Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Olehan tarkempi. Lueppa kirjoittamani uudelleen.

    Pidän uusia autoja tylsinä. En huonoina, laaduttomina, tms. Senkin kerroin mistä syystä ne ovat tylsiä.

    Pölynimurikin on hyvä ja käytännöllinen arjen kapistus, mutta silti imurointi on tylsää. Hyvä ei välttämättä tarkoita hauskaa eikä huono tylsää. Huomaatko nyt eron puuroissa ja velleissä?

    En myöskään katsonut arkiauton vaihtoa hybridiin (tai sähkikseen) järkevänä tilanteessa jossa välirahaa olisi tullut laittaa n. 30.000 €. Tällä summalla ostaa käyttikseen omilla vuotuisilla ajomäärillä n. 15 vuodeksi polttoainetta, merkkihuoltoja, jne. Tällaisella aikajänteellä uuden hybridin tai sähkiksen arvo ehtii sekin tippua kuin lehmän häntä ja akustot menee vaihtoon pahimmillaan pariinkin kertaan.

    Onko siis taloudellisesti kannattavaa vaihtaa arkiauto hybridiin/sähkikseen? Todennäköisesti ei.

    Arkitodellisuudessa voi kuitenkin onneksi jatkaa vanhalla käyttiskärrillä hamaan tulevaisuuteen ja jättää sen erään ideologian autokauppaan odottamaan rahalla mitattavissa olevia järkevämpiä vaihtotarjouksia.

    Tämäkö on "mesoamista"?
     
    Muokattu: 21.12.2022
    Z11 tykkää tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tavallaan kyllä. Juuri tuo loppuosa viestistäsi paljasti varsinainen ajatusmallisi. Tämä lähtee nyt hatusta, mutta luultavasti yhtä innokkaasti et ole OD:n muissa uudehkoja autoja käsittelevissä ketjuissa kertomassa mikä niistä mielestäsi mättää. Eli, arvelen tämän syystä tai toisesta johtuvan auton käyttövoimasta.
     
    Stang_81, Rihma, Concarne ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    @C4vettester käytännössä myönsi tämän tuossa omassa viestissään puhumalla "ideologiasta" sekä mainitsemalla erikseen hybridit ja sähkikset.

    Tässäkin ketjussa ja oikeassa elämässä ainakin minulle on kerrottu sähköauton valintaan olevan enimmäkseen taloudellinen motiivi sekä se vaan sopii ostajan käyttöön. Ei kukaan ole mistään mystisestä "ideologiasta" maininnu.

    Just tovi sitten juttelin erään firman suunnitteluinssin kanssa jolla tesla 3 käyttiksenä, kertoi olleen loistava päätös ja työmatka-ajojen kustannusten keskiarvon liikkuvan noin 2e/viikko tasolla.
     
  4. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Laskelmistahan saadaan just niin hyvät kun halutaan muille näyttää. Tilanne on ihan eri viekö auto 7 vai 11 litraa satasella ja ajetaanko 30tkm vai 3tkm vuodessa. Esim mulla 30tkm ja 11l/100km satasella siirtyminen bensasta dieseliin (7l/100km) säästi melkosesti. Aika harva nykyään samalla käyttiksellä ajelee niin sanotusti hamaan tappiin. Vaihtoon ne menee samalla tavalla kun puhelimetkin. Vieläkö joku kamppailee 3110 kanssa vaikka se kestää hamaan tappiin asti ilman huoltoja? Seuraava auto mulle on sähkis. Tiedostaen että ei sitä voi korjata kuitenkaan ite mutta eipä näitä polttomoottoripremium autojakaan saa korjattua. Pikku vika jossain niin mosa irti että pääsee ees näkemään mistä on kysymys. Premiumin jakoketjun kiristimen vaihto reippaat 4k€ ei paljoo naurata joten ei se akkujen vaihto 10 vuoden välein välttämättä ole ihan poskettoman kallista, varsinkin kun se nostaa auton jälleenmyyntiarvoa toisin kuin ketjunkiristin. Tai kaksoismassavauhtiksen vaihto. Tai turbojen vaihto.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mesoamista on se että tulet tähän keskusteluun äänekkäästi toitottamaan samoja, 15 kertaa pureskeltuja argumentteja, jotka kaikki tätä keskustelua lukeneet ovat nähneet. Et lisää keskusteluun yhtään uutta näkökulmaa, skenaariota, argumenttia tai edes kovin poikkeavaa mielipidettä. Kierrätät käsiteltyjä vanhoja asioita saadaksesi aikaan jonkin sortin reaktioita ja samalla pönkität vain omaa ideologiaasi toitottamalla näkemyksiäsi harrasteajoneuvoista, jotka eivät ole tämän keskustelun kohteena.
     
    Rihma ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Noin satanen vuodessa ei ole autoilusta paljoa!
     
