Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei ne vänkää joilla on tapana keskittyä siihen omaan suoritukseen.

    Jo muutama vuosi sitten taisin tänne ekan kerran kirjoittaa että tuo ”vänkyy” on pelkästään meidän sähköautoilevien etu. Mitä enemmän vastustusta on ja siten mitä vähemmän niitä suomessa on, sitä kauemmin menee siihen kun verottaja iskee kouransa omistajan taskuun.
    Kohta neljä vuotta tulee mullakin täyteen noita halpoja kilometrejä ja auto edelleen ilman vikoja, samat vakuutusmaksut ja ennen kaikkea se alkaa oleen hintansa haukkunut.

    Kallis sähkönhintakaan ei ole päässy mun kustannuslaskelmia kurmuuttamaan.
    Toki pörssisähköstä joudun maksamaan nyt, tässä paljon pelätyssä tammikuussa, lähes 7 sentin energian kilowattihintaa kun hinta on noussut.
    Tähän menessä joulukuu on ollu eka ja kallein pörssienergian 18 sentin kWh hinnalla ja nyt on palattu takas vanhoihin hintoihin kun kansa on saatu peloteltua kalliisiin määräaikaisiin sähkösoppareihin.

    Siten tämänhetkinen ”polttoainekulu”, reilu 3€/100km talviajossa, ei mun talouttani kaada, vaikka en pikkuisilla sähkölaskuillani pääsekään nauttimaan valtion avokätisistä suorista sähkötukiaisista, kuin alv 10% muodossa jonka saa jokainen sähköä ostava.
    Todellisuus jää tosin alle tuon 3€/100km:n kun latailen autoani yöllä, enkä kalliin sähkön aikaan päivällä ja samalla saan pörssisähkön keskihintaa entisestään alaspäin.

    Asiasta kukkaruukkuun: Joku muuten pakitti toissavikonloppuna kadunvarressa vetokoukulla Leafista puskurin ja maskin paskaksi ja tietysti nykytyyliin liukeni paikalta. Vakuutusyhtiössä kuitenkin sanoivat että sulle on kertyny jtn. ”omavastuubonuksia” sen verran että tiputetaan se 200€ omavastuu pois kokonaan ja viet auton kustannusarvioon ja korjattavaksi.
    En oo moisista bonareista ennen kuullu mutta kyllä se mulle kelpaa ja käytin auton arviossa.
    Tuleepahan autoon ainakin uusi puskuri, keulamaski ja rekisterikilpi.
    Onhan siinä tietty oma vaivansa, vaikka merkkikorjaamo 2km päässä, mutta samalla saan ne muutamat maalin kiveniskut pois sieltä keulasta.

    Meinasin jo viime vuonna tiputella tuon kaskon poiskun auto alkaa olemaan jo viisivuotias, mutta onneksi en, ja tuo remppa kuittaa kaikki vuosien aikana sähköautoistani maksamat vakuutusmaksut kertapieraisulla joten turhasta en niitä satasia vuodessa vakuutuksista maksanut.
     
    Muokattu: 23.1.2023
    Concarne ja Isamu tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Overdrive topikki ei edusta koko Suomea, eikä ole yhtä kuin suomalaisten mielipiteet.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  3. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Varmaankin olleet ne kuuluisat keraamiset jarrut, jotka ovat kuulemma hyvät ja massikeisarit niitä ostelevat kaivopuiston rannassa kruisailuun. Uusiminen maksaa sitten juurikin pikkuauton verran, mutta se on yleensä myöhempien omistajien ongelma.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Niin, viittasinkin tuohon median uutisointiin. Täällähän pysytään pääosin asiassa. Aika vähän on uutisia sähköautoilun hyvistä puolista mutta akkujen kalleudesta, vakuutuksista ja vaikka mistä maalaillaan kauhuskenaarioita.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei toi videolla nyt niin halpaa ollut. Jos Magnumilla vetäs saman reissun niin polttoainekulut olisi noin 273€. Mutta sit jos vertaa työpaikan uusiin Skoda Octavioihin, jotka hörppii dieseliä 4.4-4.6l/100km ja omalla ajotavalla en ole tien tukkeena. Niin dieseli ois jopa vähän halvempi kuin tuon Polestarin lataus...
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tässä tulee mukaan taas kustannussuunnittelu jota ei kannata laskea yksittäisen reissun perusteella.
    Ei lomareissujen takia kannata kannata sitä Skodaakaan omistaa ja maksaa arkiajoista koko ajan ylihintaa.
     
