Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Käykää joku Verkkokaupan katolla katolla katsomassa onko ne samanlaiset? Eikös siellä ole Mig pyörillään?
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuulosessa näkee maan tasolta…
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ukrainalainen tubettaja pääsi viime vuonna tutustumaan Bearin ohjaamoon.

    Kyllä sen heti vanjan tekemäksi laitteeksi tunnistaa...
     
  6. T&T:ssa on jännä juttu:

    XF-84H on kovaäänisin koskaan rakennettu lentokone – Suihkumoottorikäyttöisen potkurikoneen melu kuului 40 km päähän ja kaatoi miehiä maahan

    XH-84H modifioitiin perinteisestä F-84F-suihkuhävittäjästä. Koneen keskiosaan asennettiin pitkän akselin päähän 4 360 kW:n Allison XT40 -potkuriturbiini.

    Se tuotti myös työntövoimaa suihkuputken pakokaasuilla ja koneessa oli jopa jälkipoltin, jota ei todellisuudessa koskaan uskallettu edes kokeilla.

    Prototyyppejä testattiin Edwardsin lentotukikohdassa Kaliforniassa.
    Potkuri pyöri vakionopeudella ja sen vetoa säädettiin lapakulmia muuttamalla. Potkurin kärkien uloimmat 60–75 senttiä pyörivät yliäänennopeudella jopa tyhjäkäynnillä. Se tuotti jatkuvaa yliäänipamausta.

    Shokkiaalto oli niin voimakas, että koneen lähellä työskennelleet kaatuivat usein maahan. Niinpä lähellä ei saanut enää olla moottorin käydessä. Lentokentän maahenkilökunta kärsi kauempanakin pahoinvoinnista.

    Testit siirrettiin autiomaahan

    Valitusten jälkeen testikoneet siirrettiin keskelle Rogersin kuivunutta järveä Mojaven autiomaahan ennen moottoreiden käynnistämistä.

    Ääni kuului todistettavasti 40 kilometrin päähän.


    [​IMG]
    T-peräsin. Koneessa käytettiin yläperäsintä, koska se haluttiin siirtää pois turbulenttisesta potkurivirrasta. WIKIMEDIA COMMONS

    [​IMG]
    Yhdistelmä. Potkuriturbiinissa suihkumoottorin pyörimisvoima siirretään vaihteistolla potkuriin. WIKIMEDIA COMMONS
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    En tiedä miksi tuo XH-84H on korvamerkitty kovaäänisimmäksi, kun Naapurin Nallukassa pyörii kanssa potkurin lapojen päät yli äänennopeuden ja niitä potkureita on 8. Tarinan mukaan Nallen seuraamisen pystyi suorittamaan sukellusveneiden kuuntelulaitteilla.
     
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Turboprop?
     
    Muokattu: 15.12.2022
  9. Sitä se minusta periaatteessa on. Mutta olisko se ero enemmänkin sitä, että turbopropissa se teho menee käytännössä ropellin pyörittämiseen, mutta tuossa on suihkumoottori pyörittää ropellia ja silti tekee työntövoimaa. Joku viisaampi korjailkoon tätä spekulaatiota.
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tai tavallaan ohivirtausmoottorin esiaste, siinähän faniosa painaa ilmaa ulkokehällä ahtimen ohitse ja työntövoima koostuu fanin ja pakokaasujen reaktiovoimasta.
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Joo Turbopropin ja Turbofanin välimuoto tavallaan. Turbofan (ohivirtaussuihkari) ilman putkea ympärillä.
    Periaatteessa osa turbopropeista toimii muuten samalla periaatteella, paitsi ei tietenkään jälkipolttoa. Niissäkin osa työntövoimasta tulee pakoputkesta, ja osa potkurista. tuo lapojen kärkien äänivallin rikkominen rajoittaa normaalisti lapojen mitoitusta, ja rpm pidetään vaihteistolla sekä lapakulmasäädöllä kurissa. Lapoja voi myös muotoilla vähän sapelin malliseksi, jolloin meteli pienenee.

