Voimaa vai välityksiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Trucks&Tacos, 10.12.2022.

  1. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Vaihtoehtoja talven projektille punnitsen.

    Lähtökohtana on pitkälava squarebody chevy pickup, SBC 305 + th350 ja veto 3.42 perästä 711mm (28") pyörille. Kone perus piristetty 305, jossa napadynon lapun mukaan 190hv/4500 ja 340Nm/3100. Ehkä 230hv kampurasta?

    Tavoitteena olisi, että sutii lähdössä ja on mukavan väkevä kruisailla. Nyt vetää ihan mukavasti kierroksilla, mutta 2ooo stall ja voimanpuute tekee liikkeellelähdöstä vähemmän riemukkaan. Harrastusvehkeestä on kyse, ajetaan kaupungissa ja 90% ajosta on alle 80kmh.

    1. Vaihtoehto olisi laittaa 3200 stall turbiini ja laatikon vaihto TH350 -> TH700r4. Lyhyt ykkönen ja lisäksi perän lyhentäminen 3.42 ->4.10 toisi potkua lähtöön? Tällä systeemillä saisi 30% pienemmän ykkösvaihteen liikkeellelähtöön ja samalla kuitenkin myös 10% pidemmän vaihteen maantielle ja bonuksena lock-up.

    2. Vaihtoehto olisi myös 3200 stall turbiini, mutta vanha TH350 laatikko jäisi autoon. Pihvinä tässä vaihtoehdossa olisi 305 koneen vaihto 350 heppaiseen 350 koneeseen. Perä ehkä 3.42 -> 3.73?

    Kumpikohan näistä olisi se, jolla sutii ja naurattaa? Näkökulmia?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ebaystä 250€ turbo, putkia yms kasa, halpis välijäähdytin yms rojut. Sopiva kaasari tai ruiskun muokkaus että toimii ahdoilla ja maltilliset 04.? bar ahtoja, niin sutii ja kiihtyy.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    1. ja ens talvena 3. eli se 350cid vielä lisäksi ;)

    Ome mielipiteeni on, että vaikka ajosta enimmät onkin alle 80km/h, niin se sitten oikeasti kyrsii ettei autolla viitsi ajaa yli 80km/h (saatikka motarilla) sen kerran kun se tarve tulee. Itse ihmettelen laajemmin sitä, että tehdään yli 500 heppaisia autoja joita sitten vanhat mummotkin ohittaa kun niillä ei voi ajaa normaalin liikenteen mukana edes satasta. Kaupungissa kyllä hyökkäillään, mutta sitten ne on tien tukkeena kun alkaa satasen rajoitus. Loikkarilaatikko vapauttaa kompromisseistä kiihtyvyyden ja matka-ajon osalta.
     
    Gary Grand, Trucks&Tacos, Fuselage ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Itselläni on tällähetkellä suunnilleen kuvauksen mukainen tuote ja täytyy tunnustaa että ajot jää kyllä vähiin.
    Aiemmilla harraste autoilla olen ajanut lähes kaikki kesän ajot,mutta nykyisellä ei tule edes joka viikko ajettua.
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulla on Novassa 3.73 perä ja TH200-4R 3000 stallisella lukkoturbiinilla. Motarilla voi päästellä huoletta ja satasen vauhdissaki on vaan 2200 kiekkaa. Motarilla jos repasee kolmoselle ku on 140 lasissa niin on motorsporttia ilmassa.

    Capricessa mulla on vähän piristetty 305 vakioturbiinilla, TH350:llä ja 2.41 perällä. Ei hyökkää, toisaalta ei kyllä kaipaa loikkaria tuolle perävälitykselle enää. TH700 kuitenki siihen jossain vaiheessa tulossa ja joku 3.73 perä niin muuttuu kummasti.
     
    Trucks&Tacos ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    Mistä/kenen valmistama th-200 turbaani?
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    JN-Trading teki auton ja koneen speksien mukaan. On hyvä.
     
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Parempi vaihtoehto on laatikon vaihto. TH 700 ykkönen on niin lyhyt ( 3.06 ) että perään ei tarvitse koskea. 3.42 on sopiva tuon laatikon kanssa, kulkee satasta nelosella karvan alle 2000 rpm.

    Mulla oli TPI Camarossa TH 700 ja 3.23 perä. TPI antaa tehot ulos jo alle 4800 rpm niin kulki ykkösellä vain rapiat 50 kmh. Eli tiheämpi perä tässä tapauksessa olisi tehnyt ykkösestä aika turhan.
     
