Mitä bongasit liikenteessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy-74, 8.9.2005.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Huoltiksella kahvilla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tossa näkyy vähän korkeuseroakin viereiseen autoon. :)
     
    Muokattu: 10.1.2023
    juhi71, Seevu, faikku66 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Iso osa huuruisista ikkunoista talvella varmaan selittyy sillä, että jengi ei putsaa kenkiään lumesta ennen autoon menoa.

    Jos lattiamatoilla on lunta, niin tottakai se sulaa ja höyrystyy ikkunoihin.

    Itse aina kopistelen kengät, ja tarpeen vaatiessa putsaan lumiharjalla, ennen kun laitan jalat sisään.
     
    Seevu ja faikku66 tykkäävät tästä.
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eilen Kärsämäen keskustassa siisti tummanruskea Olds Delta 88 vanhemman herrasmiehen ohjaamana. :odrazz:
    Piristävä poikkeus maanantaiseen talvipäivään.
     
    faikku66 ja esmi tykkäävät tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kai sitä voi...
     
  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tällä hetkellä Saksanmaalla. Bongasin aamulla uudelleenkoulutuskeskuksen ikkunasta muumi Passatin, näitä en ole aikoihin nähnyt Härmässä.
    Lampsittiin kohti kanttiinia niin joku paineli AMG G-Mersulla, äänestä ja pirteästä liikehdinnästä päätellen ei ollut "pisaralla pisimmälle"-kuljettaja...

    Pahoittelut tämmöisistä, onneksi Mersussa sentäs haaramoottori.
     
    karra ja leivonharri tykkäävät tästä.
  6. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Photoshopattu feikkikuva. Lumiloskaiseen Suomi-säähän lienee vain copy-pastettu upea punainen C4 Corvette.
     
    viikinki75 ja Seevu tykkäävät tästä.
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllä se ihmetystä herättää näillä keleillä.
    Just äsken kävin huoltiksella kahvilla, ja taas joku kysyi "eikö toi oo aika haastava talviauto?":)
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ajan autolla lähes päivittäin, onneksi mulla on kuitenkin vapaus valita itse millä autoistani ajan.

    Kotimatkalla illalla mietin miltähän se tuntuisi jos alla olisi joku 50v vanha vessa, lasit huurteessa varpaat jäässä pipo päässä, kojelaudan keskeltä astmaisesti hönkivän lämppärin puhaltaman kahden pienen aukon läpi tähystäessä. Räntääkin sataa hissukseen, mutta pyyhkijät hinkkaa lasia vimmatusti koska tihkukytkintä ei ole, radiostakaan ei kuulu kun Nova. Skodat menee ohi oikealta ja vasemmalta kun yksi 185 leveä Hakkapeliitta 15 vuoden takaa yritää epätoivoisesti löytää pitoa, onnistuen huonosti. En uskaltanut miettiä pidemmälle vaan jatkoin ajelua, automaatti-ilmastoinnin pitäessä lämpötilan miellyttävästi 21 asteessa ja kaikki ikkunat huuruttomana, lämmitetty nahkaratti tuntuu mukavalta käsissä. Liikkeelle lähdin vasta muutama minuutti sitten, mutta webasto on lämmittänyt sisätilat mukavan lämpimäksi ja sulattanut ikkunat, jääraappaa en mahda edes omistaa? Audiojärjestelmä soittaa spotifysta juuri sitä mitä haluan kuunnella, ei tartte sitä iänikuista Juha Tapioa kuunnella. Elämä osaa olla välillä aika hankalaa, miksi autoilun pitäisi olla?

    Fiilis se on kai syfiliskin... :D
     
    Seevu, isalmela, Ace66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Totta, mutta sitä kosteuden kulkeutumista sisään vaan ei aina voi välttää, kaksi muksua kun kiipeää kyytiin "pikkuisen" kosteassa talvihaalarissa niin sitä vaan tulee sisään väkisin... Tai kunnon lumipyryssä 4 henkeä autoon, joilla kaikilla väkisin jonkin verran lunta vaatteissa. Kyllä se huuru laseista katoaa sillä vanhanaikaisellakin lämppärillä sitten joskus, mutta jos automatka on vaikkapa puoli tuntia ja matkan päässä alkaa hiljalleen takaikkunan yläreunasta näkemään läpi ei se vastaa ainakaan mun käsitystä hyvästä huurteenpoistosta nykypäivänä, ehkä se on 60-luvun mittapuulla riittänyt?
     
    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Aivan se ja sama.
    Käyn pistää ny Astron lämpee ja ajan sillä tänään koska vaihteeksi niin huvittaa. 730D Bemari aivan ihana, mutta vois vaikka Vanilla huvikseen sladitella.
     
    viikinki75, faikku66, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aivan kuin tämä keskustelu olisi käyty myös jonain edellisenä talvena? Joskus oli oikein ketju "millä ajat talvella" tjsp.
     