    Kuvassa eräs Pratt & Whitneyn versio
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.12.2022
  12. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Onko tuo kuvassa oleva ATR 72? Aivan hiton kovaääninen kone matkustaa.

    Propellikoneiden huippunopeutta rajoittaa tuo lapojen pyörimisnopeus. Propellin vääntömomentti aiheuttaa kanssa lentäjälle omat haasteensa, kuten usein todettu bf109 lentoonlähtö.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Maksiminopeudet potkurivetoisilla koneilla taitaa on siinä 800 km/h kantturoissa ja tämän jälkeen potkuri alkaa sutia/sakata/kavitoida jos näin sitä vois kuvata.
    On myös näkynyt uusia sapelinmuotoisia lapoja joilla kai jotain etuja on konventionaaliseen malliin verrattuna.
    Energiamurroksessa potkurivehkeillä on vielä käyttöä pitkään luulisin.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    BF-109 lentoonlähdössä on omat temppunsa, mutta vaikeutta ja vaarallisuutta on käsittääkseni myöhemmin liioiteltu vahvasti. Sama ongelma on Spitfiressa jonka laskuteline taitaa itseasiassa olla vielä hieman sataysiä kapeampi...
     
  15. AVRO

    AVRO Gearhead

    Dash 8.

    Potkurin lapojen muotoilulla, ja niiden määrällä saadaan säädeltyä melua ja performanssia kivasti. Tuossa alla Jetstream 41 jossa onkin 31:een verrattuna enemmän ja kiharampia lapoja, siirtämällä moottoria pidemmälle siipeen tai pienentämällä potkurin halkaisijaa saadaan silläkin melua pois kun lavat ei rummuta runkoa niin kovasti. J31 on varsin kovaääninen laite matkustaa, J41 on hieman hiljaisempi mutta ei kuitenkaan hiljainen.

    Alempi potkuri on Saab2000:sta iso käyrälapainen ja 2000:ssa on moottorit huomattavan kaukana rungosta. Saab2000 on jo kohtuullisen mukava potkurikoneeksi, varsinkin jos se aktiivinen vastamelu systeemi toimii. Dash8-Q400 on sekin ihan mukava laite melutason kannalta.
    Huomiotava sekin että noita isoja potkureita pyöritetään varsin alhaisilla kierrosluvuilla, pakkokin koska muuten mentäisiin lapojen kärjissä yli äänennnopeuden joka tekisi melua ja syö tehokkuutta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuohon Mersun ja Spitin, ja muidenkin kannuskoneiden, käytökseen maassa. Potkurin väännön kumoamiseen vaikuttaa oleellisesti myös rungon pituus ja vakaajien/peräsimen koko sekä liikevarat. Ei ole tähän heitellä mitään dataa esim noiden kahden mainitun lentolaitteen mittaeroja tms. mutta yksityiskohdat ratkaisee paljon.
     
    Muokattu: 16.12.2022
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juu toki, runkohan on 109:issä melko pieni ja siro. Muistaisin lukeneeni että Ilmavoimissa startattiin aina kannuspyörä lukittuna, koska moottorin vääntö pyrkii kääntämään konetta myös pystyakselinsa ympäri (yaw), ilmeisesti Luftwaffessa ei näin toimittu aina? MT nousee kannukseltaan vissiin 60-80 km/h nopeudessa joka on aika herkkä vaihe startissa, varsinkin pomppuisella kentällä (sakemannien etulinjan kentät ei varmaan yksikään ollut kovinkaan tasainen) kun potkurin vääntö pyrkii kiertämään vasenta siipeä alaspäin ->kone haluaa kaartaa oikealle ja pilotti luulee polkevansa liikaa peräsintä oikealle -> polkimen löysäys ja kone lähteekin taas vasemmalle. Varsinkin sodan loppuvaiheessa pilottien koulutus taisi olla niin lyhyt/huono, että ei ihme että starteissa kävi paljon vahinkoja huonoilla kentillä.
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onko tuo Saab 2000 joku Saab 340 uudempi versio? Muistan vielä jotenkin ne Finnaviationin väreissä lentäneet 340:t ysäriltä, niissä taisi olla vielä ihan nelilapaiset suorat potkurit. Samoin sen ajan ATR-42/72:t, nykyisissä Norran värkeissä onkin tuollaiset kuusilapaiset käyrillä lavoilla varustetut Hamiltonit. Jotain kehitystä on tapahtunut... :) No, eiköhän ne ole yhteneväisestä ulkonäöstä huolimatta kokolailla eri koneita kuitenkin.
     
