Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. 4CR 4280 -pohjamaalia ostin ensimmäistä kertaa. 4litraa+kovetin = 100e
    Olipa hyvä ja täyttävä aine. Ko.firman metallikitti ja peruskitti on tuttuja jo ennestään.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Dataviilaaja, MJF, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Tämä nyt ei suoraan liity korin maalaukseen, mutta en jaksanut hakea oikeaa otsikkoa.
    Elämäni ensimmäinen kerta kun pulverimaalautin jotain. Itse fiksasin vanteet, lasikuulapuhalsin kotona ja jätin koskenkorvalle pulverimaalaamoon.

    Sinkki alla, pulveri, lakka.
    Säästin paljon työtä kun tuossa on projektia jonossa odottamassa..... ja täytyy sanoa että hienot on. Piti jo jättää rengasliikeeseen jotta panevat uudet firestone deluxe championit päälle.

    a

    [​IMG]
     
    LehtinenA, jus57, Dataviilaaja ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Ehkä tiedätkin jo, mutta kannattaa hioo/jyrsiä maali pulttien kohdalta pois. Maali lohkeaa pulttien alta ja pultit löystyy. Itse en tehnyt sitä, mutta laitoin varuuksi pultteihin ruuvilukitetta ja onneksi laitoin.. Maalaamossa ei tuosta mainittu mitään.

    Teetin omille vanteille (magnum 500) puhalluksen ja pulveri"kromauksen". Maalasin lipuksi alkuperäisen kaltaiset mustat "jutut" niihin. Pulverimaalaamossa sanottiin ettei maali tartu välttämättä pulverin päälle. Hioin maalattavat kohdat p800:lla, siihen märkää-märälle pohjamaali ja musta väri päälle. Tarttui erinomaisesti.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos pulveri poltettu tarpeeksi kuumassa ja oikea aika ,ei maali halkeile edes pulttien alla.
     
  5. jus57

    jus57 Gearhead

    Taas mennään…Kimin ”varaosa” pikkiksen pohjan värjäys menossa. Pelti-inerta -Glasurit 285-290 filleri.-Vesiväri met.hohto. Ja tän päälle 2-K.Akryyli lakka.
    Tänään vedetty tuo vesiväri ja nyt lueskellut et on taas kahta koulukuntaa jossa toinen suosittaa vrk haihdutusta ennen lakkaa ja toinen kun pinta näyttää matalta.
    Mitä kertoo Raati??
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kun matta ja antaa varoiks xx minuuttia viellä haihtua. Liian pitkä aika niin ei lakka välttämättä käy kunnolla kiinni, ainakin osalla maalivalmistajista on aikaikkuna minkä sisällä pitäisi lakata.
     
  7. aircool

    aircool 3rd gear

    Lakka päälle saman työpäivän aikana, oli sitten vesi tai liuotinmassa. Jotkut valmistajat ohjeistaa vetämään ohuen massaharson jos aika ylittyy. Auttaa parantamaan tartuntaa. Sikkenssin liuotinmassaan laitettiin muinoin akryyliohenninta joukkoon, niin saatiin aukioloaika monen päivän mittaiseksi kun tehtiin monivärisiä koukeroita isoille pinnoille. Kannattaa varmistaa maalivalmistajalta. Niitä on ikävä korjata kun lakka lähtee irti.
     
  8. aircool

    aircool 3rd gear

    Korjaus edelliseen. Laitettiin akryylikovettajaa massan sekaan.
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mä ruiskuttelin 4cr 7262 lakkaa värimassan päälle.
    Oli vaikea lakka näin aloittelijalle.
    Hiomalla joutuu tekee viimeisen pinnan jos tasalaatuisen haluaa..
     
  10. jus57

    jus57 Gearhead

    Sen verran viilee talli +16 et kuitenkin kuivateltiin vesiväriä n.10h.[​IMG]
    Ainakin vielä lakka tai 3.kieppiä kestää kiinni..
    Hyvältä näyttää poitsun eka isompi värjäys!
    https://photos.app.goo.gl/3hjZUSeTXByiLmW18
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Noihin vesimassoihin saa kiihdyttimiä, kandee tutustua joa vesimassojen kanssa touhuaa. Lämpö pitäs olla siellä 20c luokassa ja ilmavirtaa saada pinnalle. On vaan tallioloissa aika paha toi ilmavirta pölyn ym takia.
     
  12. aircool

    aircool 3rd gear

    Silloin kun noita vesimassoja opeteltiin käyttämään niin väri edustaja esitteli eri lämpötiloihin tarkoitettuja ohennepurkkeja. Minä sitten tyhmiä kyselemään että miten se toisessa pullossa oleva vesi haihtuu nopeammin kun tossa toisessa. Vähän nikotellen sitten kuiskaili että siinä nopeemmassa on viinaa seassa. Että se niistä vesivärien pienistä liuotinpäästöistä. Jus57 sitä onko se lakka kiinni pinnassa ei kyllä silmällä näe.
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Toi on niin tottao_O;):(

    Vesiväri vai mitä se nyt itse asiassa on..vettä:confused: ..kyllä kuivuu tai paremminkin haihtuu aikalailla nopeasti ja eikös nämä kannata hankkia valmiiksi sekoitettuna kun väittävät valmiin liuoksen säilyvän vuosia.
    Lakkapinta on taas pitempään tahmea ja herkempi pölylle. Ainakin käyttämäni.

