattimiehen toimesta), rullakeinu, solidi nostimet, imusarja rakennettu, vipat 1.6. Alkuperäinen moottoriohjaus korvattu Haltec E6GMX:llä. Englen rajuhko jatkotyöstetty nokka, jossa siis tekijän mukaan overläppiä 42 astetta. Haltecissa ei ilmeisesti ole mahdollisuutta sequlle.

    Kone käy kohtuullisen hyvin tyhjäkäynnillä, kierroksilla vähintäänkin asiallisesti. Auton alusta, jarrut paranneltu jne. Vaan näitä asioita katsastusmies ei kuitenkaan suuremmin arvostanut, vain päästömittaustuloksella oli merkitystä ja sitä hylsy. Tyhjäkäynnillä O2% oli 8.6, kun sallittu arvo lienee viisi, ja hc 2200 kun pitäisi päästä 600.

    Onko edes teoriassa mahdollista tuolla nokalla päästä laillisiin raja-arvoihin? Paljonko katti auttaa asiassa jos sellaisen laittaa ja entäpä jos koneen muuttaa vielä e85 käyväksi? Vai pitäisikö luovuttaa suosiolla ja hommata normaali nokka tai sitten verkon painoksi koko hoito. Näihin kysymyksiin jos löytyisi foorumilta asiallisia kommentteja jatkotoimenpitetiä varten.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tuo mainittu 42 asteen overlappi on ilmoitettu perusasteista, niin ei se niin paljoa ole että se yksin selittäisi noin korkeat päästöt.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Vähän samaa aprikoin kuin Artsi. Mulla oli virrajanjakajan kansi ( siis sellainen johtojärjestysken "korjaava" paska) sellanen, että yksi sylinteri missasi säännöllisen epäsäännöllisesti. Tällä oli HC 2200 ja happikin korkea. Kannen vaihtamalla siten että ei missaa HC 330 ja happi muistaakseni 1,2%
     
  5. Voisiko siellä olla ilmavuoto?
     
  6. habazu

    habazu 1st gear

    Kyselin että saan lähinnä käsityksen, että onko ylipäätään mahdollista päästä lainsäätämiin päästörajoihin, ilmeisesti siis on näiden viestien perusteella. Kiitokset mielenkiinnosta jo tässä kohtaa. Ilmavuoto lienee todennäköisin, virranjakaja, tulpat, piuhat jne. ovat uusia kuten myös MSD:n boxi. Suuttimet on muuten korvattu 35lbs suuttimilla, alkuperäiset muistaakseni 18lbs, peltipakosarjat on myös laitettu alkuperäisten tilalle. En ole moottoriasioissa oikeastaan kovin syvällisesti perillä, joten kun ilmavuotoa lähtee selvittelemään onko viisainta edetä seuraavasti.

    1. Ulkoinen ilmavuoto, CRC / starttispraytä moottorin käydessä imusarjan ympäristöön ja jos käynti muuttuu on vuoto tiivisteissä? Muuten jatketaan etsimistä.

    2. ja tsekataan puristukset, eli tarkistetaan vuotaako venttiilit. Onko se niin että pyöritetään konetta ja mitataan puristukset tulpan rei’istä järjestyksessä. On muuten vähintäänkin kettumainen operaatio jo pelkästään tulppien vaihto, kone poikittain ja tilaa ei ole, ainakaan minun nyrkkeihin. Mikäli vuotoa esiintyy niin

    3. Öljykoppa auki ja venttiilien säätö. Ellei auta

    4. Niin kannentiiviste, venttiilit tai mäntä sökö. Kaikki ovat uusittu konetta kasattaessa. Vaan eipä tullut tuolloin ajateltua puristusmittauksia.
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Muuttunut suutinkoko varmaan korjattu eculle.
    Pysyikö suutintyyppi samana?
    Esim. ev14 suutindata poikkeaa ev1 ja ev6 suuttimista, jolloin pelkkä suutinkoon korjaus yksinään ei riitä.
     
  8. habazu

    habazu 1st gear

    juu suuttimet samaa tyyppiä ja ecussa huomioitu.
     
  9. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Yhen kerran oon joutunut säätämään ventt.välykset isoksi katsastukseen kun hc oli 4000.
    Laitoin välykset milliin eli overlappia pienemmäksi niin hc tippui muutamaan sataseen.

    Kävi ku diisseli mutta mitä väliä ku leima tuli, ei nokkaa kannata heti ekana ryhtyä vaihtamaan.
     
