Mitä bongasit liikenteessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy-74, 8.9.2005.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    Juu, nuo kolmioikkunat on loistava keksintö. Tuo meikäläisen pikku Rover on just sellainen huurukaappi jos niitä ikkunoita ei pidä raollaan, tällä ei ajeta talvella mutta kevään ja syksyn sadekeleillä kyllä. Kopin ilmanvaihto on huono, mielestäni varsinaisia poistokanavia ei ole ollenkaan. Takaovien kolmioruutuja pidän kesälläkin raollaan/auki, etuovien vastaavia vähän vaihtelevasti ajonopeudesta riippuen. Sillai nurinniskoin niitä ei saa tehostamaan viilennystä kesäkuumalla.

    Sen kummempia virityksiä tähän ei ole tarkoitus tehdä kun en halua sulattaa peltiä suolaan, ajelen kiltisti noilla tuoreemmilla talviajot. Samoin kaikki jarruosat sun muut menee ihan vatuiksi suolassa, näissä kesäbiileissä ei ole jarruongelmia. Toki kulumaa ja kumiosien murenemistä on mutta se kaiken ruostuminen jumiin loistaa poissaolollaan.
     
    karra tykkää tästä.
  2. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Loogista päättelyä: Corvetteissa ei ole takaikkunoita joita aukaista. Tässä ainoa järkisyy miksi niitä ei juuri näe Suomen talvessa.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Entäs Squarebody picupit, niitä taas näkyy vaikka ei ole takaikkunoita..... hmmm
     
  4. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Hyttiinpä saa avattavaa takaikkunaa
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Pikapeissa (ja veteissä) sisätila sattuu olemaan aika pieni, joten sen lämpiäminen ja kuivana pysyminen on helpompaa. Ittellä on nyt sämpyläcaprice, joka on monine ovineen, 27v tiivisteineen ja pienen katedraalin kokoisine sisätiloineen aika vaikee pitää huuruttomana.
    Lämppärin saa puhaltamaan pirun kuumaa ja kovaa, mutta tuulilasille on yksi, noin 20cm leveä räppänä, joten tuulilasi selkenee aika hitaasti varsinkin reunoilta.

    Talviautoksi vette lämpiäis nopeasti, lasikuitu ei ruostu ja matalan auton päältä helppo pyyhkiä lumet (haistakaa paska jos olette niitä jotka ajelette lumikerros katolla), mutta matala auto kahlaa ikävästi lumessa, varsinkin kun vetet ottaa jäähdytysilman keulan alta, lumen takia keittäminen ei välttämättä ole liian kaukaa haettua. Toki vette taitaa olla yleisestikin käyttiksenä vähän käytännöllisyydeltään rajoittunut.
     
    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. malvasto

    malvasto 3rd gear

    En tiedä corveten talviominaisuuksista mitään, mutta täälä orivedellä pyörii yks c4 vette kesät talvet ajossa ja Joulun pyhinä oli liikkeellä myös trans am.
    Monena talvena oon miettinyt tohon omaan -73 chargeriin talvirenkaita hommata, olis mielenkìitoista kokeilla, jokohan tänä talvena:rolleyes:
     
    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    10 vuotta ajoin 3gen f-bodylla ympäri vuoden. Oli hyvä ja lämmin talviauto. Suurimman osan tuosta ajasta asuin Kajaanissa ja yhden talven Helsingissä. Hyvin pärjäsi molemmissa olosuhteissa.
     
    faikku66 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onneksi, oma C20 on kyllä sellanen höyrykaappi ettei ole tosi :D
     
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Takaisin aiheeseen:

    Bongattu Kuopion suur-metropolisterianissa tumman vihreä Plymouth Valiant 2D, about vm. 1965.

    Eivätkä sen ikkunat olleet huurussa. Ilmeisesti siellä ei jumpattu takapenkillä tai sitten lämppäri toimi moitteetta.
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tohon huurtumiseen niin teininä preludeen tuli laitettua refleksiputket konttiin (ei subi koteloon) niin sehän lämpesi sen jälkeen sisältä eikä huurtunut vaikka ovien välistä näky pihalle
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ainoa järkisyy on paskakelit. Marraskuussa varsinkin täällä pohjoisessakaan ei voi täysin välttää suolassa rypemistä. Kurkkaamalla talviauton alustaan, tajuaa mitä suolarapa tekee. Tästä huolimatta ajan edelleen ympäri vuoden Camarolla.