    Väittäisin maalien koostumuksen vaihtelevan ja näin ollen käyttö ominaisuuksienkin muuttuvan sen mukaan.

    Ja hei poijjaat..kyllä nämä ammatti maalaritkin sähläävät ja joutuvat korjailee kötöstyksiään..
    sillä mikäs siinä muuten maksaa..o_O
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Vesivärejä voi varovasti lämmittää esim halogeeni-työvalolla. Pinta vaan ei saa lämmetä yli 40 asteen. Monella valmistajalla sama maksimilämpö. Puhallus on suositus, mutta en itekään omassa tallissa puhaltelis pölyn takia.

    Säilyvyydet vesivärillä esim. Glasuritilla 6kk, PPG 3kk.
     
  15. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Itse en lämmittele maaleja varsinkaan käyttämääni värimassaa olisi ollut aivan turha lämmittääkkään.
    Näissä voi olla helposti syttyviä höyryjä ja veikkaan lämmittelyn olevan hiukan vaarallistakin.
    Halogeenikin, kellä tällaisia vielä löytyy menee todella kuumaksi.:eek:
    Koska maalithan eivät perustu standarteihin vaan valmistajien ohjeisiin/suosituksiin on niitten vertailu haasteellista.

    Maaliliuoksen yhtenevä lämpötilan puute maalattavan kohteen kanssa monenkin haastattelemani maalarin mukaan saattaa aiheuttaa ongelmia.
    Esim maalin säilyttäminen kylmällä lattialla juuri ennen maalausta.

    Veikkaan myös auton maalauksesta löytyvän paljon legendoja aivan kuin esim. talon rakentamisesta.
    Kerran jos lapioon on tullut nojattua niin..mitä sitten?

    Pitääpä kysästä säilyvyydestä uudemmin:)
     
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    L
    Lämmittämisessä ei ole mitään vaarallista. Varmasti esim. joka automaalaamosta löytyy infrapunalömmittimiä. Pintaa vaan ei saa lämmittää liian kuumaksi. Siksi kirjoitin että "varovasti". Jos vaikka lämmittää tallissa 15 > 30 asteeseen, maali kuivuu paljon nopeammin.

    edit. Siis jos lämmittää halogeenivalolla niin pitää olla tarpeeksi etäisyyttä kohteeseen! (villi veikkaus noin metrin)

    Maalivalmistajien ohjeita pitää noudattaa jos haluaa kestäviä maalauksia.
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itsekkin tulee kyllä miedosti annettua värimassoille infrapunaa, vaikka siis liukkareilla vedän. Kuhan tosiaan ei nosta kappaleen lämpöä liikaa, mutta alle 30c tuntuu olevan täysin vaaratonta.


    Lakkoja olen myös lämmittänyt itse lakka/kovetin seosta sinne 30c lämpöön tai yli. Viskositeetti ohenee lämmön vaikutuksesta, ei tarvi laittaa ohennetta sekaan välttämättä. Ja jysähtää pintaan nopeampaa eikä tule lattialle.
     
  18. jänis2

    jänis2 3rd gear

  19. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mulla onneks ei niin kiire maalatessa..jonossa liian vähän maalattavia:)

    Usva ruiskuttaessa oli valtava ainakin näillä tuotteilla. Poistoilma laitteen esisuodattimet tukossa jatkuvasti.
    Mainitsemaani lakkaa pystyy ohentamaan vaikka ymmärtääkseni lakkoja ei ohenneta muuten ja sen verran vaikea oli että lämmitettäessä voisi nahkottua liian nopeasti.o_O

    Jeps..ilmoittelen värimassan säilyvyydestä.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo lämpö kyllä tosiaan auttaa, sen takia niissä purkeissa on kai käyttölämpötiloja annettu.
    Liian kylmässä ohenteet ei haihdu ja maali ei pysy kohteessaan millään, vaan lähtee valumaan.
    Tämmöistä tilannetta oikealla maalarilla ei tietysti tule mutta itselle kerran sattui. Iltamyöhällä alkoi ulkona mennä pakkaselle ja eristämätön tallitila lämmittimestä huolimatta viileni kanssa, vaikka pysyikin jossain kymmenessä asteessa mutta maalamisen jatkamisesta oli pakko luopua, kun valumaa tuli valuman perään. Uudelleen taas lämpimällä, kun sisälläkin pysyi lämmin, ei valumat olleet mikään ongelma.
     

Kerro tästä muillekin!