Pohdintaa SBC mäntien painoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pelle, 2.1.2023.

  1. pelle

    pelle Gearhead

    Mulla on tuossa yksi pikkulohko josta yksi mäntä otti pari kesää takaperin itteensä. Tarkoituksena olisi fiksailla kone takaisin toimintakuntoon ihan vain budjettikorjauksella. Lohko on 060 ylikoossa ja siinä on jotkut nimettömät vanhat LT1 tyyppiset dome valumännät, 2 puttinen alakerta, valuakseli ja vakioveivit.
    Pyörivät osat ovat jälkienpuutteen perusteella ihan vakiopuntissaan.

    Tilasin setin Speed Pro H617CP dome mäntiä ajatuksella että heittää nuo vaan kiinni veiveihin ja kone takaisin nippuun.
    Ennen uusien mäntien vaihtoa tuli mitattua mäntien painot ja tulos on tuossa alla.
    [​IMG]
    Yllätykseksi uudet männät tappeineen oli noin 80g painavammat kuin vanhat. Tarkemmalla tutkimuksella huomasin että vanhat männät on "hollow dome" rakenteella ja uudet "solid dome".

    Jostain netin syövereistä löytyi tietoa että Chevyn pikkulohkon vakiomäntien paino on noin 500-550g ja männäntapit 130-150g. Pitääköhän noi tiedot paikaansa? Männän + tapin painot maksimissaan yht 700g.
    Tuon perusteella vanhat männät olisivat painon puolesta ihan kohtuu OK tehtaalta tulleeseen tapainotukseen, mutta uudet noin 90g painavampia kuin orkkikset.

    Kysymys olisi että heittäisitkö nuo uudemmat H617CP männät tuollaisenaan suoraan vaan kiini vai et?

    Joku varmaan heti sanoisi, että voisihan kaikki nuo pyörivät tasapainottaakin, mutta oma näkemys on et sit alkaa taas tuo budjettifiksaus aspekti lipsumaan.
    Pelkällä hoonauksella ja mäntien vaihdolla olisi tavoite saada tuo kone kuntoon.

    Vielä kerran vois vaikka harkita hankkia uudet männätkin jos vain jostain löytyisi vanhoja vastaavan painoiset abouttia 11cc domella.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mittasitko paljonko männäntapeilla on painoeroa, nuo sp:n tapit tais olla aika painavat.
    Jos löytyis kevyet tapit niin silläkin pääsis lähemmäs "oikeaa" painoa.
     
  3. pelle

    pelle Gearhead

    Jep. Vanhat tapit oli 135g ja uudet 158g . Vanhoissa selkeesti ohuempi seinämävahvuus ja oli kans lyhyemmät olisko ollut melkein sentin. Vähän auttais mut ei ehkä riittävästi.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Gen II LT1 moottoriin vaihdoin Mahlet Wiseco Pro-Tru takomäntiin, tasapäisiin. Muistelen että Mahlet painoi yli 700 g ja Wisecot n. 65 g vähemmän. Kevensin vielä pyöriviä osia vaihtamalla Scat takoakselin ja H- veivit ja rauta-vauhtiksen, 16,5 kg, vaihdoin alumiiniseen, 5,7 kg. Väitän että kierrosherkkyys-eron tunsi ja havaitsi ihan kaasuttelemalla. Tämmönen alakerta tietysti maksaa jo muutaman tonnin mutta siihen voi heittää ahtimen kylkeen ja puoli bar painetta niin kestää ja voi kierrättää 7500 rpm.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Taitaa olla niin reipas painoero ettei onnistu vaikka keveämmät tapit laittaisikin, ja pikkusen jyrsis/sorvais männistä sisältä pois tavaraa? Vaikka oliskin budjettikone kyseessä niin eikö tasapainotus ole jotain 300€ luokkaa? Mitä sitten sopivammat männät maksaa, ja onko ne sitten ihan oikean painoiset nekään?
     
  6. janihei

    janihei Gearhead

    Onko männänrenkaiden paksuus sama uudessa ja vanhassa männässä? Nekin painaa yllättävän paljon. Heitä renkaat myös puntarille.
     
