SBC 355 DCR ja quench

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mrpilipsi, 12.1.2023.

  1. mrpilipsi

    mrpilipsi 1st gear

    Morjes, ekaa kertaa kirjoittelen tänne foorumille 355SBC rakentelun tiimoilta. Ja kyllä, eka V8 projekti

    Olen laskeskellut rakenteilla olevan moottorin reseptiä


    Mulla on erittäin pienellä palotilalla olevat portatut 461 mikkikannet

    Palotila mitattu 56CC
    poraus 4,030" (tekemättä)
    0,5mm dekin koneistus, tällä hetkellä vakio 9,025" korkeus (tekemättä)
    0,036" paksu halk. 4,2" tiiviste
    +12,3CC dish männät venttiilinkoloilla 1,548" puristuskorkeus

    Nokaksi tulossa Howards streetforce 2
    Nostoa 0,455 0,465 mainosasteet 269/279 0.05 asteet 215 225 LSA 112 ICL108 (1200-5500RPM tehoalue)


    Tällä resptillä puristus on 10,08 ja dynaaminen puristus 8,19

    Ongelmana on 0,053" (1,35mm) paljealue, jota ei tahdo noista pienistä palotiloista johtuen saada millään pienemmäksi, ilman että puristus ja DCR karkaa liika korkeaksi. suositus vissiin on 0,035-0,045"..

    Kysynkin viisaammilta, onko tuo 0,053 liian paljon nakutusherkkyyttä ajatellen?

    Suuremmalla dekin koneistuksella (0,65mm) tai 0,03" tiivisteellä saisi paljeraon 0,047":ksi, mutta sitten puristus tulee 10,22:1 ja DCR karkaa tuolla nokalla jo 8,31:ksi

    Rajummalla nokalla tietysti saisi DCR:ää tiputettua, mutta se tietäis turbiiniostoksia ja budjetin karkaamista käsistä..Ja pahimmassa tapauksessa vakuumi tippuu niin paljon ettei jarrutehostin pelaa..
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voisin rauhotella sua toteamalla että olipa se paljerako .047" tai .053" niin se ei juuri lisää eikä vähennä nakutusherkkyyttä, sama pätee vähäiseen dynaamisen muutokseen.

    Esimerkiksi GM Performancen 400 heppaisessa 350 ZZ6 koneessa on quenchia yli .070"!

    Teetpä asian kanssa kumman ratkaisun tahansa, täytyy koneen säädöillä varmistaa ettei kilistelyä esiinny.
    Palotiloista vois terävät reunat pyöristellä, sekin voi vähentää nakutusherkkyyttä.
     
    mrpilipsi ja Pietsi tykkäävät tästä.
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mun 355cid moottorissa on DMS:n takomännät +5.00 dishillä, jotka tulee vähän yli dekin ja koneessa n. 10.5:1 puristusta Chevyn 64cc rautakansilla. Nokkana Comp xr274r.

    Näillä spekseillä Wallaceracingin laskuri näyttäisi mun padalle näemmä 8.48:1 dynaamista ruttua. Quench mulla on suunnilleen 0,8-0,9mm.

    Moottorin ekalla laahurinokkaversiolla ajoimme dynossa 6000rpm ja tällä rullanokkaversiolla 6500rpm. Lisäksi olen käynyt joskus vartilla kokeilemassa paljonko kottero kulkee, siellä ollaan kanssa painettu yli 6000rpm. Hyvin toimii 98e:lla, eikä ongelmia puristusten tai quenchin saralla missään olosuhteissa. Kyseessä silkkaan cruisailuun rakennettu pussihousupeli.

    Eli ainakaan tätä kokemusta vasten en olisi tuosta puristusten mahdollisesta noususta huolissani ja käsittääkseni sun setupissa olis kyllä vielä varoja nostaa?
    Mikäli oikein olen tämän DCR:n käsittänyt, niin ei tuollainen 8.3:1 vielä pitäisi olla erityisen vaarallista (?).

    Mutta artsiracing osaa silti näihin kommentoida vielä fiksummin. Kuuntele häntä :)
     
    Muokattu: 13.1.2023
    mrpilipsi tykkää tästä.
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kylläpä näitä moottoreita on tulollaan..tunne melkeen kuin synnytysosastolla:)

    Näitä "ponnistellessa" ,omaani kun mietiskelin niin dynaamisen kanssa oli vaikeuksia ihan sen takia kun monetkin sivustot ilmoittivat näiden 05 asteiden olevan arvoiltaan liian vaisuja.
    Monen sivuston mukaan (taitavat kopsata toisiaan) näihin pitää lisätä useampi -10- astetta, Mulle Artsi toimi kätilönä jotta pieni saatiin maailmaan.;) Sorry Artsi sulla taitaa olla näitä jo useampia..