  18. AVRO

    AVRO Gearhead

    2000 on 340:sta isonnettu, ja kehittynyt versio. 50-paikkainen, lasiohjaamolla ja pitkälle automatisoitu. Isot Allisonit pannuina. Woimaa on, ja lentäjä tykkää kun "kaikki" on automatic.
    Aika ei vaan ollut kypsä tälle, tai oikeammin kaikki halus vaan suihkareita. 2000 on hieno kone, ja pikkuSaabin tyyliin jämäkkä.
     
  19. T&T:ssa on taas tänne sopivaa juttua:

    Suomesta löytyy maailman ainoa Gloster Gauntlet -hävittäjä – Vuoden 1936 koneyksilö lensi talvisodassa, toimi lammaskarsinan siltana ja lentää edelleen

    Gloster Gauntletien tarina Suomen ilmavoimissa olisi varmasti jäänyt vähälle huomiolle, ellei ilmailun historiasta kiinnostunut Alpo Hintikka olisi 1970-luvulla saanut kuulla Juupajoella olevasta Gloster-kaksitason romuista.

    Syksyllä 1975 Hintikka sai ostettua koneen jäänteet maanviljelijältä ja vei ne kotitilalleen Kuorevedelle. Ilmailuhistoriaan perehtynyt Eino Ritaranta tunnisti sen Gloster Gauntlet -hävittäjäksi.

    Suomen ilmavoimat sai nämä kaksitasot talvisodassa lahjoituksena Britannian Etelä-Afrikan ilmavoimille jo myydyistä koneista. Kevään 1940 aikana maahan ennätti tulla 24 kappaletta.

    Hitaina ja vain kahdella konekiväärillä varustettuna ne palvelivat Ilmavoimissa harjoitushävittäjinä vuoteen 1945 saakka.

    Henry Follandin suunnittelema Gauntlet oli auttamatta vanhentunut maailmansodassa, mutta tullessaan palveluskäyttöön 1930-luvun puolivälissä se ehti olla pari vuotta jopa brittien päähävittäjä.

    Samoihin aikoihin tekivät ensilentojaan kuitenkin jo yksitasoiset ja kokometalliset hävittäjät, jotka tehokkailla rivimoottoreilla kiisivät taivaalla aivan eri nopeuksilla kuin edellisen sukupolven ”kangaspuut”.

    Silti Folland teki Gauntletista vielä päivitetyn version, Gloster Gladiatorin. Neljällä konekiväärillä varustettu kone ylsi uutena 250 mph:n (402 km/h) nopeuteen. Gauntletin ilmoitettu huippunopeus oli 225 mph (362 km/h).


    [​IMG]
    Päivitetty versio. Kun Gauntletin siivistä poistettiin yhdet siipitukiparit, muutettiin laskutelinettä ja lisättiin 840 hevosvoiman moottori, umpikuomu sekä kaksi konekivääriä siipiin, saatiin Gloster Gladiator. Talvisodassa ne pärjäsivät kohtalaisesti, jatkosodassa ne palvelivat vielä tiedustelukoneina. BLOMBERG

    [​IMG]
    Ilmoille. GT-harjoitushävittäjä lähdössä maalilennolle. Lentokone on Gloster Gauntlet II -hävittäjä. SOT.VIRK. NIILO HELANDER / SA-KUVA (CC BY 4.0)

    [​IMG]
    Harjoitushävittäjä. Ohjaaja Lars Kurtén valmistautumassa keväällä 1944 lennolle GT-400:lla mekaanikon koekäyttäessä moottoria. Kuvasta näkyy hyvin Mercury-moottorilla varustetun Gauntletin nokan muoto. HARRIVIRTA
     
    kerkko, Dataviilaaja ja AVRO tykkäävät tästä.
  20. Larry

    Larry Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!