Ecu + Fuel pump relay ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja CCZ28, 5.1.2023.

  1. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:52
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siihen "Pink" - johtoon eli releen napa 86 pitää tulla vielä tuo katkottu "Switched - 12V ", esim virtalukolta tai paikasta missä on virta kun autossa on virrat päällä, "Ignition".
    Kaavion mukaan tulee samasta paikasta josta menee 12V heräte myös ECU:lle.

    Pumppu on kaiketi siis PWM ohjattu ja tuo FAST:n omalta releeltä ECU:lle menevä vihreä "Lt.Green" johto hoitaa sen PWM-ohjauksen.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    - Releen napa 30, Red (+) punainen, tähän tulee 12V virta sulakkeen kautta suoraan akulta tai laturin B+ navasta.
    Tämän tuoma virta ohjataan edelleen pumpulle releen kautta, syytä olla paksu johto.

    - Releen napa 87, tästä lähtee johto b-pumpulle, pumpun päävirta, joka ilmeisesti on PWM ohjattu.
    Väriä ei ole määritelty, pikkukuvassa se näkyy vain (+) merkittynä, oltava yhtä paksu kun tuo punainen johto.

    - Releen napa 86, Pink, tähän Switched 12V samasta paikasta kun ECU:lle menee 12V heräte, virta päällä, esim virtalukon takaa.

    - Releen napa 85, Lt. Green - vaalean vihreä, tämä johto ECU:lle, joka ohjaa releen toimintaa tällä.

    - Musta johto Black, maa, tämä on kaiketi ajateltu b-pumpun maaksi tai sitten jos ohjataan jotain tavallista relettä tms. ja se rele täytyy maadoittaa...periaatteessa se näkyy erillisessä pikkukuvassa merkillä (-).
    Laittaisin kyllä pumpulta suoraan maihin ja vähintäin yhtä paksulla johdolla kun pumpun syöttövirta.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  4. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:52
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se 8 sek virtasykäys on b-pumpun primerointi, jolla ECU nostaa bensanpaineet ylös ennen käynnistystä.

    ECU tosiaan ohjaa tuossa relettä maadoittamalla sitä vaalean vihreällä johdolla.

    PWM ohjaus on tavallaan pätkittyä virtaa, sykliä jolla rajoitetaan tai nostetaan pumpun tehoa.

    Kaavio on vähän sekava, ne laatikot on oikeasti liittimiä, ei releitä, antureita yms, mahdollisesti ne kaikki johdot ei ole edes oikeasti liittimissä kiinni ?

    Lisäksi alla olevat tekstit pitää ymmärtää kokonaisuutena, ei niin että "Fuel Pump Harness / Relay" kohdassa, sen Relay sanan kohdalla olisi juuri se pumpun rele...ei, ne sanat tarkottaa kokonaisuutta.
    Käytännössä pääkaaviossa kerrotaan vain missä kohtaa on polttoainepumpun ja releen liitokset, johon ne kytketään...pumpun ja releen kytkentä on sitten erillään, se tossa hämäs heti alusta asti.
     
    Muokattu: 6.1.2023
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Onko tossa oikeesti pwm pumppu?
    Jos ecu ohjaa relettä eikä pwm ohjainta niin pumppu on ihan normi pumppu.
    Jos pwm ohjain niin pumpun - ja + kiertää ohjaimen kautta tai sellainen pumppu johon itsessään tulee 3 johtoa +,- ja pwm ohjaus
    Näin ainakin olen itseni antanut ymmärtää
     
  7. Vide

    Vide 1st gear

    Vähän aihetta sivuten...

    onko moottorin turvatoimintona järkevää sammuttaa moottori katkaisemalla virta polttoainepumpulta/pumpuilta?

    Esim. joku luokkaa 1000hp ruiskumoottori ja täyskaasuvedossa tulee moottoriin jotain vikaa, jolloin turvatoimenpiteenä katkaistaan virta polttoainepumpulta. Tippuuko polttoaineen paine riittävän nopeasti, ettei tästä hetkellisestä laihalle menosta pumpun sammuessa aiheudu riskiä, että moottorin sisukset sulaa?

    Siksi tällaista mietin, kun omassa tapauksessa ecun kaikki lähdöt on jo käytössä, enkä ole muuta keinoa keksinyt, millä moottorin saisi automaattisesti sammutettua, jos esim. seokset menee jostain syystä liian laihalle. Mitään ylimääräisiä himmeleitä ei viitsisi laittaa, jos homman saa hoidettua eculla...
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Käytännössä tippuu. Mutta kun hyvään ECUun saa kaikenlaisia turvarajoja, joille saa ohjelmoitua kaikenlaista kojelaudan vilkkuvalosta moottorin tehojen poisottoon eri menetelmin, niin jälkimmäinen on "pro". Siinä on sekin etu, että ECUn logiin jää jälki, miksi se sen teki.

