Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. Vai paluutie on prioriteettilistalla korkealla. Mistä te näitä ideoita revitte?
    Nimi palstalle niin saa ehdottaa FHRA:n johtokuntaan. Kyllä ne rahat jostain löytyy, kun valitaan ne ihmiset joilla on jo valmiit ideat ja tahtotila vahvasti päällä

    a
     
  2. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Sulla se Aulis on aina yhtä positiivinen asenne
     
    Rami_Vaan ja hantta tykkäävät tästä.
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No Aulis on sentään ajanut.Että vois tietoakin olla.
     
    jknR tykkää tästä.
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Nyt Poijat talliin rakentamaan vehkeet iskuun sillä ensi kesänä kuulemma alkaa kausi Motoparkista ja kesän aikana 3 kisaa Motoparkissa!
     
    artsiracing, SARKERI-71 ja SPORT TRUCK tykkäävät tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämäpä oli loisto uutinen, alkaakohan FHRA:lle järki palailemaan...ainakin pätkittäin :odcool:
     
    Rami_Vaan ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  6. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    No puheet on puheita. Kattoo ny kuinka monta perutaan taas.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kuluneelta kesältä peruttiin yksi motoparkin kisa. Kilpailukutsussa lukee aika selkeesti et jos ei ennakkoilmottautumisia tule sataa, kisaa ei järjestetä. Se et mikä tilanne ton osalta on tulevana kesänä ei ihan valtavasti liene kiinni FHRA:sta, vaan osallistujista. Tietty, jos osallistuminen on ilmaista ja FHRA vielä hakee kotoa ja kuljettaa kalustonkin paikalle ja järjestää majoituksen, niin ehkä se sata sinne saadaan. Mut tarvis pikku ideoita et millä se rahoitetaan.

    Paluutie Kauhavalla on tosiaan vähän hanurista. Kyl se on yks ohjelmanumero enempi etenkin verkkaiseen tahtiin sujuvassa kisassa, et paluu varikolle tapahtuu yleisön nähtävillä. Tietty Motoparkissakaan se paluutie ei ole yleisön edessä kun sen pienen joukon osalta joka lineupin mutkassa majaansa pitää, yleensä junnut ja joitain moottoripyöriä.

    Joskus muinoin vitutti marginaaliryhmässä ajavaa kun FHRA:lla oli vaatimus et ennakkoilmottautuneita piti olla vähintään viisi per ryhmä että se ajetaan. Isolla puffaamisella siin välillä onnistuttiin. Sittemmin se muuttui vielä niin että vaadittiin vähintään kymmenen koko kaudeksi ilmottautunutta. Nykyään moinen vaatimus kuulostais aika absurdilta, kauden aikana oli viisi autoryhmää joissa koko kesän aikana on ollut yli kymmenen kilpailijaa.

    Jälkikäteen katottuna fyyra oli ihan oikeilla jäljillä. Ei SM-tasoisena oikeen oo mieltä ajattaa yhden osallistujan ryhmiä, ja mikä tärkeintä niissä kilpailemisessa ei juuri ole mieltä edes kuskille. Silloin niit osallistujia mystisesti kuitenkin saatiin riittävä määrä vaikka raha ja muut ongelmat oli pitkälti samoja kuin nytkin. En tie, onneks oma osuus ei vaadi muuta ku tehä kalusto kuntoon ja osallistuu kisoihin jos joku niitä järjestää.
     