    Eikös tämä lohkon kansitason höyläys itseasiassa ole oikaisu kampilinjasta jos on vinossa, enemminkin kuin tehon lisäämiseen tarkoitettu toimenpide?

    Perjantaaii...perjantai..
     
    mrpilipsi tykkää tästä.
  5. mrpilipsi

    mrpilipsi 1st gear

    Palotilat on jo todella sileäksi tehty samalla kun joku edellinen seppä on ne portannut.

    Kiitoksia kaikille vastauksista! Täs on meinannu pää hajota tuota quenchiasiaa pyöritellessä, kun ainakin jenkkikeskusteluissa 0,035-0,040 on se juttu, ja "muuta ei voi välykseksi laittaa".. 0,045 ja todella huonon quenssin 0,06 välimaaston ratkaisuja ei paljon keskusteluissa ole näkynyt:eek:.

    Menin jo summitilta perumaan tuon lievemmän nokan tilauksen, sillä ajatuksella että vaihdetaan rajumpi joka tiputtaa dcr:n 8:n paikkeille 0,045 quencilla.. Mutta, saas nähä mitä ne vastaa kun noi howardsit on erikoistilausosia.

    -Mikko
     
  6. mrpilipsi

    mrpilipsi 1st gear

    Lohkoa joudun höylätä koska noi uudet mukit on karvan matalampia(1,548") kuin yleisesti käytetyt flattopit (1,56")..Ilman höyläystä ei saa quennsia lähellekkään oikeaksi

    Mun dcr laskuri laskee dynaamista puristusta mainosasteista.. se näyttää DCR:n myös 005 asteilla.. Engine analyzer 3.9 ohjelma näyttääs laskevan 0,003" asteilla eli se näyttää n 0,2 pienempää DCR:ää
     
    Muokattu: 13.1.2023
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Asioihin vaikuttaa moni muukin kuin dynaaminen. Imuilmanlämpö, bensanlämpö, jäähdytysjärjestelmän tehokkuus, onko kannet rautaa vai alumiinia, onko pinnoitteita....
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mihis muuten tämä olisi tarkoitus kotiuttaa?

    (Ps Muista olla hellä ja herkkä, pienen toiveita kuunteleva;);))

    Perjantaaii..perjantai
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko oikeasti 56cc palotila? Eikö noissa vakiona ole 62-64 luokkaa?
    Oliko kasassa oleva moottori vai kannet ostettu erikseen?
    Minkäkokoisilla venttiileitä?

    Meinaan vaan että jos hirveästi laskettu kansia niin on ongelmia imusarjan kanssa.

    Mulla tulee 327 paljealueeksi 0.055" luokkaa kun männät 1mm sisällä ja tulee 0.015 peltitiiviste. Oli aikaisemmin 0.040 tiiviste ja toisen millin montussa. Mulla 291 mikkikannet jossa arviolta se 64cc palotila. Tri-powerilla dynossa 330hp ilman nakutusta, mutta toki puristus ollut 8.8 luokkaa :( Nyt vähän kansia putsattu ja ohkasemmilla kannen tiivisteellä kasaan.
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Enpä huomannut viestiäsi aiemmin.
    Tallille piti päästä vielä iltaa viettämään joten..

    Mainitsemasi mainosaste mitäs se oikein tarkoittaa ?

    Kumpikos sinulle on tärkeämpi dynaaminen vai oliko suomeksi "sammutustila"
    Niinkuin Artsi taisi mainita niin kannattaako liiaksi keskittyä juuri tähän sammutustilaan?
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    En sanoisi että 56 cc on erittäin pieni. Pikkulohkoissa on vakionakin pienempiä. Esim. Gen 2 SBC 350 on 54 cc ja 10.5 puristus ja LT4 54,4 cc ja 10.8 puristus.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kannattaa katsoa muitakin mäntiä koska tuo lohkon höyläys maksaa kuitenkin yli 200 niin samanverran voi laittaa "parempiin" mäntiin joissa puristuskorkeus olisi vaikka oikea.
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ja uusilla männillä tasapainotus noin 300€:rolleyes:
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Helvetti sentään,,onneksi harrastan ainoastaan isolohko mopareita.:odcool: Toki kaikki törkeesti kalliimpaa, ko letukoissa.
     
