Waden romut (-87 pikkis ls turbo prokkis sivu 16->)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Wade-, 3.12.2014.

  1. Keme

    Keme Gearhead

    Ehdottomasti kyllä!
     
    sleepercooler, LPV ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. Wade-

    Wade- Gearhead

    Kerkesin vähän talliin touhuamaan, ja sain tankkilaitteen värkättyä

    [​IMG]37B4205C-0D5B-44AC-90A6-85BAF215F7B2 by Waltteri Elo, on Flickr

    eli diisselin orkkis kohosysteemi, vedin imuputken pään poikki ja kiinnitin pumpun siihen. Sitten orkkis paluulinja poikki ja poralla isompi reikä kanteen, ja siitä uus menolinja johon tiggasin an6 nipan. Lisäks vielä piuhoille oma viritys keskeltä läpi (putki mikä täynnä sikaflexiä) Toimittanee virkaansa hyvin.

    pumppu on tosiaan joku hellcatin pumpun kopio, jossa mainosvirtauksia 540lph ja pitäs piisata etanolillakin tarpeeksi pitkälle mun hommiin.
     
    Kustom STW, sleepercooler ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. Wade-

    Wade- Gearhead

    Lisäksi putsailin tankin, se olikin melkoinen operaatio… perhana kun en ottanut lähtötilanteesta kuvaa, oli meinaan ihan pikkasen alustamassassa ym… koitin ensin kaapia puukolla ja lastalla, mutta ei sillä ihan hirveän hyvin tavaraa lähtenyt.

    rälläkkä ja harjalaikka kätöseen ja menoks, sitten loput lotrasin pois brakecleanerilla ja paperilla… kyl siihen nyt voinee maalin vetästä päälle. Parisen tuntia tais mennä putsaillessa.

    [​IMG]C6F3CA1B-BBF5-4D4D-9940-F37022F7C132 by Waltteri Elo, on Flickr
     
    LehtinenA, Kustom STW, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Putsasitko tankin myös sisäpuolelta samalla kun nyt irrallaan? Jos tää 16 vuotta oli lepäillyt josai ni vois olla fiksuu :)
     
  5. Wade-

    Wade- Gearhead

    Eri kapistus kyseessä :) tässä tankki oli ihan priima sisältä.
     
  6. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Sori niimpä olikin, muisti petti
     
  7. Wade-

    Wade- Gearhead

    Taas hieman edistystä.

    Tankki ja jouset maalattu temadur 20:llä. Jouset oli jo aiemmin hiekkapuhallettu ja epoksoitu, nyt nekin sai pintavärin.

    [​IMG]EC61DAEF-4265-4950-A14B-B2611E7D38AC by Waltteri Elo, on Flickr
    [​IMG]5EEDEB6E-D1CE-4244-880A-B0012ABD0057 by Waltteri Elo, on Flickr

    sit tuli vähän ”takapakkia”… yhtä toista vehjettä olin säätelemässä ja halusin varmistaa että ecu oli ehjä, joten testasin tähän pikkikseen menevän moottorin mukana tullutta ecua (dropout paketti). No se ecuhan kertoikin olevansa 4.8l moottorista… sit tarkistin vielä asian ja tosiaan, flat top männät siellä paistatteli kun tulpanreiästä tirkistelin… kone mulle myytiin 5.3:sena. No ei se mittään, verkot vesillä jo että saa 5.3 pyörivät tuonne sisään… tuskin olisin perseessä huomannu eroa vaikka tuon 4.8:n jättäiskin, mutta henkinen vaikutus on suurempi… kuitenkin haluaa kaiken mahollisen väännön myös alarekisteriin.

    Mulla pyöri nurkissa sitten vielä ihan varmistetusti 5.3 LM7, joten roudasin sen tallille… tehään tästä nyt sit motti pikappiin ja kerään varalle toiseen mottiin ne 5.3 pyörivät, saa sitten päättää että laittaako johonki 4.8 vai 5.3:sen…

    [​IMG]FA5678A2-46C0-4C74-96D1-09980ACAAA8D by Waltteri Elo, on Flickr

    nyt sit taas on tietenkin riskinä se, että homma lähtee lapasesta o_O
     
    SK-, Visa, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Wade-

    Wade- Gearhead

    Taas hieman keritty talliin touhuumaan...

    Edellisen viestin LM7 purettu sen verran paloiksi, että tarkastin siitä laakereita ja otin kannet veks. Ihan hyvältä näytti, ois rehellisesti voinut laittaa sellaisenaan kiinne ja puoli kiloa ahtoja. Hemmetin likainen vaan ulkopuolelta. En nyt kuitenkaan pura sitä enempiä ennen kuin oikeasti tarvitsee.

