Litra teho turbomoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja josu, 26.11.2022.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    100hp / litra vaparina on hyvä arvaus ja voi olla lähellä totuutta mutta ei sillä ole max tehon kanssa mitään tekemistä, kuten joku jo totesi.

    Ketju sai muistoja heräämään ja ajan kuluksi tämä "Memory Lane" matka;

    Maailman nopeimmat 4-cylinteriset v 2012
    Lähde; https://honda-tech.com/forums/drag-...uickest-4-cyl-drag-cars-up-8-seconds-3046644/
    4-cyl Dragsterit;

    5. Timo Lehtimaki (Finland)
    Chassis: Dragster (RWD)
    Engine: TRD 503E
    Best ET: 6.749s
    Valitettavasti ei näy loppunopeutta joka oli "Maailman korkein" ja kesti kai 10+ vuotta?
    Vai liekö yhä?
    - Tämä Toyotan "TRD IMSA" 2,1L 503E antoi 230hp vaparina 7:1 (vai oliko se 7,5:1?) rutistuksella.
    - Timo ajoi koneen sisään ilman turboa.
    - Turbolla ja bensalla irtosi alkuun 900hp ja Metanoolilla 1400-1500hp. Alcolla boostit kaakossa...
    - Myöhemmin paljon enemmän kun oppi uutta ja pantiin parempaa kamaa koneeseen. Mm männän tapit up-dated 1,000" kokoon! Pienemmt ei kestäneet....
    - Noilla tehoilla tapahtui se karmea volttisarja ja Timo siirtyi "turvallisimpiin" Top Fuel'eihin
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No on sil kai sen verran tekemistä, et jos se tuottaa vaparina vaikka 780, ni sit sen pitäis tuottaa vaikka 1.5 paineella vähän enemmän. Etenkin kun motti kuitenkin on rakennettu ahdinmoottoriks.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juttelin Salon kahinoissa varikolla Volvomiehen kanssa, ja tuli puheeksi ahtopaineet; Volvon vinokone kestää 5 bar paineen, mutta polkemalla hajoaa aina jotain, ajoi max 4 bar, eli teoriassa on 5 bar mahdollista, esim. dynotestissä, mutta varttimaili alkaa olla liikaa.
     
  4. puna niska

    puna niska Gearhead

    Vihree 162? Vai oliko siinä suora 6?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja prätkissähän on litratehot huimastikin yli 100 hp/l., vakioissa, racevehkeet erikseen.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tie, mut vissiin dyno toimii kans.
     
  7. josu

    josu Gearhead

    Nykypäivän streetti ym kovat 7 sek 4 pyttyset antaa sen 130-135 hv litratehoa ja vapariteho 300 kahtapuolen riippuen moottorin koosta
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Eikös sen näe kun ottaa ahtoputken irti ja vetää,muuten kai se on enemmän mutuilua.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja ennenkö tää lähtee litra/teho keulimiseksi, niin muistutan että RC porukka vetää 7000-9000hp litra/tehoja.
     
    Slant Sickness ja Pietsi tykkäävät tästä.
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ja ahdin ottaa kahdeksanmiljoonaa kierrosta kun ei joudu tekeen työtä. Eli ei kande ehkä tollain kokeilla.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Millä laskukaavalla / lähtöarvoilla?
     
  12. Forester

    Forester 1st gear

    9 heppaa yhden kuutiosentin sylinteristä? Muistikuvieni mukaan väitän, että lukemissasi on yhdet nollat liikaa.
     
    Muokattu: 30.11.2022
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ja siihen kun heittää pari turboa kylkeen, vai joko holdenerilta löytyy videopätkää..:p
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    No heti kaikki oli puuttumassa... nolla sinne tai tänne... :D:D:D
     
    japetalk tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hondan 2000-luvun alkupuolella valmistettu 2-litrainen vakiomoottori puski 120 heppaa per litra. Aika hyvin kaikilla saastelaitteilla.

    En tiedä sitten mikä tuollaisessa olisi puristussuhde kisakäytössä e85:lla ja jollain neljällä baarilla ahtoa ja minkä verran puristuksia olisi tarvinnut alentaa, jolloin litrateho vaparina olisi laskenut vakiosta. Ja ilman ennakon lisäämistä tietty.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    BMP-1 IFV vaunuissa on jo 4 bar ahdot ja neulalaakeroidut kiertokanget... joten back to V8 maailmaan
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Se tulee toki mieleen et mikä on mekaanisen puristussuhteen vaikutus. Voisin kuvitella et ei se voi pysyä samana kun tilanne muuttuu vaparin ja helkkarin korkeaa ahtoa varten rakennetuissa moottoreissa.

    Olikohan ekoissa b-ryhmän audeissa puristukset 6.5:1, jolloin aika lussuja olisivat olleet ilman ahdinta ja samalla litratehot. Toki vähän huono vertaus mut kuitenkin.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ?
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tällä heitin että kaikki ei ole hi-tekkiä :) Yks härskeimpiä vehkeitä mitä nähny on T-72 ranskalaisten ja suomalaisten modernisointi. Värtsilän V8...4bar ahdoilla 1500hp ja kuulema max 2500 hp mutta alusta ei kestä.
     
  20. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tämähän tästä puuttui. Lisätään keskusteluun dieselmoottoreiden ahtopaineet :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!