    Kun mä tuota mun riesaa, tenu-Darttia Sipoon hallin pihalla kokeilin ekoja kertoja ja oli kartat ihan metsästä ja TO3/4 mukana tullut hukkaportin kello epävireinen, niin moottorihan oli ihan turvassa. Olin laitellut sinne kaikista noista saman ehdon, tehot kokonaan pois kunnes nostaa kaasun tarpeeksi, jolloin palautuu. Ehti kaksikin kertaa 10 ovisen tallin sivun matkalla kokeilla, että kyllä se ahtaa 200kPa...

    Niitä syitä, mistä se tehojen poisotto tulee, voi johtaa melkein miten vaan ja kuinka monesta syystä. Ja sit kun kurkkaa logiin, niin siellä on tieto esim "ahdot meni yli ...". Sit vaan nauhoitetusta logista katsomaan, missä kohtaa ja mitä muuta silloin tapahtui.
     
  9. Vide

    Vide 1st gear

    Joo, kyllähän paremmalla eculla saisi tehtyä kaikkea kivaa. Itsellä on vanha Vipec, jonka kanssa olisi tarkoitus vielä pärjätä.
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Jäähdyttimen puhaltimien ohjaus menee juuri noin. Ecu saa sensorilta tiedon nesteen lämpötilasta ja ecu kytkee puhaltimet päälle maadoittamalla releen ohjauksen. Vanhemmissa piti olla erillinen kytkin esim. syylärissä alavesiletkun lähellä.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä olen laittanut syylärin puhaltimen(kin) pwm-ohjauksella. Tarkan euron ukkona olen väsännyt noita pääteasteita itse. Aliexpressistä joku muutaman euron dc-moottorinohjain, jolle vähän kolvia ja sitten ohjaus eculta.

    Moisella lisukkeella sai flektin aika äänettömäksi plus vedet pysyvät vakiolämpöisinä.
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Hyvä juttu varmasti tuokin. Suoralapainen flekti on äänekäs mutta uudempi S-mallinen siipi on suorastaan naurettavan hiljainen vaikka kierroksia onkin.
     
  13. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Itse katkoisin sytkän, jos vain mahdollista. Ei ainakaan sula mitään.
     
  14. Vide

    Vide 1st gear

    Toki noin tekisinkin, mutta ei taida oikein onnistua tuolla Vipecillä. Polttoainepumpun ohjausta pystyy katkomaan haluamillaan ehdoilla.
     
  15. RuosteRisto

    RuosteRisto 1st gear

    Itellä ainakin TunerStudion engine protection osiossa valittuna Spark only. En oo koskaan kokeillu fuel only asetusta, mutta luulisin että katkoo suuttimien aukioloja eikä pumppua. Toki nämä on taas näitä tee se itse juttuja eikä mitään merkki laitteita.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon järkeillyt niin, että polttoaineen ruiskutusta pätkiessä rajoittajan ominaisuudessa täytyy olla synkroninen ruiskutus käytössä. Jossei ole, niin menee laihalle. Sytytyksellä ainoastaan ei viittis tehdä rajoitinta, koska sitten kertyy polttoainetta putkeen ja se käy ainakin turbon päälle räjähtäessään.

    Satunnaisesti polttoainetta pätkivä ruiskutus tekee sen, että rajoittimen tuntee. Se ei kuitenkaan lopeta vetoa ihan kokonaan => logista löytyi monta sataa kierrosta yli rajoittajan menneitä lukemia määrätietoisen kaasunpainamisen lopputuloksena.
     
  17. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:52
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minun omien ajojen perusteella sanon että veto loppuu kuin seinään kun suttimet ja ohjauspuoli toimii oikein. Mutta, tottakai pitää muistaa että ylikierroksiin vaikuttaa myös liikkeessä oleva auto ja voimansiirto. Esim. kiihdytät pikkuvaihteella lipponen lattiassa manuaalivaihteisella autolla ja koneen kierrokset tulee rajoittajaan. Auto kuitenkin jatkaa kiihtymistä hetken aikaa ja voimansiirto puskee koneen kierroksia ylöspäin, kuinka paljon, riippuu autosta ja selviää vain ajamalla testiä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sulla on sitten kaikki kerralla pois -rajoitin. Mä oon laittanut pehmeämmän rajan. Se pätkii aluksi vain osan ruiskutuksista (~joka kolmas pois) mutta sehän tarkoittaa että tehoista jää yli puolet jäljelle. Sitä pitää olla hereillä silloin kun se tulee vastaan.

    Kovat rajoittimet rikkoo toisinaan paikkoja. TCB koneisista harrikoista olen kuullut tasapainoakselin ketjurattaiden pyörähdelleen äkkirajoittimen iskuilla. Vimmatun työläs korjata. Ainakin 2 päivää saa tehdä töitä.

    Siksikin oon laittanut vikatilarajoittimen palautuvaksi vasta kun kaasupedaalia on nostettu jonnekin alle 10% täyskaasusta.
     
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Tohon rajoitin keskusteluun sen verran,jos osuu rajoittimeen muilla kuin viimeisellä välityksellä sehän on ajovirhe.

    Kyllä syyllistyn niihin itsekkin satunnaisesti.

    Tosin nykyään taitaa olla joku muoti ilmiö tuo rajoitin ralli.
     

Kerro tästä muillekin!