    Concarne ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  7. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    En täysin ymmärrä mistä selität..

    Pari syytä miksen kelpuuttaisi vetteä näin yhden auton periaatteella
    a) ei mahdu tavaraa
    b) ei pysty ajamaan metsäteitä
     
  8. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Mitä ihmeen sekoilua tää nyt on Osa valittaa kun väkisin pakotetaan sähköautot ostamaan, mut corvetteahan täällä vaan tyrkytetään. Ei muuten kiinnosta corvette sitte pätkääkään, kerran ajoin jollain 2000-luvun vetellä, ei jääny kyllä mitään hyvää mieleen. Eli ei, ei kelpaisi, ottaisin mieluummin sen akkuvammaisen Taycanin, epäilen että sen saa kuntoon halvemmallakin.
     
  9. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Ihme jankkaamista rahasta. Vanha totuushan on se, että köyhälle kaikki on kallista. Itse ostan juuri sellaisen auton kuin haluan. Onneksi ei ole ollut halua kovin kalliisiin…
     
    Artsi Bunker ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  10. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Minusta nähden ajakoon kuka millä lystää.
     
    Artsi Bunker tykkää tästä.
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Jos tässä lähitulevaisuudessa joudun (käyttö)auton hankkimaan kyllähän valinta olisi
    tuo Leaf/Zoe osasto. Näin sähköalan eläkeläisenä nuo sähköautot on kiinnostanut ihan
    sieltä Elcatista lähtien:D Mutta tämän hetkisessä asunnossa ei latausmahdollisuutta eli pitäisi
    olla työpaikalla (jos vielä työelämään innostuu ja lääkäri antaa luvan) eikä tämän paikka-
    kunnan kaupatkaan ole sellaisia että juuri varttituntia pidempään kaupoissa viihtyy:D
    Eli pitäisi kehittää autoharrastusta lataus cruisailuun lähimmälle laturille;)
    Mulla on sellainen näkökulma että Rimac vaikuttaisi jo superautolta;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Yleensä 200k€ hintaluokan autot ostetaan firman nimiin yritysautoiksi, tosin lääkäreillä on välin ollut tapana erottua rahvaasta ostamalla kaksi tai kolmekertaa, tavisautoilijaa, kalliimpi ajopeli alleen.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ne piirtää kel on liituu:cool:
    Itellä meni liitu poikki 5 vuotta sitten:D
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ostetaan ne 100k€ jenkkilaviskatkin firman autoiksi ei kai niitä kukaan itselleen osta.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En vielä omista 200 k€ autoa mutta toivottavasti sekin päivä vielä tulee. Sitten jos sellaisen saan hankittua niin ostan sen vain ja ainoastaan sen auton takia. Ei ole mitään tarvetta pullistella ja päteä kenellekään. Mikäli joku jonkun auton sellaisena ottaa niin vika on hänessä. Kerran olen ajanut kunnon lenkin 458 Ferrarilla ja siitä asti ajatus jostain vastaavasta on jäänyt elämään. Sähköautoista kun puhutaan niin Teslan roadster kelpaisi kyllä jos ilmoitetut speksit pitävät paikkansa sitten kun se joskus mahdollisesti tulee.
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Se on hyva etta on erilaisia syita ostaa autoja. Muuten olisi tylsaa kalustoa tiella.
    Jollekin on tarkeaa nostaa profiiliaan ja tehostaa itsetuntoaan.
    Toiselle se on (toivottavasti) hyva sijoitus. Kiva nauttia jonkun aikaa ja sitten kateistaa ja ostaa taas uusi sijoitus. Jarkeva tapa ajaa ja nautttia!

    Itsella kun on ollut erikoisia arvoautoja olen hermoillut "jos jotain tapahtuu" kun on pitanyt parkeerata vaikka ostarin pihaan. Vaikka jatan tyhjaa joka puolelle kun palaan on autoja vieressa useita! Haluavat tutkia ja jutella ja parkeeraavat viereen vaikka olisi paljon tilaa muualla. Stressaavaa omistaa sellainen!