    Vallu 426, Mika.V, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Moro
    Kyllä jotenkin vaan mennään väärään suntaan
    Kun tulee ukaasi että jos ei ole tämän verran niin
    ei ajeta y.m.s. toki ymmärrettävää corona aika mutta
    Ei saa olla pysyvä ratkaisu.
    Nyt vaan on niin että järj.on tuote mitä ei saada myytyä
    yleisölle.Ruotsin puolelta puuhataan nyt kovasti edrs/edrs pro
    sarjaa.Mutta riittääkö meillä täällä paukut järjestää .
    Valtakunnallinen näkyvyys on kadonnut.Suuri yleisö
    ei edes tiedä mitä ajetaan ja missä.Fhra on tehnyt kovan
    työn saadakseen velat ja toimintaa pyörimään .Mutta jos
    Kaikki perustuu nostalgiaan ja siihen että kaikki toimintaraha
    otetaan kuskeilta niin homma kapenee ja kuihtuu.
    Tämä EI ole ainoastaan FHRAn vika vaan myös aikakauden tuoma muutos.Mutta tästä ei pääse jos ei asiaa käsitellä
    Nyt täytyisi rehellisesti päättää mihin suntaan mennään
    Kehitetäänkö ja pyritään uudistamaan tai jäädäänkö
    Nostalgia vaiheeseen???Kun Anita .....Kun Paavali.....Kun Tomppa.. näitä ei tule jos ei tehdä mitään!!!!
    Nixxon
     
    supo, Mika.V ja Peeaa tykkäävät tästä.
  9. jahnu

    jahnu 3rd gear

    sohastaan ny vähän tätäkin pesää. Junnuna tuli käytyä härmälässä kun vieressä asu, kortin saatua hangossa ja on sitä joskus motoparkkiinkin eksyny. silloinkaan ei lajista mitään ymmärtäny. Se oli pääasia et lujaa ne meni. Ja nopein voitti. Kai,ehkä. Mutta nykyään. Ei mitään käsitystä tälläisellä satunnaiskatsojalla kuka voittaa ja miks. Anteeksi ny vain kaikille jarruttelijoille mutta mää oon tottunu siihen että ekana maalissa oleva on voittaja. eikä sekään mee kaaliin et se ekana oleva ei voittanukkaan kun se meni liian lujaa. Näitä taivaskanavilta tulevia amerikan joen kisoja kun junnun kanssa katotaan niin me molemmat ymmärretään kuka voitti. Ja muijakin ymmärtää. Ja se on jo ihme.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  10. Ei ole helppoa kisojen järjestäminen 2020 luvulla. Drag Racing, jossa oli ehkä suurimmat katsojamäärät 20-30v sitten Suomessa, Ruotsissa ... jos vertaa koko kauden keskiarvoa muiden lajien kanssa. Nyt marginaalilaji aivan kuten on rata, rallisprint, jokkis ja moni muukin. Katsojia etupäässä kisaajien mukana tulevat + kourallinen lipunostajia.

    Realiteetit on hyväksyttävä ja yhtään hyvää ei tee lajille sekään että Alastaro on pois kuvioista. Eipä sielläkään peruskisoissa katsojamäärillä juhlittu, mutta oli toki enemmän kuin muualla. Nyt Malmi tipahtaa pois, joka on ollut FHRA:lle taloudellisesti + -merkkinen tapahtuma.

    Kuten tuossa Nixxon, Jykä.... kirjoittivat. Aika on tämä ja aina ei tarvi etsiä joka asiaan syyllistä järjestäjästä. Paikat vaikuttaa, säät, kisaajien määrä ja mielenkiinto lajia kohtaan.... Kulut on kovat ja jokainen tietää että jokaisen kisan kustannuksia vastaava rahasäkki ei tipahda taivaalta vaan se on kerättävä kisaajilta, katsojilta ja hieman tulee varmaan muualtakin radanvarsimainoksista, jos ne nyt yleensä mitään tuottaakaan.

    On turha haihatella EM kisaa tai paluustrippiä katsomon edestä jos ei perusasiat ole ensin maksettu ja hoidossa. Jokainen tietää mitä EM/FIM kisoista pitää maksaa ja jos se rahamäärä ei tuo itseään takaisin, niin ei kukaan ole niin tyhmä että semmosta investointia tekee ja FHRA:lla pitää se raha olla etukäteen korvamerkittynä eikä vain haaveissa että "kyllä sinne EM kisaan tulee katsojia ..... Paperilla voi näyttää hyvältä mutta FHRA ei voi ottaa sitä riskiä että EM kisan kulut otetaan "pätkällä" ja toivotaan että kisa tuottaa rahan takaisin. Kuka olisi meistä valmis tekemään tuommoisen riskin? ei kukaan.

