Takomäntien välys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tee Koo, 23.1.2006.

  1. Tee Koo

    Tee Koo Gearhead

    Tyhmä kysymys, mutta pakko saada varmuus asiaan.

    Takomäntähän tarvitsee karvan isomman porauksen kuin tavallinen mäntä, oonko oikeassa?
    Vanhat tavalliset männät on 030 ylikoossa, ja "uusissa" takomännissä lukee sama 030 Eli voinko laittaa noi takomännät suoraan koneeseen, vai tarvitseeko sylintereitä hoonata (muuten ei olis tarvis hoonata)?
    Loogistahan toi olis, että (mäntien valmistaja on ottanut välyksen huomioon) ja ne menis suoraan, mutta se mikä tässä epäilyttää on se että nuo tavalliset männät ja takomännät on saman kokoisia, ainoastaan takomänien helman kohta on 0.10mm pienempi, riittääkö tuo välys :eek:

    Mäntien merkistä ei ole tietoa, mutta sanooko jollekkin kolmion sisällä oleva T tai V-kirjain mitään?

    Ja konehan oli SBC 350
     
  2. Jhuuskonen

    Jhuuskonen 1st gear

    juu kyllä se takomäntä vaatii suuremmat välykset että toimii oikein mutta veikkaisin et voit laittaa ne suoraa mutta kannattaa varmistaa asia koneistamolta ja mikrometrillä voi myöskin mitata itse ne männät ja sylinterit mutta huomaa tässä että männät lämpölaajenee aika paljon
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    huuskosen kanssa samaa mieltä! Suosittelisin hienovaraista hoonausta joka tapauksessa,männänrenkaita varten etenkin jos laitat molyrenkaat ni sitten tosiaankin erit.hieno hoonaus!
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On muuten aika hakuammuntaa. Koneistamolta kannattaa kysyä, mielellään sellaiselta jolla on koekmusta ko moottoreista enempikin. Takomäntiäkin on kovasti erilaisia, jotkut TRW:t vaatii paljon pienemmät välykset kun jotkut rallimännät.
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ja vielä pakkaa sekottamaan se että toisilla mäntävalmistajilla on välys "rakennettu" mäntään ja toisilla se pitää ottaa huomioon porauksessa. Sun pitäs saada selville se valmistaja jotta saisit varmasti oikeelle välykselle niiltä kysymällä
     
  6. Tee Koo

    Tee Koo Gearhead

  7. GTO

    GTO 1st gear

    takomäntä vaatii aina isomman välyksen ,valmistaja ilmoittaa männälleen välyksen ja se tulee mäntien mukana kuten nokalle nokkakortti
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Ainakin noihin jenkkikoneisiin tarkoitetut vaatii,mut tuttu rakensi turbo opelia ja siihen tuli todella pieni käyntivälys takomännille,eli siinä oli lämpölaajeneminen hoidettu jotenkin muuten? mäntien merkkiä en enää muista,aikaa on jo tuostakin kulunut yli 10v.
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    Hieno homma että löyty lukemat niin eipä tartte arvailla arassa paikassa
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ja toi ei todellakaan oo yleispätevää tuo takomännän valtava välys. Noissa vanhoissa TRW, speed pro jne takomännissä on välykset hyvin pieniä. Hienoa tosiaan, että valmistaja löyty, sieltä kannattaa sitten varmistaa suositellut välykset tolle männälle.
     
  11. SK-

    SK- 2nd gear

    Nostellaas vanhaa aihetta esille..

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuli tänään hankittua tollaset sealed powerin takomännät moparin 383 een, ja jäi vähän mietityttämään toi valmistajan ilmoittama minimivälys .0015" eli vaan 0.038mm männän ja sylinterin väliin? Aika tiukka mun mielestä?

    Maksimivälyksestä ei mitään mainintaa.. Koneistamolla olivat sitä mieltä et kyllä se yleensä on toimiva välys mitä valmistaja ilmottaa. Mitä muut mieltä?
     
  12. Vai intiassa ne tekee näitä mukeja. Varmasti hyvät perusmukit. Riippuu niin männästä, valusta, ainepaksuudesta, helman pituudesta ja mallista... minä laittaisin 5satkua -7satkua välyksen. Toimii varmasti ja ei klopaja.
     
    SK- tykkää tästä.
  13. SK-

    SK- 2nd gear

  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Se on pii. eikä silikooni.

    Silicon(pii) - Silicone(silikooni). Eli tässä tapauksessa noin 11% piitä alumiinin seassa.
     
    SK- tykkää tästä.
  15. Männät on kehittynyt. Hyvältä nuotkin näyttää ja nämä pinnoitushommat helmassa tai laessa on kyllä hyvä homma. Materiaali, laatu parantunut, välykset on pienentyneet. Toki toinen tärkeä asia on se että on porattu mahdollisimman lähelle ja hoonilla ei olettu liikaa, kun tahtoo ne paljon hoonatut reiät olla mitä ovat....

    Tasapainotus, se on yksi tärkeimmistä jutuista. Minä painotutan lättäpää koneetkin, aina.
     
  16. SK-

    SK- 2nd gear

    Heh, tulipas suomennettuu hienosti.. mietinki vähä et mitä helvettiä, jätetään vaa ne silikonit sinne kylppärii..

    Kait tuo .0015" eli pyöreesti 4 satkuu sit on ihan ok alkuun.. kyllä ne tehtaalla tietää. Ja alkaahan se jonkinlainen kuluminen heti.
     
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Pähkäilin samaa asiaa Cadillacin valumäntien kanssa. Valmistaja ilmoitti pinnoitetuille männille 0.001-0.0015" ja pinnoittamattomille 0.0005" enemmän. Ainakin noissa männissä pinnoite vaikutti olevan melko heikkoa enkä tiedä kuinka pitkään se männissä kestää kun näytti naarmuuntuvan jo mäntien halkaisijaa mittaillessa. Mittasin huvikseni kalvopaksuusmittarilla pinnoitteen paksuuden ja se on luokkaa 0,060 mm. Aika reippaasti tulee välystä lisää jos tuo pinnoite häviää, 0,12 mm pois halkaisijasta.
     
  18. SK-

    SK- 2nd gear

    Toivottavasti ei häviäisi helposti..

    Tuolla speed talkin sivulla luki myös näin..

    "Forged pistons with the slot design can be set up at nearly the same clearances as cast pistons."

    "If the pistons have a slot [ instead of holes ] for oil drainage behind the oil ring, you can generally run tighter bore clearance because the slot reduces heat transfer to the skirt."

    ..eli ilmeisesti jos takomännän öljyrenkaiden urista löytyy rei'tykset, niin ne auttaa paljon lämmön siirtymisessä ja se taas mahdollistaa lähes samat välykset ku valumännillä.
     
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Varmaan joku on avannut moottorin mihin on ollut asennettuna pinnoitetut männät. Kiinnostaisi kyllä tietää miltä nuo pinnoitteet näyttää käytettynä.

    Itse noudatan valmistajan ohjetta mutta pyydän koneistamon tekemään sovituksen sinne tiukempaan päähän noilla pinnoitetuilla männillä.
     
    SK- tykkää tästä.
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Wisecon männissä välys ilmoitettiin per tuuma, eli 350 sbc koneessa luku piti tietysti kertoa neljällä. Tästä voi päätellä maalaislogiikalla että ISO mäntä tarvitsee myös isomman välyksen ja yksi luku ei käy kaiken kokoisille männille.
     

Kerro tästä muillekin!