    Olen ajanut talvella C4 Corvettella, C3, C4 ja C5 Camarolla. Kaikki ovat olleet hyviä talviajossa. Tärähtää heti käyntiin kun avainta näyttää, kone lämpiää nopeasti ja etenkin pysyy kauan lämpimänä (10h) sammutuksen jälkeen ja lämpöä riittää kajuutassa vaikka harakoille jakais. Huurtumista ei mulla ainakaan ole ollut yhdessäkään. Nykyisellä ajanut kohta 8 vuotta misukan x-ice nastarenkailla, ei mitään ongelmaa ajossa. Corvettessa oli kitkat ja se oli virhe, liikkeelle lähdöt oli verkkaisia.
     
    faikku66, viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Eilen iltapäivällä kun ajelin tallille Hyvinkäälle niin Tuusulantiellä tuli vastaan ihan siistikuntoinen tummansininen kasikytluvun Farkku-Caprice ja Hyvinkään päässä tuli vastaan hieman kulahtanut tummansininen '50-'60 luvun taitteen Chevy Pickup. Korotettu, nelivetoinen ja isot mutakumit alla. Hieno näky nykykotteroiden seassa.:odcool:
     
    faikku66, leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mää ajelin toistakymmentä vuotta seenelkulla talvet eikä siinä ollut mitään huurtumisongelmia ikkunoiden kanssa. Pari isohkoa miinusta oli muuten kyllä:

    Etuspoikka kolasi herkästi syylärin eteen lumikimpaleen, mutta vaikka pari kertaa oli koko aukko tukossa, ei lämmöt karanneet keittolukemiin. Flektit kun lähtevät päälle, niin kyllä sitä ilmaa saa syylärin läpi, vaikkei ajoviima pääsisikään läpi.

    Ovien tiivisteet, varsinkin targapalan tiivisteet imevät itseensä käsittämättömän paljon vettä ja ovat niinkuin betonista valetut. Lisäksi ikkuna tarttui tiivisteeseen niin, että usemman kerran joutui yhdellä jos toisellakin patentilla kampeamaan ovea auki. Mutta tässähän isoin ongelma oli se, etten ehtinyt ajamaan sillä kuin pääasiassa viikonloppuisin, päivittäisessä ajossa ei ovet ehtineet jäätyä kiinni. Ja kun muisti heittää peiton pulkan niskaan viikonlopun ajojen jälkeen, niin oli seuraavalla viikolla vähän helpompaa. Paitsi jos keli sahasi nollan molemmin puolin, niin peitto ei ollut vedenpitävä ja muutaman kerran pääsi peitto jäätymään paikoittain auton pintaan kiinni...
     
    viikinki75 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  14. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Niin syitä on monia.Noh tuolla Fairlanella ajellut nyt 32 vuotta ja eipä tuo ole mihinkään hävinnyt,vaikka talvellakin ajellaan.Tietysti pitää olla ruostesuojaus kunnossa ja pestäväkin useasti.Itsekin korjailen ja laittelen noita autoja talvet,mutta aina jollain myös suoritan käyttöautoiluni.Onneksi on useampi rakkine mistä valita.Normaalina työssäkäyvänä henkilönä en ole huomannut mitään taloudellista ongelmaa esim. bensiinin ostonkaan suhteen.Ja takaveto kitkakumeilla vaatii hieman tarkkaavaisuutta ,mutta en ole kokenut sitäkään ongelmaksi.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    No senkö pitäs siihen vaikuttaa?Kai sitä voi ajella samalla autolla vaikka hautaan asti:D.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Juurikin näin.Remontit edullisia ja useita vuosia voi mennä,ettei tarvitse katsastukseenkaan tehdä muuta kuin pumputella laatuvassut niveliin ja kehiä jarrut.Hieno homma ,että kalusto liikkuu:).
     
    Seevu ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

     
    viikinki75 tykkää tästä.
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Huuru kyllä häviää,kunhan lämpiää tarpeeksi.Onhan niillä ennen pärjätty ja nyt ei sitten millään.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Lauantaina ajelin Kuopioon -20 asteen pakkasessa ja Fairlanen sisälämpömittari näytti +22 astetta.Ja ennenkuin kukaan ehtii väittää,että mittari näyttää väärin.Ei näytä.Tämä sama sisälämpötarvikemittari oli jo vuonna -71 käytössä isäni Finn Datsunissa;).Kuopiossa näkyi ehkä Astro 95-05?Ja Chevy Van Mäkkärin liepeillä.Muutempa oli aika hiljaista vanhemman kaluston suhteen.Kotimatkalla illalla mietin,että miltähän se tuntuisi jos alla olisi uuden karhea "Klonswagen".Siinä sitä vakkari päällä webaston tohistessa ja luistoneston räpättäessä voisi isolta näytöltä laittaa Radio Novan soimaan ja sieltä "räjähtäisi" soimaan Juha Tapio:D.Olisko siinä fiilistä?En uskaltanut kuvitella pitemmälle vaan painoin Fairlanessa hieman kaasua lisää ja kuuntelin vain Veekasin sulosointuja;).Sunnuntaina näkyi Iisalmessa vanhemman herrasmiehen ohjastama Ässä Mersu.Siisti metallinhohtovihreä.Näkyy olevan ihan käyttöautona.
     
    Seevu, MJF, Kustom STW ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Siinähän on avattavat tupakki-ikkunat. Eli ne kolmioikkunat. Ne auki, niin ei huurru.
    Ellei sulla sitten vuotanut vettä sisään.

    Noi kolmioikkunat on niin katevät, etten ymmärrä, miksi niistä luovuttiin.

    Ne imee tupakansavunkin niin tehokkaasti, ettei tupakoimaton kaverini haistanut tupakkaa hantin paikalta, kun pidin röökiä ikkunan lähellä, ja puhalsin savut sinne päin. Imee tosi tehokkaasti ainakin maantiellä.
     

Kerro tästä muillekin!