    Sitten aloin keskittymään itse asiaan, eli turbosysteemiin. Olin jo aiemmin laikannut pakosarjoista orkkis putkenlähdöt veks, ja nyt päästiin alkuun turbon putkittamisessa:

    [​IMG]BA728AF7-BDF8-418A-9D9C-C4B4449657F2 by Waltteri Elo, on Flickr

    Ihan kamalan näköinen kötöstys tuossa, mutta siistiytyy kyllä kun vetää miggisaumat alas ja tiggaa. Jostain syystä mun pikkuMIG ei oikein tykännyt polttaa tänään kunnolla, täytyy selvitellä kun ehtii. Mutta tässä kuitenkin "hotside" liki valmiiksi heppailtuna. Puuttuu vaan T4 laippa, minkä saan ensi viikolla.

    [​IMG]33598722-A8EC-4F02-A144-7540DE7BF4E2 by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]29CAE380-D7F3-4A45-90D0-325A55D6DAF7 by Waltteri Elo, on Flickr

    Sitten nopeasti pohdiskelin paikkaa välijäähdyttimelle ja mallasin ahdintakin sinnepäin paikoilleen. Näyttää siltä että tuon välijäähdyttimen saisi aika kivasti tuohon imusarjan päälle. Löisi 2 kärpästä yhdellä iskulla, ahtoputkista tulis simppelit ja tuo ruma trukki-imari jäis vähän piiloon... Ahtimen lähtö kääntyy ylöspäin jos välijäähdytin tulee tuohon imarin päälle. Kyseessä on siis joku kiinalainen water to air- intercooler. Sille syyläriksi mulla on nurkissa jonkun 00-luvun vaihteen Subarun yksikkö, se on sopivan hento pikkiksen keulille.

    [​IMG]7167DA38-0319-4AE3-ADA8-5161D77A38DB by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]2572162B-8612-4044-9F45-30FFD3E021C7 by Waltteri Elo, on Flickr

    Seuraavaksi pitänee koittaa hitsuuttaa tuo kauheus tigillä läjään ja hankkia se pienempi pakopesä ahtimeen, jotta saa sitten ne kiinteästi paikoilleen...
     
    Gary Grand, isalmela, Arkkumies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kannet kun oli irti, niin samalla ois viilannu lisää välystä männänrenkaisiin. Koska ei ole sellasta turbon omistajaa, joka ei laittaisi lisää ahtoja. Jos se kesti 0.4, kyl se kestää 0.6. No kyl se kestää sit 0.8.... miten toi kilo... poks :D
     
  10. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo siis kyllä se motti osiksi menee, laitan uudet m-renkaat ja nokankin varmaan… mutta periaatteessa ois hyvin voinu sellasenaankin laittaa keulille.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siis yleensä kone kuin kone kestää ahtamista helposti. Harvoin se heikoin lenkki on männät, kiertokanget, pultit yms... Vaan männänrenkaiden lämpölaajeneminen, joka sit tuhoo koneen.
     
  12. Wade-

    Wade- Gearhead

    Siksi juuri meneekin osiksi, putsaan kaikki osat ja laitan uudet m-renkaat ja välystä vähän isommaksi. Vanhatkin voisi viilata, mutta kun auki ottaa, niin laittaa uudet… lässyn vakiovälyksillä ois uskaltanut ehkä sen 0.5 bar ahtaa, kun niissä on melko tiukat välykset.
     
  13. Wade-

    Wade- Gearhead

    Sunnuntaina kerkesin vähän touhuumaan taas...

    Lensulta hommasin pienemmän #19 T4 laipallisen pakopesän tuon #25/T6 laipallisen tilalle. Lensu myös sorvasi uuden pesän sopimaan 80mm pakosiivelle. Nyt alkaa olemaan vähän sopusuhtaisemman kokoinen pakopesä...
    [​IMG]88A69977-0232-4F0D-89D7-DE18CC768774 by Waltteri Elo, on Flickr

    Lisäksi sain T4 laipan tuohon pakosarjahässäkkään hitsattavaksi, joten se kiinni:
    [​IMG]3C708FBC-5540-49CD-9305-D1A0FAD41EC0 by Waltteri Elo, on Flickr

    Ja sitten koko komeuden testikasaus.
    [​IMG]34F0CD70-9EE4-4381-A072-244AC4925DC8 by Waltteri Elo, on Flickr


    Seuraavana listalla hukkaporttien paikat. Tähän tulee 2x 38mm hukkikset, kummallekin puoliskolle omansa, kun ahdin ja pakosarjasysteemi on tehty "twinscrollina" eli pelkääjän ja kuskinpuoli kohtaa vasta tuolla ahtimen siivellä. Ja lisäksi koska sellaiset mulla sattui lojumaan hyllyllä, eikä just nyt mihinkään muuhunkaan niitä tarvii:p
    Sitten vähän öljynpaluun touhuumista ja vesivälijäähdyttimen teline.