    Kalja imuri ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  10. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mitä muut arvot mittauksessa näyttivät? Etanolin lisääminen tai kokonaan etanolimuutos voisi pudottaa HC arvoa, pääsääntöisesti tulokset ovat olleet alle 100 katittomisssa mutta nokka varmasti vie toiseen suuntaan.
    Viimeksi oma katiton leimalla
    co 1,095
    hc 69
    o2 4,35 (putki vuotaa)

    Millä alueella ennakot tyhjäkäynnillä?
     
  11. habazu

    habazu 1st gear

    Yritin etsiä päästöpapereita vaan eipä enää löytynyt. Sen muistan että seoksia säädettiin kuten myös sytytysennakkoa joka suuntaan vaan ei ollut suurempaa vaikutusta päästöihin. Lopulta lukittiin siihen missä moottori kävi parhaiten eikä laajakaista seosmittarin mukaan käynyt liian laihalla. (Joku viesti löytyi etttä kierroksilla lambdan arvo olisi ollut 0, uskoisin että se fiksattiin.) Harrasteajoneuvo tuo on, joten mielenkiinto loppui pari vuotta sitten, kunnes taas olisi virtaa talvella ihmetellä asiaa uudestaan. Pakosarja / putki ei vuoda, muusta en mene takuuseen.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuossakun on tuo toinen topikki nokka-akseleista, niin kaivauduinpa illalla yhteen exceliin, missä oli erään (OGC) nokkahiojan tarjolla olevat nokat. Sama 224 astetta 0,050" kahdella eri nostolla 0,47 ja 0,44 esimerkkeinä. Näissä 0,020" asteet on 270 ja 256. Ja varmaan 0,015 vielä enemmän ja silloin ollaankin alueella, missä venttiili alkaa aueta huomioiden välykset. On joku vaikutus tyhjäkäyntiin ja päästöihin. Valitsin noista tuon matalamman ja hyvä tuntuu olevan käynnin suhteen. Päästöistä tässä tapauksessa ei ole väliä.
     
  13. habazu

    habazu 1st gear

    Yläosa on siis itse suunniteltu ja läppärunko on 3D tulostettu SLS tekniikalla. Läppärungossa läpät jokaiselle sylinterille erikseen. Kanavisto on 30-40% suurempi kuin mitä alkuperäiset kanavat olivat. Imusarja kansineen portattu ammattimiehen toimesta. Oveläppiä Engen nokassa siis rajusti ja nokkia muotoiltu edelleen siten että venojen aukioloaikaa saatu pidennettyä. Alarekisterissä kone käy hieman epätasaisesti, mutta kierroksilla hyvin ellei erinomaisesti. Ongelmana on siis ne päästörajat. Pakoputki on 2.5” rööriä ja ilman katalysaattoria.


    Tänään sain viimein mitattua päästöt, tässä tulokset.

    1000 rpm, Hc 5500, Co 3,61. Lamda 1.029 ja Co2 6.20

    2000 rpm, Hc 1770, Co 3,33. Lamda 0.974 ja Co2 10.3

    3000 rpm, Hc 0651, Co 1.61. Lamda 0.980 ja Co2 12.7


    Halteckin säätöjä veivattiin moneen suuntaan vaan alarekisterissä ei tuon paremmaksi päästy. Ruiskutuksen ajoitustakin rukattiin vaan ollut suurempaa merkitystä päästöihin.


    • Mitäs jos, laitan 200:n metallikennokatin änkkärin tilalle, sellainenhan on alun perin Fierossa ollutkin. Mille tasolle voisi kuvitella pääsevän kisakatilla päästöjen suhteen?
    • jos laittaa kaksi kattia peräkkäin, onko mitään hyötyä paisi että vastus vain kasvaa, mikä ei ilmeisesti ole tavoiteltava asia virikoneessa?
    • Yhden katin perään mahtuisi 250mm läpivirtauspönttö, vaan onko sillä enää mitään vaikutusta äänimaailmaan, takapönttöä autossa ei enää ole.

    Onko muuten mahdollista että alakierroksilla pakovastuksen kasvaminen vähentää päästöjä?


    Ajankohtaiseen pulmaan liittyvistä vastauksista, vinkeistä ja mielipiteistä suurkiitokset jo näin etukäteen.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kisakatista em osaa sanoa, mutta mysteericatti jossa fomoco loko opelin let moottorissa ennen katin lämpeämistä hc noin 3500 mutta kunnolla lämmenneenä tippui alle 100. Moottori oli jo täysin lämmenny ekaan mittaukseenkin.
     
  15. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Minkälaisilla ennakoilla noita päästöjä on otettu?

    Pakovastuksen kasvatus voi vähentää päästöjä, mutta samalla voi täytös huonontua niin ettei kone jaksa enää käydä kunnolla. Ei selviä kuin kokeilemalla.
     

Kerro tästä muillekin!