    Muokattu: 14.1.2023
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mutta kun ne nyt tulee joka tapauksessa jos tuo porataan kuten ymmärsin ensimmäisestä viestistä. Lähinnä että kannattaa katsoa mäntiä missä se puristuskorkeus olisi oikea eikä vaan ehkä halvinta hintaa.

    Minä tein näin kun tein veneen moottorin ja se lohkon höyläys maksoikin sitten 400 kun meni aavistuksen yli millin 2 nurkasta koska halusin 0 dekkiin ja en tajunnut sitä kysyä.
     
  16. mrpilipsi

    mrpilipsi 1st gear

    Tuos joku video. Tää on tämmönen ns. HybridiCamaro:D 75 koppa,70 nokka,sisustassa on 70 mallin epenkit, 3 koppaisen camaron takapenkit


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    tuola on projektikuvia parilta viime vuodelta sisuta ja pintaremontista..

    75 camaro joka on joskus ollut kiihdytyskäytössä:

    Putkirunko edessä
    70 look lasikuituflippikeula ja lasikuitu takapaksin kansi
    vahvistettu th400, 9" ford perä levylukolla, nelilinkkituenta
    apurungot yhdistetty
    edes qa1 ja takana koni coiloverit, edes -2" droppiolka-akselit
    corvette levyt ja baer puristimet edessä.
    taa kotkattu Citikan etulevyt jotta saa kahvakäppärin
    jaz turvatankki peräkontis

    Sisustaa oon tehny aikamoisesta raadosta uusiksi..Samoin kevyt pintaremppa tehty maalamossa..
    Kattolevyn ja takasivupaneelit tein kuidusta vähä niinnku race-historiaa kunnioittaen.

    Hattuhylly tai paremminki korotuspala on muovista puurungolla,ja se piti värkätä jotta saa hattuhyllyn ja sivupaneelien yläpinnan kanssa samaan tasoon.

    Sivupaneelit piti tehdä itte kuidusta kun pyöränkaaria on levitetty sisällepäin ja lattiaa nostettu, eli vakiopaneelit ei olis sopinu..

    Keskikonsolikötösts oli kans melko työmaa( se oli yhdistelmä firebirdin ja jonku kahvakäpärillisen auton konsolia).

    Rojektikuvakansiossa on kuvia sisustan ja ulkopinnan kötöstämisestä EDIT. eipä näykkään ku muutama kuva projektin alkupäästä
    https://drive.google.com/drive/folders/1IhgXur3CQeQEruMEmzwmGstzdD-Blx_g?usp=sharing


    Moottorina on nyt lievästi piristetty 305, jonka tilalle tuo 350 on tekeillä

    Onneksi Vatasen Petteri kattoo vähä mun perään tuon konehomman kans,niin ei kaikki typerät ajatukset toteudu:D
     
    Muokattu: 14.1.2023
    Herje tykkää tästä.
  17. mrpilipsi

    mrpilipsi 1st gear

    Paloina ostin mosan..Siinä oli 461 ja 461X kannet, joista toisessa oli 56 ja toisess 59 palotila..elikkäs isompaa täytyy höylätä jotta saa palotilat saman kokoisiksi, valve shroudingia ei pysty 3CC.tä tekemään.... 2,02/1,6 venat. Kannet on aika hyvin portattu, ruuvistudit ja guidet, CC tuplavenajouset yms. siksi päätin ruveta niillä tekemään..
     
  18. mrpilipsi

    mrpilipsi 1st gear

    noista pikkupalotiloista johtuen pakko laittaa 1.548" korkeat +12,3CC dissimännät.. kokeilin laskea 1,56 ja 1,565 korkuisillakin puristuksia, mutta niistä olis pitäny löytyä vielä isommalla dissillä olevat jotta ei olla 11+ puristuksissa
     
  19. 3964

    3964 3rd gear

    Ei kai tuo 11 ruttu mikään ongelma ole,nokkaa vaan lisää,sopisi auton habitukseen paremmin kivasti rätisevä kone.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Otapas kuva palotiloista. Kuulostaa ahtaalta venttiilien ympärillä eli valve shroudia joutuu tekemään.

    Ootko katsonut kannen tiivisteellä onko sen reikä kuinka paljon isompi kuin kannen palotila koska sillä saa myös palotilaa kasvatettua. Onhan noita kansia jo jonkun verran laskettu että voi tulla murheita imusarjan kanssa.

    Tuolla jotain juttua noista kansista https://www.corvetteforum.com/forums/c1-and-c2-corvettes/3854560-461-vs-461x-heads-difference.html
     

Kerro tästä muillekin!