  7. shr1

    shr1 Gearhead

    En tiedä olisko tässä tapauksessa miten kustannustehokasta ja saisiko riittävää painoeroa, mut tapin läpeä vois ehkä sorvata päistä sopivasti kartioksi. Näin joskus omilleni tehtiin, kun uudet männät oli aiempia painavammat.
     
    janihei tykkää tästä.
  8. pelle

    pelle Gearhead

    Joo kyllä tuota tasapainotustakin oon katsellut, mutta kun pitäis varmaan mallorya "heavy metallia" laitaa tuohon akseliin niin tulee kalliimaksi kuin 300€. Ja ihan kokemuksesta tiedän et sit kun ottaa lohkon ihan lihoiksi iskee se et "miksei nyt sit samalla" ja sit joku tulee ja ehdottaa et miks et heitä vähän ahtoja siihen ja lapasesta se sit lähti;)
    Eikä mulla vielä ole varsinaisesti edes autoa mihin tuon koneeen laittaisi, kunhan nyt vaan pitäsi fiksata toimivaksi.

    KB:llä olisi edukas hollow dome claimer mäntäsetti jotain parisataa taalaa joka vois olla samantapainen kuin vanhat, mut ei saanut edes valmistajalta tarkkaa tietoa paljonko noi painaa.

    Tappeja vois kyllä sorvata vähän ja männistäkin kairata jokun gramman pois,mut en usko et noin paljon sais pois kuitenkaan. Männänrenkaat on samanpaksuisia ja on parin gramman sisään samanpainoisia. Mietityttää vaan et mikä on SBC tehdaspuntitus, että onko noi tarvikemännät tosiaan 90g vakioita painavammat.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joskus asiaa tiedustelin amerikanpajalta, ja ne sanoi et alipuntitus on aina huono juttu, ylipuntitusta voi vähän sietääkin. Eli jos vaihdat vähän kevyempiin osiin, ni ei tarvi puntitusta. Mut jos painavampiin ni hyvä olis suorittaa. Toi sun painoero ei ole vähän, ei kevennystä eikä lisää.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    KB:n 9903HC männälle/tapille ilmoitetaan painoksi 581/107g. Noin paljon kevyemmällä tapillakin pääsis jo aika paljon lähemmäs alkuperäistä.


    Summitilla näyttäis olevan Manleyn 97 grammaista 42200-8 tappia hyllyssä.
     
    Muokattu: 3.1.2023
  11. pelle

    pelle Gearhead

    Kiitti kommenteista.
    Toi on hyvä tieto toi noiden 9903HC paino. Jonkin verran painoeroa on varmaan vielä vakiokokoisella ja 060 ylikoossa olevalla männällä. Varmaan olisi about samassa noiden vanhojen kanssa. Toi noissa KB:n männissä oleva hieman isompi patti vähän pohdituttaa et ottaako kiinni kanteen. Pitää vähän mittailla ja hahmotella ennenkuin/jos mahdollisesti tilaa uudet.

    Kuvittelin alkuun et noi vanhat lt1 männät olisi olleet orkkiksia kevyemmät ja kone tosiaan ,niinkuin mainittiin , "ylipuntissa" ja et vaikka uudet männät olisi ollut vähän painavammat olis saanut pyörivät about vakiopunttiin. Mut ehkä toi aika iso ylikoko vaikuttaa painoon just tuon verran liikaa.

    Täytyy vähän tuumailla et riittäisikö toi jos hankkisi nuo Manleyn tapit ja kokeilisi vielä sen lisäksi kevennellä mäntiä hieman.
    Nopealla laskutoimituksella noilla Manleyn tapeilla kokonaipainoksi tulis 729g et "vain" 20g kun raapaisisi männästä olis se vanhan männän painoinen.

    Ja tosiaan tuo kone noilla vanhoilla männillä on toiminut parikymmentä vuotta ihan iloisesti ja on nähnyt kohtuullisesti rälläystä kahdella mantereella kunnes mun käytössä nyt vain yksi mäntä luovutti. Toi kone on aika sekametelisoppa erilaisia käytettyjä "viriosia" ja samalla kaavalla pitäis vaan jatkaa.
     