    Ratayhtiö laskee mitä sen kannattaa satsata siihen nähden paljonko kisahomma tuottaa. Ei Tupalan Tero tai kauhavan firmakaan ole niin hullu että puskee rahaa rataan, infraan ja ajattelee että "kyllä me nämä saadaan jollain aikavälillä pois". Ei saa ja asia on selvä.
    Taas se rahasäkki jäi tippumatta. Tämä koko kisahomma on ihan kustannuslaskentaa ja siinä sivussa pitää katsoa edellisten vuosien Tuloslaskelmaa ja Tasetta. Siinä se on ja yhtälö ei ole helppo ja ymmärrän sen että näillä pelimerkeillä mennään, mutta velaksi ei voi tämmönen puulaaki pyöriä (jos on joskus pyörinyt, mutta tiedetään miten kävi), kun kukaan ei lähde esim.rahoittamaan tuolla riskillä mikä kisahommassa on.

    Turhat haihattelut pois ja peruskisat jos tällä vuosikymmenellä saa järjestettyä niin nostan hattua sillekin. Kyllä , ostin finaaliinkin 30e lipun ihan kannatuksen vuoksi. Sielläkin oli monia jotka oli pummannut tiimeiltä tiimilippua ranteeseen ettei tarvi ostaa omaa päivä tai kokoaikalippua. Niin ja sitten se toinen puoli eli ne jotka jäi kotiin kun ei ollut omissa suosikkiryhmissä kuskeja tai niitä "oikeita ja mielenkiintoisia" tiimejä/kuskeja.
    Nostalgialla ja nostalgisoimalla eli muistelemalla 90luvun kisoja tämä laji ei jää henkiin.
     
    JYR, Catiska ja Mika.V tykkäävät tästä.
  11. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Itse aikoinaan katsojana menin suoraan syvään päätyyn ja Alastaron Natikoihin, löi kerrasta niin lujaa että koukutuin lajista katsojana. Se on jumalan tosi että johonkin suuntaan lajia pitää viedä, muistoilla ei pitkälle mennä.

    Ajatukseni on avoimuus ja rehellisyys: jos ei aikomusta pitää em-skaboja niin se ok. Jos on tarkoitus vetää all in ja kisat niin fine.
    Kunhan ei kautta mainosteta että tulee em-skabat jne ja sitten ne perutaan myöhemmin, siinä menee sekä fiilis että osin uskottavuus.
    Jos taloudellisesti on järkevämpää järjestää pari vuotta sm-sarjaa niin sekin ok, järjestävä taho lyö faktat tiskiin ja ilmoittaa että näillä mennään vaikka pari seuraavaa vuotta.

    Ja tämä kaikki vielä sateen uhalla.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se avoimmuus alkaa yhdistyksen jäsenyydestä ja sen toimintaan osallistumisesta. Eli, vuosikokouksissa käsitellää asioita, lukuja, numeroita, ja annetaan johtojoukolle jonkinlaista evästettä miten asioita soisi hoidettavan. Sen lisäks tietty että ne valitaan ehdokkaaksi vaivautuvien ja paikalle raahautuvien toimesta. Ei noi jutut pyöri ittekseen.
     
  13. jknR

    jknR Gearhead

    Mun muistaakseni se ilmoitus siitä, että EM-kisaa ei edes yritetä järjestää tuli jo joskus kevättalvella. Että ei kait tätä kautta ihan hirveän paljon mainostettu niiden EM-kisojen kanssa.
     
    Mika.V tykkää tästä.
  14. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Ihan alkuun puhuttiin vain 1 vuoden tauosta Em-osakilpailua koskien.