    Seevu, puna niska ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Haettiin eilen pojan auto tallilta, kun teki siihen kansipahvin vaihdon. 57v sillä autolla ikää, lasit näytti pysyvän auki sivuiltakin ja kuulemma nyt ehjällä kansipahvilla tuli lämmintä vähintään riittävästi sisälle. 2 viikkoa vanhoissa 195 goodyeareissa näytti pitoa olevan enemmän kuin viime talvisissa 225 leveissä nokialaisissa '90 capricen alla. Risteyksestä lähtiessä otti etäisyyttä ja 60 rajoituksen loppuessa karkasi pikkuhiljaa näkyvistä.

    Bluetooth-audiojärjestelmä siinäkin on, tulee spotifysta tms. mitä haluaa siihenkin autoon.

    Melua se kone pitää mutta se kai kuuluu tuossa vähän asiaan.
     
    Muokattu: 11.1.2023
    viikinki75 ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  13. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Enpähän ole vielä ollut ainoassakaan autossa en uudessa enkä vanhassa jonka ikkunat pysyy auki kostealla tai sade säällä, silloin kun auto on täynnä porukkaa. Kuitenkin tuulilasi ja etuikkunat vähintään pysyy melko avonaisena, ja kyllä kunnolla lämppäriä huudattamalla tuulilasitkin aukeaa. Pelkkä puhuminen autossa saa ikkunat huurtumaan entistä enemmän...

    Tämän päivän bongaus. Onhan tuollakin ikää jo +32-vuotta.

    [​IMG]
     
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vanin ikkunoiden kuuluukin olla huurussa.

    Rakkaudesta.
     
    Seevu, isalmela ja AVRO tykkäävät tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    "If the Van is rockin´ don´t bother knockin´..."
     
    Marklin, isalmela ja AVRO tykkäävät tästä.
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Eli siilkkiperse:D.Ei autoilu ole hankalaa 50 vuotta vanhoilla autoillakaan.Itsestähän se on kiinni miten hankalaa siitä tekee.
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Töistä Fairlanella ajelin supermarkettiin ja piti ihan hieraista silmiäni.Lada 2105 levikkeillä ja spoilereilla lievässä etukenossa ja siistinoloinen Volvo 340 4d -88?."Toisinajattelijoita" on näköjään muitakin.
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Jos ikkunat on aina huurussa, siihen on kaksi syytä. Kylmä auto lähdön hetkellä ja lämmityslaitteen väärä käyttö. Vanhoissa vessoissa ei ole automaattista lämppäriä joten pitää tietää miten se säädetään. Ja se on saatana varma ( kuten Nykänen sanoi) että monikaan ei säädä lämppäriä oikein joka tilanteessa. Esim. kylmillä ilmoilla ihmetellään miksi ei tarkene ja lämppärin kaikki puhallus on suunnattu tuulilasiin, eli kaikki lämmin ilma menee tukkaa hipoen katon kautta perään. Ei siinä pallit paljon lämpene. Huurteen poistossa puhallusta pitää olla reilusti ja ilman pitää myös poistua ulos, kannattaa tarkistaa joskus poistoaukot. Plussakeleillä ilmastointi on tehokkain huurteen poistaja kuivaimen vuoksi. Mulla on ollut yli 30 vuotta kaikissa käyttöautoissa sisätilalämmitin joka on kaikkina aamuina päällä ennen töihin lähtöä. Ikkunat ei mene huuruun kun auto on lämmin ja KUIVA ennen liikkeelle lähtöä. Lämppärin ilman sisäänmenoaukkojen vedenpoisto pitää olla auki. Sen testaan kuivalla ilmalla kaatamalla vettä ilman menoaukkoon ja katson valuuko vesi heti auton alle, eikä sisälle.
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo noissa 60-lukulaisissa häkkyröissä onkin niin paljon säätöjä lämppärissä että niitä on helppo käyttää väärin, COLD - HOT ja puhallus ylös tai alas :rotfl:

    Yksi talvi tuli ajeltua Dartilla kuivilla pakkaskeleillä, eikä se mikään erityisen lämmin auto ollut pakkasella. Eräs käyttäjä täällä kaikkiviisauttaan mouhosi että "korjaa se lämmityslaite öhö öhö", puhaltimen laakerivian seurauksena kävin koko lämppärin läpi uusin tiivistein kennoin jne eli se on nyt niin lähellä uutta kun voi olla mutta v***u yllättäen se ei edelleenkään ole erityisen tehokas :rotfl:
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Varmaan sitten niin, ehkä jopa kermaperse. Miks ei kaikki ihmiset ajele vanhoilla fairlaneilla jos ne on niin ylivertaisia vehkeitä? :odeek:
     

Kerro tästä muillekin!