    Aliexpressistä tilasin sellaisia kopiowiggingsejä joilla saa sitten ahtoputket viritettyä niin, ettei tarvitse mitään työkaluja jos ne haluaa irrottaa. Lisäksi tekemättömien tilausten listalla on 4" rosteriputkea ja mutkia. Vähän on harrastaminen kallistunut kun rosteriputken hintakin on ihan kiitettävästi noussut....
     
    LPV, Herje, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Wade-

    Wade- Gearhead

    Tää ei varsinaisesti liity pikappiin, mutta sain viimeinkin aikaiseksi työntää youtubeen pätkää kaverin volvon ruuvaamisesta. 1,5h setti johon taidettiin kiteyttää 3:n päivän touhut.
    Jos jaksatte katsoa, niin pahoittelut etukäteen, oli eka projekti jota oikeasti yritettiin kuvata, ja kameran käyttö oli alkuun hakusessa... Sitten kun alkoi editoimaan, vaati sekin harjoittelua aika paljon... Mut kyllä se siitä! toisesta jaksosta tarkoitus tehdä paljon lyhyempi, tuommonen elokuvan mittanen pätkä on ehkä hiukka raskas....

     
    Herje ja pe-le tykkäävät tästä.
  15. Wade-

    Wade- Gearhead

    Hieman taas edetty pikapin kanssa.

    Välijäähdyttimelle sain aikaiseksi kiinnikkeet:
    [​IMG]8A291285-3C8D-42E7-AE34-310D134675F9 by Waltteri Elo, on Flickr

    ja hain onniselta 4.5" rosteriputkea. Se oli todella paljon edukkaampaa kuin vastaava 4" rst putki. En tiedä miksi, ehkä menekki on suurempaa. No, se kuitenkin sinetöi päätöksen että pakoputki tulee nyt sitten 4.5" röörillä. Downpipeä sain aloitettua eilen:

    [​IMG]C33A325C-8520-4B08-8C95-63D87B10FBF9 by Waltteri Elo, on Flickr

    On se aika julman kokoista, mutta mahtuu just ja just rungon ja koneen välistä menemään.
    Lisäks jenkeistä saapui spesiaalitoimituksella uus nokka tuohon LM7:aan. Kyseessä Summitin Big Truck Torkinator (vähän kuin BTR Truck Norris nokka, mutta suuremmalla nostolla) kyllä varmaan rupee puhaltamaan...

    Lisäksi volvosta tulee toinen jakso varmaan huomenissa, se on vain 32min pitkä :rolleyes:
     
    pelle, Kustom STW, Visa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Volvostakin lisää matskua pihalla. Kolmas jakso ainakin vielä odotettavissa.

     
    Ftw- ja pelle tykkäävät tästä.
  17. pelle

    pelle Gearhead

    Hyvää, todenmukaista ropaamista!
    Teidän tallissa noi hommat etenee ripeään tahtiin ja tyylillä.
    Vielä kun kolmanteen jaksoon laitatte nyt vähän sitä "we're gonna lose the shop"-draamaa niin teillä on hittisarja käsissä! ;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Ylidramatisointi on auto-ohjelmien syöpä, ei saa edes läpällä tommosta ehdotella!
     
    isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    Ei tässä ehkä tarvii lähtee dramatisoimaan :D sit kun volvo on jokseenkin käsitelty ni alan tuuttaamaan videoo pikapin rakentelusta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. Wade-

    Wade- Gearhead

    En oo vielä(kään) kerinny editoimaan pikapista videota. Materiaalia kyllä on joku 40 tuntia, joten useampi jakso tulossa. Kaverin kanssa haettiin kuitenkin väliprojektin väliprojektiksi -81 728i bmw, ja siitä kerkesin nyt ekan videon editoimaan… pahoittelut ettei vieläkään olla jenkkivehkeissä!

     
    musta78, Ftw-, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!