moottorikelkan variaattori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Antabus, 6.12.2013.

  1. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Tuli vanha polaris hommattua, ja kevyttä variaattoriremonttia varmaankin tiedossa. Palstalta löytynee varmaan heppuja, jotka on pelannut kelkkojen kanssa. Eli mitä kaikkee pitää ottaa huomioon kun rupeaa variaattoria/kytkintä purkamaan,putsaamaan ja tutkimaan?
     
  2. J.M

    J.M 1st gear

    2 vari on aika helppo purkaa ja tarkastaa/korjata. Kytkimen irroitus/purkaminen onkin sitten semmonen homma että ei kannata ryhtyä sitä purkamaan jos ei ole tarvis.
     
  3. wili

    wili 3rd gear

  4. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mikä on tarkalleen ottaen vikana?
     
  5. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Nykyttää. Vaan näky koneen kiinnityspultit olevan ihan irti, niin että kone pääs liikkumaan edestakaisin ja paljon.Eli varmaankin vika löytyy ihan siitä. Vaan pitää kiriä pultit ja katsoa sitten.
     
  6. J.M

    J.M 1st gear

    joo,kantsii kaikki pultit aina sillon tällöin kiriä...se nykyttäminen voi myös johtua hihnasta. itsellä tuli tutustuttua tuohon kytkimeen nyt kun viime keväällä lautanen halkesi. minkä mallin polle tuo muuten on?
     
  7. Antabus

    Antabus 3rd gear

    90 polaris Indy sport Gt 340. Pakko oli ostaa ku huokeella sain :rotfl: Tuttu möi ja sano että varissa jotain häikkää, nyt tulin hakemaan sen mökiltä, kokeilin ajaa ja näkyy siinä tosiaan tuommosta pikku häikkää olevan.No ens viikolla pitää ruveta rassaamaan ku saan vietyä pulkan kotiin.
     
  8. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    kato ettei ole punttit ja rullien tapit kulunu ja liukunapit on kunnossa.toinen kuluva paikka on liuku pusla jossa ei mielellään sais olla klappia.siitä liikkuvasta lautasesta kannattaa kans tarkistaa ettei ole halkeamia.ja rasvaahan osiin ei saa laittaa,korkeintaan crc:tä,kakkos varissa on kans kolme liuki nappia ja kaks puslaa.sen purkaessa kannattaa laittaa merkille missä kireydessä jousi on,väärällä kireydellä ei kulje tai on helkutin laiska
     
  9. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Nyt on kone kiinni ja hihna vaihdettu. Joku vitun älypää on oletettavasti vaihtanut tuohon väärän kokoisen takavariaattorin. Hihna mikä tuohon kelkkaan kuuluisi on aivan liian pitkä!! Kyllä se joskus osaakin siepata päästä. Saiskohan tuon millä konstin tarkasti mitattua oikean mittaisen hihnan, vai pitääkö ruveta variaattoria metsästämään?
     
  10. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    kiinnitys levyssä saattaa olla lisä reikiä moottorin etäisyyden säätämiseen,omassa pollessa ainaki on. ja hihnan kireyttä säädetään näissä vanhoissa variaattoreissa pikoilla varin lautasten välissä,näin ainaki omassa tehhään
     
  11. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Vähän taas homma selvinnyt. Tuo on joku ihme malli, jossa eri kokoinen variaattori. Tehty vaan yhtenä vuonna. Sen takia ollut melko hankala selvittää minkälainen variaattorin hihna siihen kuuluu. Onneks nykypäivänä netistä löytyy kaikki. Jollain amerikan pojalla oli ollut samanlaista hihna ongelmaa, ja sen hepun sivuilta sitten löyty tietoo tuohonkin pulkkaan. Huomenna pitäs liikkeeseen tulla vihdoinkin sopiva hihna, niin pääsee kokeilemaan mitä kelkka siitä tuumaa.
     
  12. samisaminen

    samisaminen 1st gear

    Minkä hihnan muuten tuohon laitoit?

    Itsellä juuri sama kelkka ja nyt hihnanvaihto edessä. Huomasin että kaelkassa oleva hihna ei ole oikea tuohon kelkkaan.
    Selvittelin että tuo omani pitäisi tosiaan olla P85 kytkimellä, eli 35mm leveä pitäisi olla hihnan, MUTTA ei pelitä..
    Hihna tuntuu hyvältä 2-variaattoriin, mutta ihan liian leveältä ykköseen. Ei mene pohjaan ja ottaa kokoajan kiinni, niin ettei saa vedettyä edes käyntiin.
    Nuo 31mm hihnat taas uppoaa ihan liikaa kakkosvariaattoriin, vaikka säätö on minimillä.
     
  13. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Enpäs enää muista millään, meleko monta vuotta aikaa:rolleyes: Ja oon jo ko kelkankin hävittäny ni ei pysty kattoo. Jonkun verran se töitä teetätti että sen käypäsen hihnan numeron löysin
     
  14. samisaminen

    samisaminen 1st gear

    Nyt näyttää siltä että tuo minun 1-variaattori on P90 ja kakkonen on P85.. Eli joku jossain vaiheessa vaihtanut toisen... Siinäpä sitten pulma että miten tuohon hyvän hihnan saa
     
  15. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Muistelen että melko synkkiä ajatuksia oli sillon itelläkin ku selvittelin niitä kytkin ja vari asioita sekä se hihnan metsästys Mut joltain amerikanjoe forkalta mä ehkä sen oikeen hihnan numeron sit lopulta löysin ja sain toimii, sit tulikin muut ongelmat. Ja lopulta lahjoitin isälleni sen kelkan uudemman tieltä
     

Kerro tästä muillekin!