  12. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Tasapainotukseen lasketaan myös kiertokanget mukaan.
    Eikö niitä voi myös keventää.
     
    teippi-mikko ja artsiracing tykkäävät tästä.
  13. pelle

    pelle Gearhead

    Voishan varmaan, mut kun toi kevennys pitäisi tehdä vain veivin yläpäästä niin sen koko 80g painoero vaatis kohtuu paljon pois otettavaa materiaalia. Nopeesti laskettuna sellaisen yli 1cm^3 matskua pitäis poistaa veivin päästä, eikä sitä matskua noissa hirveästi ole. Jos vaihtaisi nuo aiemmin ehdotetut kevyet tapit niin tuon jäljelle jäävän 20g sais kyllä ehkä otettua veivin yläpäästä helpommin kuin männästä.
    Täytyy laittaa mietintään.
    Muokkaus: pieni näppi virhe lukemissa;) 80g vastais jotain 10cm^3 poistettavaa materiaalimäärää et about kahdeksasosaa koko veivistä.
     
    Muokattu: 4.1.2023
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Miksi se pitäis vain yläpäästä tehdä?
    Bopweight sun pitää kokonaisuudessaan saada suunnilleen kohdalleen, ja veivin alapäätä keventämällä pääset puolta pienemmällä painonpoistolla kuin yläpäästä tai männistä.
     
    teippi-mikko ja pelle tykkäävät tästä.
  15. pelle

    pelle Gearhead

    Joo, totta. Toi yläpää nyt oli vaan helpompi ajatella osaksi sitä männän painoa. Mut tosiaan jos ne kevyet tapit vaihtais mäntiin ja sen jälkeen jos puolet siitä jäljelle jääneestä painoerosta eli 10g pystyisi silpaisemaan pois veivin isosta päästä niin pääsisi about alkutilannetta vastaavaan puntitukseen. Olis varmaan budjettimaisin ratkaisu mulle.
     
    Muokattu: 4.1.2023
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    En ite tinkis puntituksesta.
    Mallorya voi korvata myös muulla raudalla.

    Tuo noin 300€ puntituksesta on aika pieni lisä.;)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  17. janihei

    janihei Gearhead

    Sbc veivistä saa helposti 30-40g pois, kun ottaa ala ja yläpäästä. Kuten Artisi jo mainitsi niin veivin ja männän yhteen laskettu paino ratkaisee.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tossa jokin aika sitten jätin Sbc stroukin työn alle ja koneistamolle viedessäni sain lainata heidän puntaria.
    Sarja oli jo tasapainoitettu ja myös koti vaa`alla mitattu.
    Koneistamon pitäjä mainitsi näitten tehdas mittausten pitävän paikkansa aikalailla hyvin.
    Yllätyksekseni jota koti punnituksissa en huomannut, oli että yksi veiveistä heitti 3,5 g.
    Veivit muuten olivat todella tasapainoisia.
    Männissä taas kirjo oli 2g sisällä. Muistaakseni yksi molempiin suuntiin hiukan isommalla heitolla.
    Näitä sitten parittamalla sai kokonaispainon kohdilleen.
    Ja 300 säästyi muihin hankintoihin..:)
     
  19. pelle

    pelle Gearhead

    Joo, gramman tai parin sisään kun noi mittailee niin varmasti on ainakin yhtä tarkastu tasapainossa
    kuin GM :n jäljiltä 70-luvulla.
    Jos ihan hipostelukonetta tuosta olis tekemässä niin varmasti veisin tasapainotuksen kautta, mut nyt toi homma kyllä tehdään kotioloissa tarkkuusvaa'alla mitaten ja rälläkkä hinkaten. Jos noi kevyemmät tapit saan hankittua niin 10g verran kaikista veiveistä alapäästä pois ja sen jälkeen kone nippuun.
    Mitä muka tuossa vois mennä vikaan:cool:
     
  20. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Veivin alapää menee ympyrää yhdessä kampiakselin kanssa, ja veivin yläpää menee edestakaisin männän mukana, niin miksei veivin alapään painoa laskettaisi kampuran painoon, ja veivin yläpään painoa männän painoon mukaan?
     

Kerro tästä muillekin!