    Kausikorttia hankkiessa oli vielä isot skabat tulossa ja tosiaan kevättalvella ilmoitettiin muutoksesta.
     
    jknR tykkää tästä.
  15. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Nyt näyttää siltä, että ei hyvältä näytä.
    Sori en voinu vastustaa kiusausta;)
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mitäs jos vaan koko SM-sarja kuopataan liian kalliina ja tuonne katukisoihin panostus. Vesivehmaalla oli liikaakin halukkaita kuskeja, osa ei päässyt ajamaan... ja wink-wink kadulle ajamaan sitä 1/4 mailia ilman FHRA niin ei ole tuollaisia teennäisiä nopeus rajoja ja syitä tiputtaa 1/8 mailiin. Se topfuel dragster 1000ft matka olisi saattanut vielä olla ok. Toisaalta tuo 1/8 mailikin voi olla vaarallinen ehkä parempi olisi 0-60ft matkan aika, jolla päätetään voittaja kovemmissa luokissa.
     
    chevy thunder tykkää tästä.
  17. supo

    supo Double Gearhead

    Nyt kannattaisi satsata sinne missä oikeasti luvat kunnossa!
     
    SPORT TRUCK tykkää tästä.
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sillee tavallaan vähän huvittavaa, et suurimpia huutelijoita täälläkin tuntuvat olevan ne jotka eivät aja, eivätkä tule ajamaan.

    En ole itekään osallistunut noihin kokouksiin vuosikausiin, enkä siis kysellyt tai tullut tiedotetuksi asioista. EM-kisan järjestääkseen tarvii olla melkoiset rahat FIA:lle. Niitä ei ollut. Kukaan täältä ei tullut niitä tarjoamaan. Se miten käy jatkossa niiden kanssa, siihenkin varmaan voi ottaa kantaa tuolal yhdistyksen kokouksessa joka on 19.11 mlo 12 Tekniikan Museon tiloissa Helsingissä. (Seuraavaks alkaa valitus et miks Helsingissä...).

    Mutuarviona heittäisin 50-60 et ei EM kisaa jatkossakaan järjestetä Kauhavalla. Ja miksei? Ensinnäkin, mikäli FIA:n vaatimukset eivät muutu, kustannukset ovat kovat, se on valtava riski. Kauhavan kanssa sovittiin aikoinaan kymmenen vuoden sopimus kansainvälisen nitrokisan järjestämisestä, Se velvoite varmaankin yritetään hoitaa mutta EM-arvoa ei siinä mainittu.

    Toisekseen, kun katsoo tuota FIA:n EM-sarjaa, niin kenelle sitä järjestetään? Kaudella 2022 oli neljä EM-arvoista ryhmää, ja sarjan kiersi yhdeksän kilpailijaa. Jos Kauhavalla järjestettäis EM-kisa, niin keitä sinne tulisi ajamaan ja miksi? Ehkä muutama suomalainen jotka ajaisivat sen ja Tierpin. Pro Stock? Eivät ole olleet varauksettoman innostuneita suorituspaikasta, tänä vuonna ei yksikään tiimi ajanut koko sarjaa. Pro Mod? Suomessa muutama lisenssin omaava kuski, mut taitaa jo valtaosalle ruotsalaisistakin olla liian kaukana? Top Methanoleja meillä on kohtuu monta, mut ainoo joka tais käydä radalla oli Pietilä. Yks kuski kiers sarjan. Top Fuel? Kolme kuskia kiers sarjan ja niistä kaks Suomesta. Mä oon vähän skeptinen Kauhavan vetovoiman suhteen noin niinku charmin puolesta, enkä usko et siihen on paljoo oanna päällekään. Veikkaan et EM-kisa olis aikamoinen pannukakku.

    Pessimisti ei pety.
     
    fmila, TMO, joteam1 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

  20. homer

    homer Double Gearhead

    Valitusta tuosta päätöksestä tekemään, muuten loppuvat ajot Kauhavalla? Vai vedinkö nyt mutkia liian suoriksi?
     

Kerro tästä muillekin!