    Gary Grand ja Trucks&Tacos tykkäävät tästä.
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Vuosi sitten kysyin pystyykö tekemään 3200-3500 stall,niin ei onnistunut .
    Osa saatavuus yms. syynä? No jäi koneen vaihto myöhemmäksi
     
  10. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Hyviä pointteja, kiitti, vähän samaa rataa itsekin miettinyt. Itsellä maantie/motariajot tosi vähissä, mutta pikku pudotus kierroksissa ei toki sielläkään haittaisi. Eniten innostaisi korkeammassa stallissa, 4 vaihteisen lyhyessä ykkösessä ja lyhemmissä välityksissä juuri se, että kone jaksaisi vääntää pirteästi ekat 30 metriä valoista ja ehtisi kunnolla vetoalueelle, ilman että tarttee aina mennä ylinopeuksia taajamassa.

    Nykyisillä välityksillä vauhtia olisi ykkösellä 65kmh siinä vaiheessa kun perus 350cid pääsee parhaan vääntömomentin kierroksille ja 80kmh kun se on maksimitehoilla, eli aika usein pitäisi nostella kaasua jo ennen kuin kone on parhaimmillaan. Toisaalta TH350 kanssa ei oikein viitsisi lyhentää perävälitystä. Siinä mielessä TH7004R tuntuisi oikealta riippumatta siitä onko 305 vai 350. Toki jos voimaa on tarpeeksi, niin ehkei tarvitsisikaan olla aina tehoalueella, tämmöisestä ei ole valitettavasti vielä kokemusta...

    Kun ihmettelee välityksiä, kierroslukuja ja näiden 305 ja 350 koneiden dynokäppyröitä niin tuo nykyinen piristetty 305 on suhteessa paljon vähemmän heikko juurikin keskikierroksilla 3000rpm huitteilla. Kampuratehona noin 3ohv ero (180 vs. 210hv/3000rpm). Pitkäiskuinen pikkukone alkaa häviämään sitä enemmän mitä korkeammat kierrokset (230 vs 330hv/4600rpm) ja (225 vs 350hv/5200rpm). Eli tuntuisi tosiaan siltä että kumpi tahansa moottori, niin lyhemmät välitykset olisi paremmat kaupungilla, ja vaikka välityksiä lyhentää, nelosvaihde auttaa silti maantiellä.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tommonen 305 voi olla niin lussu ettei se suorituskyvyssä paljoa reagoi edes välityksen tiuhentamiseen. Joskus kokeiltiin kaverin 305 caminossa kiikalassa vaihtaa korkeat takapallot paljon matalampiin ja ne oli vielä weldin kisavanteilla vs paksut valumöykyt. Eroa halkaisijassa liki 10% ja vielä toi paino etu. Kummillakaan renkailla auto ei sutinut, mitään eroa ei tullut 60 jalkaiseen, loppuaikaan tai loppunopeuteen. (joku 16-17s aika)

    Mutta olisin silti tuon nelivaihteisen lootan ja tiuhemman välityksen kannalla. On se viimeistään sitten parempi kun saa sinne tujumman koneen keulille.
     
    Trucks&Tacos tykkää tästä.
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    On se mukavampi ajossa, kun muutkin kun ensimmäinen vaihde on käyttökelpoisia.
     
    Trucks&Tacos ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Sanon, että isompi kone. 305 olisi ehkä hyvä turbotettuna tai 1000 kg koppaan vaparina. Ei se kumia kunnolla polta millään välityksellä normaalin painoisessa autossa.
     
    Gary Grand ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    1991 C1500 Pick up, paino n. 1800kg, 5.7 TBI n. 230hp/ Th700r4 jonka orkkis 3.42 välitys vaihdettu 3.73.
    Mielestäni täydellinen välitys ainakin tuohon autoon Th700r4 kaveriksi.
    Kone ei huuda satasen vauhdissakaan, kierrokset n. 2100 rpm 275/60R15 renkailla, liikahtaa mukavasti paikaltaan ja asfaltti on liukasta jos niin haluaa.
    Loikkarin ottaa sisään jo 60 km/h jälkeen, se pudottaa mukavasti kierroksia ja kulutusta matka-ajossa.

    Mietin aluksi jopa 4.10 välitystä, onneksi en päätynyt siihen.
     
    Gary Grand ja Trucks&Tacos tykkäävät tästä.
  15. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Millaisella stall speedillä sulla on turbiini? Paljonko ottaa käytännössä kierroksia ennen kuin lakkaa luistamasta?
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Turbiini on joku ihan vakio mikä laatikossa ollut ja Stall on varmaan 1600 - 1800 rpm luokkaa tollasessa.
     

Kerro tästä muillekin!