    Swinger, Arkkumies, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    No ei :p saattaa olla että siihen vielä muitakin kuluja saattaisi ilmetä :D
     
    Arkkumies ja Isamu tykkäävät tästä.
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Puhe oli just työmatkakuluista "polttoaineen" muodossa :) Varmasti heilläkin avokkinsa kanssa myös muita ajoja ja toinen auto taloudessa kuulemma edustaa perinteistä teknologiaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    On kyllä halpaa. Nettiautossa halvin Tesla 33 tuhatta ja kallein päälle 150K€. Sitten työnantajan piikkiin latais aina akun täyteen työaikana niin autoilu olis "ilmaista". Kuulostaa niin kuningasidealta, että miksi me ei kaikki tehdä noin?
     
    Swinger ja mcmies tykkäävät tästä.
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Autoilu olis "ilmaista"?

    En minä ainakaan ole sellaista väitettä missään kohdassa tehnyt enkä ole huomannut kenenkään muunkaan tekevän.
    Jos nyt lähtee vaikka tuosta, että menisi viikkotasolla muutama euro sähkiksen lataamiseen vs bensaa 60-90e/viikko johonkin toiseen autoon niin kyse on vaan kulurakenteesta. Muut kulut kuten vakuutus, verot yms onkin sitten vertailukelpoisia.

    Nämä rahat jotka säästyvät polttoaineessa voi laittaa auton kovempaan hankintahintaan jos niin itse valitsee.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sain juuri tiedon, että oma sähkis menee vuoden vaihteen jälkeeen tuotantoon ja helmikuun lopulla pitäisi olla auto alla. Tämä kuluttaa minun ajotyylillä n. 25 kWh/100 km eli melko tarkkaan vitosen nykyisellä sähkön hinnalla. Edellinen käyttis vei suunnilleen 11 l/100 km eli n. 22 €.

    Sähköauton hankintahinta on n. 25 t€ halvempi kuin lähinnä vastaava bensa-auto. Paitsi että bensa-autosta puuttuu 170 hv tehoa eikä siihen saa rahallakaan kaikkia samoja varusteita. Sähköautossa on kuulemma kalliit vakuutukset, ovat pari sataa halvemmat vuodessa kuin edellisessä käyttöautossa. Tosin tuo sähkis ja sitä vastaava bensa-auto ovat minulle liian isoja mutta täytyy totutella sillä lotjalla ajamaan. Haluaisin pienemmän auton mutta sellaista ei ole sähköisenä tarjolla niin että olisi voimaa tarpeeksi.

    Rahakeskusteluista unohtuu aina se mihin muuhun on rahojaan käyttänyt. Yhden lapsen elättäminen maksaa n. 100-150 t€. Sillä ostaa vaikka Porsche Taycanin. Elämä on valintoja. En pidä itseäni varakkaana mutta niin vain ostin kalliin sähköauton koska sellaisen halusin ja se on sitten pois jostain muusta. Tässä iässä jos on joku asia mistä tykkää niin siihen kannattaa mielestäni panostaa ja autot ovat aina olleet minulle jonkinlainen intohimo. Käärinliinoissa ei ole taskuja.
     
    Muokattu: 21.12.2022
    Rihma, Catiska ja Isamu tykkäävät tästä.
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Nojoo, se oleellinen asia että 2 euroa viikossa oli ns. polttoainekulu, sen tuolla mainitsikin myöhemmin ja se mulla jäi huomaamatta.

    Ymmärrän että jos ihminen on jo tehnyt sen valinnan, että ostaa vaikka 50K€ käyttöauton, niin siinä tilanteessa sähköauton hankinta voi hyvinkin olla taloudellisesti perusteltua. Sen sijaan maksetun vanhan bensa/dieselauton omistajalla voi koko autoilun kulut hyvinkin alittaa sähköauton kuukausilyhennyksen ja arvonaleneman. Tämä näkökulma usein sähköautoista uutisoitaessa unohtuu, että kaikilla ei ole mitään intressiä laittaa käyttöautoiluun kymmeniä tuhansia. Elämä on valintoja ja oma valinta on laittaa autoilun rahat mahdollisimman pitkälti harrasteautoihin ja autotalliin, sekä siihen porssen hintaisen lapseen :D

    Hyvää joulua vaan kaikille, sähköllä ja ilman.
     