    Siksi parasta ajaa arkiautolla ja nauttia viikonloppuna helmien kyydista.

    Aaneton sahkoauto ei tule koskaan antamaan minulle samaa nautintoa kuin aanekas "raaka" Old School Sportti/Muskeli!
    Eli sama juttu kuin naisissa :)
     
    C4vettester, Concarne ja arskazone tykkäävät tästä.
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuosta hermoilusta olen pääosin päässyt kyllä jo eroon. Autoja ne kuitenkin vaan on ja korjattavissa. Kyllähän se hetken kyrsii kun uuteen kärryyn tulee ensimmäinen arpi mutta tuskin niiltä täysin voi välttyäkään. Aika kovassa hiekkapuhalluksessa ja kivisateessa ovat muutenkin Suomen oloissa. Sitä sen sijaan en ymmärrä, että rikotaan toisten omaisuutta ja poistutaan paikalta ottamatta vastuuta tekemisistään. Itse en siihen pystyisi.

    Äänetön sähköauto ei anna minullekaan samaa nautintoa kuin muskelijenkki mutta antaa erilaista nautintoa. Paremmuusjärjestykseen en osaa näitä laittaa, molemmissa on puolessa.
     
    isalmela ja C4vettester tykkäävät tästä.
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Wyomingin osavaltiossa on kova veto päällä, siellä tehtiin lakialoite, jonka mukaan sähköautot tulisi kieltää vuoteen 2035 mennessä:

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/662b54df-4577-4d5f-a9c7-f85454c7614c

    Jutussa sanotaan, että aloite tehtiin "kieli poskessa". Tähän teemaan sopinee, että yksi aloitteen alkuperäisistä allekirjoittajista on nimeltään "Boner".
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näiden käyttöautojen kanssa ei onneksi tarvitse hermoilla moisia. Ei ole maailman viimeinen yksilö kyseessä. Eikä nämä nyt mitään arvoautoja olekaan. Itsekin jännäisin jos jonnekin ostarin pihaan pysäköisin jonkun 150 000,- Eur vanhan klassikon johon ei saa edes listoja mistään, jos joku niitä kolhii.

    Kyllä minullekin parhaat kiksin antaa sellainen auto missä on ääntä ja voimaa.
    Sähköautot on vain sikäli pilannut minut että sitä voimaa pitää sitten oikeasti olla ja sen pitää myös siirtyä asfalttiin. Kun päivät pitkät ajaa ripeällä autolla ja päivittäin tulee se nilkkakin ojennettua lattiaan, ei kovin moni auto anna säväreitä.
    Suurin osa "muskeli/sportti" autoista herättää vain myötähäpeää. Hirveästi ääntä ja näköä, mitään ei kuitenkaan tapahdu kun pitäisi oikeasti edetä, lupaa paljon mutta antaa vähän.

    Edit: En tainnut oikein osata kirjoittaa mitä ajattelin. Eli en tunne myötähäpeää noista muskeli/sporttiautoista itsestään vaan pikemminkin niiden omistajista joilla on valtava tarve yrittää haastaa liikennevaloissa/maantiellä ohituksissa sähköautoja. Toinen vastaava asia on nuo pakoputki/imusarjaviritteiset maamoottorit joita sitten yritetään polkea suurella vimmalla saaden aikaiseksi vain melua, ei kiihtyvyyttä.
    Vanhat muskeliautot ja sportit aina viime vuosiin saakka on monesti hienoja kapineita ja omalla aikakaudella suorituskykyisiä kamppeita ja sen muistaen niitä osaa arvostaa. Nämä tuoreemmat muskeliautot on niitä mistä valtaosa on pikemminkin kuin räpätin pinnojen välissä. Tarkoitus vain tuottaa ääntä ja mielikuvaa ilman todellista voimaa. Polttomoottorilla kun on vaikea tehdä kohtuulliseen hintaan pakettia missä olisi voimaa, käytettävyyttä, järkeviä käyttökuluja ja luotettavuutta.
     
    Muokattu: 25.1.2023
    Rihma, Stang_81 ja Concarne tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa. "Mikä se on?"
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!