    Swinger, isalmela ja Concarne tykkäävät tästä.
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Ei liene kovin pitkä työmatka jos 2€/viikko kulut. Käsittääkseni sähkärin lämmitys vie aika paljon kw,eriasia jos istuu kylmässä,tosin polttiksella varmaan moninkertaistuu.
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Riippuu autosta mitä se lämmitys vie. Akun lämmitys ottaa jotain mutta sekin riippuu autosta eikä sitä koko ajan tarvitsee lämmittää eikä kaikilla keleillä. Auton sisäpuolen lämmitykseen kuluva energian määrä on taas pitkälti kiinni siitä kuinka hyvä ilmalämpöpumppu autossa on. Niin kauan kun pumppu hönkii lämmintä kulutus on pientä mutta sitten kun pitää ottaa sähkövastus mukaan niin alkaa menemään enemmän. Kokonaiskulutuksen kannalta melko marginaalinen asia Suomen olosuhteissa. Ei niitä kovia pakkasia vuodessa kovin montaa päivää ole. Eikä etenkään täällä etelässä.

    En ollut ennen tätä keskustelua kulutuksia laskeskellut mutta täältä tarttui rahojen laskemisen tarve. Minähän säästän sähköautolla yli kolme tonnia vuodessa pelkästä bensasta. Laitan sen harrastevehkeiden koneistamolaskuihin.:D
     
    Muokattu: 21.12.2022
    isalmela tykkää tästä.
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    "Mun nykyinen sähkösoppari elokuun loppuun 2023 4,59snt/kwh. Sähkön siirto n. 6snt/kwh eli pyöristettynä n. 11snt/kwh. Työmatkaan kuluu edes takas n. 18kwh ja kun ottaa mukaan lämmitys- ja lataushäviöt niin todellinen kulutus n. 22kwh/matka. Tästä nopealla laskutoimituksella 2,42€/snt. Kesällä vähän vähemmän ja talvella vähän enemmän"

    Työmatkaa 82km/päivä.

    Tässä miehen itsensä suora lausunto kun äsken kysäisin viestin välityksellä kuluista sähkiksellä ajaessa.
    Myönnän virheeni kun itse kirjoitin viikkotason kuluista!
     
    Muokattu: 21.12.2022
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mutta jos hänellä olisi latausmahdollisuus töissä (ei ollenkaan harvinaista) niin sähkökulu voisi olla 0,-/kk
     
    Rihma tykkää tästä.
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Aika vähän pitää ajaa, jos sähköauton kuukausilyhennyksellä plus arvonalenemalla per kk maksaa autoilun kaikki kulut. Kun entisessä fiiatissa ne peruskulut, oli kyllä peruskasko, liikennevakuutus ja ajoneuvovero, koko paletti pyöri yli 600€ per vuosi. Ja vajaalla satkulla bensaa per kuukausi. Et silläkin pienten huoltojen ja katsastuskuluineen, autoilu maksoi kuitenkin sen pari tonnia per vuosi, jos laskee vähän rengaskulujakin mukaan. Ja kuitenkin remontit tein ite siihen. Kilometrejä ei tullut viimeisenä vuonna kuin joku 7tkm.
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Parilla tonnilla ei montaa uuden kalliin auton kuukausilyhennystä makseta ja usein arvo laskee lähes samaa kyytiä. Toki ero on, että silloin alla on uusi auto, mutta kuka mistäkin haluaa maksaa.
     
    Swinger tykkää tästä.
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Jonkinlaisella päässälaskulla ynnäilin että pari tonnii oon nyt säästäny polttoaineissa. About saman verran oon ostanu lähialueen yrittäjiltä puhallusta, maalausta ja hitsaushommia noihin harrasteromuihin. Niin että en oo sähköautoilulla säästäny kyllä yhtään.

    Jostain tuolta aiempaa löytyy puoltoista vuotta vanha laskelmani että neljässä vuodessa vois tulla tonnin kaks halvemmaksi ko 10v/200tkm diesel. Tällä hetkellä on menny about kohilleen, paitsi kivenisku tuulilasiin ja syylariin, niitä en osannu laskee ennakkoon.

    Mun auto on nyt 5v ja 100tkm, ostettaessa oli vajaa 4v/60tkm. Hinta on ilmojen perusteella pysyny, välillä oli jonkun tonnin ylempänäki.

    Niin ja ostohintojen erotusta en olis osannu sijoittaa kuitenkaan. Jotain romua olisin nurkkiin riesakseni taas ostanu.
     
    Muokattu: 21.12.2022
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos aikoinaan olisi ollu rahaa, niin sähköauto olisi ollut valinta. Ei ole mitään sähköautoja vastaan, hyviä ajaa ja näppäriä kaupungissa.
    Mutta kun perseauki, niin valinta kohdistu +15t sähköautojen sijasta 700-900€ Passat, Audi A4, Skoda Octavia autoihin. Jotka helposti kestää pikkuhuollolla 2-3 vuotta ja sit joutaa romikselle tai eteenpäin, jolloin niistä saa 150-300€. 98 Syncro paskatilla tuli ajettua 4 vuotta ja varmaan joku +100tkm yli jakopään vaihtovälin ja tuolla se liikenteessä vaan menee ilman jakopää remppaa :D
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!